Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cecile

Cecile

26-06-2014 om 21:06

Legging-vraag


Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2014 om 13:00

Amk

Dit zou voor mij al aan de hoge kant zijn voor comfortabel lopen

Stiletto's vind ik ook niet thuishoren op de werkvloer. Ex-collega deed dat wel. Ze zei op niets anders te kunnen en willen lopen. Maar niet om dwars te doen, vind ik de grens die jouw werkgever heeft aangegeven een vorm van schijnveiligheid. Een dichte neus voegt weinig toe aan de veiligheid in een kantooromgeving. Tenzij je als vrouwelijke medewerker ook zéker in de productieruimtes komt, dan snap ik die regel. Maar wat de hoogte betreft zie ik die afmeting meer als compromis, dan dat het echt ongelukken voorkomt. Ik sta bijvoorbeeld met mijn rechtervoet licht wankel op deze hoogte, dat komt vast door hoe ik mijn voet neerzet, en zwik daardoor wat makkelijker uit de bocht met die voet. Uit een vorm van ijdeltuiterij koop ik af en toe toch een paar schoenen (enkellaarsjes) met een hakje en juist op kantoor kan ik daar prima mee uit de voeten. Geen ongelijke vloer, zoals op straat en in plaats van de trap kan ik de lift nemen.

amk

amk

30-06-2014 om 13:57

Kaaskopje

gezien het gedaalde verzuim met die oorzaak is het blijkbaar toch geen vorm van schijnveiligheid.

Die dichte neus zorgt er voor dat je je tenen niet stoot, slippers/sandalen hebben nog wel eens de neiging achter een traptree te blijven haken.

De lift is niet altijd een optie, want die mag je in geval van nood of ontruimingsoefening (zeker 1x per 3 maanden) niet gebruiken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-06-2014 om 18:28

Cijfers Amk?

Dag Amk,

Je geeft aan dat het ziekteverzuim drastisch daalde na de invoering van de schoenenregel. Op 2300 werknemers zal dat vast flink aantikken, geloof ik meteen. Maar ik neem niet aan dat al die 2300 medewerkers allemaal hakken en peeptoe schoenen dragen. Kun je ongeveer aangeven hoeveel deze maatregel heeft bijgedragen aan een daling van het ziekteverzuim?

amk

amk

30-06-2014 om 18:40

ginny

dat heb ik hierboven al gemeld: verzuim met deze oorzaak is met 99% gedaald.
Op het totaal verzuim verschil heb ik geen zicht.
Er is ook zo'n project geweest over het vasthouden van de trapleuning en alsdat niet kan neem je de lift. Wordt je ook heel actief op aangesproken. Ook daar ging het verzuim met die oorzaak dramatisch omlaag.

En qua medewerkers zit je er een factor 10 naast. 23.000 was geen typ fout.

bibi63

bibi63

30-06-2014 om 21:57

Grappig Mira

Die stropdas bij de autoverkoper. Bij mij werkt dat inderdaad averechts. Ik krijg de griebels van zo'n jong broekje met stropdas dat mij een auto probeert aan te smeren. Gevoelsmatig heb ik 10x meer vertrouwen in de met oliebesmeurdespijkerbroekman.
Bibi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-06-2014 om 22:51

Goh

Maar 99% daling zegt natuurlijk niet zo heel veel. Dat zou van 2 naar iets meer dan 1 kunnen zijn. Ik neem toch aan dat dat wel meer feitelijk onderbouwd wordt. En als dat niet gebeurt, dat er dan in zo'n bedrijf vast wel genoeg kritische mensen zijn die dat dan onderbouwt willen hebben. Het neigt namelijk nogal naar betutteling, die bedrijfscultuur bij jullie. Ik hou de trapleuning doorgaans ook wel vast, maar op het moment dat mijn baas mij daar over gaat aanspreken denk ik dat het tijd wordt om uit te zien naar een andere baan.
Ik heb een chemische achteregrond en ik heb bij behoorlijk wat bedrijven en organisaties gewerkt, groot en klein, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Tihama

Tihama

30-06-2014 om 23:18

Boek

In dit boek http://www.bol.com/nl/p/afgaan-op-uiterlijk/1001004002382704/ wordt per beroepsgroep beschreven wat de 'kledingcultuur' is.

Daaruit blijkt dat je als verkoper bij een stel techneuten vooral niet in pak moet komen, want dan nemen ze je niet serieus. Daarentegen moet je in de banksector weer niet in T-shirt komen. De schrijver fileert elke subcultuur. Ik wist niet dat er zoveel variaties te verzinnen waren.

Ik heb het boekje een keer gelezen en het is vermakelijk en herkenbaar.

