Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kerstsuccesrecepten - met zuidduitse voorzet

Even het verzoek van Cobi en Vera vervullen.. Maar er zijn vast nog anderen die iets traditioneels over vernieuwends kunnen bijdragen..

Traditioneel wordt er in de streek waar mijn moeder vandan komt gebakken vanaf 1e advent, dat is de vierde zondag voor Kerst. Iedere week andere koekjes. De eerste weken koekjes die moeten rijpen, de laatste week de roomboterkoekjes. En daar tussenin de rest.

Ik weet niet zo goed waar te beginnen. Sommige zijn best wel saai, maar dat hoort zo, uiteindelijk heb je een hele mix en eet je ze om de beurten, en dan horen alle soorten erbij. Eigenlijk is het ook niet echt nodig om recepten te geven. De namen zijn genoeg dan kun je je al helemaal suf googlen. Albertle, Ausstecherle, Vanillebrötle, Zuckerlebkuchen, Leckerli, Vanillekipferl, Anisbrot, Zimtsterne, Schokladschäumle...

Ik zal hieronder een paar recepten geven..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rodebeuk

rodebeuk

16-12-2009 om 21:30 Topicstarter

Zuckerlebkuchen

Zuckerlebkuchen moet je minstens twee weken bewaren zodat ze weer zacht worden. Niet te lang laten bakken.
Roer deeg van 4-5 eieren, 500g suiker (eerst samen schuimig kloppen), dan 125 g in stukjes gesneden oranjesnippers (notenboer markt) en 125 g grofgesneden amandelen, 15 g kaneel, halve biocitroenschil, dan 500 g bloem erbij. Deeg kan te vochtig of te droog zijn, met bloem en wat extra ei corrigeren.. uitrollen, in stukjes snijden. Overnacht op blik/bakpapier laten drogen, dan 15min bij 150 graden hetelucht. Niet te hard bakken. Ze lijken mislukt, worden weer zacht. Glazuur van citroensap en poedersuiker roeren, bestrijken.

Deze asociale hoeveelheid levert drie blikken op. Voor normale verhoudingen dus beginnen met 2/5 van het recept, dan kom je goed uit met de eieren.

Het worden halfharde koekjes met een lekker taaie beet door de oranjesnippers en met de subtiele smaak van de amandelen.

rodebeuk

rodebeuk

16-12-2009 om 21:32 Topicstarter

Vanillekipferl

Dit recept had ik al uitgeschreven voor andere geinteresseerde kaaskoppen... hier heb je nooit genoeg van. Het koekje is ook zwaar genoeg om als enige koekje te serveren, hoeft niet afgewisseld genuttigd te worden met andere koekjes en een glaasje wijn (want zo wordt het vaak gebruikt in de regio..). Recept is meer Oostenrijks dan duits. Vormen van de koekjes is een vervelend klusje, doe ik 's avonds met mijn man, al dan niet voor de buis...

Vanillekipferl:
100 g fijngemalen amandelen
280 gram bloem
90 gram suiker
mespuntje zout
200 gram zachte boter
en het merg van een stokje vanille óf een zakje vanillesuiker

Doorelkaar hakken tot het een egale massa is.

2 eigelen

Toevoegen en tot een deeg kneden. Rol vormen (hoe langer, des te makkelijker
kun je straks de stukjes deeg even groot krijgen voor de koekjes) en
overnacht
in de koelkast laten opstijven.

50 stukjes snijden. Halve maantjes vormen en in het midden van de oven 12
minuten lichtbruin bakken (temp 150 graden hetelucht).

150 g poedersuiker
merg van een stokje vanille of een zakje vanillesuiker

mengen, en de koekjes nog warm hierin wentelen.

Gaat altijd op .....

rodebeuk

rodebeuk

16-12-2009 om 21:35 Topicstarter

Schokoladeschäumchen

Deze is voor de kenners en fanatici. Klinkt heel makkelijk maar je doet er jaren over om het goed te krijgen.

1 eiwit kloppen, 200 g poedersuiker meekloppen, dan 30g cacao, beetje citroenschil...als laatste nog 50g poedersuiker. Wordt een rare harde bal. Uitrollen met kristalsuiker, vormpjes uitsteken en 45-60 minuten bakken bij iets boven de 100 graden.

