Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koffie/thee leren drinken

Stomme vraag misschien. Maar ik lust geen koffie en geen thee. Nu waren we laatst op hypotheekgesprek. En ja hoor. Weer alleen koffie of thee keuze. Dus water. Maar ik ben ook geen waterfan. (alleen in de zomer als het heel warm is een lekker groot glas koud water) Dus neem vaak wat ranja mee. Maargoed. Dat irriteerd me ook. Heb het al een paar keer geprobeerd "gewoon te drinken". Met of zonder suiker/melk. Thee in verschillende smaken. Maar krijg het niet voor mekaar. Iemand nog tips? Of andere ideeën?
Alvast bedankt
Groetjes mamalo3s

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon niks

Ik lust best koffie en thee, maar ben nou niet echt fan van wat de meeste bedrijfsapparaten produceren. Ik drink dus vaak water. Dat je water nou ook niet bijzonder 'lekker' vind, snap ik best. Maar je lust het toch? En je gaat toch niet naar je hypotheekadviseur om iets heel erg lekkers te drinken? Andere optie is gewoon niks drinken, dat doe ik ook vaak. Echt niks mis mee, dan drink ik thuis wel weer wat. Of je neemt zelf iets mee, flesje/pakje/blikje en drinkt dat voor of na de afspraak.

Wat drink je thuis dan?

Geen koffie en geen thee.

Wat drink je thuis dan? Melk? Chocomel? Vruchtensap?

Tja ik zou toch echt proberen koffie of thee te lusten hoor. Thee is toch heet water met een smaakje. Begin gewoon met héle slappe thee. Bijna overal krijg je heet water met een zakje, dus dat is best te regelen.

Ik zou me echt ongemakkelijk voelen als ik nergens iets zou kunnen aannemen wat me aangeboden wordt.
Niks willen drinken, hm, dat komt gewoon niet zo leuk over voor degene die je iets aanbiedt.

Niks niet leuk

Dat niks drinken niet leuk zou zijn voor degene die het aanbiedt, daar zou ik me maar in een heel beperkt aantal gevallen druk om kunnen maken. Bij een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld, dus dan neem ik wel wat. Maar bij de kapper of de hypotheekadviseur? Echt niet hoor en ik kan me ook niet voorstellen dat die dat raar, vervelend of niet leuk zouden vinden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-04-2011 om 08:50

Mamalo

"Maar krijg het niet voor mekaar."
Kun je uitleggen wat je dan niet voor elkaar krijgt? Krijg je het niet voor elkaar om het binnen te krijgen? Krijg je het niet voor elkaar om het lekker te vinden? Krijg je het niet voor elkaar om er van te genieten?
Misschien ben je een medisch wonder, maar bij mij heerst wel een beetje het gevoel 'stel je niet aan!'. Glaasje warm water met een smaakje, hoe kun je dat nu niet 'lusten'? Wat drink je normaal wel? En hoe zit het met eten?

Yura

Yura

04-04-2011 om 08:57

Geleerd

Thee heb ik eigenlijk altijd al gedronken zolang ik me kan herinneren, dus als kind al. Mijn zoon is er ook niet gek op, maar hij lust het wel. Koffie heb ik mezelf op mijn 18e leren drinken. Gebeurt op die leeftijd steeds vaker dat het al voor je neus staat voor je er erg in hebt. Toen zat ik dus op een verjaardag en stond er een kop voor me opeens. Veel melk en suiker erin, neus dicht ogen dicht, verstand op nul en achterover geklokt. Had me voorgenomen bij de tweede ronde goed op te letten, maar blijkbaar niet goed genoeg want opeens was kop weer vol. Zelfde ritueel dus maar weer. Na thuiskomst besloot ik dat ik nu ik zover was gekomen ik ook maar door moest zetten. Vanaf toen dus elke dag zo'n kop koffie vol met suiker en melk, tot ik het na een paar dagen niet meer vies vond en nog een paar dagen later zelfs lekker. Een paar jaar later heb ik mezelf op dezelfde manier eerst de suiker en later ook de melk weer afgeleerd.

