Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bruid

Bruid

09-04-2016 om 22:21

Kinderen op bruiloft


Wespennest

Je doet het nooit helemaal goed, er is altijd wel iemand die verbolgen is. Reken maar dat het feit dat jouw dochter een vriendinnetje (een vreemde) mee mag nemen maar je eigen neefje of nichtje niet mag komen voor gekwetste gevoelens zal zorgen.

Ik zou een ruimte huren waar de kleinere kinderen eten krijgen en vermaakt worden door oppassen. Dan kan je het ook brengen als iets positiefs. Niet dat de kleine 'ordeverstoorders' niet welkom zijn bij het diner, maar dat er special voor hen iets leukers is georganiseerd.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-04-2016 om 12:26

Zo zou ik het ook doen skik

In ieder geval voor de kinderen waar ik een band mee heb.

Maar het is bruid haar feest, en wat andere mensen dan goed vinden... Ach tja.

Nogmaals

Het is nooit goed wat je doet, wij hebben ons ook eerst geprobeerd in allerlei bochten te wringen, maar geld en locatie spelen toch ook wel een rol bij keuzes.

Dus lekker doen wat je zelf wil!

Mams

Mams

10-04-2016 om 14:08

Prima opgelost toch zo?

Wij kregen laatst een uitnodiging voor een bruiloft waarbij kinderen niet welkom zijn. Dit stond niet op de kaart, maar in het begeleidende briefje van de ceremoniemeesters dat bij de kaart zat. Daarop stonden trouwens nog een aantal wensen en verzoeken namens het bruidspaar (zoals kleur van de kleding aanpassen aan die van de bruid, dat ze stukjes of sketches 's avonds leuk vinden etc) en uiteraard wat zaken waarvan het bruidspaar nog niets weet.

We hadden in de wandelgangen al wel gehoord dat het een kindervrije bruiloft wordt trouwens, en daar was ik blij om. Zo kon ik onze kids vast voorbereiden op het feit dat zij er niet bij zullen zijn als ........ trouwt. Vonden ze wel jammer trouwens, maar de belofte van iets lekkers te eten met de oppas op de avond zelf en een foto van het bruidspaar achteraf was voldoende om ze te verzoenen met de gang van zaken

Even uitrekenen

Het gaat om zes kleine kinderen, en 10 oudere kinderen. Dat is zitten we al bijna op een derde van het aantal bruiloftsgasten dat Bruid in haar achterhoofd heeft.
Ik kan in de portemonnee van het as bruidspaar kijken, maar met vier kinderen in de puberleeftijd kan ik me indenken dat het budget niet helemaal van elastiek is.

Ik zou het trouwens zelf wel weten mocht ik nog dit soort romantische neigingen krijgen. Dan zou ik elopen naar Gretna Green, of stiekem trouwen in Las Vegas en het geld stukgooien aan huwelijksreis met het gezin.

Bruid, even nieuwsgierig:zijn die vier kinderen van jullie gezamenlijk of vormen jullie een gezamenlijk gezin?

Wel duidelijk zijn inderdaad

Want er zijn mensen (zoals mijn man en ik) die een bord voor de kop hebben wat dat soort dingen betreft. Wij zijn namelijk een keer naar een 50-jarig huwelijksfeest van mijn oom en tante gegaan met onze kinderen van toen 5-7 jaar oud. Wisten wij veel dat als mevrouw x en meneer y uitgenodigd worden voor zo'n feest, de kinderen niet verwacht werden!
Was overigens geen probleem hoor, toen we aankwamen (2 uur rijden bij ons vandaan, dus niet bepaald in de buurt). Kinderen waren gewoon welkom, maar het was eigenlijk niet de bedoeling...

Afijn, nu weten we beter, maar er zijn vast meer mensen die over zo'n adressering op een envelop heenlezen!

mirreke

mirreke

11-04-2016 om 12:45

haha Kenfan

Zo sta ik er ook in: no way dat ik een traditioneel bruiloftsfeest ga geven dat me klauwen vol geld kost in deze kostbare tijden. Dan zou ik zelf nog eerder kiezen voor iets als een heerlijke disco op een veld met springkussen voor alle kinderen en lekkere bbq of zoiets.

Juist op latere leeftijd nadat je zelf al een half leven achter je hebt met puberkinderen aan toe, zou ik zelf nooit kiezen voor het buitensluiten van evenzoveel levensaandeel van de gasten.

Ik heb vroeger (in de tijd dat mobieltjes en goedkope camcorders en sophisticated montageprogramma's nog niet bestonden) professioneel trouwvideo's gemaakt en heb dus heel wat bruiloften bijgewoond. Hoewel trouwerijen globaal vaak op elkaar lijken doet iedereen het weer anders. De meeste mensen hadden wel iets ingepland voor (kleine) kinderen, ook wat later op de avond.