Als je het goed doet rijzen ze enorm.. bij mijn oma waren ze bijna zo hoog als breed.

Favoriet van mannen en kinderen.

rodebeuk

rodebeuk

16-12-2009 om 21:42 Topicstarter

Schnitzbrot (zonder geraffineerde biet- of rietsuiker)

Dit is echt zalig, maar hier moet je eigenlijk gewoon voor googlen en een recept kiezen dat je aanstaat. Basisprincipe is dat je een giga hoeveelheid gedroogd fruit (ik laat vaak zo'n 30 euro liggen bij de marktstal) met een behoorlijke hoeveelheid gemengde noten en een heel klein beetje gistdeeg van volkorenmeel combineert. De hardere vruchten worden nog geweekt, met het weekvocht maak je het deeg aan. Als de broodjes in de oven zitten bestrijk je ze nog met dat vocht.

Hmmm... als je een alternatief vindt voor dat beetje volkorenmeel zou het nog iets voor Yta kunnen zijn, of wordt dat te zwaar voor jou?

Beetje idee van de verhoudingen die ik gebruik:
500 g gedr peren
500 gr gedr pruimen
500 gr volkorenmeel
500 gr rozijnen
500 gr vijgen
500-1000 gr walnoten, hazelnoten en amandelen
250 g abrikozen

Verder gist, anijs, een soort speculaaskruidenmix (kaneel, kruidnagel, kardamom e.d.), citroenschil, kaneel, 150 g oranjesnippers, wat gember, appelsap, rum.

De peren en pruimen worden aan de kook gebracht in appelsap of water en dan geweekt. rozijnen kun je in rum weken.

Ik heb een kom waarin ik alle gesneden vulling meng, die kom gebruik ik eigenlijk maar één keer per jaar...het flintertje deeg dat de boel moet binden meng ik er dan doorheen op het aanrecht. Kliederboel.

rodebeuk

rodebeuk

16-12-2009 om 21:52 Topicstarter

Ausstecherle (laatste met wat uitweidingen)

Dit zijn fijne boterkoekjes die worden bestrooid met 'Hagelzucker'. Greinsuiker komt het dichtst in de buurt, het is een grove suiker die bestaat uit klonten van kleinere kristallen waardoor je je tanden er niet op breekt. Geschikt om met kinderen te maken.

Hier moet ik nog even vertellen dat veel recepten al generaties lang meegaan. Mijn overgrootvader was bakker/patissier, daarom telt het nog allemaal wat nauwer. Ik heb nog oude handgeschreven recepten in tig versies. Ook oude bakboeken van begin van deze eeuw. Prachtig om die oude burgerkeuken zo bewaard en gekoesterd te zien. Wel andere hulpmiddelen... zo hadden ze geen thermometer in de oven. Er staat altijd bakken in een hete oven tot ze klaar zijn. Of in een half hete, of in een niet al te warme ... tovert altijd weer een glimlach op mijn gezicht.

En wat betreft het gebrek aan keukenmachines: op feestdagen zat er continu iemand in de keuken te kloppen. Dat was het efficientst. Ze wisselden elkaar wel af bij die taak, maar zoals ik het begreep zat er iemand in de hoek die klopte en klopte en klopte. Tafels vol met taarten - en met Kerst vol koekjes. Het was een arme streek, alles werd op alles gezet om toch de feesten te kunnen vieren.

Ausstecherle zijn zo rijk dat er geen rijsmiddel in hoeft. Albertle zijn meer gewone biscuits (zeer aan te bevelen, zie google, die worden gemaakt met vanillesuiker en bakpoeder). Voor Ausstecherle wordt geraspte citroenschil als smaakmaker gebruikt.

Deeg: 500g bloem, 250 g boter, 200 g suiker, 2grote of 3 kleine eieren (vaak gebruiken we extra eidooier vanwege de schuimkoekjes in dezelfde week), wat geraspte citroenschil, snufje zout.
Deeg maken, even laten koelen, uitrollen, uitsteken, insmeren met losgeklopt eigeel en bestrooien met grove suiker. 180 graden, 8-10 minuten.

