Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

05-04-2013 om 17:48

Luidruchtig musicerende kinderen

Zoon (8) wilde altijd al graag tuba spelen, sinds dat hij 2 was (!) Toen legde ik hem uit dat hij dan beter eerst trompet kan leren, hij is nl. voorlopig te klein voor de tuba. Nu wil hij trompet leren spelen. Of gitaar. Gitaar vinden wij wel handig, mijn man kan hem de eerste lessen geven. Wij weten namelijk zeker dat we problemen krijgen met die trompet en onze buurman. Wat ons betreft (compromis) kan zoon beter eerst gitaar leren spelen en als hij dat vanaf een jaar of 13 nog wil trompet leren spelen, dan huren we een oefenruimte voor hem waar hij tegen die tijd zelfstandig naar toe kan.
Maar ergens vind ik het wel sneu, geen trompet nog (ik vind het zelf heel mooi, maarja wel wat hard). Zijn er hier kenners die weten of het echt niet te doen is voor de buren? Of meer algemeen: hoe doen jullie dat met jullie (luidruchtige) muzikanten in huis?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tijden aanhouden

Je kunt op vaste tijden oefenen met je kind. En verder kun je in huis de plek zoeken waar de buren zo min mogelijk last hebben. Ramen dicht als je oefent. Niet na 20.00 uur of op zaterdag voor 11.00 uur. En als er babies in de buurt zijn even informeren naar de slaaptijden en je aanpassen.
Nee, ze zijn niet altijd blij met je, maar het went ook, en niet iedereen heeft er een probleem mee.
Soms is het ook mogelijk om met dempende middelen te spelen. Ik weet niet hoe dat voor een trompet is.
Is een bugel niet beter? Minder scherp en schel.
Is daar misschien iets aan te dempen? Dan is het alleen voluit spelen op de muziekschool of bij optredens of een keer op een doordeweekse dag als iedereen weg is.
Ik heb hier met de kinderen, viool, drum, gitaar, piano, orgel, de laatste 20 jaar geen commentaar meer gehad.

Allebei

Ik zou overigens allebei doen. En je zoon naar de muziekschool voor trompet en wat gitaar leren van je man. Dat helpt bij een beter begrip van muziek.

Demper

Bij trompet hoef je niet op vol volume te oefenen. Het kan met een demper en wat mij bijstaat ook vaak met alleen het mondstuk, voor de embouchure.

En vaak gaan kinderen met een koperinstrument bij de harmonie of fanfare, kunnen daar lekker tetteren.

Gewoon doen die trompet. Niet mee wachten. Zulke roepingen zijn veel te kostbaar.

Rafelkap

Rafelkap

05-04-2013 om 19:19

Gesteund

Aha, alleen met mondstuk of met een demper kan dus ook. Ik vind mijn zoon wel het type dat lekker hard wil tetteren dus vindt trompet wel bij hem passen. Mijn man speelt gitaar en toen mijn zoon 1x zei dat hem dat ook wat leek rende hij meteen naar de winkel voor een klein gitaartje Les van je vader lijkt me aan de ene kant wel knus maar ook niet zo'n goed idee..
Onze buurman is de hele dag thuis. Hij klopte toen zoon 1 was en een periode 's ochtends huilde op de muren. Hij kwam een tijd geleden langs ivm cd-spelertje van jongste (die heeft nu een koptelefoon). Maar ik vind een half uur oefenen per dag wel moeten kunnen.
Ok, jullie mailtjes hebben me wel gesteund dat ik ook wel wil dat zoon kiest voor wat hij het liefste wil. Gitaar kan altijd nog wel (en idd ernaast is ook een idee).
Van een vriendje hoorden we de regel dat die als hij 5 minuten piano oefent hij 5 minuten op de ipad mag. Dat leek mijn zoon ook heel leuk (dan wilde hij heeeeel lang oefenen) Nu hij nog niet door heeft dat hij nu geen tegenprestatie hoeft te leveren moeten we er denk ik snel gebruik van maken

Motivatie

Zoon heeft hier gitaarles gehad met name het vinden van de melodie. Van mij heeft hij grepen geleerd en dat je die kunt vinden op internet. Ik help hem nog weleens met stemmen of het vinden van grepen voor songs en ik heb hem geholpen met het kiezen van songs om zelf te spelen, naar niveau en het soort grepen dat hij dan zelf al kon spelen. Maar dat heeft met zijn motivatie te maken. Als ze het graag willen leren dan lukt het.