De met oliehanden besmeurde monteur is natuurlijk ook zorgvuldig gecultiveerd om degenen te bereiken die niet voor de stropdas gaan

bibi63

bibi63

30-06-2014 om 23:21

Das waar tihama

Als iets in scene is gezet, dan is het niet echt. Maar uiteindelijk ga ik wel voor 'gewoon'....
Bibi

Hanne.

Hanne.

30-06-2014 om 23:32

betutteling vs effect

Hoewel ik erg van de veiligheid ben vind ik een verbod op hakken en blote tenen voor een kantooromgeving ook erg overdreven. Zullen we dan ook lange rokken en kokerrokken meteen verbieden? Want daar kan je natuurlijk ook geen trap mee lopen (ik twijfel nog over nietmachines en, scharen en hete koffie).

Een 99% reductie van dat soort ongelukken kan je natuurliji alleen realiseren als er minimaal 100 'ongevallen door schoenen in een kantooromgeving' plaats hebben gevonden.

Dus op de 23.000 heeft jaarlijks ongeveer 0,5% een dergelijk ongeval en meldt dat. (Want niet iedereen die een keer door zijn enkel zwikt meldt dat). Dat vind ik veel. Landelijk ligt het percentage ongevallen nl rond de 7% en in de financiele dienstverlening (als voorbeeld van sector met met name kantoorwerk op 2%). Www.monitorarbeid.tno.nl/cijfers/nea

Als dit werkt: chapeau. Ik zou deze aanpak snel wereldkundig maken. Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat de verzuim en ongevallen reductie eerder het gevolg is van een groter bewustwordingsproces waar de schoenen een zeer zeer klein onderdeel van vormen

Katniss

Katniss

30-06-2014 om 23:35

Ik wel

Ik ben het afgelopen jaar in een stuk of vijf fabrieken geweest en bij drie heb ik een veiligheidsinstructie gekregen. Twee keer met verplicht video kijken, en eenmaal alleen op schrift. Verder hangen ook overal van die veiligheidsposters en instructies om een helm te dragen, veiligheidsbril, trapleuningen te gebruiken, let op bijzonderheden, etc.

Tihama

Tihama

01-07-2014 om 08:18

Moet bekennen

Dat ik dat hakkenverhaal best aannemelijk vind.

Op mijn werk, kantoor, is het niet verboden. Onze trappen zijn echter erg vervelend. Ik weet van 1 collega, die altijd op hoge hakken loopt, dat ze na een val van die trap allebei haar mobiels stuk had (daarom weet ik het, want haar verzwikte enkel vond ze minder belangrijk om te vertellen). Een andere collega wandelde laatst de vlonder op (we hebben een soort binnenruimte maar dan buiten), haakte met haar hak in de kier en viel bijna. De hak zat daarna muurvast

Allemaal niet schokkend, maar ik durf er best in te geloven dat als je met 20.000 mensen allemaal 1 zo'n geintje per jaar hebt, dat er dan meerdere keren echt letsel ontstaat.

Ik heb in de chemie gewerkt. Daar mocht je op kantoor wel hakken, maar steeds wisselen van veiligheidsschoen naar nette schoen en vice versa deed ik ook niet graag, dus gemiddeld genomen droeg ik vaker veiligheidsschoenen.
Het veiligheidsbeleid in de chemie is inderdaad heel streng. Ik denk dat het in de chemie zelf nu zover teruggebracht is, dat de getallen van het kantoor nu hoger zijn. In dat geval volg ik wel wat Amk zegt. Dan haal je daar ook nog effect.

Ik ga trouwens zo naar mijn werk op redelijk brede (onderaan 2 cm, heeft hier van weg: (http://www.zalando.nl/noe-natalia-klassieke-pumps-blauw-n1111b004-k12.html) hakken van 8 cm.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 08:25

Hanne

"Dus op de 23.000 heeft jaarlijks ongeveer 0,5% een dergelijk ongeval en meldt dat. (Want niet iedereen die een keer door zijn enkel zwikt meldt dat)."

Het ging om VERZUIM, dus niet naar je werk kunnen vanwege een ongelukje veroorzaakt door verkeerde schoenen. Je enkel verzwikken en een uur of twee pijn hebben hoort daar in mijn ogen niet eens bij.

Hanne.

Hanne.

01-07-2014 om 10:23

Dalarna

Er zijn nog veel minder ongevallen met verzuim (landelijk minder dan 3% in administratief werk (een kantooromgeving) minder dan 1%).

http://www.monitorarbeid.tno.nl/cijfers/nea?s=nea&p=4&t=17&q=120

Als er in het bedrijf van AMK jaarlijks 100 ongevallen met verzuim door schoeisel (in een kantooromgeving) plaatsvinden is dat 0,4%. Dat is de helft van het aantal ongevallen. Dat vind ik heel veel!.

