Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mijk

mijk

31-08-2015 om 13:49

Kastje per dag. Wie doet er mee?


Ava

Ava

05-10-2015 om 14:55

Amara

Ja, dat heb ik ook. Eigenlijk ben ik pas tevreden als het moeilijkste kastje gedaan is (en wel vandaag, deze week of eigenlijk eerder: het had gisteren al klaar kunnen zijn), maar daar zie ik zo tegenop.

Maar zoals Mijk al zei, die makkelijke kastjes zijn een oefening voor de moeilijke. En zo probeer ik de moed er in te houden. Elke dag een kastje gaat niet, om de dag wel. En soms doe ik er drie in een week en dan even niets.

Ik oefen dus voor dat moeilijke kastje (of nouja, KAST) en die zal naar alle waarschijnlijkheid pas als laatste aan de beurt zijn..

Juno

Juno

05-10-2015 om 15:11

Hier

Hier even niets, verjaardag en jarig kind. Ik loop een beetje op mijn tandvlees qua werk, ben meer gaan werken wat op zich prima kan maar tegelijkertijd is de werkdruk werkelijk énorm gestegen. Sinds de zomer nu één collega thuis, twee anderen staan op afknappunt.
Deze week een vaste beugel gekregen en alhoewel het gewichtsverlies niet onwelkom is word ik narrig van het weinige eten en de last die ik er van heb. Iemand een idee wat ik kan gebruiken ter vervanging van interdentale ragers? Ik moet als het meezit twee jaar beugelen en het wordt wel een hele berg afval (en voorraad ragertjes in mijn badkamerkast).
Nou, ik ga maar eens moed verzamelen voor een was en weer de kamer van jongste. Het aanrecht is gedaan, dat voelde ook als een kast.

Half a twin

Half a twin

06-10-2015 om 14:31

koffie thee en lekkers kastje

Heb net het kastje gedaan waar de koffie en thee staat met het zoete broodbeleg en de beschuit en crackers enzo. Daar verdwijnt ook altijd de voorraad snoep in die oma meegeeft. Heleboel halve zakjes en verweesde snoepjes weggegooid. Kwam nog iets tegen dat mijn zoontje kreeg toen hij er nog te klein voor was. Er zaten dingen bij van 8 jaar oud! Houdbaar tot 2008 ofzo. Goed weggestopt op de bovenste plank.
Het uitdeelseizoen, Sint kerst en dan straks pasen gaat weer beginnen, ruimte genoeg voor nieuwe voorraad.

maria

maria

07-10-2015 om 09:57

snoep

blijft goed hoor.
Hier 1/ 4 van het houten keukenblad gedaan, geschuurd en in de olie gezet. Telt dat ook? Voor mij iig wel. Was te lang niet gebeurd blijkbaar, want er kwamen nu vlekken in die ik echt niet meer weg kreeg. Heb dus ook echt lang moeten schuren voor het weer een beetje mooi was. Ga ik beter bijhouden! Een beetje olie erop gooien is een werkje van niks natuurlijk.
Nee, dan dit. Schuurapparaat moest eraan te pas komen. Dus hele huis onder het stof. Keuken/deel woonkamer krijgt dus gelijk goede beurt. Ik dacht dat er geen spinnewebben waren maar het stof toverde ze te voorschijn. En alle gordijnen kan ik nu gelijk ook doen.
Kan niet hele aanrechtblad ineens doen, want dan hebben we geen plek meer iets te zetten of te doen. Dus ik ben de komende weken wel even zoet. Heb wel het lastigste en vieste stuk het eerst gedaan.
Verder ben ik bezig met veel half gedane klusjes/ kastjes die ik met en met wat verder opschoon. Staat vast haaks op de doelstelling van dit draadje maar soms komt me dat veel beter uit. Heb ontzettend weinig tijd en moet zo effectief mogelijk ermee omgaan, er moet nog veel hier.

Half a twin

Half a twin

07-10-2015 om 10:08

Snoep blijft goed?

Al die open zakken zagen er toch er vies, plakkerig, uitgedroogd en gewoon niet lekker meer uit. Spekkies houdbaar tot 2008 ga ik niet u toch echt niet meer eten ze zgen er niet meer uit van daar lust ik er wel 10 van.
Gisteren ook nog de halve koelkast gedaan. Alleen de deur nog, kijken of dat vandaag lukt.