Rafelkap

Rafelkap

05-04-2013 om 19:28

Annej

Mijn man is allergisch voor accoordjes, het wordt wel echt klassiek gitaar als het 'em wordt.. Ik ga zo even overleggen en morgen met zoon.

Oei

als je buurman daar al moeilijk om zit te doen...dan is de kans dat ie moeilijk gaat doen om een trompet/gitaar ongeveer 99%. In dit geval zou ik vooraf langs de buurman gaan om de situatie uit te leggen: zoon gaat op trompetles, maar we willen zoooo graag rekening met u houden. Zoon zou op tijden xx, xx en xx kunnen oefenen, welke komt u het beste uit?

Dus niet hem het idee geven dat ie de keuze heeft dat jullie de trompetles nog tegen willen/kunnen houden, maar wel het idee geven dat jullie rekening met hem houden wat oefentijden betreft. dat kan een hoop stress/ruzie/irritatie schelen komende tijden.

Jeanne

Jeanne

05-04-2013 om 20:38

Afspraken

Hier een zoon die drumt, het drumstel staat op zolder en zoon mag oefenen tussen 17 en 18 uur. We hebben van tevoren met de buren overlegd, er zijn geen kleine kinderen, maar 2 buurmannen/vrouwen werken in ploegen en slapen dus ook regelmatig overdag, tussen 17 en 18 uur slaapt er niet een. De buren vonden het allen netjes dat we kwamen overleggen en zeggen allemaal er geen probleem mee te hebben. Voor mij is die tijd ook ideaal, want dan sta ik zelf in de keuken bij de afzuigkap en hoor ik het ook niet

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

shantiee

shantiee

05-04-2013 om 23:56

Demper

Mijn zoon speelt trompet. Zijn docente raadde het af om met een demper te spelen, omdat trompet al een moeilijk instrument is om te bespelen en het met een demper nog moeilijker schijnt te zijn. Dus je moet daar van te voren even goed naar informeren.
Ik schrok de eerste keer ook van het harde geluid. Gelukkig heb ik buren die gemakkelijk zijn en een kind dat niet meer oefent dan noodzakelijk (max. 10 minuten) per dag.

Rafelkap

Ik help het je hopen dat klassieke. Ken je die reclame van dat jongetje dat op de arm van zijn ouders in het concertgebouw rondloopt? En 20 jaar later aan komt scheuren met radio Veronica blerend uit de autospeakers.
Ik wijs zoon nog weleens naar een contrabas die ik me zo goed bij hem kon voorstellen, al toen hij nog niet geboren was. Maar nadat zoon begon te balen van zijn klassieke gitaarles heb ik hem, op voorstel van zijn muziekleraar, toch maar wat meer populaire muziek laten spelen.

Rafelkap

Rafelkap

06-04-2013 om 07:41

Doen

We gaan het toch doen: trompetles. En het zal idd in het begin toch maar 10 minuten oefenen per dag zijn. Met een gitaar zouden we de buurman ook niet blij maken, het is hier sowieso gehorig. Ik ben het van plan zo te brengen als Gruffalo, de buurman inspraak geven in de tijden. En ook met de andere buren, rekening houden met de slaaptijden van de baby.
Omdat het misschien pas in september kan leert mijn man hem eerst noten en ritme en een beetje gitaar.
(Annej.: mijn man is niet tegen andere muziekstijlen, maar wel tegen alleen maar accoordjes spelen; een gitaar is zoveel rijker)

Thursday Next

Thursday Next

06-04-2013 om 10:30

Leuk!