Dus óf men liep daar in grote getalen op hele rare schoenen waar niet op te lopen viel (dan zal het vast werken) of het effect van regels over schoenen wordt overschat.

Ik denk dat laatste.

Evanlyn

Evanlyn

01-07-2014 om 10:28

Dat doet me denken aan...

Toen ik hoogzwanger was van mijn eerste, liep ik voorzichtig een smal wenteltrapje af van mijn kantoor naar beneden. Twee leidinggevenden liepen langs, keken bedenkelijk en de één vroeg de ander: "Zijn wij hiervoor verzekerd?"

De volgende dag was mijn kantoor verhuisd naar de begane grond.

vanmorgen nog

verkoopster in een goed lopende kledingzaak met allerhande gerenommeerde merken. In een driekwart legging. Stond haar prima, geen sprake van dat ze nu de reputatie van haar werkgever schaadde.

Gewoon lekker dragen die legging. Het maakt zomerrokken dragen zoveel comfortabeler!

schoenenpolitie

Vertel eens, wanneer mogen schoenen niet meer?

Met een kale neus die je niet meer gekleurd gepoetst krijgt?
Scheve hakken?
Beschadiging aan de hak?
beschadiging aan de achterkant van de schoen?

Ik heb geregeld schoenen die aan de neuszijde nog keurig zijn, maar bij de hak niet, ik weet niet goed hoe die schade ontstaat. Vind het zo jammer om ze dan al weg te doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2014 om 14:25

in de etalage

Vorige zomer hoorde ik een soortgelijke discussie over leggings. En toen viel mij op dat bij diverse kledingzaken (leuke kledingzaken!) paspoppen mét legging in de etalage stonden. De legging is gewoon hartstikke hip en trendy!

Mira

Mira

01-07-2014 om 14:25

Bromvlieg

Ik ben geen kenner, maar ik draag beschadigde schoenen gewoon. Zeker met een beschadiging aan de hak. Ik kan me niet voorstellen wie dat ziet. Dan moet je toch echt op de grond gaan liggen of zo om die kras te zien. Schade (bij mij althans) door scheve stoeptegels waar je hak dan langs schraapt. Mijn hakjes zijn met leer bekleedt en dat was er deels af.
Men kijkt volgens mij vrijwel nooit naar schoenen in werksituaties, behalve mensen met een schoenen-tic misschien. Ik zou mijn god niet weten welke schoenen mijn collega gisteren aanhad. Weten jullie dat wel?

En ik ben er ook op gaan letten; leggings worden hier in de omgeving erg veel gedragen. Zeker met dit weer; net te koud voor een rokje zonder.

En nog even over die autoverkopers met stropdas; ik heb ze zelf liever ook zonder, maar ik heb dan ook nog geen enkele auto gekocht bij een dealer. Dus ik ben de doelgroep denk ik niet.
De fietsverkopers lopen dan wel weer zonder. Gek eigenlijk (pas twee keer een fiets gekocht voor mijn kinderen, best veel winkels gezien).

Yta Chalne

Yta Chalne

01-07-2014 om 20:34

tihama?!

Je draagt toch niet werkelijk schoenen met houtkleurige hakken? Brr. Valt in de categorie 'legging onder een rok'...

Dode kamer

Doet me denken aan de lol die we als natuurkundestudenten hadden als er een rondleiding was en de dode kamer mocht bezichtigd en beluisterd worden. Alle wanden zijn daarvan met schuimplastic bekleed, ook de grond, en op te lopen en meetapparaten neer te zetten was een net gespannen. Je kon erop wachten dat iemand met hakken daar probeerde rond te lopen!

Tihama

Tihama

01-07-2014 om 21:16

Hahaha

Nee, het ging om de maat/ vorm van de hak en de veiligheid. Dergelijke hakken staan gewoon steviger, hoezeer ik spitsere hakken ook mooier vind. Ik dacht vanochtend nog: ben benieuwd of er nu iemand in gaat op deze exacte schoen

Tihama

Tihama

01-07-2014 om 21:35

Mijn argument

Mijn bezwaar tegen de legging is trouwens helemaal niet de vraag of het qua mode wel of niet kan.

Mijn punt is dat leggings slechts zeer zelden een figuur positief flatteren. En als iets je niet flatteert, vind ik mode een irrelevant punt. Als je het toch draagt omwille van gemak of comfort, dan noem ik graag een alternatief, dat even gemakkelijk en comfortabel is. Voor mij in elk geval.

Ik vind bijv. Swingdresses geweldig. Maar ze doen mijn (hoge) heupen breder lijken. En het laatste waar ik zin jn heb, is om er breder uit te zien. Gelukkig staan wikkeljurken met een kokermodelrok me wel goed. Dus die draag ik wel.

