Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis

Huis

01-03-2009 om 17:20

'lelijk' huis met ruimte of klein, mooi huis...

Gekke titel, maar ik zal het uitleggen.
Wij hebben 4 kinderen en een rijtjeswoning, jaren 70, geen mooi huis om te zien, maar goed. Ruimte zat boven, namelijk 5 slaapkamers en nog heel veel opbergruimte. Maar beneden is het wat vreemd ingedeeld en onpraktisch. En het ligt krap op andere huizen, klein tuintje, altijd parkeer-ergernis etc.

Dus zijn we op zoek naar een ander huis. Maar qua hypotheek moeten we dan wel netto zo'n 350-400 euro extra per maand betalen. Goede keuze is dus wel gewenst.

Nu hebben we een heel mooi twee-onder-één kap huis gezien (diverse zelfs), garage erbij etc, maar beneden weer heel klein en qua slaapkamers kan het net. Wel een heel mooi huis aan de buitenkant, om te zien en het ligt ook mooi aan een parkje.

Ander huis is een hoekwoning, heel groots uitgebouwd, wat ons beneden gigantisch veel ruimte zal geven (speelkamer voor de kids, grote eetkeuken en woonkamer) + 6 slaapkamers. Alleen, vooral van buiten, gewoon geen mooi huis. Echt jaren 70. We hebben nu ook zo'n 'lelijk' huis, maar dit is bijna nog erger. Alleen van binnen zo heerlijk veel ruimte.

Nu twijfelen we, qua prijs maakt het niet veel uit namelijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

01-03-2009 om 17:24

Ruimte

Je verhuist omdat je oude huis te weinig ruimte heeft en dan overweeg je een huis te kopen met net zo weinig ruimte? Denk je dat je je op je gemak zult voelen in het lelijke huis? Dat lijkt me namelijk wel heel belangrijk. En anders misschien nog even verder kijken.

MaximeM

MaximeM

01-03-2009 om 18:47

Lelijk

Hoi,

Ik zou in eerste instantie dan kiezen voor het lelijke huis met veel ruimte. Maar ja, je kan ook naar de toekomst kijken. Mijn broer is met 4 kinderen verhuisd naar een groter huis, alleen de oudste is na 2 jaar al weer bijna verhuisd, want die is gaan studeren in de stad. Over weer 2 jaar is nummer 2 aan de beurt...dus straks zitten ze al weer heel snel in een huis wat veel te groot zal zijn. Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn en of je voor het mooie huis een tussenoplossing kunt vinden (bijvoorbeeld extra opslagruimte huren voor een periode, of een aanbouw maken of een tuinhuis in de tuin plaatsen als opberghok) dan scheelt dat misschien weer in huis (alles wat je normaal op een zolder zou zetten zeg maar, waardoor je die ruimte als leefruimte weer over kan houden.

Maxime

Tja

ik zou op zoek gaan naar een mooi huis wat beneden nog uit te bouwen is door bijvoorbeeld de inpandige garage compleet aan te pakken als 'algemene speel' ruimte oid.

En verder wat is lelijk ? Vinden andere mensen dat huis ook lelijk, is het wel in een goede buurt, staan er veel van dat soort huizen heel lang te koop ?

Ik ken iemand met ook 4 kinderen, zijn verhuisd naar een best mooi en vooral heel erg groot huis maar in een slechtere buurt en dat merk je gewoon, echt een groot minpunt, de kinderen zijn nu terug naar de oude school en de sociale contacten lopen dus ook weer in de oude wijk, dus in die zin is de verhuizing niet geslaagd.

Nog even doorzoeken...

.. denk ik.
Je geeft bij beide huizen eigenlijk toch behoorlijke minpunten aan; huis a) vind je gewoon erg lelijk (wel belangrijk hoor!), en huis b) is wel mooi maar klein.

Op zich zou ik zeggen; je leeft vooral binnen dus ik zou dat zwaarder laten wegen, maar je eigen huis echt zo lelijk vinden... kweenie hoor. Dat lijkt me ook geen lekker woongevoel geven.
En nu staan er zo veel huizen te koop; ik zou nog even doorzoeken!

groet
Mare

Huis

Huis

01-03-2009 om 21:02

Ruimte..