Ik zou hem idd ook die trompet geven. En kijk eens naar het spelen in een orkest, dat maakt het extra leuk. Vaak krijg je dan ook korting op muziekschoollessen, en een instrument van de vereniging.
Voor de koperinstrumenten is er een "Silent brass", dit is een demper waarbij je haast niets meer hoort. Er zit een koptelefoon bij zodat je jezelf wel kan horen. Voor trompet zijn er ook veel "gewone" dempers, daarmee wordt de klank vervormd en dat is voor sommige stukken nodig. De Silent brass is echt voor studie. Hij kan dit nu al proberen maar het instrument wordt er wel zwaarder van en het speelt wat anders. Maar voor later, als hij meer gaa oefenen is het wel fijn, bijvoorbeeld een half uur spelen met demper en een kwartier zonder.

Thursday Next

Thursday Next

06-04-2013 om 10:34

Oh trouwens...

trompet is vooral een instrument voor de wat brutalere haantje-de-voorste kinderen. Als hij liever tuba wil (bastuba dan neem ik aan) kan hij ook beginnen met bariton/euphonium. Of nog kleiner, bugel (zoals hiervoor al genoemd) die vallen allemaal in dezelfde groep instrumenten, het zachte koper.

Ja inspraak geven

Oudste speelt piano en sax. Die sax maakt ook een (pokke) herrie....Wij hebben makkelijke buren...en de piano vinden ze zelfs 'gezellig' klinken. Maar die sax...dat is soms wel lastig. En zo voor de vuist weg het wekelijkse oefenen oke...maar o wee als er een optreden is of een examen. Dan tettert ze het huis zowat in tweeën en wordt zelfs ik spuugzat van steeds maar weer hetzelfde liedje met natuurlijk hetzelfde foutje ergens halverwege en oeps...nog maar 's vooraan beginnen etc.etc.
Ik snap best dat dat ook voor onze toch wel makkelijke buren niet altijd een genot is.
Dus hebben wij afspraken gemaakt. Gewoon in overleg. Niet na 20.00 uur (allebei dus piano en sax, piano sóms bij hoge uitzondering wel eens als er iets bijzonders is, b.v. een jarige en er moet even lang-zal-ze-leven gespeeld worden). Niet 's morgens vroeg. Het liefste tussen 17.00 uur en 19.00 uur de sax. En de piano mag de hele dag verder.
Niet dat ze ooit geklaagd hebben, maar we hebben op een gegeven moment gewoon gevraagd wát horen jullie ervan en wat vinden jullie ervan?
Soms oefent oudste ook op de muziekschool. B.v. voor de les. Daar kan ze ook tetteren wat ze wil. En soms oefent ze ook voor ze orkest heeft. Idem dito. En ook nog wel eens op school (schoolband).
Al met al oefent ze misschien 2/3 keer per week thuis doorgaans...
Maar nu ze op moet voor D-examen worden we er horendol van momenteel. Dus er zijn tijden dat dat heel anders is.
Les van je vader is niet alles. Mijn vader is muziekleraar piano, conservatorium afgestudeerd, maar als die oudste les geeft wordt het 1 discussie over allelei wissewasjes van de toetsaanslagen t/m de manier waarop je je handen neerzet. Als juf zegt: "zo doe je dat" zegt oudste "oke juf" als mijn vader het zegt zegt oudste: "Nee opa, dat is ouderwets.."
Samen spelen doen ze wel leuk...dus daar houden ze het maar bij Vindt het publiek ook schattig...opa met kleindochter...och hoe leuk!
groeten albana

Waarom niet isoleren?

Is het niet veel simpeler om de ruimte waar hij gaat oefenen te isoleren? Mijn vriendin geeft saxofoon les aan huis, en heeft een geisoleerde kamer daarvoor, kan zij op alle tijden lesgeven en niemand heeft er last van.
Zelfs haar baby slaapt gewoon door.

Fiorucci

Fiorucci

06-04-2013 om 11:38

Haha rafelkap

Mijn zoon begon ook op klassiek gitaar. Hij is goed, maar virtuoos op de electrische gitaar. Ik ben wel heel blij dat we hem de kans hebben gegeven, want hij is bezig er zijn beroep van te maken. Het een sluit het ander echt niet uit, want een goed gitarist kan alles, dus ook klassiek of flamenco.