Puck

Puck

04-04-2011 om 09:04

Thee met suiker

Ik lust op mijn 44 nog steeds geen koffie. Ook wel geprobeerd, maar ik krijg nog steeds de rillingen. Zelfs als ik koffie maak en er zit bijv. een druppel aan mijn vinger die ik dan aflik... brrrr. Ik vermoed dat het nooit wat wordt met koffie. Tiramisu e.d. doe je mij dus ook beslist geen plezier mee. Ik ben dus heel blij dat thee ondertussen helemaal ingeburgerd is, want dat drink ik wel heel veel (en dan niet van een zakje bij voorkeur, maar gewoon losse thee uit een goede theewinkel)
Maar thee is een stuk minder sterk van smaak dan koffie dus daar kan je volgens mij wat makkelijker aan wennen dan aan koffie. Ik zou denk ik beginnen met slappe thee met suiker, dan proef je niet eens dat het thee is, dat is gewoon suikerwater.

Thee

thee heb je wel in zo ontzettend veel smaken en als je net begint met thee drinken kan je heel even dat zakje erin doen en dan opbouwen.

Ik drink geen koffie, ik vind het niet lekker, het ruikt wel lekker maar het smaakt mij niet, ik hou ook niet van bonbons of gebak met koffiesmaak. Fris glaasje water vind ik altijd heerlijk. Ranja meenemen vind ik echt absurd !

Tja

Ik zou gewoon water blijven drinken dan wel 'nee dank u'leren zeggen als je wat aangeboden wordt.

Waarom zou je het moeten leren drinken? De enige manier lijkt me inderdaad met "kinderkoffie" /thee(veel melk en suiker) beginnen en dan langzaam de suiker en melk minderen. Maar of dat nou de moeite waard is...
Bij thee is het trouwens lastig, daar zijn zoveel smaken in dat als je went aan de een je net zal zien dat je een andere voorgezet krijgt (als in: een kopje net niet gekookt water met een doos vol zakjes in zuurtjessmaken. Jakkes)

Theedrinken is wel makkelijker trouwens tegenwoordig, koffie is wat minder de norm. Ik heb een aantal jaren op de universiteit gewerkt, en een collega van mij - theedrinker - promoveerde op een proefschrift op arbeidsrechtelijk terrein; zijn laatste stelling was: "de onderdrukking op de werkplek van theedrinkers door koffiedrinkers is een maatschappelijk probleem dat in de toekomst de gemoederen tot het kookpunt zal verhitten". Hij heeft geen gelijk gekregen

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

04-04-2011 om 09:32

Bbrrr puck

Thee met veel suiker is veel viezer dan thee..)

Fiorucci

Fiorucci

04-04-2011 om 09:33

Pelle

Eens, ik vind niet dat bijv. een hypotheker meer hoeft aan te bieden dan koffie, thee of water.

amk

amk

04-04-2011 om 09:57

Koffie (#@%$$#)

yuk is nog de meest vriendelijke omschrijving van dat 'vergif'. Waarom zou je dat moeten leren drinken?

Ik drink een beperkt assortiment thee. En bij mensen met beperkt assortiment dus vaak water. Zelf iets meenemen vind ik ook not done, maar ik zeg dan beleefd nee dank je wel, en besteed er verder geen aandacht aan.

Limi

Limi

04-04-2011 om 09:59

Op stage

Ik had geen zin om thee te zetten alleen voor mijzelf, dus heb ik toen gewoon iedere dag een slokje meer koffie gedronken. Helemaal zwart gelijk. Was wel vies in het begin, maar kopjes zijn toch meestal in een paar slokken leeg, zo klein.
En één keer een theezakje dippen en er zit nauwelijks smaak aan het water, dat moet toch lukken als je echt wil?