Mijn oudste is nu 11 jaar. Voorlopig gaat er nog niks de deur uit, denk ik.
Het is trouwens ook weer geen héél lelijk huis en het staat wel leuk aan een hofje met speeltoestellen etc.
De andere optie (2 onder 1 kap) was een 'echt' huis met een soort boerenkap er op (weet niet hoe ik dat moet uitleggen). Gewoon zoveel mooier, maar door die kap ook zoveel kleiner.
Denk denk denk...

Nivea

Nivea

01-03-2009 om 21:17

Verder kijken?

Blijkbaar voldoen beide huizen niet aan je wensen, dus ik zou verder kijken.

Een te klein huis met 4 kinderen lijkt mij niet handig! Maar een huis waarvan je steeds denkt, getver, hoef ik ook niet. Het nadeel van jaren 70 woningen vind ik ook dat je relatief veel geld kwijt bent aan opknappen van het huis en het mindere comfort (geluid, isolatie, etc).

Hiervoor heb ik in een twee-onder-1-kap gewoond en de meeste twee-onder-1-kappers hebben een gelijke, wel efficiente indeling. Onze buren hebben vier kinderen. Met twee enorme dakkappellen hebben ze van de zolderverdieping twee royale slaapkamers gemaakt en een kleine maar superhandige waskamer. Prijs: 10.000 euro.

Ze hebben in de tuin een tuinhuisje gezet voor fietsen etc. en van de garage hebben ze een enorm grote leefkeuken gemaakt met veel speelgelegenheid. De vorige keuken (ongeveer 2,5 bij 2,5) dient als doorgang en is ook een speelkamerachtig iets geworden (speelblad waar eerst aanrecht zat en muur tegenover is een kastenwand, het is ideaal gelegen tussen woongedeelte en leefkeuken. Andere buren hebben huis uitgebouwd om zo een grotere keuken en eetkamer te krijgen.

tonny

tonny

01-03-2009 om 21:31

Ga voor ruimte!

en dan vooral voor de slaapkamers. En probeer een priveplek voor jezelf te reserveren - dat wordt het met opgroeien van je gezin steeds belangrijker.

De binnenkant kleed je aan naar eigen smaak, dat de buitenkant minder mooi is, ach. Leefruimte is het belangrijkst als je met z'n zessen bent!

tonny

Mijn vraag...

Waar woon je nou precies? Aan de binnenkant van je huis, of aan de buitenkant?

Mijn huis is aan de buitenkant ook niet fantastisch, vind ik zelf. Daar hebben echter alleen de overburen last van

Groeten,

Temet

neteret mut

neteret mut

01-03-2009 om 22:17

Ruimte binnen is heerlijk

en dan op een hofje met speeltoestellen, heerlijk toch voor je kinderen. En lelijk....misschien is er op den duur iets te doen met een verfje/ muurbekleding en binnen ook werken met kleuren en meubels. Ik vind het huis waar ik nu woon ook niet mooi aan de buitenkant ( oa 3 soorten baksteen) zolang ik me maar thuis voel binnen.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-03-2009 om 07:36

Easy

Ik ging meteen voor lelijk met veel ruimte, mits op de juiste plek. Als ik in mijn woonplaats een huis met aparte ruimte op de b.g (kantoor! Geïsoleerde muziekruimte!) kan vinden voor een normaal bedrag in een echt leuke wijk dan verhuis ik morgen. Helaas bestaat het hier niet (niet onder de miljoen in elk geval), wij zitten vast aan een kleiner huis in een geweldige buurt of een groter huis in een randgemeente, en dan ga ik absoluut voor de leukste plek. Maar voor een mooier huis van dezelfde grootte als je al hebt in een vergelijkbare wijk zou ik beslist niet verhuizen, dat zou me al het gedoe niet waard zijn.

