Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kerstdinervraag


Temet

Temet

07-12-2022 om 14:04 Topicstarter

RodeKrullenbol schreef op 07-12-2022 om 14:00:

Halal lamsshoarma!

Dan liever döner . Vermoedelijk voor mijn schoonzus wel een traktatie, want dat hebben ze in Indonesië niet vziw. Combineert alleen wel een tikje moeizaam met de bijgerechten die ik in gedachten heb. 

Bijtje82

Bijtje82

07-12-2022 om 14:12

Of een dichte partytent in de tuin met terrasverwarming 😁 Kost wel weer een berg extra natuurlijk. 

Wat eten betreft misschien een lekker stuk van de bbq? Dat doe ik dit jaar ook. Heb een flinke bavette. En een goed gevulde soep vooraf. Verder gewoon vullende hapjes die makkelijk te maken en pakken zijn.

Temet, ik weet dat je schreef dat je geen extra tafel wil maar voor de anderen: https://www.bol.com/nl/nl/p/lage-plooitafel-rechthoekig-wit-180-cm/9300000017927049/?Referrer=ADVNLGOO002036-G-140657194954-S-1673223642911-9300000017927049&gclid=Cj0KCQiAkMGcBhCSARIsAIW6d0CsJRBew0tZKdmzNtBRDITTSajpuzFX5gkWU1_lANGoP8ncAVvXx3caAq4GEALw_wcB

Zo een model hebben we ooit aan mijn schoonouders gegeven in de tijd van uitdijende familie. Het beste verjaardagscadeau ooit! 

Ik weet niet waar je woont maar in Nijkerk zit een hertenfokkerij, daar kun je in de bijbehorende landswinkel heerlijk hertenvlees kopen.
Wij maken daar stoofvlees van met een zoetje (rode wijn, rozijnen, ontbijtkoek, dat werk) en dat is toch weer aparter dan rundvlees. Overigens zijn er ook andere soorten wild en stoofvlees te koop natuurlijk, via de Groene weg slager als je toch een beetje verantwoord wil doen, of via wildrundvlees of de landswinkels of ZorgNatuur.

Beef Wellington kun je ook in het klein maken. 1 per persoon. Super makkelijk en kun je eigenlijk niet echt iets fout aan doen. Mocht je recept nodig hebben, stuur maar PM.

Maak het hier geregeld voor ons in het weekend en dat is altijd weer een gigantische traktatie. 

Elpisto schreef op 07-12-2022 om 15:28:

Beef Wellington kun je ook in het klein maken. 1 per persoon. Super makkelijk en kun je eigenlijk niet echt iets fout aan doen. Mocht je recept nodig hebben, stuur maar PM.

Maak het hier geregeld voor ons in het weekend en dat is altijd weer een gigantische traktatie.

Of je zet het recept in deze draad 😋

Temet

Temet

07-12-2022 om 16:58 Topicstarter

Ik ga geen Beef Wellington doen, het wordt een vorm van stoofvlees, heb ik besloten. Om twee heel ordinaire redenen (naast dat iedereen het lust). Ten eerste kan het geheel worden voorbereid, zelfs dagen van tevoren, en hoeft het dan alleen maar te worden opgewarmd. En ten tweede zijn restjes zonder verdere ingrepen opnieuw te gebruiken. Bij Wellington zit je met dat deeg dat slap wordt, en halfgare rosbief.

Maar dat neemt niet weg dat een recept hier voor eenpersoonswellingtonnetjes vast op veel bijval kan rekenen

Gingergirl schreef op 07-12-2022 om 13:44:

[..]

Als het met bord op schoot eten wordt dan hou je daar neem ik aan rekening mee met wat je maakt. Dus geen eten wat gesneden moet worden.

Nou dat lees ik dus juist niet uit het verhaal.

Ik haalde er wel eens een dagje een deur uit ivm de doorloop/blokkade, tafel a la KnotrendKitten, of, zoals wij deden, een behangtafel.  

Temet

Temet

07-12-2022 om 17:29 Topicstarter

Dat lees je goed, maar ik probeer wel te zorgen dat er zo weinig en zo makkelijk mogelijk gesneden wordt. Of inderdaad alsnog alles hapklaar. Dan valt de ham af. Voor de bijgerechten die ik in gedachten heb, is een mes niet nodig.

Aiden schreef op 07-12-2022 om 17:10:

[..]

Nou dat lees ik dus juist niet uit het verhaal.

O ik juist wel, to gaat stoofvees maken, heb je geen mes bij nodig. Bij veel andere gerechten wel maar die kiest ze niet.

Temet

Temet

07-12-2022 om 17:31 Topicstarter

Want ter verduidelijking, mijn idee was inderdaad en ham, en runderstoof. Ja, dat is veel, maar overschotten leveren weer gemak op voor de rest van de week

Ik zou er persoonlijk niet op zitten wachten om met kerst met een bord op schoot te moeten eten. Als je niet allemaal aan een eettafel kunt zitten zou ik geen diner serveren, maar een brunch met lekkere broodjes en kerstol.

Sas-OO schreef op 07-12-2022 om 16:48:

[..]

Of je zet het recept in deze draad 😋

Hahaha bij deze:

Tournedos van de Aldi ophalen ( die per 2 verpakt zijn diepvries)

Kastanjechampignons

Serranoham

Bladerdeeg

Mosterd

Tijm

Knofloook

Simpel as hell.

Champignons bakken met de knoflook en tijm tot al het water verdwenen is en het een soort pasta geworden is.

Vlees rondom aan bakken, minuutje per kan is genoeg. Seasoning ligt aan jezelf, ik houd het vaak bij wat peper omdat het geheel al zout genoeg wordt door de ham.

Dan je pakketje maken. Vlees insmeren met mosterd, ham insmeren met de pasta en dichtrollen. Vervolgens bladerdeeg er om heen, aflakken met eigeel en 15-20 minuutjes in de oven. Meestal als het bladerdeeg bruin wordt, is het vlees klaar. Sap loopt er zo uit. 

Ik hoor mensen al denken: tournedos bevroren van de Aldi. Maar die stukjes zijn echt retegoed vlees, niet duur en het smaakt echt fantastisch.

Caroline80 schreef op 07-12-2022 om 18:04:

Ik zou er persoonlijk niet op zitten wachten om met kerst met een bord op schoot te moeten eten. Als je niet allemaal aan een eettafel kunt zitten zou ik geen diner serveren, maar een brunch met lekkere broodjes en kerstol.

Dan zitten ze bij een brunch toch ook met een bord op schoot, ze heeft immers niet genoeg plek aan tafel. Gewoon gerechten kiezen die je niet hoeft te snijden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.