Ach kom, de Albertle er achteraan: 125 g boter, 250 g suiker, 4 ei, 1 zakje vanillesuiker, 625 g bloem, zakje bakpoeder. Uitrollen, uitsteken, droog bakken. Geeft een koekje dat lekker is naast zwaardere dingen. Wij bakken van dit deeg bijvoorbeeld ook paaskoekjes om de chocola weg te krijgen

Vera*

Vera*

16-12-2009 om 21:59

Jammie

Het klinkt lekker. Ik weet wat me volgende week te doen staat.

Margriet*

Margriet*

16-12-2009 om 23:41

Ha vanille kipferl jummie

Bakt mijn moeder standaard met kerst, Jummie jummie. Maar zij kan dan ook goed bakken, geleerd van haar Oosterijkse moeder. Fijn dat je het recept hier bescrijft, kan ik haar eens verrassen.

Jessica O

Jessica O

17-12-2009 om 07:04

Hier

gaan we vanmiddag ook aan het bakken (deeg ligt al klaar in de koeling). Ja, de vanille kipferl (heerlijk) en wat uitsteekkoekjes.
Voor veel leuke recepten heb ik al eens van die baktijdschriftjes in duitsland gekocht (lea bäcken enzo).
Maar deze recepten gaan we ook opslaan, heerlijk.
We moeten zondag ook nog wat te doen hebben. Al gaat zoonlief dan zijn peperkoekhuisje maken.

Jessica

Kijk!

Zomaar in één keer al die heerlijke recepten tot mijn beschikking! Ik ga ze meteen kopiëren en opslaan. Wat is dit toch een fijn forum.

Chris

Amarins

Amarins

17-12-2009 om 10:15

Lekker!

en leuk, deze recepten net zo voor de vakantie. ik ga zeker wat proberen. Jouw recept van Schnitzbrot lijkt wel wat op Panforte uit Siena, heb ik ooit geprobeerd, lekker maar een hels karwei. maar ach, we hebben de tijd volgende twee weken (lekker vrij!).
Dus dank voor je recepten!
Dat ter jouwer ere worden Rote Buche Kuchen!

rodebeuk

rodebeuk

17-12-2009 om 11:23 Topicstarter

Hahaha rote buche zit te lachen

terwijl ze eigenlijk snel nog voor het kinderen halen even naar Moolenbeek op de Ouwe Gracht moet. Laatste ingredient voor het kerstdiner/borrelmeeneemgedoe vanavond.

Maar nog even de vraag van Cobi: ik bak per blik en aan het eind ben ik vaak te ongeduldig. Ze gaan toch harder aan het eind doordat de oven warmer is of de koekjes er zin in hebben of mijn tijdgevoel verschoven is.

We hebben een Miele hetelucht maar voor echt goed rondom bakken hadden we nog een duurder model moeten nemen. De meeste recepten zijn 3-5 blikken dus dat is te overzien.

Dan nog die Zwitservraag: dat was lebkuchen. De zuckerlebkuchen komt een eind in de richting maar voor echt dat zachte moet er honing in. En bakken op Oblaten, hoe noem je dat, ouwelpapier...plakt enorm.

Dit jaar maak ik ook nog Leckerli van mijn Zwitserse familie... da's helemaal super... die bak je als plak op blik en snijd je daarna in stukjes. Maar ik heb er te weinig ervaring mee om hier recepten te geven, ze varieren ook heel erg.

Maar goed, je moet dus een recept googlen voor Lebkuchen of Leckerli (de laatste heeft wat mij betreft de voorkeur natuurlijk) waar honing in gaat. Dan wordt het zo zacht en taai.