En wat kan je ver-uitbouwen?

wij hebben een vergelijkbaar dilemma gehad. het huis waar we nu wonen waren we al voor in onderhandeling (maar bod was nog te laag) en we wisten dat tussen bod nu en 10.000 euro het van ons was. toen de makelaar belde over een huis dat we eerder hadden gezien/geboden maar ons toen te duur was.(mensen wilden ons alsnog verkopen voor laatstgeboden bod) prachtig vrijstaand huis...onder arcithectuur gebouwd, met 1 kant van nok tot onder helemaal haaks (soort puntdak). maar het vrijstaande huis was wél kleiner dan dit huis. vooral beneden. er zat welliswaar een supergrote garage bij, maar die was maar enkelsteens...en geen enkel raam in die garage. boven de slaapkamers waren ook kleiner en er moest veel aanverbouwd worden (begin jaren 70 opgeleverd en nooit iets aan gedaan). we zijn nogmaals gaan kijken bij dat mooie huis en toen zijn we écht gaan vergelijken. badkamer moest uitgebouwd, maar dan hadden we 1 slaapkamer minder....zolder (ook al geen vaste trap) geen optie, want nokhoogte was te laag en dakkapel zou de architect nooit goedkeuren (dak=beeldbepalend voor ontwerp), dus dat werd al een klein probleempje. dan beneden....de garage. we hebben een bevriend aannemer meegenomen om mee te kijken....er zaten buiten die enkele muur ook geen leidingen. dus dat betekende dat alles wat dat betreft nog aangelegd moest worden. ook was de garage zonder ruimte eronder (dus zo op de grond) wat de warmte niet ten goede zou komen.+ geen ramen. ook waren álle ramen enkel glas en er was totaal geen isolatie.al met al kwamen we aan zo'n bedrag om maar enigzins in de buurt van de ruimte die we minstens wilden dat we 't mooie huis stukken minder mooi vonden. en dan al dat 'gedoe' er nog bij.
qua omgeving was het vergelijkbaar. in woonwijk beiden, kindvriendelijk, maar deze waar we nu wonen is qua scholen en sport 'centraler' gelegen.
wij zijn voor het grotere huis gegaan. een 2 onder 1 kap. eind jaren 70 en helemaal geïsoleerd, alles dubbelglas (bij bouw al) en beneden uitgebouwd+ dan hielden we de garage nog over en boven óók groter. wel wat opknapwerk, maar te overzien....(badkamer, nieuwe ketel, tuin).
en nou ook weer niet zó lelijk, maar 'gewoontjes' . voor een mooi huis betaal je de mooïgheid óók mee en dat vertaalt zich als je het vergelijkt met andere huizen ergens terug, in jullie en ons geval dus ruimte.
mijn man wist op een gegeven moment de knoop door te hakken door iets op te merken over de mooïgheid. (gewoon we waren er wat over aan het brainstormen wat nu te doen..) hij vroeg zich af wat die mooïgheid voor de kinderen zou betekenen....(euh niks dus) en wat ruimte voor de kinderen betekent (ja genoeg dus) en of we dat dus wel moésten laten meewegen in ons geval....een gezin met 2 jonge kinderen. dat heeft de doorslag gegeven. we kunnen altijd nog uitkijken naar een kleiner-mooi-huis als de kinderen het huis uit zijn...maar toen was de tijd er gewoon niet voor.
ondertussen hebben in het mooie huis al 2 gezinnen gewoond, die beiden vanwege hun uitdeiënde gezin verhuist zijn. voor 1 kind is het wel geschikt, voor 2 te klein. en wij wonen hier nog steeds prettig.
groeten albana

reina

reina

02-03-2009 om 09:45

Ruimte

Jullie zoeken een ander huis vanwege ruimtegebrek, dan koop je toch geen huis waarvan je vindt dat er niet genoeg ruimte in zit?? Kies voor het 'lelijke' huis of zoek nog verder ( ik zou dat laatste doen, denk ik.)

mammie2

mammie2

02-03-2009 om 11:28

Waarom vind je het huis lelijk?

Wij zijn verhuisd van een prachtige jaren '30 huis naar een ruimere jaren '70 woning. Ik vind onze huidige woning veel minder mooi, maar het voordeel vind ik dat ik alles geheel naar smaak kan inrichten en me minder verplicht voel het in jaren '30 stijl in te richten. Het huis waar we nu wonen is veel ruimer en heeft een schitterend uitzicht (weiland met bos erachter).