Ik denk vooral dat het heel belangrijk is dat de wens (geen kinderen) duidelijk wordt gecommuniceerd. Ik zou er zelf ook totaal overheen lezen...

@Emma

@Emma

11-04-2016 om 13:26

Vesper Lynd

Ik ga ervan uit dat de (puber-) kinderen elkaar goed kennen, en dan vind ik het vanzelfsprekend dat ze er zijn. Maar daar denken veel mensen anders over hier merk ik.
Kenfan: voor mij is zoiets een life-event in die zin dat de mensen die op zo'n moment deel uitmaken van je leven er vanzelfsprekend bijhoren. Dat zijn in mijn geval mensen van heel verschillende leeftijden. Ik vind het zelf het mooist als die allemaal erbij zijn op zoiets als een trouwfeest. Maar ook hier denken veel mensen anders over, blijkt wel

Gezamenlijk gezin

is natuurlijk samengesteld gezin.

Nou ja, in feite ben ik gewoon onbehoorlijk nieuwsgierig, hoe het komt dat jullie in het andere geval ineens de geest krijgen om een grootscheepse bruiloft te organiseren. Ik heb zelf ook vier kinderen en ben al jaren met dezelfde man zonder dat ooit feestelijk te hebben ingeluid. ALs het om een nieuwe partner gaat, kan ik me ik er nog iets bij voorstellen. Niet heel veel, want grote formele feesten zijn niet aan mij besteed. Ik heb een oppasprobleem wel eens als dekmantel gebruikt.

Ik hoop niet dat je in deze vraag een oordeel leest, want zo is het niet bedoeld.

Bruid

Bruid

11-04-2016 om 14:47

Kenfan

Aangezien ik van nature ook onbehoorlijk nieuwsgierig ben snap ik je helemaal

En het klopt, we zijn samengesteld. Bijna dan want we wonen niet samen en gaan dat voorlopig ook niet doen. We wonen namelijk niet in dezelfde stad, en samenwonen zou betekenen dat een van ons niet langer kan co-ouderen. We houden veel van elkaar maar kinderen gaan altijd voor. Samenwonen doen we wel als we later groot zijn. Dat maakt trouwen voor ons wel extra bijzonder. Horen we toch een beetje bij elkaar. Ofzo.

Zelf hebben we niet zoveel met grote bruiloften. We willen het vooral graag met onze dierbaarste familie en vrienden vieren met een een stijlvol diner inclusief veel en goed eten en tafels vol wijn. Het is ook niet echt een feest maar zoals gezegd gewoon een diner, in een restaurant ook zelfs.

Een oppasprobleem faken vind zou ik zelf ook nog wel eens kunnen doen trouwens *makes mental note*. Maar omdat onze gasten onze innercircle betreft vermoed ik niet dat die kaart gespeeld zal worden. Wat ook helpt is dat eigenlijk iedereen met kinderen in de buurt van de locatie woont en het regelen van een oppas zeer waarschijnlijk geen probleem voor ze is. Ik wil alleen niemand voor het hoofd stoten. Althans, zo min mogelijk.

Dat duidelijk communiceren zoals Caroro zegt is wel handig inderdaad. Ik stond onlangs ook met mn kinderen op een feestje waarbij dat niet de bedoeling bleek. Dat alleen mijn naam op de uitnodiging stond was niet voldoende om een belletje te laten rinkelen ...

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2016 om 15:02

Bruid

Ik vind een huwelijk bij uitstek iets waar kinderen aanwezig moeten kunnen zijn. Het is tenslotte een familiegelegenheid en familie=kinderen.

Ik vind het daarnaast acceptabel om het diner tot volwassenen te beperken.

Een huwelijk waar kinderen helemaal niet welkom zijn zou ik me persoonlijk ook niet welkom voelen en kom ik ook bij voorkeur niet.

bruid

bruid

11-04-2016 om 17:15

Hombre

Gelukkig zijn onze vrienden van het redelijk flexibele soort Ad. Ze staan bij mij niet bekend om hun strak afgestelde karakter en dito voorkeuren. En mocht ik dat op dit topic verkeerd inschatten: het is een uitnodiging. Niemand die zich hierdoor niet welkom voelt is verplicht te komen.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2016 om 17:42

bruid

Volgens mij begrijpen we elkaar niet...

Suze

Suze

11-04-2016 om 17:51

diner

Bruid, het is jullie bruiloft, dus ik zou zeggen: Lekker doen wat jullie zelf willen.

Zelf hadden wij een chique (en duur) diner dansant. Geen haar op ons hoofd dat er toen over peinsde om daar kinderen bij te hebben. Speelde in die tijd niet zo, maar als het al speelde waren die bij het diner-dansant echt niet welkom geweest. Paste niet qua locatie, was het nog duurder geworden (en eten niet besteed aan kinderen), maar vooral: was de sfeer heel anders geweest.

