Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koude melk bij het overblijven

het zal vast al wel regelmatig besproken zijn hier, maar ik kan het in het archief niet vinden.

Mijn oudste zoon blijft elke dag over op school. Tot voor kort kreeg hij schoolmelk, lekker koud uit de koelkast van school. Campina levert echter niet meer aan zijn school vanwege te weinig afname.

Nu wil ik hem wel elke dag een pakje melk meegeven, maar hoe houdt hij dat nou lekker koel. Ik heb al bedacht, pakje melk uit de koelkast en dan met aluminiumfolie erom mee geven. Blijft het dan voor een periode van 4 uur (acht uur van huis, eten doen ze om 12.00 uur) koud?

Verder graag tips, bedankt vast.

groetjes van Purk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

17-08-2009 om 20:14

Koelelement

Er schijnen (in ieder geval in de VS, maar ja) lunchboxen te bestaan waar je een koelelement in kunt plaatsen. Maar iets simpeler kan ook: je koopt plastic 'ijsblokjes' (je weet wel, gekleurd in de vorm van fruit) en stopt die in de broodtrommel waar je het pakje ook in doet. Op een echt warme dag (zoals woensdag/donderdag) zou ik dan trouwens geen melk doen.

toja

toja

17-08-2009 om 20:19

Ook hier

heb je zo iets. Bij de campingwinkel zag ik koelelementen die precies in een mepaltrommeltje passen; kleintjes dus.

In koude beker

Hier gaat het al tijden goed. Ik schenk savonds melk in een mepal-beker en zet die in de koelkast. Dan is de beker ook goed koud. Op school blijft het goed. Alleen op echt hete dagen geef ik geen melk mee. Wat wel handig is om te weten is waar ze het op school bewaren, is dei plek een beetje normaal van temperatuur?
(Mijn dochter vindt de schoolmelkpakjes te groot vandaar)
Jonne

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-08-2009 om 20:30

Diepvries of lauw

Verse melk zou ik niet meegeven, zo'n pakje houdbare melk wel. Ik merk dat mijn kinderen helemaal geen behoefte hebben aan KOUD. Ook het lauwe pakje vinden ze prima. En anders zou de diepvries prima zijn, werd hierboven ook al genoemd.

purk

purk

17-08-2009 om 21:39 Topicstarter

Ik ben dus een beetje van de luie

ik vond het echt ideaal, die schoolmelk. Geen bekers vullen meer 's ochtends. Daarom vind ik het geen probleem om een pakje mee te geven.
Melk in de vriezer leek me op zich ideaal, maar geen idee of dat ook kan, ontdooide melk.

De melk wordt bewaard in zijn schooltas. Die ligt de hele ochtend in een bak die in de gang staat. Niet echt een erg koele plek.

Bedankt voor de verdere tips, ik ga in elk geval eens op zoek naar het koelelement voor in de trommel. En eens uit proberen wat zoonlief van lauwe melk vindt. Als dat ook ok is, dan weet ik het wel. Behalve inderdaad op echt warme dagen.

Tot nu toe heeft hij geluk. Krijgt nu chocomel in een pakje mee. Maar dat wil ik liever niet altijd vanwege de calorien (in combi met aanleg voor neigen naar overgewicht).

groetjes van Purk

liora

liora

17-08-2009 om 22:20

Houdbare melk

Hoi Purk,

Misschien vind je zoon houdbare melk uit een pakje lekker? Die gaf ik mijn zoon vaak mee. Je kunt ze kopen in kleine pakjes met rietje en ook halfvolle melk. Dus kwa calorieen ok, en het bederft niet.

Liora

purk

purk

17-08-2009 om 22:24 Topicstarter

Tja...

de houdbare melk die we op vakantie in Frankrijk hadden gekocht, vond meneer niet te drinken. Zijn broertje vond die daarentegen héérlijk. Kan zijn dat dat echt zo was of broertjelief zei dat om eens zijn oudere broer dwars te zitten.