Zolder is weer toegankelijk!

Nog niet klaar, het deel dat ik gebruik voor mijn administratie ligt nog vol met de stapels tekeningen van de kinderen die ik niet weg wil(de) doen, en kratten met oude merkkleding die ik ooit nog eens op Marktplaats wilde zetten. Maar het ziet er in ieder geval al veel opgeruimder uit en nu kan ik dus bij de kasten waar onze winterkleren en -jassen hangen zodat ik kan omwisselen. Dat staat voor morgen/het weekend op de planning. En als ik wat tijd overhou kan ik op zolder ook nog stoffen en stofzuigen, moet ook hoognodig weer eens gebeuren.
Als het een beetje goed weer blijft zet ik manlief het weekend aan het werk in de schuur. Het deel met gereedschappen e.d. waag ik me niet aan, dat moet hij zelf uitzoeken en opruimen. Mijn deel heb ik al gehad.
Oh, en ik ben blij met mijn nieuwe gordijnen, had ik dat al gemeld? Beneden voor en achter en op onze slaapkamer. Meteen de ramen goed gedaan en het plafond van raggen ontdaan en de roostertjes met de stofzuiger gedaan. Kan er weer frisse lucht naar binnen .

mijk

mijk

08-10-2015 om 13:07

merkkleding

Ik heb net redelijke hoeveelheid merkkleding Naar een inbrengwinkel gebracht. Krijg ik 40 % van de opbrengst maar prijzen liggen wat hoger dan op marktplaats en ik ben er in 1 x klas mee...

Mijk die nog meedoet maar heel erg druk is even. We doen halve plankjes hier momenteel

Mijk, 't is kinderkleding

Daar heb ik (in ieder geval in mijn omgeving) geen inbrengwinkel voor kunnen vinden. Ik ben nog aan het nadenken over of ik de hele bups wil geven aan de Kledingbank waar ik als vrijwilliger werk. Het gaat om een flinke hoeveelheid, en dus potentieel een leuk zakcentje, dus dat loslaten kost me ondanks het goeie doel wel moeite moet ik bekennen.
Enne, 2 halve plankjes vormen samen toch ook een hele plank?!?

Schuur: vink!

he, lekker, de schuur is klaar! En ik heb van mezelf en zoon de wintergarderobe klaar gehangen en van mezelf de zomerspullen op zolder opgeborgen. Morgen wil ik de kamer van dochter doen, samen met haar natuurlijk. Dat is inmiddels een giga puinhoop, dat wil ik eerst een beetje aan kant hebben voor ik met haar kleren aan de slag kan, nu is er nergens plek om stapeltjes kleren te maken...

Half a twin

Half a twin

10-10-2015 om 23:10

kast kinderkleding

Na een ochtend shoppen voor kleding voor de jongste, ook nog even zijn kledingkast gedaan, het hanggedeelte en de legplanken met kleding.

Pug

Pug

11-10-2015 om 07:39

zolder

De zolder begint nu ergens op te lijken. Gisteren hebben we veel gedaan aan herinrichten. Gelukkig stond man er ook voor open om een of andere logge loodzware beuncreatie op wieltjes die zijn vader ooit had gemaakt voor onder het bed weg te doen. Ik moet het gewoon even kwijt dat het een rotding was. Ik had zelfs een blaar op mijn hand van de poging tot ontmanteling. Iedere 5cm zat een lange schroef , op alle zijden, en dat ding was toch ongeveer 150 bij 40. Dus heeeeeeel veel schroeven. Er was alles aangedaan om te ontmoedigen dat iemand dat ding ooit zou demonteren, want over alle schroeven zat een laag lijm en de planken waren ook nog eens vastgelijmd, zodat toen ik van de kopse kant alle >20 schroeven los had, er nog geen beweging in te krijgen was. En alle planken waren loeizwaar, dus er moest eigenlijk wel iets los voordat het getild kon worden. Ik heb schoonvader flink vervloekt vanwege deze overkill. Pff! Maar de beuncreatie is naar de stort.