Maaike

Maaike

04-04-2011 om 10:13

Ook niet

Ik ben zzp-er en heb wel eens klanten aan huis. Ik bied inderdaad ook alleen maar koffie of thee aan. Soms is er iemand die zegt dan doodleuk, nee doe maar cola..... huh, dat bood ik niet aan, maar ik ben de flauwste niet dus als ik cola in huis heb schenk ik het wel even in. Thee heb ik in allerlei smaakjes en juist ook hele gewone thee, want zelf hou ik bijvoorbeeld helemaal niet van smaakjes.
Koffie bij anderen nemen is wel riskant om te doen, zeker als je het niet zo graag lust, er kan zo veel verschil in zitten, ik lust koffie graag maar bij anderen kan het soms vies zijn zeg, heel sterk, of juist heel slap, maar goed, met wat melk en suiker weet ik het naar binnen te krijgen en gelukkig schenken ze niet ongevraagd een tweede bakje in (want dat hoef ik natuurlijk niet)

Grinnik

Waarom zou je niet gewoon van jezelf accepteren dat je het niet hoeft? Je komt toch wel een uur, anderhalf uur zonder drinken door? Een simpel "nee, dank u" is toch genoeg?
En ter relativering moet ik er wel bij vertellen dat ik mezelf koffie heb leren drinken, omdat ik wel eens een paar dagen bij klanten (in het buitenland) was, waar in hoofdzaak koffie gedronken werd. Toen vond ik het wel sociaal handig om het te lusten, want een hele dag op water leven of droogstaan is ook zoiets. Maar als het niet anders is dan af en toe een gesprek met een of andere adviseur ofzo - sja.
Wil je het toch, dan zou ik inderdaad beginnen met slappe thee, eventueel met wat suiker.

Valkyre

Valkyre

04-04-2011 om 10:25

Och

Ik heb wel een tijdje koffie gedronken, maar vond 't nooit echt lekker. Maar de reden dat ik ermee ben opgehouden is dat ik na het tweede kopje hartkloppingen kreeg... Dat is het dus niet voor mij. Thee drink ik wel, heerlijk!

Maar eerlijk gezegd zie ik niet in waarom je per se koffie of thee zou moeten leren drinken... Water is toch ook prima? Als iemand bij mij op een afspraak ranja mee zou nemen, zou ik wel raar opkijken trouwens... Komt toch een beetje kinderachtig over (no offence...).

Als je 't echt wil leren, zou ik beginnen met (slappe) zwarte thee (Engelse melange) en groene thee, evt met citroen. Dat heeft een niet al te sterke smaak, en zit bijna overal in 't assortiment. Suiker zou ik niet doen - ongezond, slecht voor je tanden, en dan moet je dat ook weer afleren... Thuis drink ik goeie losse thee, dat is veel minder bitter. Voor groene thee eerst het water iets laten afkoelen, anders wordt 't ook bitter.

Sociaal handig

Zoals iemand net al zei, het is sociaal handig om koffie te lusten. Ik heb het me destijds ook met moeite aangeleerd (tijdens mijn stage) en ben nog steeds geen fervente koffieleut.
Thee vond ik als kind niks, maar daar ben ik later ook aan begonnen.

Heb een dochter met een enorm eetprobleem; ook zij heeft zichzelf thee en cola (lustte ze niet vanwege de prik) aangeleerd, koffie nog niet, maar dat komt op een dag vast ook. Is gewoon erg handig met werk en contacten buitenshuis.

Ranja meenemen naar een gesprek zou ik nooit doen. Dan maar water. Water uit de kraan hebben ze overal, toch?