Moet iedereen zelf weten, maar wij wilden het niet .

Als je denkt dat mensen het leuk vinden en het kunnen organiseren om de kinderen er overdag bij te hebben, dan is dat toch prima.

Ik zou zeggen: Het diner vieren we alleen met volwassenen en onze kinderen. Als jullie het kunnen organiseren zijn kinderen tot en met de huwelijkssluiting (of tijdstip) van harte welkom.

Ik vermoed o.b.v. wat jij schrijft dat de gasten het dan begrijpen en sommigen hun kinderen het eerste deel wel meenemen. Als jullie dat leuk vinden (niet bang zijn voor krijsende peuters/babies) is dat toch leuk?

Nb Ik heb eens meegemaakt dat een kind op het moment dat de bruid "ja" moest zeggen "nee, nee, nee!!!" riep. Hilarisch al vond de bruidegom het minder grappig.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-04-2016 om 18:10

Wat ik zou doen

De gasten met kinderen even laten weten dat de kinderen 's middags welkom zijn, maar dat je het diner zonder de kinderen wil doen, Suze formuleert dat hierboven mooi. Als het om niet te veel ouders gaat persoonlijk contact opnemen, en anders voor dedze gasten een klein kaartje aan de uitnodiging toevoegen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-04-2016 om 18:26

Off topic

Ben jij degene die een tijd geleden vragen had gesteld over trouwen zonder de fiscale nadelen (voor bijv. je kindgebonden budget of hypotheekaftrek)?
Hoe hebben jullie dat opgelost?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2016 om 18:45

Moet iedereen zelf weten

Natuurlijk. Maar al die vreselijk dwingende stellen die zonodig de complete regie over 'de mooiste dag van hun leven' willen voeren vind ik toch eigenlijk vrij aandoenlijk. Het moet allemaal zoveel mogelijk op een Amerikaanse film lijken.

Maar wees gewaarschuwd, die Hugh Grant lag ook al snel in een onbewaakt moment in z'n auto met een zwarte straatmadelief te krikken.

Hoe strakker de regie tijdens de huwelijksdag, hoe dichterbij de scheiding die erop volgt. Net goed

Angela67

Angela67

11-04-2016 om 18:48

mooiste dag?

Ik vind het best wel een grote sprong die je daar maakt, Ad Hombre. Van 'graag een diner met volwassenen' naar 'complete regie over de mooiste dag van je leven'/'Amerikaanse film. Zie jij geen nuances in het verhaal van Bruid? Ik vind eerder dat jouw suggestie: 'als je mijn kinderen niet erbij wilt hebben, dan kom ik zelf ook niet' vrij ongenuanceerd. Ik snap soms wel dat je een knuppel in een hoenderhok wilt gooien, maar als je leest hoe voorzichtig Bruid het formuleert dan vind ik het jammer als je het meteen zo afserveert.
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2016 om 18:56

Angela67

Als je goed leest zie je dat ik het best acceptabel vind om het diner zonder kinderen te doen (blijkbaar leest iedereen daar overheen), maar bij het hele huwelijk zonder kinderen ben ik persoonlijk geneigd af te haken. Zeker als het familie betreft.

Bruid's sjagrijnige reactie deed de rest.
En daarnaast zit er wel wat in die stelling, vind je niet?

Angela67

Angela67

11-04-2016 om 19:28

stelling?

als ik jou wel op een feestje wil omdat jij mijn vriend bent die ik al 20 jaar ken, maar ik wil jouw kinderen niet, dan kom ik aan jouw ego? aan je vadergevoel? dat soort dingen?
Ik vind het echt raar dat je je zo vereenzelvigt met je kind op dat moment.
En waarom zou jouw mening belangrijker zijn, het is toch bruiloft van bruid? Je kunt toch ook haar een plezier doen?
gr Angela

zebra

zebra

11-04-2016 om 19:32

alle begrip

ik zou er alle begrip voor hebben als kinderen niet gevraagd zouden worden bij het diner. Ook als dat voor de hele dag zou gelden trouwens. Maar het is wel belangrijk om dat zo snel mogelijk te laten weten zodat de ouders dan iets kunnen regelen.

Discussie

Je kunt zo'n dag uiteraard invullen naar eigen wens. Maar discussie waarom kinderen er al dan niet bij zijn kun je toch niet helemaal buitensluiten. Wel voor zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2016 om 20:23

Angela67

Met stelling doelde ik op die zin van 'Hoe strakker de regie...'

"als ik jou wel op een feestje wil omdat jij mijn vriend bent die ik al 20 jaar ken, maar ik wil jouw kinderen niet, dan kom ik aan jouw ego? aan je vadergevoel? dat soort dingen?"