Ik kan in elk geval eens wat pakjes kopen. Lust die ze niet, dan heb ik in elk geval nog een dankbare afnemer

groetjes van Purk

Rembrand

Rembrand

18-08-2009 om 00:16

Waarom melk mee?

Als hij s'ochtends bij zijn ontbijt melk drinkt en een zuiveltoetje eet krijgt hij genoeg melk binnen.
Het belang van melk word schromelijk overschat in Nederland.
M.

purk

purk

18-08-2009 om 09:39 Topicstarter

Gut

daar heb ik nog nooit over nagedacht. Hij vindt melk gewoon lekker bij zijn brood. Persoonlijk vind ik het ook geen combi, boterhammen met limonade.

groetjes van Purk

Minet

Minet

18-08-2009 om 09:41

Koelkasten

Ik ben van mening dat elke school koelkasten beschikbaar moet hebben om de lunch van overblijvende kinderen koel te kunnen bewaren als het kind en/of de ouder daar behoefte aan heeft.
Het gaat mij niet alleen om koud drinken, maar ook boterhammen met vlees of kaas liggen liever koel tot het etenstijd is. Mijn kinderen wilden geen zoet beleg, dus legden hun trommel bij de bekers die per klas in een bak in een koelkast werden gezet. De bak stond bij de ingang van de klas, iedereen zette erin wat hij/zij gekoeld wilde bewaren tot de lunch, en bij aanvang van de les werd de bak in de koelkast geschoven.

Puck2

Puck2

18-08-2009 om 10:29

Purk

Vind het ook geen combinatie: limonade bij de lunch, maar als alternatief mogen ze van mij daar wel sinaasappelsap bij drinken. Ik houd me dan maar vast aan de gedachte dat de vitamine C uit de sinaasappelsap de ijzeropname uit het brood bevordert. En die koelelementen in de vorm van fruit, maar ook gewone blokjes zijn voor een schijntje te koop bij van die eurolandwinkels, xenos en blokker.

Rembrand

Rembrand

18-08-2009 om 10:59

Sap.

Een pakje sap kan natuurlijk ook.
Of gewoon water. Niks mis mee.
M.

angel3

angel3

18-08-2009 om 11:47

Ijsblokjes van melk maken

gewoon melkblokjes maken in zo n ijsblokjes ding in de vriezer. Een zooitje van die blokjes erin en dan blijft het aardig koel.
Bij bulbby.nl hebben ze mini lunch koeltasjes ....

Maar ik geef zelden melk mee. Ik krijg een bijna volle beker weer terug dan. Ik drink zelf ook amper melk.
Hij krijgt wel zeer aangelengde ranja of appelsap ofzo bij de boterham ook s morgens. Hij lust echt geen sinasappelsap (mond gaat prikken, gevoelig mondje lust ook geen prikdranken).
Heel af en toe iets van fristi.

Overigens zijn de goedkope yoghi varianten redelijk laag in calorieen. Super cheap onderin het schap zo n plastic fles, niet te vet, geen aspartaam.

Yoghurt met water

krijgen ze hier mee voor de middag. Drinkt makkelijk, geen suiker, niet veel vet. Doordat het aangezuurd is blijft het lekker als het een paar uur gestaan heeft.

Bij het ontbijt gebruiken ze ook weinig/geen zuivel, dus in combi met kaas en yoghurttoetje hebben ze genoeg.

Voor het tienuurtje een hip flesje met water.

Marleen

Marleen

18-08-2009 om 12:43

Plastic ijsblokjes

Hoi,
Ik heb een paar plastic ijsblokjes (van de xenos of zo). Houd het lekker koel maar smelt geen water in je melk.
Groetjes, Marleen

Lou

Lou

18-08-2009 om 12:44

Purk

Limonade bij de boterhammen zou voor ons ook geen ideale oplossing zijn, omdat dochter dat dan thuis ook wil en dat mag niet van mij. En melk lust ze niet, maar ook al lustte ze het wel: lauwe melk zou ik ook niet zo'n succes vinden. Zij krijgt dus een beker water mee naar school voor bij de lunch, en een pakje 'lekkers' (Wicky of roosvicee) voor tien uur.