Leandra

Leandra

04-04-2011 om 11:38

Verplicht thee leren drinken

Toen ik een jaar of 12/13 was, moest ik van mijn moeder verplicht thee leren drinken. Koffie hoefde niet, maar als je beide niet lust is dat niet handig zei ze. En ze had gelijk. Ik baalde verschrikkelijk in het begin. Ze had zo'n klein kopje gekocht met I love tea erop . Elke dag verplicht een kopje, met suiker. En ik ging het lekker vinden. Thee kun je leren drinken (en andere dranken ook). De suiker heb ik later in 1 keer radicaal afgeschaft. Was ook weer even doorbijten. Er zijn genoeg theesoorten. Daar is vast iets bij wat je lust. Sterke Engelse thee, zoete thee, groene thee, keuze genoeg. Ik vind dat je als volwassene toch 1 van beide moet drinken. Koffie kan ik uit beleefd opdrinken, maar vind ik verre van lekker. Hoe doe je dat dan op je werk?
Ik denk dat je gewoon streng moet zijn voor jezelf. Koop een paar pakjes thee die je aanspreken en drink 1 of 2 keer per dag een kop thee. Kun je het ook direct je kinderen leren . Sterke thee vind ik nog steeds niet lekker. Aanrader: Turkse applethee. Succes en gewoon effe doorzetten....

Groetjes Leandra.

Hanne.

Hanne.

04-04-2011 om 12:09

Sociaal handig?

Ik moet wel lachen om alle mensen die zichzelf ondanks dat ze het niet lekker vonden koffie hebben leren drinken. Ben ik sociaal gezien dan zo onhandig dat ik geen koffie en maar een beperkt aantal soorten thee lust maar ook geen enkele intentie heb om mezelf dat aan te leren?

Als je uit het trio koffie/thee/water er één lust (leest niet met walging drinkt) is er volgens mij geen probleem. Zelf ranja mee te nemen om het lekkerder te maken vind ik raar. Thee met verse citroen vind ik ook lekkerder dan alleen thee, maar ik loop echt niet met een bakje citroenschijfjes rond. Dan maar een keer een wat minder lekker drankje. Ik komt per slotte niet bij de hypotheekadviseur (oid) om daar iets te drinken. Dat is bijzaak.

amk

amk

04-04-2011 om 12:55

Op het werk

in antwoord op de vraag van Leandra: daar zorg je zelf gewoon voor je drinken.
Bij vergaderingen wordt hier niet gezorgd voor thee, koffie etc, dat dien je gewoon zelf mee te nemen. Ik kom dus standaard met mijn thermoskan thee, terwijl de andere collega aankomt met een pot koffie, nr 3 heeft ook zijn eigen pot mee etc. En ja ook kannen limonade worden wel meegenomen, voornamelijk in de zomer.

Ik heb geprobeerd koffie te drinken, maar helaas na 2 jaar had ik nog steeds braakproblemen er bij. Weet niet wat vervelender is. Netjes nee, zeggen of hollend naar het toilet moeten omdat je maag zich binnenstebuiten keert. ☺

Brianna F

Brianna F

04-04-2011 om 13:53

Volwassen dochter

Heeft enkele pogingen ondernomen om in ieder geval thee te leren drinken om al de redenen die hierboven worden gegeven. Ze kokhalsde er gewoon van zo vies vond ze het. En de kreet dat het gewoon warm water is, dat is juist het pijnpunt: ze houdt niet van warme dranken. Ook niet van frisdrank, dus de keuze blijft doorgaans beperkt tot een sapje.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-04-2011 om 13:54

Gewoon niet

Als iemand je koffie of thee aanbiedt zeg je gewoon gewoon 'Nee dank u'. Hoe moeilijk kan het zijn?

Hanne

Ik vond het echt sociaal handig om koffie te lusten. Als je een paar dagen in een familiebedrijf in een buitenland zit, waar koffie de standaard is en thee... thee? o wacht, théé... heeft niet die-en-die-van-het-magazijn wel thee? en dan komt er iets knalroods en mierzoets als de overige leden van het gezelschap hun derde kopje koffie al achter de kiezen hebben Kijk, toen vond ik het handig.