Merel78

Merel78

17-12-2009 om 11:43

Ohhhhhh rodebeuk

mmmmm....jeugdherinneringen vanillegipferl....wat heb ik die lang, lang lang niet gegeten. Mijn moeder is Zwitserse (bodensee gebied) en mijn oma maakte altijd met kerst bakken vol met koekjes, waaronder mijn favoriet (vanillegipferl dus haha). Alleen mijn moeder riep altijd dat ze veel te moeilijk en te ingewikkeld waren en te lang duurden, dat zij ze niet wilde maken. En oma is helaas overleden. Maar wie weet ga ik het nu zelf maar eens proberen. Ausstecherle zijn hier trouwens ook favoriet elk jaar. En ik moet nodig eens het recept van de anijskoekjes aan mijn moeder vragen....mmmm krijg er gewoon zin in, koekjes bakken

Merel

rodebeuk

rodebeuk

17-12-2009 om 12:56 Topicstarter

Zwaai van de overkant

Hey, Merel, de meeste van mijn familie woont ten noorden of ten westen van de Bodensee. Maar na de oorlog mocht mijn moeder, die zwaar ondervoed was, aansterken bij bekenden aan de zuidoever... wat leuk om te zwaaien! Later ook een oudtante in Dornach gehad. Die was als rijke erfgename van een NL familie getrouwd met de hotelportier in Davos... maar we dwalen af.

Die Kipferl/Gipferl/Gipfeli zijn helemaal niet moeilijk maar wel erg vervelend, want je moet ze met de hand vormen en het deeg kan gaan brokkelen. Zoals dat nou eenmaal gaat bij boterkoekjes. En daarna moet je ze nog individueel wentelen in poedersuiker. Dus die moeders van vroeger hadden wel wat beters te doen, en als je haast hebt is het verskrikkelijk. Maar als je gewoon van te voren al weet dat je de hele avond bezig bent is het prima te doen. Laatst heb ik ze tegen de traditie in gewoon zomaar gemaakt omdat mijn zoon wilde tracteren.. meegegegeven in een grote glazen inmaakpot, zag er prachtig uit! Maar dus ook een avond bezig geweest.

Hoe komen jullie trouwens aan Hagelzucker voor op de Ausstecherle of laten jullie die weg?

En Anisbrötle kan je dubbelgebakken maken, of aufgesetzt zoals Vanillebrötle of in een mooie vorm, misschien bedoel je die laatste wel, de Springerle, met die figuurtjes erop en de hele zaadjes eronder? Dat is echt een enorme klus en ook eigenlijk al te laat want die moeten drie weken liggen. Benieuwd welke jullie maken.

Hier mogen de kinderen er ook echt niet van eten tot de 24ste..Eisern...

PS Amarins: Ouwe Gracht moet Nieuwe Gracht zijn...

Yta Chalne

Yta Chalne

17-12-2009 om 16:21

Hagelzucker

Wij (als in: wij in de winkel) hebben momenteel twee moderne soorten Hagelzucker staan: vanille en caramel. Eet zo ook al lekker weg, zonder koekjes eronder
Overigens, Rote Buche, die schuimpjes lijken me helemaal handig, hoef ik niks aan te passen aan het recept. Alleen het feit dat je zegt dat het moeilijk is houdt me nog tegen. Misschien zal ik man hiervoor maar vragen, die is wat begaafder op bakgebied dan ik...

Merel78

Merel78

17-12-2009 om 19:58

Rodebeuk

mijn grootouders zijn helaas overleden maar woonden vlak bij rorschach, eigenlijk ook heel dicht bij oostenrijk. mijn tante woont daar nog met haar gezin. Nou moet ik wel zeggen, ik ga het recept opschrijven, maar mijn oma maakte die vanillegipferl met gewone suiker, niet met poedersuiker. en ausstecherle ken ik ook niet met hagelsuiker erop, gewoon net als de mailaenderli. en hoe die anijskoekjes heten, geen flauw idee, ik ken ze in dezelfde vorm als de vanillegipferl, maar dan met een soort inkeping d'r in hmm klinkt hheel cryptisch, straks mijn mams ff bellen, die had laatst al anijszaad meegegeven

ohhhhh wat ben jij sreng zeg voor je kids. Maar jij woont dus ook in duitsland, daar zal dat dan ook nog wel meer traditie zijn, de kerstavond sowieso. Mijn moeder heeft d'r eigen traditie gemaakt, want die bakt al jaren allerhande koekjes (kokoskoekjes, nusshüfli etc.) en geeft dan heel aantal vrienden en familie zo'n zakje). Lekker hoor

veel plezier met bakken in elk geval

Merel

rodebeuk

rodebeuk

17-12-2009 om 22:20 Topicstarter

Merel

Bedankt voor je aanvullingen.
Hmmm.. met inkepingen erin.. zou ik ff moeten puzzelen hoe dat dan weer zit. Er zijn echt ziljarden recepten!

