Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

EZW67

EZW67

12-02-2009 om 11:16

'nieuwe generatie' wasmachines energiezuinig?

We hebben 16 jaar een wasmachine van Asko gehad, een wat onbekender Zweeds merk, ongeveer gelijk aan Miele. Vorige week ging het apparaat stuk en dus zijn we naar de winkel getogen voor een nieuwe.
De verkoper in de winkel vertelde ons dat de 'nieuwe generatie' wasmachines veel minder water gebruikt, energiezuinig en milieuvriendelijk en zo, maar dat het wasprogramma dat wel 'iets langer' duurt omdat de machine de was toch wel schoon moet krijgen.
Inmiddels staat de nieuwe machine er. Nu blijkt dat het normale 60 graden programma, dat er bij de oude machine 1uur en 38 minuten over deed, ineens bijna 2,5 uur duurt...
Nou lijkt het me dat zoveel langer draaien qua stroomverbruik het voordeel van minder water verbruiken toch wel opheft, vanuit milieu-oogpunt gezien. Daarnaast is de wasdag indelen wel erg inefficient als je telkens zo lang op de waslading moet wachten!
Ik vraag me af; heeft er iemand ook net een nieuwe wasmachine gekocht en dezelfde ervaring met de programmatijden? Ik ben namelijk benieuwd of het aan dit type/merk machine ligt.

groeten Emmy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Emmy

Onze relatief nieuwe AEG doet inderdaad behoorlijk lang over een vol programma. Langer dan zijn voorganger. Programma met voorwas zou inderdaad wel eens 2,5 uur kunnen zijn, ik doe de was altijd op 40 graden zonder voorwas en dan is het een dikke 2 uur. Het verkorte programma duurt altijd nog 90 minuten ofzo.

De grootste hap van het stroomverbruik schijnt in de verwarming van het water te zitten. Dus dan ligt het voor de hand dat een machine die minder water gebruikt energie spaart, zelfs al doet-ie langer over een programma.

Ik heb niet zo'n probleem met het organiseren van de wasdag omdat ik zelden meer dan éen was per dag draai, die gaat dan nog voor het douchen en ontbijten de machine al in. Maar 'even' een wasje draaien is er (behalve bij ultrakorte opfrisprogramma's) inderdaad niet bij nee.

Groeten,

Temet

Wat raar!

Mijn 'oude' AEG deed een uur of 2 over een 'gewoon' programma. Mijn spiksplinternieuwe Siemens Extra Klasse (ook vergelijkbaar met een Miele) is op 40 graden na 1 uur en 20 minuten klaar. (op 60 gr een kwartiertje langer)

?????????

Ingrid

Brianna F

Brianna F

12-02-2009 om 15:12

Miele

Mijn nog niet zo oude Miele doet er 1 uur en 26 minuten over. Zowel op 30 als 60 graden. Zuinig met water ja, schoon: nee. Dus ik zet altijd de "extra water"knop erbij aan. Bij grote stukken (dekbed) haal ik soms hele droge delen was eruit nadat de machine klaar is. Te weinig water dus, voor mij nooit meer een Miele of wat voor zuinig met water machine dan ook. Je kunt ook doorslaan in energiezuinig.

annie

annie

12-02-2009 om 20:23

Mijne ook

Mijn twee jaar oude aeg doet ook 2 uur 15 min over een was. Ik doe bijna altijd het korte programma, dat duurt 69 min (40 gr.) en 71 min (60 gr)

Tirza G.

Tirza G.

12-02-2009 om 23:22

Nou..........

Ik heb daar wel een mening over. Een afwijkende, uiteraard. Oude wasmachines, zoals de mijne (een Bosch van 20 jr oud) warmen het water niet de hele tijd door op. Ze warmen op tot 60 graden (of whatever je ingesteld hebt) en gaan dan vrolijk aan de slinger. Ze warmen niet of nauwelijks meer bíj gedurende het programma, misschien hooguit een keertje.
De nieuwe generatie warmt dus constant op tot 60 graden, zodat je was wellicht schoner wordt, er minder water gebruikt hoeft te worden, maar je wél aan stroom ongeveer net zoveel kwijt bent als bij de oude.
Het is interessant om naar het exacte verbruik te kijken - dat scheelt niet eens zo bar veel, wedden?

Tirza

Tink

Tink

13-02-2009 om 00:04

Potverdrie tirza (o.t.)

En ik maar denken dat MIJN Bosch die onlangs na 19½ jaar de geest heeft gegeven, recordhouder was

Ik heb nu een Miele, en de programma's die daarop zitten zijn langer dan op m'n oude Bosch. Ik draai meestal een verkort programma, maar dat deed ik vroeger ook al. Ik denk dus niet dat de nieuwe echt zuiniger zal zijn.