Hanne.

Hanne.

04-04-2011 om 14:00

Genista

Ik denk dat ik toch liever een paar dagen gewoon weinig/kraanwater drink dan me zelf weken lang moet dwingenen om iets heel erg vies te drinken omdat dat later een keer misschien handig is dat ik het dan wel lust.

koentje

koentje

04-04-2011 om 14:14

Iemand die geen

thee, koffie of zelfs een glaasje water 'lust' is gewoon te veel verwend!

Maxime.M

Maxime.M

04-04-2011 om 14:36

Glaasje water

och een glaasje water is saai maar prima voor het geval er alleen koffie of thee is toch? Tja, als je het echt niet lust, dan houdt het gewoon op. Ik vind koffie met veel melk en suiker om te beginnen wel een goed idee, zodra je dat lust ga je minderen met suiker en melk, alhoewel ik een kop koffie verkeerd erg lekker vind altijd (maar dat zul je bij de hypotheker nooit krijgen hoor, bij dat soort dingen zijn het altijd de standaard bakjes)

Vic

Vic

04-04-2011 om 14:42

Oefenen

Ik ben vanaf mijn 18e koffie gaan drinken. Begonnen met koffie met heel veel melk en suiker, en heb dat afgebouwd tot koffie met 1 zoetje en een drupje melk. Helemaal zwart krijg ik wel weg, maar vind ik niet echt lekker. Thee lustte ik ook niet op mijn 18e, water ook niet, en dat is erg onhandig als je gaat solliciteren. Inmiddels drink ik het allemaal, al ben ik wel wat kritisch op de theesmaakjes.

Fiorucci

Fiorucci

04-04-2011 om 15:35

Amk?

Dat je koffie niet lust, kan, maar om het nou gelijk vergif te noemen....

amk

amk

04-04-2011 om 17:51

Fiorucci

het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens.

Goh

Ik ken eigenlijk geen enkele volwassene die geen koffie én geen thee drinkt. Volgens mij is dat ook vrij ongebruikelijk, vandaar dat het aanbod wellicht alleen uit dit twee en water bestaat. Onze kinderen drinken trouwens al thee vanaf dat ze uit een beker dronken. Eerst met melk en suiker, maar al vrij snel zonder. En nu nog steeds dagelijks, bij het ontbijt. Oudste (14) wilde wel koffie proberen, maar na voorzichtig proeven heeft hij dat nog even in de ijskast gezet
Misschien wordt dat anders als we aan het eind van de week het nieuwe espressoapparaat hebben. (verjaardagscadeau voor echtgenoot, met dank aan vele ool-draadjes is de keuze een stuk makkelijk geworden).

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2011 om 18:41

Beide dochters

Ondanks ons 'goede' voorbeeld drinken beide dochters geen koffie en thee. Ik heb ze regelmatig voorgehouden dat het niet praktisch is om beide niet te lusten. Mijn oudste loopt zo her en der stage. Meestal is het geen punt dat ze geen koffie of thee lust, maar ik geloof dat ze nu zelf het ongemak ook heeft opgemerkt. Feit is gewoon dat je niks te drinken hebt als je ergens bent met alleen koffie, thee en water. Nou jammer dan, dat is niet het probleem van het bedrijf of andere zakelijk contact waar je wat te drinken aangeboden krijgt. Je neemt dan inderdaad maar geen drinken, of nipt uit beleefdheid aan je glas water. Bij een visite, dus bij iemand thuis, vind ik het wel zo aardig om iemand een glas fris aan te bieden als diegene geen koffie of thee lust. Dat haal ik toch al standaard in huis als er visite komt.
Mijn dochters lusten overigens wel chocolademelk en de jongste heeft een potje bouillon gekocht. Dan kan ze toch iets warms drinken als ze daar zin in heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.