Wintergarderobe klaar

Zomerspullen van man en mij in de koffer, wat niet gedragen wordt gaat straks tijdens de hondenwandeling naar de kledingbak.
Kamer puberin uitgemest, grijze pluizen en zooi achter het bed gearresteerd met de stofzuiger.

Fijne zondag!

Vandaag doe ik mee!

Met wel 17 kastjes en een koelkast, want morgen gaat de oude keuken eruit en een nieuwe erin! Man heeft lekker meegeholpen.
Ik dacht dat ik veel oude troep zou tegenkomen en dingen die ik kwijt was, maar dat viel reuze mee. Kennelijk heb ik het beter bijgehouden dan ik dacht.
Alleen een voorraad vitamine en dieetpillen weggemikt die over de datum waren. En er staat een voorraad blikjes en potten te wachten om naar de kringloop te kunnen.
En alle doosjes zonder bijpassend dekseltje en alle dekseltjes zonder bijpassend doosje zijn afgevoerd.

Ava

Ava

11-10-2015 om 20:41

tevree

Ik ben tevree maar toch gaat het me niet snel genoeg.
Afgelopen dagen de douche gedaan (ook de tegels), de hal en begonnen met het washok (rotklus) en nog lang niet af). Nu kom je meteen in een opgeruimde hal binnen. Heerlijk. Ik denk dat ik die volgende week doe en m'n bureau. Daarna resten de slaapkamers en woonkamers nog. daar denk ik nog maar even niet aan.

Hanne.

Hanne.

11-10-2015 om 21:11

meer rommel

Deze week geen kastjes maar de zolder en vliering aangepakt. Tig dozen oud papier, zakken vol oude kleding en diverse vuilniszakken rotzooi weggegooid/weg gebracht.

Helaas is het huis nu alleen maar rommeliger geworden. Want de stapel 'dit kan op marktplaats' is nu wel op marktplaats gezet, maar staat nu midden in de woonkamer. En verder staan er nog veel te veel 'dit zoek ik nog uit' stapeltjes door het hele huis.

Het enige plekje waar het echt netjes is geworden is de vliering, maar dat zie ik niet . Dus ondanks dat er hard gewerkt is en veel rommel het huis uit is geeft het helaas geen ruimte in mijn hoofd. En dat is dan wel weer jammer..

mijk

mijk

12-10-2015 om 14:05

engeltje

Kwam net ergens deze link tegen voor merk kinderkleding! http://www.vintykids.com/nl werkt als een landelijke inbrengwinkel!

Misschien iets voor jou?

Mijk

Jasmijn

Jasmijn

12-10-2015 om 14:15

kastje per dag schijnt niet te werken

Een vriendin van mij kwam vorige week helemaal enthousiast bij me over de vloer, ze had haar kledingkasten opgeruimd en iets van 60% weggegaan, helemaal tevreden ook nog. Ze vertelde dat ze via een vriendin, die verhuisd was in één ochtend (van een groter naar een kleiner appartement) een boek had geleend van KonMari, een nieuwe opruimgoroe uit Japan.
In het nieuwe opruimen mag je dus niet één kastje per dag doen. Ik zal hier wat knippen en plakken uit een blog van iemand die het heel goed beschreven heeft:

De KonMari-methode

De methode van Marie Kondo gaat uit van een aantal principes:

ruim in één keer op, zo snel en compleet mogelijk
sorteer per categorie en niet per ruimte of plek
maak één hoop van al je spullen binnen die categorie (dus verzamel al je boeken uit alle ruimtes op een hoop)
begin bij kleding, dan boeken, gevolgd door documenten, diversen en als laatste spullen waar herinneringen aan zitten
ga bij het selecteren uit van wat je wilt houden en niet van wat je weg wilt doen
ga daarbij uit van het selectiecriterium: ‘does it spark joy?’
Begin zo snel mogelijk, daar is Marie Kondo duidelijk in. Hoe wil je de rest van je leven leiden en welke spullen horen daarbij? Je zou alleen de spullen moeten bezitten die je écht nodig hebt of je inspireren, die je een goed gevoel geven. Daarom moet je ieder item in je huis vasthouden en kijken hoe je lichaam daarop reageert. Voel je er iets bij? Word je er blij van? Of heb je er negatieve associaties bij? Die ‘spark joy’ herkennen is erg belangrijk, want de filosofie is dat als je die eenmaal goed herkent, je de rest van je leven alleen maar spullen om je heen verzamelt die je echt gelukkig maken. Daarom zegt ze ook: opruimen is niet iets wat je leven moet beheersen, het is geen dagtaak. Je doet het maar één keer.

