Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kledingkast

misschien hebben jullie tips. Wij krijgen een lege kamer die we willen inrichten als logeerkamer. Daarin kunnen we een kast zetten van 2,80 breed waarin we onze jassen, skispullen en andere dingen die we niet elke dag nodig hebben, kunnen opbergen. Mij wordt aangeraden een pax-kast van Ikea te kopen, maar die zijn best prijzig. We hebben het geld hoor, maar als ik voor dezelfde Ikea-kwaliteit een paar honderd euro kan sparen doe ik dat graag als zuinige miep. 
voordat we naar Ikea gaan, wat niet mijn hobby is, hebben jullie tips voor een andere kast? Wat moeten we zeker nemen? Wat zeker niet? Of is de Pax het fijnste? En zo ja, wat is dan fijn? 


Als je iets IKEA-achtigs zoekt, zou ik eens kijken bij Leen Bakker. Qua prijs gok ik overigens dat het vergelijkbaar is. Maar met dit soort kasten is het ook vooral dat elke optie of plankje meer of minder weer scheelt in de prijs. 

probeer Gamma. Was een aantal jaar geleden wel wat goedkoper, ook meer technisch inzicht nodig om in elkaar te zetten, maar dat was hier geen probleem.

ik heb vorig jaar kasten bij Karwei gekocht van een Wood serie, ook erg mooi en stevig. Zijn er erg blij mee, geeft veel opberg mogelijkheden.

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2022 om 00:09

ik heb deze gekocht voor mijn slaapkamer. 
https://www.otto.nl/p/1375164032/forte-schuifdeurkast-vankka/#?c=wonen-slaapkamer-kledingkasten&itemId=1523662434

Prima kast en best wat ruimte. Ze hebben ook grotere en betaalbare kasten.

Ik zou wel gaan voor de PAX van Ikea. Makkelijk om precies passend te maken, ook de hoogte is variabel (kies altijd zo hoog mogelijk). En deze kast is te verhuizen of te verplaatsen. 
Het is niet voor niets al zo lang een succesvolle kast. 

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2022 om 15:09

Sas-OO schreef op 02-08-2022 om 14:47:

Ik zou wel gaan voor de PAX van Ikea. Makkelijk om precies passend te maken, ook de hoogte is variabel (kies altijd zo hoog mogelijk). En deze kast is te verhuizen of te verplaatsen.
Het is niet voor niets al zo lang een succesvolle kast.

Nee maar alles bij elkaar toch behoorlijk duur. 

Rhonda

Rhonda

02-08-2022 om 16:53 Topicstarter

bedankt voor jullie tips. We hebben hier vlakbij een paar van de genoemde winkels, dus morgen doe ik een rondje Gamma, Karwei en Praxis. We willen zo veel mogelijk van de muur bedekken, dus dat is even puzzelen. Zie ik het niet, dan maar de martelgang naar de Zweed. 

Je kunt online de pax bedenken, net zoals je een keuken planner hebt. Er rolt dan een lijst met onderdelen uit en die kun je online bestellen en laten bezorgen.
Hoezo moet je naar de Zweed?

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2022 om 18:07

kun je geen kast op maat laten maken? 

Mijn dochter heeft een Ikea klerenkast (geen Pax), mij zoon heeft een goedkopertje van de bouwmarkt. Dat is meer een klerekast dan een klerenkast, zal ik maar zeggen. Als je het geld kan missen zou ik geloof ik toch investeren in wat degelijks.

Temet schreef op 02-08-2022 om 18:09:

Mijn dochter heeft een Ikea klerenkast (geen Pax), mij zoon heeft een goedkopertje van de bouwmarkt. Dat is meer een klerekast dan een klerenkast, zal ik maar zeggen. Als je het geld kan missen zou ik geloof ik toch investeren in wat degelijks.

Ligt er natuurlijk aan wat je koopt. Karwei heeft bv ook de wat luxere kasten van zwaarder/ steviger materiaal. Het is niet allemaal waaibomen kwaliteit.

Wie een gehele wand wil 'bekleden' met kast, doet er naar mijn inschatting verstandig aan om zelf een constructie te bedenken en in elkaar te zetten. Geen enkele 'prefab' kast of verzameling kasten kan immers in visueel opzicht tippen aan maatwerk.
Begin met een stellage van vierkante (geschaafde) balkjes. Die van ca. 4 cm. bij 4 cm. lenen zich het beste voor deze klus. Ze zijn stevig genoeg, zonder onelegant grof uit te vallen.
De rest laat ik met een gerust hart over aan jullie fantasie, aangezien de verdere mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn.

Wat dacht je bijvoorbeeld van kastdeuren die eruit zien als de luiken voor de ramen van een oude boerderij? Eenvoudig met simpele planken in elkaar te timmeren en geheel naar eigen smaak en traditie te beschilderen!
Ruimtetechnisch liggen schuifdeuren uiteraard het meeste voor de hand.

Is het niet ronduit ideaal om het beste uit twee werelden te kunnen combineren? De eenvoud van vroeger en de moderne techniek van nu.
IJzerwaren zijn weliswaar best prijzig, maar in de meeste gevallen is het de investering waard!

Gebruik vooral geplastificeerde spaanplaat als deur voor een 'Zweedse' uitstraling. Maar denk ook eens aan (in een houten frame gespannen) fraaie batiklappen voor een Indische 'look'. Daar heb ik persoonlijk zowel zeer goede ervaring als herinnering aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.