En streng voor mijn kinderen? Grappig dat je dat zegt, je zet me wel aan het denken. Ik vind het vooral belangrijk om heel goed naar ze te luisteren, om er voor ze te zijn. Maar regels zijn idd regels... zeker bij tradities. Het levert namelijk ook iets op: een echt feest! En dan gaan ook de remmen los, ze mogen tamelijk onbeperkt dooreten tot de koekjes weer op zijn. Dat zou niet zo biezonder zijn als ze al de hele adventstijd al gesnoept hadden. Dan doen we het even rustig aan na de overdaad van St Maarten en Sinterklaas. Maar ik zal er nog eens over denken ... proeven of ze wel goed gelukt zijn mag natuurlijk wel. Man soll dem Ochsen der da drischt nicht das Maul verbinden!

rodebeuk

rodebeuk

17-12-2009 om 22:22 Topicstarter

Ps merel

Ik woon gewoon in NL hoor. Uit overtuiging zelfs

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-12-2009 om 15:48

Rodebeuk, wat doe ik fout?!?

De schokoladeschaumchen gemaakt. Wat ik heb gedaan: eiwit geklopt, poedersuiker erdoor geklopt (werd taaie bal), cacao erbij (bruin flintertjesdeeg). Rest van de ingrediënten erbij en toen had ik een soort van brokkelige bal die lastig viel uit te rollen. In de oven is het niet gerezen.Hmm. Rare, harde, zoete, brokkelige dingetjes.
Als ik schuim maak (al dan niet met gemalen noten erdoor, jummie!) dan heb ik hele grote schuimpjes, vandaar dat ik dit ook wel aandurfde. Is het echt met maar 1 eiwit? En moet het eiwit een beetje geklopt worden of tot je de kom kan omkeren zonder dat het er uit loopt?
Straks ga ik nog de vaillekipferl maken! Moet de oven voorverwarmd zijn?
Rosa

rodebeuk

rodebeuk

22-12-2009 om 20:48 Topicstarter

Aiaiai rosa

..het schaamrood staat me op de kaken.

Ik heb ze ook gemaakt vandaag. Had de cacao en poedersuiker (de laatste 50) gemengd, daardoor geen flinters, maar het was ook te hard geworden.

Ik denk dat het met de grootte van het ei te maken heeft. Je moet maar tot een bepaalde consistentie bijmengen.

Het rare is dat de meeste recepten te vochtig deeg oplevert omdat de eieren vroeger kleiner waren, maar hier lijkt het omgekeerd. 2 eiwitten is weer veel te veel.

Ze zijn wel enigszins luchtig geworden maar manman ik had veeeeel beter moeten opletten bij mijn oma! Volgens mij is het een en al Fingerspitzengedoe. Dus groot ei, dan meer suiker, klein ei minder suiker enzovoort.
Je maakt ze ook maar een keer per jaar, daardoor ben ik altijd het jaar erna weer vergeten waar ik op moet letten. Ik heb wel een boek waar ik af en toe aantekeningen in maak en in 2003 waren ze goed gelukt, toen was het deeg relatief vloeibaar.

oeioei ook nog even Yta inseinen want die wilde deze proberen.

Met noten gaat het allemaal een stuk simpeler allemaal, ik heb ook iets gemaakt met gemalen hazelnoten ipv de cacao en dat is inderdaad een eitje.

Heb ook een paar jaar geexperimenteerd met gesmolten chocolade in plaats van cacaopoeder maar dat werd te zwaar.

Dus op jouw vraag wat je verkeerd hebt gedaan: de volgende keer suiker boven de 200 in kleine gedeeltes toevoegen, met cacao erdoorheen, en dan stoppen zodra het te dik wordt. Maar ja, hoe weet je dat het te dik wordt. Dat had ik dus aan mijn oma zaliger moeten vragen. Het is al weer 10 jaar geleden dat ik afscheid van haar heb moeten nemen.

rodebeuk

rodebeuk

23-12-2009 om 11:46 Topicstarter

So cobi

Heeft u alles op de vaste plaat gespijkerd of toch maar gedrukt?