Hier het linkje naar dat blog want er zit ook nog een filmpje bij, wellicht inspirerend voor jullie opruimers (ik ben wel geinspireerd geraakt door mijn vriendin in ieder geval)

http://happybs.nl/populair-opruimen-met-marie-kondo/

Ava

Ava

12-10-2015 om 14:24

Die methode zou voor mij echt niet werken. Ik zou helemaal moedeloos worden van die stapel.

En ook dit: ‘does it spark joy?’
Dan zouden de wasser en droger er niet meer in komen want ik heb een hekel aan de was! Zou heel veel werk schelen alleen heb je dan een ander probleem waar je niet blij van wordt.

Jasmijn

Jasmijn

12-10-2015 om 14:54

Ava

Nou...zo moet het niet helemaal bekijken natuurlijk, wassen is een noodzakelijk kwaad, daar heb ik ook geen 'sparks of joy' van hahaha. Mijn vriendin gaf ook aan dat de sparks of joy in het begin nogal zweverig overkomen, maar dat de essentie erachter wel klopt. Mijn vriendin had het over een jas, die nog bijna nieuw was, maar die niet lekker zat (te strakke mouwen) en die ze bij iedere opruimbeurt weer terug hing, omdat ie zo nieuw was.... in het 'sparks this joy' realiseerde ze zich veel beter dat dat helemaal niet het geval was bij deze jas, eigenlijk was het meer een soort ballast die ze normaal gezien niet weg kon doen.
Het filmpje is ook wel leuk om te kijken, alhoewel het wel wat lang is. Of google eens op andere tips van KonMari. (of koop haar boek, je schijnt dat eerst helemaal te moeten uitlezen voordat je begint, zegt vriendin, maar ik heb het boek (nog) niet hoor) Ik moet sowieso nog beginnen, maar zie toch wel wat in haar uitleg.

Mijk en Jasmijn

Mijk, hartstikke goed, ik ga van de week meteen aan de slag met de kratten! Niet alles zal ik er in kunnen leveren, maar een flink deel denk ik wel. Top!
Jasmijn, dat vind ik echt een hele goede tip. 'Spraks this joy', ja, dat kan inderdaad heel goed helpen knopen door te hakken in twijfelgevallen lijkt me. Maar mijn hele huis in een keer, nee, dat trek ik niet, en mijn gezin al helemaal niet .

Half a twin

Half a twin

14-10-2015 om 10:01

afvoer ontstopt

Vanochtend ging ik mijn wekelijkse emmer sop doo te het sanitair slimgeren en kwam ik er achter dat mijn lief nog steeds niets had gedaan aan de wastafel op dochters kamer. Zeer langzaam weglopemd water.
Al dochter van een loodgieter moest ik dat vroeger thuis altijd zelf doen. Iedereen had een eigen wastafel op de kamer en een verstopping was dus altijd je eigen schuld en mochten we vanaf een jaar of tien zelf oplossen.
Nu dus maar een leeg emmertje gehaald en de klus geklaard. Even een kopje thee om bij te momen wat een vies klusje is dat toch altijd. En dan moed verzamelen om de rest van het sanitair te soppen.
Geldt wel als een kastje he?

Bellefleur

Bellefleur

14-10-2015 om 10:18

win-win

Dat geldt als kastje.
Ik kom nog steeds niet toe aan een kastje per dag. Maar gisteren werd ik gedwongen. Ons internet is afgesloten. (inderdaad, ik ool op mijn werk). Vrijdagmorgen komt er een monteur. Met tot gevolg: de meterkast moet leeggehaald. Het bureau in de woonkamer, in verband met de aansluiting er achter en de zolder voor het plaatsen van het modem. Verder had ik gisteravond niets om handen door het gemis aan internet. Waarop ik drie mandjes in de kamer heb omgekeerd. Twee zijn al leeg. Veel werk. Maar ik vind dat dit wel een win-win situatie is.

