Huis, Tuin en Keuken

Julie McCoy
22-01-2009 om 00:05
Minicruise
Manlief hier heeft het plan opgevat om een minicruise te doen. Dat houdt in: Twee avonden en nachten op een cruiseschip, en een dag in Newcastle. Lijkt me heel leuk! Maar toch zou ik het leuk vinden om ervaringen van anderen te lezen. En speciaal zou ik willen weten of ik veel andere kinderen aan boord kan verwachten (we gaan wel in een vakantieperiode), en wat er voor kinderen te doen is. Is er bijvoorbeeld een zwembad of bioscoop?
Ik ben benieuwd of er hier ervaren cruisereizigers zijn!

Brianna F
22-01-2009 om 06:39
Ervaring
Wij hebben de oversteek gemaakt en zijn 1 nacht aan boord gebleven. Toen waren er veel kinderen. Er is een kidsclub aan boord, waar de kinderen vermaakt worden. Een bioscoop. Zwembad is er wel, maar alleen op het dek. Dat is alleen gunstig in de zomer maanden.
Verder is het schip zo groot dat dat al een beleving is om doorheen te dwalen.

siem-p
22-01-2009 om 08:39
Ook gedaan
Het is leuk, het varen vinden wij eigenlijk al leuk genoeg, dat newcastle is gewoon een leuke bijkomstigheid.
Kinderen vermaken zich prima op het schip, er is een kidsclub, bioscoop en een ballenbak op de meeste schepen. Verder is zoals Brianna al zeg het dwalen over het schip al er leuk. Ook het aan en afmeren is leuk om te zien als je op het dek staat.
Het wel het leukste om een buitenhut te nemen, zodat je vanuit de hut de zee voorbij ziet komen :o)
Mijn moeder gaat komende maand samen met mijn zoon een mini-cruise doen, hij is nog nooit mee geweest, mijn dochter wel en die vond het altijd erg leuk. Hij krijgt overmorgen als hij afzwemt voor zijn B Engelse ponden in plaats van een cadeau, hij vind het reuze spannend om een keer met ander geld te moeten betalen, haha.
De dinner-arrangementen zijn wel prijzig, voor de heen reis nemen wij dan meestal lekker dingetjes voor op het stokbrood en toastjes mee, een soort picknick pakketje. Op de terugreis eten we dan vaak wel in 1 van de restaurants. Dat moet je wel reserveren, maar dat vinden wij fijner om op de heen reis aan boord te doen, dan zie je waar je eet (kijken waar het er het gezelligst uitziet).
Als je gaat, veel plezier!

siem-p
22-01-2009 om 09:07
Oww nog een tip
Naast de teminal in NC staat een enorn zwembad. Ik ben er nooit geweest maar de glijbanen die je van buiten ziet zien er gaaf uit. Dus neem voor de zekerheid je zwembroek mee voor als het weer but is en je de stad niet in wil. Doen mn moeder en zoontje ook.

brigges
22-01-2009 om 09:26
Regelmaat
Julie, ik heb wel begrepen dat er regelmatig relletjes zijn op de boot door dronken jongelui. Staat hier in IJmuiden met grote regelmaat in de krant

dirksmama
22-01-2009 om 11:15
Heel leuk
Kinderen hier (nu 9 en 6) vinden het al jaren fantastisch. Maar toen ik als 16-jarige voor het eerst met mijn ouders op zo'n reisje ging vond ik het ook leuk.
We zijn al een jaar niet geweest, en ik geloof dat er nu andere schepen zijn, maar voor ons was een van de hoogtepunten het zwembad helemaal beneden en de sauna.

maan.
22-01-2009 om 12:51
Meer info?
hoi daar dat klinkt leuk zeg, vertel eens waar kan ik meer info vinden; wie biedt iets dergelijks aan?

Julia64
22-01-2009 om 13:53
Maan.
Ik kwam het hier tegen:
http://www.dfdsseaways.nl/Minicruise_korte_hoteltrips/minicruises/MiniCruises
(Wij willen misschien naar Schotland in de meivakantie, maar omdat dat toch wel erg duur lijkt te gaan worden, wordt het dit misschien wel...)
groetjes
Julia

