Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mooie spreuk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

15-01-2009 om 14:02

Afscheidsfeestje?

HUH?

en dat zeg je tegen een klant, nee toch zeker?

Als iemand dat tegen jou als ondernemer zegt over zijn/haar eigen aanstaande uitvaart, tja, dat kan, zop kunnen mensen het beleven, maar die term kun je toch als uitvaartondernemer niet bezigen?

Sorry, 'feestje', da's me toch echt te luchtig...

tonny

Hmm

Misschien moet je inderdaad in je spreuk iets zeggen over een feestje. Dan zijn mensen wat voorbereid als je het over het afscheidsfeestje van hun geliefde hebt.
Ik heb een aantal jaren gewerkt in de uitvaartgroep van onze kerk, maar ben werkelijk nog nooit een situatie tegengekomen waar het woord 'feestje' van toepassing was.
n@nny

Pisa

Pisa

15-01-2009 om 14:11 Topicstarter

Oei!

Even voor de duidelijkheid. Voor er over mij verkeerde conclusies getrokken wordt. Ik ga bij de mensen langs wanneer er nog niets aan de hand is, niet wanneer er iemand is overleden.
Dit zijn mensen die juist vooraf hun uitvaart willen bespreken en alvast vast willen leggen voor de nabestaanden, zodat het gebeurd zoals zij het willen.
Dit zijn dus mensen die heel goed doorhebben dat ze hun geboortefeest niet hebben kunnen "regiseren" maar wel invloed willen hebben over hun afscheid(feestje).
Ik kan lomp zijn, maar zo lomp ben ik nou ook weer niet!
En tja, wel/geen spreuk op je kaartje. Over smaak valt niet te twisten. Op zich vind ik het niet erg. Meeste reacties zijn voor zover ik gehoord heb van collega's wel positief. Hoop dat ik nu duidelijker ben.

Ave caesar

Zij die u gaan begraven, groeten u...

tonny

tonny

15-01-2009 om 18:49

Tja

ik blijf het lastige kost vinden...

Afscheid is iets wat geregeld zou moeten worden door degenen die afscheid némen; dat moet je als 'hoofdpersoon' of moet ik zeggen 'lijdend voorwerp' niet al te nadrukkelijk invullen. De mensen die achterblijven moeten een vorm vinden om hun verlies te uiten! Het gaan om hén.

Natuurlijk is het prettig als de hoofdpersoon heeft gezorgd voor voldoende financiele middelen, en dat je in elk geval wat hoofdzaken weet, maar of dat via iemand als Pisa moet gebeuren, daarover zijn de meningen in onze samenleving zeer verdeeld.

Pisa, succes ermee, ik weet geen pakkende tekst maar je gaat vast iets vinden!

tonny

Anneke Boerma

Anneke Boerma

15-01-2009 om 19:20

Loesje

Kijk eens op de website van Loesje! Daar staan talloze leuke en beslist niet oubollige speuken!
succes, An

Tekst

Vaarwel, nu en straks!
of

élke dag is een uitdaging.

Of kijk eens hier http://home.hccnet.nl/fam.keijzers/Gezegden/Wijsheden%209%20De%20dood.html

trijntje71

trijntje71

16-01-2009 om 19:21

Omdat er nog 'niets' aan de hand is

Pisa, gezien je uitleg moest ik direct aan de Lennon tegelwijsheid denken: Life is what happens while you are busy making other plans.
John Lennon

Heidi

Heidi

16-01-2009 om 20:45

Of deze

Live your dreams,
don't dream your life

MaximeM

MaximeM

18-01-2009 om 12:03

Dagelijkse gedachte

Hoi,

Kijk anders eens op www.dagelijksegedachte.net, daar ben ik op geabonneerd en krijg dus iedere dag een mooie spreuk toegezonden.

Maxime

Pisa

Pisa

21-01-2009 om 14:21 Topicstarter

En de winnaar is.....

Cobi met Vivum amat, mors ornat (Wie het leven lief heeft, versiert de dood).
Nu maar hopen dat de directie het ook goedkeurd. Vele letters op een klein kaartje.

Overigens las ik vandaag via een uitvaartsite het volgende artikel. Vond het wel leuk om het hier te plaatsen naar aanleiding van de kleine discussie rondom mijn "afscheidsfeestje".

Uitvaart mag een feestje zijn 16-12-2008

Steeds meer Nederlanders willen dat hun begrafenis of crematie niet alleen een moment tot herdenking of eerbetuiging moet zijn, maar ook een feestje. Vooral mensen tot 50 jaar spreken de wens uit dat hun afscheid geen tranentrekkende ceremonie wordt. De meerderheid van de 2000 mensen die reageerden op de stelling ‘Mijn uitvaart moet een feestje worden’ in de Telegraaf, deelden deze mening.

Stevige borrel
Na de plechtigheid wil ruim twee derde van de ondervraagden dat er een stevige borrel wordt geschonken in plaats van de traditionele koffie en cake. „Je geboorte is een feest en je mag daarom je bestaan best wel afsluiten met nog een feest”, licht een deelnemer toe.