Bellefleur

Bellefleur

14-10-2015 om 10:20

Sparks

De methode van de Japanse opruimster is mij te rigoureus. Maar dat 'sparks of joy' kan ik wel hanteren. Lijkt me fantastisch om zo mijn kledingkast op te ruimen.

langzamerzeker

huis de oude keuken spullen over naar de nieuwe. De spullen die t langste in de oude keuken blijven in de garage.... heb ik dus niet zoveel nodig. Deze mogen dus de voorraadkast in.

Hanne.

Hanne.

16-10-2015 om 16:51

spark of joy

Het idee van de spark of joy heeft me vanmorgen goed gedaan bij het uitmesten van mijn . Ging nog nooit zo snel. En er staat een complete vuilniszak spullen klaar voor de kringloop. Verder nogsteeds bezig op zolder. Daar is nog niets helemaal af dus het kwalificeert nog niet als een kastje maar ik heb wel 3 tassen rotzooi het huis uit gewerkt.

Voelt goed!

Bellefleur

Bellefleur

19-10-2015 om 09:29

Opschudden

De monteur is geweest, en we hebben nu snel internet. En een paar honderd tvzenders...
Door deze actie zijn we een beetje opgeschud. De meterkast is strak opgeruimd. Het bureau met de vele laatjes wordt stukje bij beetje opgeruimd. En we zijn zelfs bezig geweest met de zolder. Het moeilijkste stuk. Nog lang niet klaar, maar elk opgeruimd kastje geeft een opgeruimd gevoel.

Half a twin

Half a twin

19-10-2015 om 09:37

Zelfstandigheid

Gisteren voor zoon zijn kast zo ingericht dat hij zelfstandig kleren kan pakken die met elkaar matchen. Hij is kleurenblind en trok tot voor kort gerust een zwarte spijkerbroek aan met zijn marineblauwe trui. Bij xenos hangers gekocht en alles als set in de kast gehangen compleet met sokken erbij.
Nu moet ik als wasvrouw wel de discipline opbrengen om alles steeds zo in de kast te hangen.

De stapels op kleur leek een goed idee, maar sneuvelde vaak na een dag alweer, zoon wilde zijn Angry birds shirt aan dat midden in de stapel lag, legde de bovenste kleren even op de andere stapel om dw boel netjes te houden maar zag dan niet meer wat hij terug moest leggen op de stapel blauw.

Hoop dat we dit lang vol gaan houden en dat het werkt.

Jamie

Jamie

19-10-2015 om 10:03

hmm

Kun je niet beter alle kleding merken met een letter voor de kleur? Zo maak je je zoon toch ook niet zelfstandig? Tot aan matchende sokken aan toe? Mijn zonen hebben gewoon witte sokken voor de zomer en zwarte voor de winter en wat is er mis met een blauwe trui op een zwarte broek?

Morgen kamer van dochter doen

We gaan gezellig samen aan de slag, muziekje erbij en gaan. Had eigenlijk in de zomervakantie gemoeten, maar toen kwam het er niet van. En het is echt Hard Nodig. Als het een beetje opschiet, maar het is tenslotte vakantie, dus dat verwacht ik eigenlijk niet, wil ik ook nog de tuinkast doen. Dan heb ik in een dag voor een hele maand opgeruimd, vind ik .

Half a twin

Half a twin

19-10-2015 om 22:01

Jamie

Als alles nieuw zou zijn en in een maat die niet meer wijzigt waarschijnlijk wel. Nu moet ik ook nog zien te fixen dat hij zijn uni blauwe shirt in maat 152 aantrekt onder het maa te 158 vest. Niet zijn uni rode shirt maat 158 onder de bloes maat 152. Grotere maat onde er klein gaat niet zo goed.
Bovendien zijn uit de oudere kleren veelal de wasmerken rigoureus verwijderd. Aan de nieuwe kleren laat ik een stukje zitten. Kan ik daar letters maken.
En die tip van 1 kleur sokken heb ik ook gehad maar ga niet nu ineens alles nieuw kopen nu er nog 10 paar passende sokken zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.