Wij hebben een paar dingen gedaan om het huis mooier te maken: de oranje-beige planken onder de ramen hebben we donkerblauw geverfd en de kozijnen ivoorwit. In alle slaapkamers hebben we tapijten eruit gehaald en er merbau parket gelegd. Alle zachtboard plafonds zijn eruit gesloopt alsook het beige behang. Alles is nu gestuct. In de achtertuin heb ik eigenhandig alle koniferen eruit gegraven en de grindsteentegels omgedraaid. Ik heb een workshop bij een tuinarchitect gedaan om een leuk ontwerp te maken. Dit jaar pak ik de voortuin aan (coniferen zijn er al uit). De beige tegels in keuken en badkamer hebben we geverfd, ooit worden ze vervangen.

Nadeel van dit huis vind ik wel dat het er zo koud is. Het is een hoekwoning. We hebben de zolder al geisoleerd en er zit op zich wel overal dubbelglas.

Sterkte met je beslissing!

ayla

ayla

02-03-2009 om 11:37

Mammie2, inbraak

Effe een inbraak, Mammie je zei dat jullie huis zo koud is. Wij hebben ook een hoekwoning, jaren 70 bouw. Winter 2007/2008 was echt koud, je voelde de tocht bijna door de muren komen. Afgelopen zomer hebben we de spouw laten isoleren en dat scheelt echt enorm. We kregen ook nog subsidie ervoor. En dat stookkosten worden minder. Misschien het overwegen waard

mammie2

mammie2

02-03-2009 om 19:50

Ik twijfel een beetje over spouwisolatie

ben een beetje bang voor vochtproblemen. Anderzijds heb je dat zelf in de hand waarschijnlijk door goed te ventileren. Waar heb je die subsidie aangevraagd? Hoeveel kost het ongeveer?

ayla

ayla

02-03-2009 om 20:15

Mammie

vroeger hoorde je idd vrij veel over vochtproblemen maar tegenwoordig zijn de technieken stukken verbeterd en is dat risico een stuk kleiner. Wij waren ergens tussen de 1500 en 2000 euro kwijt. De subsidie werd gegeven doorde provincie Limburg en was toch wel een aanzienlijk bedrag. Ik zou eens even informeren hoe het bij jullie zit met subsidies.
Ik vind het in ieder geval erg fijn

Het lelijke is verkocht...

Maandag de makelaar gebeld en het 'lelijke' huis was verkocht. De 2-onder-1 kap hebben we bekeken, maar dat wordt echt te klein. Evt met flink uit/verbouwen zou het goed gaan, maar dan komt er zoveel geld bij.
We zoeken door!!

Lelijk van binnen of van buiten?

Ik zou altijd in de eerste plaats gaan voor de ruimte (maar ik hou nu eenmaal van veel voor weinig, ik rijd ook in een dacia Een huis dat van buiten lelijk is zou me niet interesseren. Je zit zelf toch vooral binnen.
Als het van binnen ook lelijk is wordt het iets anders. Ik zou een inschatting maken van de hoeveelheid tijd/moeite/geld die je erin zou willen investeren om het naar je zin te maken.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar het huis van mijn ouders; een kast van een huis, wat een ruimte, maar zó lelijk! Jaren 70, lelijke indeling, lelijke hardhouten donkerbruine kozijnen, bakstenen binnenmuren, matte roodplavuizen vloeren, geen echte badkamer, 2 afschuwelijke beige toiletten, gladde teakkleurige massieve binnendeuren... driefwerf: Brrrrr
Ik zou hier zoveel aan moeten doen om het naar mijn zin te maken, en dan wordt het waarschijnlijk nog een slecht compromis.
De vraag of je de extra ruimte vindt opwegen tegen tijd, geld en moeite die het kost om zo'n huis naar je zin te maken zijn puur persoonlijk vrees ik, en verschillen per huis.
Dus het enige advies dat ik voor je heb is: Volg je hart!
Groet, Dominica

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.