In het zwart
Toch is er ook nog een hele grote groep die van een feestelijke uitvaart niets wil weten. „Als ik dood ga, hoop ik dat men erg verdrietig is. Dus iedereen in het zwart en veel janken graag. Niet dat ingehoudene alsjeblieft”, luidt een geheel andere mening.

Cremeren of begraven
Ruim 30 procent verkiest een begrafenis boven crematie. Als laatste rustplaats scoort de gemeentelijke begraafplaats het hoogst met 51 procent, gevolgd door het familiegraf met 25 procent en de natuurbegraafplaats met 10 procent. Voor 7 procent doet het er niet toe. Zij laten de keuze over aan de nabestaande(n).

Overigens heeft 43 procent voorbereidingen getroffen voor de eigen uitvaart.

Allemaal bedankt voor het reageren. Ik heb de mooiste uitspraken in een worddocument bewaard voor mijn volgende serie kaartjes.

Romanes eunt domus

Pisa, het is al lang geleden dat ik Latijn heb gehad maar ik vrees dat de spreuk grammaticaal niet klopt.
Mors is de 1e naamval, de volgende naamvallen zijn vziw mortis, morti, mortem (4e nv = lijdend voorwerp), morti. Versiert de dood zou dus ornat mortem zijn en niet mors ornat, dat is 'de dood versiert' (dood als onderwerp)

Verder vrees ik dat 'wie dit, doet dat'' ook nog een persoonlijk voornaamwoord nodig heeft, iets in de Quis categorie. 'Het leven' is volgens mij 'vita', eerste naamval, vierde naamval (lijdend voorwerp) is vitam. Vivum is denk ik 'levend' (en dan onzijdig)

Ik vermoed dat het Quis amat vitam, ornat mortem zou moeten zijn, maar geef mijn mening graag voor een betere.

Ik zou er even naar laten kijken als ik jou was, anders krijg je een 'Life of Brian' achtige situatie (vandaar de titel van dit berichtje)

Groeten,

Temet

rosa

rosa

22-01-2009 om 09:21

Eens met temet

Ik denk dat Temet gelijk heeft. Ook zou ik nog ornat en mortem omwisselen.
Maar ook voor mij is het lang geleden dat ik Latijn had.

rosa

Hilde

Hilde

22-01-2009 om 10:13

Grammaticaal

Het is bij ook al bijna 30 jaar geleden, maar ik ben het eens met Temet en Rosa.
Ik zou ervan maken:
"Quis vitam amat, mortem ornat"
Anders krijg je echt zo'n letterlijk vertaald Nederlands.
De naamvallen kloppen: het lv moet in de accusatief.
Leuk hé, zo'n beetje spelen met Latijn?
Hilde

Moeilijk hoor

Zeker bij bepaalde situaties kan zoiets bitter overkomen.

Persoonlijk vind ik dat mijn nabestaanden er gewoon zo min mogelijk drukte van moeten maken, geen dure toeters en bellen, zonde van het geld. Gewoon kartonnen kissie is goed genoeg, anonieme plek, ik wil in het leven herdacht worden, niet in de dood.
Maar goed ik zou ook nooit zo'n verzekering afsluiten. Er staat gewoon een deposito apart.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-01-2009 om 12:02

Jaaa temet

aan die spreuk moest ik dus steeds denken, Romans go home ! whahah
bedankt, nu weet ik hem weer!

Latijn

Op zich vind ik de betekenis van de spreuk leuk en goed, ik snap alleen niet de hype van al die latijnse spreuken.

Heb geen lage opleiding, maar geen latijn in mijn pakket, merk dat ik het vervelend vind om almaar de vertaling te zoeken en doe dat dus meestal niet.

Zonde van al die mooie betekenissen. Een spreuk op een kaartje van de begrafenisondernemer zou, wat mij betreft, alle mensen aan moeten spreken, toch?

Je voorkomt ook situaties zoals hierboven beschreven.

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 22:41

Mijn 2 centen

Ik vind het gebruik van "mors" of "mort" een beetje té in de context. Ook al lees je geen Latijn, de term: morsdood kent iedereen, volgens mij. Ik vind het een beetje......té.

Tirza

Holiday

Holiday

23-01-2009 om 09:18

Niet mijn smaak

Ik ben er ook niet kapot van. Om te beginnen al niet van een spreuk op een kaartje. Wat voor statement wil je daar nou mee maken. Een kaartje is handig om te weten hoe die mevrouw ook al weer heet, wat haar functie en telefoonnummer is. Ik vind het wat snoevend overkomen zo'n latijnse spreuk, kijk mij eens gestudeerd hebben.

Nee, sorry, ik zit er niet op te wachten als nabestaande. Gewoon even zakelijk blijven, niet moeilijk gaan zitten doen met (wellicht prachtige maar voor velen onleesbare) teksten. Een mooi gekleurd kaartje zou ik veel liever zien. Mooie kleur, mooi lettertje, verder niks.

Staat ie er al op Pisa?

Pisa

Pisa

23-01-2009 om 13:41 Topicstarter

En weten jullie het al?