Woensdag

Woensdag

06-04-2013 om 15:45

Hoorn

Hier een hoornspelende zoon. En een hoorn is een vrij hard instrument. Gelukkig spelen onze buren orgel, trompet, fluit, gitaar en piano, dus we kunnen goed tegen elkaar op.
Als je zoon een blaasinstrument wil, zou ik zeker niet beginnen met een gitaar en dan pas op zijn 13e een blaasinstrument. De kamer het verste van de buurman kiezen is een goed idee en met hem overleggen idd.
Alleen oefenen bij de harmonie is geen optie, er moet regelmatig geoefend worden ten slotte.

Mijn broertje

Speelde drums 'vroeger'. Dat maakte ook nogal lawaai en wij woonden toen in een gehorig huis. Mijn vader heeft toen de helft van de zolderkamer (opslagruimte en wasdroogruimte) geïsoleerd met van dat noppenschuimspul. Van zulke grijze stukken schuim. Zoals een matrasje voor de camping eruit ziet.
Dat heeft hij tegen de muren en plafond aangetimmerd met haakjes (ik heb zelfs nog geholpen, was de oudste hé?) een soortement grote nietjes. Om het geluid te dempen. Dat schijnt succesvol te zijn geweest. Wij hadden toen nogal moeilijke buren. Waar je wel mee kon overleggen, meer het type op elke slak zout leggen.
groeten albana

Marjoleine64

Marjoleine64

08-04-2013 om 22:44

Ook hoorn en drums

Hier twee zoons die sinds bijna 4 jaar muziek maken. De jongste (13) hoorn, en de oudste (15) drums. Maakt allebei HEEL VEEL geluid... Gelukkig hebben we een vrijstaand huis, maar zelfs dan 's zomers met ramen open klagen de buren (aan de ene kant) nog wel eens. Ramen dicht dus... De buren aan de andere kant maken juist opmerkingen dat ze zo leuk spelen! Ik speel zelf intussen ook weer, na als kind piano gespeeld te hebben speel ik nu baritonsaxofoon. Maakt ook veel geluid...
Als je zoon graag wil blazen: lekker laten doen, uiteraard in goed overleg met de buren. En inderdaad zoek een leuk blaasorkest waar hij kan meespelen, veel verenigingen hebben naast 'de' harmonie of fanfare ook een jeugdorkest en zelfs een beginnersorkest. Bij ons kunnen ze bij het beginnersorkest meedoen na 3-6 maanden les, echt heel leuk.
Marjoleine

Rafelkap

Rafelkap

09-04-2013 om 09:34

Proefles

Het gaat gebeuren. Volgende week al een proefles en als dat bevalt een trompetje huren. De buurman moet ik nog inlichten
Het voordeel is straks dat hij (oudste) ook beter leert te ademen, met zijn buik. Hij zit nu vaak veel te hoog met z'n ademhaling wat lastig is als je veel kletst Het wordt nog wel een hele onderneming want jongste moet ook mee, ook nog een oppas betalen wordt wel een hele dure grap (maar ik neem de ipad wel mee)

Woensdag

Woensdag

09-04-2013 om 16:09

Rafelkap

Als ik mijn oudste naar hoornles breng ga ik altijd met de jongste boodschappen doen of naar de nabijgelegen speeltuin. De les is een half uur dus dat is prima te doen. Als er orkest is (hier al vanaf de eerste les trouwens) dan hebben we een carpoolsysteem met andere ouders, dus dan is het óf halen, óf brengen en hoef je er niet de hele tijd bij te blijven.
Succes met het trompetteren, leuk!

Rafelkap

Rafelkap

09-04-2013 om 18:59

Woensdag

Onze jongste heeft een grote gebruiksaanwijzing. Als ik met hem naar de speeltuin zou gaan heb ik kans dat hij er niet meer weg wil... Ik moet vooral bij hem zorgen voor rust in de tent, zeker na school. Heb al gehoord dat ik beneden kan wachten, met een ipad en rozijntjes moet dat wel lukken (op dit tijdstip is hij ook moe). En anders bekijk ik hoe ik dit het beste kan oplossen.
Hoorn is bijzonder! Ik hoop alleen dat mijn zoon niet te klein is voor trompet (hij is klein van stuk). Ik ben heel erg benieuwd! Het zal wel even duren voordat hij in orkestjes mee kan blazen.

