Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

14-01-2009 om 16:17

Keuken verven

De kogel is door de kerk, we gaan de keuken opknappen. Komende maandag komt er iemand een nieuw aanrechtblad, oven, afzuigkap plaatsen, en we gaan de keuken verven. Het wordt gewoon witte muurverf, de keuken zelf is bont genoeg. Mijn man zegt dat we het plafond en de muren eerst schoon moeten maken/ontvetten, terwijl ik dacht dat we gewoon over het oude heen konden verven. Wie heeft gelijk? let it be me!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehm

2 keer verhuisd en 2 keer gewoon over de muren en plafond heengeverfd.
Geen idee of dat erg is ja of nee? Nooit wat van gemerkt eigenlijk dus wat mij betreft heb jij gelijk

Succes met de keuken!

gula

Tja

Ik neem aan dat het minder goed hecht als je niet schoonmaakt. Het gaat om latex over latex neem ik aan? Ik zou gewoon goed afsponzen met water met een scheut ammonia, ter ontvetting. Het zou zonde zijn als het in de buurt van je fornuis over 2 jaar al begint te bladderen omdat het daar niet goed hecht.

Aan de andere kant: dit alles is theorie. Ik heb het nooit geprobeerd, want ik zou dus eerst schoonmaken. Zoveel werk is dat nou ook weer niet...

Je kan natuurlijk de wetenschap een dienst bewijzen door een deel wel, en een deel niet schoon te maken (moeten beide delen wel even vet/vies zijn) en dan over een paar jaar te kijken of je verschil ziet. Dat meld je dan wel even terug, toch?

Groeten,

Temet

amk

amk

14-01-2009 om 17:32

Hoe lang wil je dat die verf blijft zitten?

als dat 1 of 2 jaar is hoef je niets te doen. Maar loop je wel het risico dat het er ook na een dag al weer lelijk uitziet.

Kortom, als je toch naar de bouwmarkt gaat voor die verf neem dan gelijk een fles superontvetter mee. Zijn speciaal voor het ontvetten voor het verven. De verf hecht dan beter en de vettige ondergrond kan dan niet door de verflaag heenkomen.

Kost je hooguit een half uurtje maar je hebt er erg lang plezier van.

groet,
Angela

Bellefleur

Bellefleur

14-01-2009 om 18:02

Fijn hoor!

Mag ik mijn man zo meteen vertellen dat hij gelijk krijgt. Zucht.

Vera*

Vera*

14-01-2009 om 19:42

St marc

St Marc is een superontvetter maar stinkt niet zo als ammonia.

MaximeM

MaximeM

14-01-2009 om 20:26

St. marc ja

Hoi,

Toen ik bij een vriendin ging verven hebben we ook alles schoongemaakt met St.Marc (bij de bouwmarkt te koop) ik zou het zelf wel doen bij de keuken hoor, je wilt niet weten hoeveel vettige aanslag er op je muren zit.

Maxime

Bellefleurman...

...je hebt gelijk. Er zijn wel alternatieven voor ammonia, maar wat wij geprobeerd hebben, beviel ons niet zo. Zo vaak schilderen we nu ook weer niet, dus wij gebruiken toch ammonia.

Bellefleur

Bellefleur

15-01-2009 om 11:53

Okee, okee, ik neem mijn verlies.

Ik heb een (tijdelijke) evenwichtsstoornis, en Bellefleurman heeft hoogtevrees. Nu heb ik weinig trek om met ammoniakluchten te staan wiebelen op een keukentrapje. Word je ook high van St. Marc?

St marc

Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar het ruikt naar dennenbomen geloof ik. Misschien mag je even snuffelen in de Gamma

Succes met de klus

Temet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-01-2009 om 16:37

Niet high

St marc stinkt niet en je wordt er niet high van. Het heeft gewoon een beetje een schoonmaakmiddelluchtje.

Niet te moeilijk doen. Het kan met een trapje, maar schoonmaken is minder precies werk dan verven. Als je kunt verven, kun je ook ontvetten. Misschien heb je nog een borstel op steel oid. Met een ouwe stoffer heb ik het ook wel eens gedaan. Sponzen gaan te snel stuk.

Wat handig werkt is grofgrofweg schoonmaken met een borstel en een emmertje St Marc, en dan nog even naspoelen met schoon water. Dat lijkt extra werk, maar het gaat heel snel. Met de verwarming aan is de muur ook weer in een wip droog.

Groet, Ellen

Bellefleur

Bellefleur

15-01-2009 om 19:45

Fijn!

Daar kan ik wat mee. Bellefleurman gaat vanavond naar de bouwmarkt om in te slaan. Nog tips over de soort latex en andere attributen?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-01-2009 om 20:56

Latex

Hmmm, als hij vanavond in wilde kopen komt dit waarschijnlijk te laat. Maar mijn tip is: koop liever duurdere merkverf ipv huismerkverf.Het werkt sneller en makkelijker. Bij huismerkverf is de kans groot dat je spijt krijgt en alsnog duurdere verf gaat kopen. Verder is er geen kunst aan. Eerst de randjes met een kwast en dan invullen met de vachtroller. Oja, neem niet de allergrootste roller als je geen sterke armen hebt. Dat ding zuigt zich op den duur vol verf en dat werkt zwaar.

Succes.

Bellefleur

Bellefleur

17-01-2009 om 18:30

St. marc (nee ik heb geen aandelen)

Wat een geweldig spul! Het ruikt naar dennenbossen (nou ja, ongeveer) en het maakt schoon! Ik heb de kastjes er meegedaan, en die blinken me tegemoet. Wat betreft de muren: emmer na emmer goor water. En het latex van 10 jaar oud glimt weer als vanouds. En toch, gaan we morgen verven. We hebben de latex toch al in huis...
En wat helemaal geweldig is: de combinatie keukentrappetje en ik is niet voldoende om bij het plafond te komen. Dat mag mijn man dus doen. Die is bijna twee meter. (toch een slimme keus gedaan destijds)

Mooi

hier moet ook nog e.e.a. onder handen worden genomen. Geen ammonia dus maar, ik zal eens investeren in een fles St Marc.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.