Kortom, ik zou zeggen probeer eens water. Nog een voordeel: makkelijker kan het niet!

groet,

Lou

Thermoskan?

Je hebt van die kleine. Mijn mannetje gaat voor het eerst naar school en die heeft er 1 van de Lidl met Spongebob erop. En een tuit om te drinken, dus geen geknoei!

Jessica O

Jessica O

18-08-2009 om 13:46

Tso

toevallig moest ik vanmiddag al de tso op school doen. Hier hebben heel veel kinderen een pakje limonade mee, er zijn er ook wat die een beker melk oid hebben. 1 kindje heeft altijd alles lekker koel en dan in folie ingepakt, maar dat zijn er bij ons maar heel weinig.

Voor mijn zoon heb ik als hij eens moet overblijven (een andere dag dan dat ik de tso doe) een klein koeltasje. Gaat een koelelement in, beker optimel en broodtrommeltje en dan nog een koel element erop. Heerlijk koel is het dan nog.

Maar binnenkort hebben we hier ook nog een gesprek met alle tso`ers en dan wil ik ook eens de koelkast bespreken. Zou ideaal zijn, je kunt zo `s ochtends als je je kind brengt de boel erin doen, dan is het in elk geval lekker fris.
Tosti apparaat is er trouwens wel, daar zijn de kinderen ook heel blij mij.

Jessica

amk

amk

18-08-2009 om 13:59

Super slecht

echt superslecht voor het milieu, een pakje en dan ook nog eens in folie wikkelen.
Ik gebruik bij uitjes ook al geen pakjes, maar neem gewoon bekers mee. Die zet ik de avond ervoor al in de koelkast en zelfs in mijn rugzak in het zonnetje blijven die de hele dag koel zonder verdere hulp.

Lou

Lou

18-08-2009 om 15:18

Pelle

Het IS ook onzin. School is school en thuis is thuis, heb je ook gelijk in. Maar ze eet wel vier keer per week op school. Dus het principe van 'geen limonade bij de boterhammen' wordt dan wel wat waterig en ik kan me voorstellen dat ze daar dan logischerwijs haar vraagtekens bij zet.

Een dagje pretpark is van een heel andere orde. Dat is een uitzondering, een feest, iets voor hooguit twee keer per jaar, en dan mag er lekker van álles wat thuis niet mag.

groet,

Lou

Overigens ben ik ook van mening dat alle scholen een koelkast voor de kinderlunches zouden moeten hebben.

Puck2

Puck2

18-08-2009 om 22:24

Lou

Maar dan pas je je principe toch aan: geen limonade bij de boterhammen als je thuis eet. Dat zijn dus 3 dagen per week, toch nog bijna de helft.

Lou

Lou

18-08-2009 om 23:02

Puck

Ja, dat kan prima. Maar dat hoeft helemaal niet, want dochter is gewend om water te drinken bij de boterhammen en dus neemt ze ook een beker water mee naar school. Limo krijgt ze om tien uur, in een pakje en ze vraagt nooit om limonade voor tussen de middag. Vandaar mijn bekerwatertip voor Purk.

groet,

Lou

purk

purk

18-08-2009 om 23:12 Topicstarter

Water...no way!

ik besprak vanavond de drinkmogelijkheden met zoonlief. De optie water....hij keek gewoon verschrikt. Eerste wat hij zei: wat zielig voor dat meisje, water mee naar school
Tja, het gaat nu een pakje sap worden. Pakjes Wicky of Fristi etc. dat wordt hier echt gezien als een feest en kan ik dus niet maken ten op zichte van zijn jongere broertje. Die eet namelijk wel tussen de middag thuis, want die zit op een andere school, waar het niet verplicht overblijven is.