IngridT
22-01-2009 om 15:50
Mwah.
mini cruise? Volgens mij zijn die mini-cruises gewoon een manier van simpele heen-en-weer ferrymaatschappijen om hun schepen vol te krijgen. Wij gaan wel eens op vakantie naar bv Scandinavie en dan is de boottocht absoluut een gezellig en aangenaam stukje van de reis. Maar om nou in principe alleen voor die boottocht op pad te gaan. Mwah. Zo heerlijk luxe en spectaculair zijn die ferry boten nou ook weer niet. Bij een cruiseschip stel ik me eerlijk gezegd wel iets anders voor.
Maar als je verwachtingen niet overdreven hoog zijn, het relatief goedkoop is, en je kinderen dol zijn op boten, dan is het misschien wel een voordelige anders-dan-anders manier om er een weekendje uit te zijn....
Ingrid

Geerke
22-01-2009 om 16:18
Het is leuk
Het is wel leuk, mijn kinderen vermaakten zich prima, zeker de ballenbak en het naar buiten kijken. Alleen ik vond het best prijzig, en wij hadden dan nog niet eens een auto mee. Relletjes en dronken lui nooit gezien! Leuke sfeer juist! Dinerprijzen vrij duur, maar er zijn diverse restaurants, even goed uitzoeken. Wij bleven niet in New Castle slapen dus konden alle spullen in de hut laten voor de terugweg. Als je een nacht in NC slaapt, dan ga je met een andere boot terug (echt anders, dus dat is ook wel leuk natuurlijk). Ze hebben geen campingbedjes aan boord dus we moesten zelf een campingbedje meenemen en dat paste PRECIES in de hut aan het voeteneind van het stapelbed. Wij konden dat dus ook laten staan omdat we niet in NC bleven slapen.
Op de terugweg hadden wij een enorme storm (13/14 dec) zodat we 3 uur vertraging hadden en flink door elkaar geschud waren (omdat we zo hoog sliepen, op het 9e dek). Maar het was allemaal wel een kei leuke ervaring!!

Shonagh
22-01-2009 om 17:29
Tja.....
Wij gaan zo'n 2 x per jaar met de Newcastle-IJmuiden boot (wonen in G en hebben veel van de cruisegangers gezien. Inderdaad zijn er altijd lui die teveel drinken en lallend over de gangen lopen, asl ze een hut bij jou in de buurt hebben, dan heb je wel een slechte nacht.
Veel mensen hebben toch een vorm van zeeziekte en voelen zich niet helemaal lekker op zo'n boot, dan duurt het tripje wel lang ( Je kunt gratis super anti zeeziekte tabletjes krigen bij de Info balie aan boord, bij mij valt het eten dan net wat lekkerder). Als je storm hebt en vertraging blijft er van het dagje Newcastle niet
veel over. Gewoon proberen en dan ben je weer een ervaring rijker !

Temet
22-01-2009 om 21:26
Nav shonagh
Shonagh heeft een goed punt te pakken. Als je ook maar enigszins gevoelig bent voor bewegingsziekte, houd er dan rekening mee dat je weinig lol aan die boottrip beleeft. Dat hangt af van een combinatie van wind en stroming, heb ik me laten vertellen.
Heel helder staat me nog de overtocht Vlissingen-Sheerness voor de geest (dagboot) waarbij mijn moeder en ik vrijwel de gehele reis plat op bed gelegen hebben omdat we in verticale toestand vrijwel direct misselijk werden. Even naar buiten naar het voordek, frisse neus, en toen gauw weer terug naar bed.
Mijn ouders hebben trouwens eens een keer zo'n 'minicruise' gewonnen en toen gingen ze wel, maar ze wonen in IJmuiden dus dat was een thuiswedstrijd. Ze vonden het niet onaardig, maar ja, het had ook niks gekost, en ze hebben die boot nadien vaker genomen maar dan alleen als een handige manier om met de auto in Engeland te komen.
Zelf zou ik het niet snel doen, zo geweldig lijkt die boot me niet (maar goed, mijn overtochtervaringen dateren van jaren geleden).
Groeten,
Temet

Julie McCoy
23-01-2009 om 19:23
Oh jee...
Ja, ik heb dus vrij snel last van wagen- en zeeziekte. Ik dacht dat het op een grote boot wel zou meevallen. Althans, op de boot naar Texel heb ik er nooit last van. En als kind ben ik met de boot naar Zweden geweest zonder centje pijn. Ik dacht dat een groot schip alleen bij heel slecht weer problemen zou opleveren. Maar het kan dus wel verkeerd gaan, ook bij vrij rustig weer? Aiaiai. Nu moet ik toegeven dat ik zelfs een keer op een waterfiets op zee ziek ben geworden
Verder wordt ik eigenlijk wel vrolijk van jullie reacties! Behalve die bezopen jongeren dan, maar dat risico durven we te nemen.
Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen. Moeilijk, moeilijk!