Rafel

Dat wachten met een ander kind komt idd heel veel voor omdat kinderen in onze stad nu eenmaal niet snel alleen ergens heen kunnen.

In de zomer zou je buiten kunnen gaan zitten, daar heb je veel lucht om je heen. In de winter moet je dan een vaste routine opbouwen met je jongste binnen. Als het bij de grote vestiging is heb je ook rustige hoekjes op andere plekken in het gebouw, dan hoef je niet bij de zaal beneden te blijven. Ik denk kortom dat je wel een goede plek kan vinden.

Maar het is logistiek gedoe. Zonder meer.

Mijn advies is om even flink assertief in te zetten op een tijdstip dat ideaal is voor jullie gezin. Liever nog een paar maanden wachten dan muzieklesstress.

Thursday Next

Thursday Next

10-04-2013 om 09:14

Leuk, rafelkap!

Te klein zal wel meevallen hoor, anders zou hij ook nog op cornet beginnen. Hier in huis trouwens een hoornist (ik) en twee trombones (man en oudste). Dochter is op trombone begonnen toen ze 8 was, nog te klein om de laagste posities te pakken maar verder ging het prima. Hier spelen ze al na een half jaar les mee in een beginnersgroepje, na een jaar in het opleidingsorkest.

Woensdag

Woensdag

10-04-2013 om 10:26

Lengte

Voor trompet zal de lengte het probleem niet zijn. Jongste zoon kon volgens de koperleraar zelfs al beginnen met 5 jaar. Alleen wilde hij toen opeens niet meer trompetspelen maar voetballen...
Wat wel een probleem kan zijn is als een kind aan het wisselen is (gebit bedoel ik). Zal wel lastig blazen zijn vermoed ik, met losse tanden.
Rafelkap, ik ken het verhaal van je jongste. Gelukkig is het gebouw bij jullie kennelijk groot genoeg voor een rustig plekje, dat is bij ons niet zo dus ik moet altijd echt ergens naar toe. Om er een half uur naar te gaan zitten kijken met een wriemelende kleuter is niet zo bevorderlijk voor de les..

Hier

Kunnen ze pas met trompetles beginnen als de vaste voortanden een eindje door zijn. Eerder niet. Ik dacht dat dat algemeen zo was?

Woensdag

Woensdag

10-04-2013 om 11:48

Leraar zei

Ik kan me niet meer precies herinneren wat de leraar erover zei, iets over de blaastechniek die anders werd en dat je met losse voortanden niet kan spelen. Nou ja, onze kleuter wil momenteel toch niet meer op muziekles, jammer genoeg.

Rafelkap

Rafelkap

10-04-2013 om 14:08

Tanden

De voortanden zitten vast, alleen de tanden ernaast zijn er nog niet, maar daar is ook nog geen plek voor.. We zien het wel wat de leraar zegt, anders moet hij gewoon nog even geduld hebben. Trompetje huren doe ik pas na de proefles. Zoon lijkt heel serieus erover, toen hij kleuter was nog niet. Ik boek lessen tot de zomervakantie, kunnen we het ook even aanzien.
Ik heb voor de eerste keer een lieve vriendin/buurvrouw geregeld die even op jongste wil passen, zodat ik de man ook even rustig kan spreken.
En daarna zien we wel hoe het gaat, op zich is een half uur niet lang en zoon is erg geobsedeerd door spelletjes op de ipad. Pas als het lastig is kijk ik verder, ik denk dat het het meest fijne is voor zoon om daar beneden te wachten. Tijdstip lijkt me heel ok, kunnen we eerst rustig thuis zitten.

Rafelkap

Als de proefles bevalt, maar de trompet toch wat groot/zwaar lijkt, kun je misschien beginnen met een cornet. Die is wat handzamer voor de beginnende klein-van-stukke-basisscholier. Mijn dochter is er heel gelukkig mee en tzt stap je probleemloos over op een trompet of ander koperblaasinstrument. Wens je oudste veel succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.