Ja, dat weer... geweldig he. Heel leuk om te horen dat er ergens in NL ook die koekjes gebakken zijn. Vanillekipferl zijn inderdaad lekker los. De andere horen eigenlijk met nog 5 of 10 andere soorten op een schaal te liggen en dan met een glaasje lichte rode wijn erbij en gezellig gezelschap komt dat helemaal goed. Zeker die Zuckerlebkuchen moet je nog een kans geven, maar eigenlijk pas over twee weken. Dan zijn ze pas zacht en op smaak.

Oh ja, die notenzoentjes heb ik toevallig ook nog gemaakt! Had nog noten over. Hazelnoten. Lekker hoor. Ik ga proberen er een paar bij Yta te bezorgen maar jongste heeft oorontsteking dus ik ben aan huis gebonden.

En die knisperende sneeuw onder de voeten... ik ben een paar keer 's avonds nog een stukje gaan lopen. Oudste heeft veel gesleed.

Ze hebben een enkel koekje mogen proeven, de kipferl maken we pas vandaag en pas morgenavond gaan de blikken open. Da's meer nog een reactie op Merel - dat wachten op die koekjes maakt de kinderen zo blij! Oudste van 8 zegt dat hij kerst leuker vindt dan Sinterklaas. Terwijl we alleen maar rustig bijelkaar zitten, samen spelen en vooral veel koekjes eten. Geen kado niets.

Maar goed, Frohe Weihnachten dus voor iedereen!

Yta Chalne

Yta Chalne

23-12-2009 om 12:54

Hier

Ach Rodebeuk, wat sneu nou, oorontsteking. Blijf maar lekker binnen met 'm, hier is man vanochtend geinspireerd door dit draadje aan de slag gegaan en nu heb ik twee bakplaten vol heerlijk geurende koekjes gemaakt van gemalen hazelnoten, gemalen amandelen, eiwitten, vanille en suiker. Hoera! Ik doe nu m'n best om de kinderen erbij weg te houden, gelukkig heeft man nu besloten dat ik op de bank mag met m'n laptop en drie boeken en dat hij zoon en vriendje meeneemt naar het winterspoorwegmuseum (schaatsen!), dus dubbel hoera. Driedubbel hoera eigenlijk, rust, boeken, verse koekjes...voor dit soort koekjes geldt toch niet dat ze bewaard dienen te blijven tot kerst, toch? Die moet je toch warm van de bakplaat af-eten?

rodebeuk

rodebeuk

23-12-2009 om 13:49 Topicstarter

Onmiddelijk!

Nee hoor Yta, deze moet je onmiddellijk opeten! ...even afgezien van het Kerstavondtaboe dat hier onverkort geldt. Heb net twee trommels verstopt op de kamer van jongste (leek me de veiligste plek). Ze mogen er alleen eentje proeven tijdens het bakken en verder is het wachten geblazen...

Ik vind het ook zo lekker dat de noten de suikerrush temperen doordat ze het koekje wat zwaarder maken...mmmm...

En wat dat oor betreft: ik was weleens aan de beurt, het zijn geen orenklanten dus ik ben eigenlijk verwend. Heb zijn bed naast het mijne gezet. Moet het dus vanavond weer terugzetten ivm precedentwerking.

Jij veel plezier op de bank. Ik heb het vanochtend geprobeerd met een kopje thee en een serieus boek maar wat is dat toch met kleine jongetjes... die spelen heerlijk zolang je als moeder bezig bent, maar als ik ga zitten weten ze niet wat ze moeten doen.. hmmm... zometeen nog maar eens proberen...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-12-2009 om 23:14

Tweede ronde!

De plaat staat in de oven, benieuwd hoe ze dit keer worden. Het deeg zag er een stuk hoopgevender uit.

Rosa

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-12-2009 om 00:24

Ha!