Voor een vriend(in) vind ik het minder storend. Voor familie wel, de kinderen zijn ook familie.

"Ik vind het echt raar dat je je zo vereenzelvigt met je kind op dat moment."

Oh.

"En waarom zou jouw mening belangrijker zijn, het is toch bruiloft van bruid? Je kunt toch ook haar een plezier doen?"

Wat heb ik nou aan familie die op belangrijke familiegebeurtenissen de jongste generatie uitsluit? (en nogmaals he, dat je een deel zonder kinderen wilt begrijp ik best)

bruid

bruid

11-04-2016 om 20:57

Suze

Hoe jij het beschrijft was inderdaad ons eerste idee. Maar door de reacties in dit draad besefte ik me dat we mensen daarmee ook voor lastig oppas/haal/wegbrengschema zouden kunnen brengen. Maar goed. Mensen houden ook erg van zelf kiezen dus misschien moet ik ze gewoon zelf laten beslissen wat ze met hun kinderen doen. Wij vinden het gezellig als er kinderen tijdens het plechtige deel bij zijn. Als ze voor het diner, en het echt uit de hand begint te lopen, maar weg zijn

Angela67

Angela67

11-04-2016 om 21:02

aha

het gaat jou dus om familie, Ad Hombre.
dat had ik niet door.
maar dan nog, je hebt familie en familie.
en ik vind echt dat het raar is om het je zo persoonlijk aan te trekken en feitelijk daarmee te bepalen dat jouw definitie van 'familie zijn' en 'sociaal zijn' per definitie beter is dan die van de bruid en bruidegom wiens feestje het is.
gr Angela

bruid

bruid

11-04-2016 om 21:04

Vesper OT

Jij bent opmerkzaam! Dat was ik inderdaad.

De verloofde (eerst de verkering maar inmiddels dus de verloofde) heeft mijn gemekker over de fiscale nadelen (die er echt veelvuldig zijn) bestempeld als hopeloos ónromantisch en me overvallen met zo'n prachtig aanzoek dat ik daar geen nee tegen kon én wilde zeggen.

We gaan ons wel heel onromatisch goed laten informeren door een fiscalist en iemand met verstand van erfrecht aangezien we allebei een koophuis hebben, hij nog een eigen zaak heeft en we het goed voor de kinderen willen regelen mocht een van ons onverhoopt onder de bus komen.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2016 om 21:42

Angela67

"maar dan nog, je hebt familie en familie.
en ik vind echt dat het raar is om het je zo persoonlijk aan te trekken en feitelijk daarmee te bepalen dat jouw definitie van 'familie zijn' en 'sociaal zijn' per definitie beter is dan die van de bruid en bruidegom wiens feestje het is."

Dat beweer ik nergens, maar het is wel mijn definitie en daar zal ik het mee moeten doen.

We zijn tegenpolen

Mijn wettige ! wederhelft zijn ooit uit pure gemakzucht naar het stadsdeelraadkantor gestapt om een handtekening te zetten. Dat was gewoon een rationeel gezamenlijk besluit, waarvoor hij niet op de knieen ging. De jongste bungelde in de selendang, de oudste zat gewoon op school. De overige familie hebben we niet eens ingelicht. Jaren later heb ik het laten vallen, toen men bleef aandringen dat we toch echt iets moesten regelen "voor de kinderen". Toen was de opluchting oneindig veel groter dan de verontwaardiging. De 2000 piek trouwpremie van mijn schoonvader hebben we niet opgestreken.

Bedankt voor het bevredigen van mijn nieuwsgierigheid. Ik meende in eerste instantie dat het om een stel ging dat al jarenlang bij elkaar was. Mijn fantasie sloeg al op hol: hebben jullie de jackpot van de lotto gewonnen, een ernstige relatiecrisis overwonnen, een riante erfenis in het vooruitzicht mits.....Bij een tweede ronde klinkt het wat logischer.

Joh,jullie uitgangspunt, wel trouwen niet samenwonen, is al zo onorthodox, daarbij valt het schenden van alle andere sociale conventies in het niet. Bovendien - bij mij ging er ook een lichtje branden - woon je in een plaats waar veel mensen ooit naar toe trokken om aan familiebetutteling te ontsnappen.

Uh Ad Hombre

Hugh Grant DID not have sex with that woman, Miss Divine.

En dan nog, liever een Hugh, dan een soulmate die hulpverlenersjargon bazelt over sterke vrouwen.

Dat is een nou draadje dat mij telkens weer verbijstert.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-04-2016 om 21:52

Bruid

Ik heb het onthouden omdat wij de fiscale nadelen niet op konden brengen. Scheelt me honderden euro's per maand die ik echt niet kan missen. Dus als je de oplossing weet hoor ik het graag

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.