Ik heb het kaartje nog niet laten drukken. Eerst maar eens zeker weten dat de tekst goed is. Zijn jullie er al uit?
En anders doe ik het gewoon zonder het latijns. Ondanks dat ik dat juist wel weer vind passen bij de sector.
Holiday nogmaals, als nabestaande heb je niks met mij te maken. Ik kom bij langs wanneer mensen nog in leven zijn. En ja, het komt weleens voor dat ze dan ziek zijn. Maar vaak juist niet.
Het interesseerd me eerlijk gezegd ook niet of jullie het zouden waarderen of niet. Die meningen zijn sowieso sterk verdeeld. Bedrijf wilt het en ik heb er geen probleem mee. Als mensen het niets vinden moeten ze vooral alleen naar de voorkant van het kaartje kijken. Is tenslotte ook de belangrijkste kant.

Interesseert het je niet?

He, Pisa, wat een vreemde reactie! Waarom zou het je niet interesseren? Eerst stel je hier de vraag, vervolgens krijg je reacties en dan meld je dat het je eigenlijk niet interesseert wat mensen ervan vinden.

Vreemd, erg vreemd, vooral we allemaal potentiële klanten zijn. Wat mij betreft hoef je bij mij niet te komen, met zo´n houding. Je zou eigenlijk moeten zoeken naar een spreuk die de mééste mensen aanspreekt, juist omdat je ook bij Jan met de Pet over de vloer komt (of bestaat jouw clientele alleen uit intellectuelen?)

Amen mien

Dat was ook mijn eerste reactie. En of "wij" er al uit zijn? Is dat van belang? Jouw kaartje, jouw spreuk. "Wij" doen niet anders dan ideeën leveren. Overigens zou ik er een Nederlandse spreuk op zetten, geen Latijn, geen Engels, geen andere taal. Maar alleen als het beslist moest van mijn werkgever.
Ben jij er al uit?

Van mij mag het ook zonder spreuk

... al interesseert je dat niet

Ik word zelfs helemaal melig

weet nog een leuke spreuk: ´life´s a bitch!´

Sorry, ik kon het niet laten

Holiday

Holiday

23-01-2009 om 17:48

Uw dood...

Het is Latijn Pisa, niet "in het latijns"' Zie ik gelijk dat jij het niet gestudeerd hebt! Ik ook niet hoor

Maar goed, je hebt gelijk, jij bent geen zwarte kraai maar je komt bij de mensen thuis als ze nog springlevend zijn. Dat was ik ff vergeten. Toch..geen spreuk wat mij betreft. Of het zou moeten zijn uw dood is mijn brood haha sorry.

Nou, hou ons op de hoogte hoor! Want mij interesseert het toch wel degelijk wat het nu gaat worden.

Groet Holiday

tonny

tonny

23-01-2009 om 20:13

Nou eh...

die achterkant-met-spreuk kan wél een afknapper zijn en precies een verkeerde snaar raken waardoor je klant denkt 'nou, toch maar niet'.

tonny

Doperwt.

Doperwt.

24-01-2009 om 10:27

Hier moest ik vannacht aan denken, maar ik het ff onder een andere nick, voor dat ik het hele forum over me heen krijg.

De een zijn dood is een ander zijn brood.

Maar goed dat kan natuurlijk niet, maar vond het wel toepasselijk.

Doperwt.

tonny

tonny

24-01-2009 om 11:55

Ha doperwt

en volgens mij is het zelfs welbelegd brood

Nou, ik denk dat Pisa er nu wel uit is met de voor- en achterkant van haar kaartje.

Ik wens haar goede zaken. Dood is nu eenmaal het enige zekere in het leven. Zucht.

tonny

Telebel.

Telebel.

24-01-2009 om 13:40

belasting betalen, dat moeten we ook allemaal, (of iedereen het doet is weer een ander verhaal) maar dat is dus ook een zeker iets in het leven.

Telebel.

Pisa

Pisa

24-01-2009 om 16:09 Topicstarter

In zoverre interesseerd me niet wat jullie denken. Er moet een spreuk op het kaartje van mijn werkgever. Hij betaald mijn salaris. En ja, jullie kunnen potentiele klanten zijn. Echter de meningen zijn verdeeld zoals altijd. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik kan het gewoon niet iedereen naar zijn zin maken en probeer ik me aan te passen naar a) wat mijn werkgever wil en b) wat de mensen om me heen over het algemeen hierover zegt.
Ik moet er zelf een beslissing over nemen, mijn baas moet het goedkeuren.
Toen ik hoorde wat de bedoeling was met het kaartje heb ik idd ook "de ene zijn dood de ander zijn brood" geopperd bij mijn manager. Maar helaas... mocht niet. Net als "O God, o God. Heel je leven werk je je rot en daarna ga je kapot" of "Pluk de dag, voordat je geplukt wordt" Helaas ze mochten allemaal niet.
En nee, ik heb niet gestudeerd. Is dit heel erg? :-S
Jammer dat het draadje in zo'n negatief sfeertje beland.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.