Ik pik graag uit het oneindige aanbod van kleding juist die dingen die mij goed staan. Dat is soms wel een zoektocht, maar ik weet inmiddels behoorlijk goed dat bij mijn figuur past. En dat is beslist geen legging.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2014 om 21:53

Oh ja dat zijn leuke jurken

Bij mij totaal geen gezicht

Mira

Mira

02-07-2014 om 09:13

Yta, serieus?

Mens waar bemoei je je mee, denk ik dan. Er zijn mensen die dat mooi vinden. Laat ze gewoon en oordeel niet zo.

Jaina

Jaina

02-07-2014 om 11:19

Natuurlijk

Iedereen moet vooral dragen waar hij of zij zin in heeft.
Maar de realiteit is wel dat niet elke kledingstuk iedereen even goed staat. Een driekwart (witte) legging staat bij de meeste mensen gewoon niet mooi. Heeft niks te maken met of het modieus is maar het flatteert gewoon niet echt. En als je een fantastisch figuurtje hebt dan is dat allemaal niet zo'n probleem maar als je zo als ik een stukje ouder bent en niet het perfecte lichaam hebt dan is het handig om inderdaad te weten met wat je wel of niet goed staat.
Natuurlijk hoef je daar je helemaal niks van aan te trekken. Ik doe ook wel eens iets aan waarvan ik weet dat het me eigenlijk niet staat gewoon omdat het lekker zit. Maar ik ben wel blij dat ik weet wat mij wel of niet staat zodat ik daar rekening mee kan houden.

En anderen mogen dragen wat ze willen maar soms heb ik er wel een mening over want ik zie het natuurlijk wel

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2014 om 13:37

Stellige meningen

Jaina, jij zegt dit: Een driekwart (witte) legging staat bij de meeste mensen gewoon niet mooi.

Vanaf het moment dat ik en mijn man meningen gingen uitwisselen, ben ik er door hem op gewezen dat een opmerking als de jouwe anders moet worden geformuleerd. In plaats van "een driekwart (witte) legging staat bij de meeste mensen gewoon niet mooi" wordt het "Ik vind, dat... enzovoorts". Het ís niet zo, jij vindt het. En hoe irritant ik deze correctie van mans' zijde ook af en toe vind, vind ik wel dat hij gelijk heeft.

Je kunt de ene meno-gepauzeerde dame niet vergelijken met de andere. Ik heb redelijk slanke lange benen en kan prima nauw aansluitende beenmode verdragen. Het is esthetisch verantwoord. Ik lijk er zelfs slanker door. Omdat mijn appelbuik onder een afkledend shirt (althans zoveel mogelijk) zit en het geheel daardoor 'meevalt' zet het mensen op het verkeerde been. Zelfs toen ik nog boven de 100 kg woog was men verbaasd over mijn gewicht, dat zag je niet vonden ze.

Ik vind dat je op íedere leeftijd altijd kritisch moet kijken naar of kleding 'kan'. Een 60-jarige die een rokje tot net onder de billen draagt, daar heb ik ook zo mijn vraagtekens bij. En sommige dames van mijn leeftijd zouden ook eens wat beter in de spiegel moeten kijken als ze los gaan met een legging, maar dat wil niet zeggen dat een driekwart legging nooit staat op 'zekere leeftijd'. Dat is een kwestie van smaak.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-07-2014 om 18:08

Mira

Bij het idee van Tihama met houtkleurige hakken doe ik 's nachts gewoonweg geen oog dicht. Overigens, ter geruststelling, geldt het alleen Tihama. De rest van de mensheid mag het zelf weten (al is het natuurlijk geen gezicht).

Theekopje

Theekopje

02-07-2014 om 19:30

Houtkleurige hakken fout?

Nooit geweten. Weer wat geleerd.

Heb ik wat gemist? Is dat algemene kennis van het type 'crocs en witte sokken in sandalen en leggings kunnen allemaal niet' en ben ik de enige die er nog nooit van heeft gehoord?

Hanne.

Hanne.

02-07-2014 om 20:31

gisteren

Laat ik nu gisteren in het bijzijn van 2 vrienden exact die schoenen gekocht hebben. Met houtkleurige hak dus.

ik vond ze leuk vriendinnen ook. Dus of er is voluit tegen me gelogen of er zijn meer mensen die het niet weten.

(En om het nog erger te maken heb ik ze vandaag gedragen onder een driekwart legging. En dat zag er echt prima uit Zou ik die uitzondering zijn die het wel kan hebben?)

Katniss

Katniss

02-07-2014 om 21:19

Wel hoor

Ik heb ook blauwe schoenen met een bruine hak. Dat kan best.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.