Nog niet klaar, maar ze rijzen al flink! Kloppen, kloppen, kloppen en de suiker in zeer kleine hoeveelheden toevoegen. Ik ben bijna een uur aan het kloppen geweest en volgens mij loont het .

rodebeuk

rodebeuk

24-12-2009 om 07:31 Topicstarter

Wauw rosa

De afgelopen jaren had ik het zo druk met kinderen en werk dat ik eigenlijk alleen maar op de automatische piloot heb gebakken. Geen tijd voor experimenten. Gisteren de kipferl gebakken bijvoorbeeld en ik bedacht vannacht dat ik niet eens de pot had dichtgedaan, die stond nog open omdat ze er warm in waren gegaan...

Dus ik lees eigenlijk omgekeerd mee. De chocoladeschuimpjes zijn de favoriet van mijn man maar ze worden een van de laatste dagen gemaakt en sja, dan mik ik gewoon alles snel bijelkaar.

Volgend jaar doe ik het op jouw manier! (daarnet toen ik de koffiemolen aanzette zat er nog suiker met cacao op de knop, zelfs niet goed schoongemaakt na mijn stofwolkdramadeeg)...

rodebeuk

rodebeuk

24-12-2009 om 07:39 Topicstarter

Cobi

Mijn vader is de tachtig gepasseerd, maar mijn moeder verstopt nog steeds de koekjes... misschien omdat hij er pas na zijn veertigste mee heeft kennis gemaakt (laat getrouwd) - maar dat wachten is idd aan hem ook niet besteed.

Vooral jammer van de koekjes waar je veel tijd in stopt of die moeten liggen.

Ik ben n.a.v. dit draadje nog even op duitse fora gaan kijken en daar praten die huisvrouwen heel serieus over dat ze moesten bijbakken... haha... die hebben echt de heilige plicht om een vol assortiment te voeren gedurende een ongetwijfeld vastliggend aantal dagen. Er was er zelfs een die vertelde dat ze het recept voor Strohhütchen - of voor om het even welk ander koekje niet kreeg van haar moeder. Daar waren de recepten persoonlijk bezit.

Jij veel succes met je diner. Wij eten kerstavond bij mijn moeder, 1e kerstdag thuis. En dan worden mijn zoons gepaaid door de zelfgemaakte pudding toe. Gewoon, met custardpoeder in aparte vormpjes. Als je het maar niet vaak maakt is het weer heel bijzonder.. 2e kerstdag schoonouders dus dan geen regie.

Rafelkap

Rafelkap

24-12-2009 om 13:37

Vanille kipferl - makkie

Dank voor de recepten. Die vanille kipferl ken ik, wegens uit oostenrijk/kroatie afkomstige schoonmoeder. Ik heb ze een keer gebakken op m'n verjaardag (groot succes) - met een Duits recept, maar vind het wel handig in het Nederlands te lezen. Ik denk dat ik dit maak voor als m'n oudste moet uitdelen als hij 5 wordt. En samen maantjes maken!

En lezeressen: ben geen keukenprinses maar deze koekjes zijn goed te doen! Makkie!

Petr@

Petr@

24-12-2009 om 19:16

Ben benieuwd!

Ga ze volgende week proberen te maken (de vanille kipferl)!!

Merel78

Merel78

27-12-2009 om 17:59

Hey

nou de ausstecherle heb ik gemaakt; eerst mijn recept later het jouwe. Tis toch wel iets anders, mijn moeder maakt ze dus zonder boter. Maar ach, al smaken ze iets anders, ze zijn beide lekker. Aan de rest ben ik nog niet toegekomen.
En rodebeuk, juist leuk die voorpret en tradities, ik herinner me ook nog goed de - in ons geval dan - tijd na kerst (voor oud en nieuw) als we bij mijn opa en oma waren in zwitserland en dan het 'zvieri' koffiedrinken met koekjes, rond half 4 's middags, grote doos koekjes op tafel, kerstassortiment, zo gezellig!
Fijne feestdagen gehad en genoten van de koekjes?

groetjes, Merel

Geniet van deze draad

Ik heb het momenteel te druk om te bakken, maar ik ben van plan om iets te gaan doen als 'februari bakmaand' of zo.
Heerlijk om alle recepten en ervaringen te lezen!

Ik zal eens heel goed gaan zoeken, van mijn Zweedse tante zaliger heb ik ook nog een paar zeer smakelijke Zweedse koekjesrecepten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.