Een pakje sap vind ik de meest gezonde oplossing. En ja, het zal niet de meest milieuvriendelijke oplossing zijn. Maar ik vind sinaasappelsap dat al vier uur in een beker zit, gewoon niet meer fris. Vandaar het pakje.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

groetjes van Purk

Lou

Lou

19-08-2009 om 00:04

Haha purk

Ja joh, dat meiske is zo zielig, haha. Ze krijgt elke dag om 10 uur een pakje drinken naar keuze (nou ja, wat we in huis hebben, echt niet alles) en bij de boterhammen drinkt ze ook al wat ze het liefste drinkt, namelijk water. Zij zou jouw zoon weer heel sneu vinden, met z'n melk.
("Melk is eigenlijk voor kalfjes, toch mama?" Ja meid, dat vind ik ook.)

groetjes!

Lou

Gruwel

Houdbare melk, en dan nog lauw ook (posting van IJsvogeltje) - ik zit hier werkelijk te rillen achter mijn computertje.

Ik weet niet eens of mijn kind houdbare melk lust, ik vind dat spul zo smerig dat ik het nooit in huis heb

Las hier trouwens ooit een tip van iemand die melk in ijsblokjesvormen invroor en dat in de beker deed. Het gekke vind ik trouwens dat altijd wordt gezegd dat je melk niet in kan vriezen, terwijl van moedermelk altijd wordt gezegd dat je het wel in kan vriezen. Maar misschien heeft het ermee te maken dat koeienmelk uit de supermarkt gehomogeniseerd is, en dat bij invriezen de structuur verandert, terwijl moedermelk niet gehomogeniseerd is.

Nou ja, ik zal de melkijsblokjestruc tzt wel uitproberen voor zoon, die dit najaar naar school gaat.

Nasha 1st

Nasha 1st

19-08-2009 om 11:11

Houdbare melk

ja te smerig voor woorden Maar dit jaar in Frankrijk, ook houdbare melk, en eerlijk is eerlijk, weet niet of ze er daar wat anders mee doen, maar die melk was goed te pruimen!

Rafelkap

Rafelkap

19-08-2009 om 16:13

Belgie -deels o.t.-

Op vakantie in Belgie was alleen maar lang houdbare melk te koop! Iebah.

Verder ben ik ook 'van de gezonde', dus water mee (echt niet zielig, ik vind elke dag fristie heel zielig). Hopelijk gaat de school dit jaar aan de schoolmelk, anders vind ik yoghurt met water ook wel een idee.

neteret mut

neteret mut

19-08-2009 om 17:37

Rafelkap

in sommige winkels kun je wel verse melk vinden , maar je moet erom zoeken en dan nog is er alleen de 1 liter fles en geen keus in merk. Die ruime keus in verse melk/ zuivel mis ik zeer zeker in B. ( ik heb net een AH geplunderd, koelkast kan bijna niet meer dicht)
Praktisch: kinderen blijven over en kiezen aan welke tafel ze gaan zitten. De melktafel, theetafel of soeptafel, zew hebben een soort strippenkaart om daar de consumptie mee te betalen. Drinken gebruiken van thuis mag niet. De andere pauzes wel drinken van thuis, maar alleen water mag dus geen ranja of vruchtensap etc.

Prulletje

Prulletje

19-08-2009 om 22:02

Temet

De smaak verandert wel. Ik ken een baby die de moedermelk niet meer dronk als het ingevroren was geweest!

Prulletje

Iris

Iris

20-08-2009 om 00:01

Pakjes en milieu.

Ik ben ook niet zo van de pakjes. De fruitsap gaat wel mee in een beker, maar de melk in een pakje. Houdbare melk, vinden ze lekker. Melk in een beker is echt heel vies, want wordt echt zuur. Dus dan toch maar een pakje. Dat is gewoon de oplossing.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.