MariaV

MariaV

13-02-2009 om 09:09

Brianna miele

Goh, ik heb ook een Miele, maar ik herken dat helemaal niet. Ik gebruik vrijwel altijd het 40-gradenprogramma, zonder toeters en bellen. En de was is eigenlijk altijd schoon. Kan het zijn dat je de trommel te vol doet? In de gebruiksaanwijzing staat zoiets als: trommel wel vol doen, maar niet proppen/volstouwen (ze zeggen het vast wat netter, haha).
Maria

Mamvantwee

Mamvantwee

13-02-2009 om 09:14

Ook een miele en kort programma

Wij hebben sinds 2 jaar een Miele en ik ben er juist supertevreden over: we draaien eigenlijk alleen maar korte programma's, op 40 graden, dan doet de was er 30 minuten over. En geen klachten over niet schoon worden ofzo.

Alleen hele vieze dingen - overstroomde poepbroeken enzo - was ik vooraf zelf (meestal in een teiltje) en doe ik daarna in een 'normaal' programma, duurt ruim een uur.

Tink

Tink

13-02-2009 om 11:24

Pelle

Ja, Miele! We hadden het over Bosch-en!

mem

mem

13-02-2009 om 11:27

Miele

nu al bijna 23 jaar, en met ons grote gezin draait die vaak. Ik hoop dat hij het nog lang zal doen, ook al is het stroomverbruik mogelijk meer dan bij een nieuwe. Wij hebben wel een nieuwe koelkast en daarvan lijkt het dat het idd wel veel scheelt.Oude had een stroomverbruik van ong 280 per jaar , de nieuwe ( iets grotere )bijna 150.

Tirza G.

Tirza G.

13-02-2009 om 20:10

Tja tink

Mijn vriendje is toch echt uit november 87, kan er niks aan doen

Tirza G.

Brianna F

Brianna F

13-02-2009 om 21:43

Niet te vol

Ik was gewend aan een bepaalde hoeveelheid was in de trommel en dat was echt niet proppen. Bij de vorige wasmachine ging dat goed. Met de waterzuinige Miele is het een ramp. Vandaar ook de extra waterknop altijd aan.

Dat wilde ik ook al eens gaan vragen

Vorig jaar begaf mijn 26 jaar oude (8 jaar eerder op de rommelmarkt aangeschaft voor 5 euro) AEG Lavamat het. Trommel was vastgelopen. Ik had al eens zelf de slangen aan de achterkant vervangen, maar voor een machine van 5 euro laat je geen monteur voorrijden.
Had ik het maar wel gedaan...

Ik heb nu een AAA weet ik veel wat bovenlader. Er kan 6,5 kilo in, dat is prettig, en het wordt wel schoon.

Maar allemachtig, wat is dat ding TRAAG.....

Vroeger zette ik op zaterdagochtend de machine aan, ging ontbijten en wat boodschappen doen en voor de lunch hing alles al op. Nu is het al bijna donker voor dat ding eindelijk ophoudt.

Heb al verschillende knoppen en trucs geprobeerd (emmer kokend heet kraanwater er in zodat ie minder hoeft op te warmen), maar het blijft met een slakkengang gaan.

Ik snap echt niet waar de besparing nou eigenlijk zit hoor.

Tink

Tink

14-02-2009 om 19:25

Tirza

Als ik nog een beetje rekenen kan, is-ie dus al ruim 21 zelfs!
De mijne was uit augustus '89, begin dit jaar begaf hij het echt (motortje doorgebrand en schokdempers naar hun grootje, niks meer aan te doen, reparatie zou zo duur zijn dat we maar een nieuwe hebben gekocht).

Massi Nissa

Massi Nissa

14-02-2009 om 21:09

Dirksmama

Dat meen je niet, urenlange wassen draaien? Wij hebben een tweedehands Miele (zes jaar oud, ongeveer) en op een kort programma, 30 graden 1450 toeren, wast-ie vrijwel alles fantastisch schoon in... een half uur! Heb net nog een lading knuffels op het korte programma gedraaid. Allemaal brandschoon, ze zitten nu op een rijtje bovenop het wasrek. Zelf warm water erbij doen, uren wachten op een wasje... misschien toch eens rondkijken of je niet ergens een heel goedkoop machientje op de kop kunt tikken? Onze vorige wasmachine was een Indesit van 12 jaar oud, kostte vijftig euro en heeft het nog vijf jaar volgehouden. En hij was niet eens echt kapot toen we hem wegdeden, je moest alleen handmatig doordraaien van knop 2 naar knop 3, zo ongeveer na tien minuten.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

14-02-2009 om 23:09

Heh heh heh (tink)

Ikke heb hele handige man Net voor de kerst brandde motortje door. Nieuw motortje besteld via onderdelenwinkel. Voor 45 euro gaat-ie weer 20 jaar mee

Tirza

Tink

Tink

15-02-2009 om 16:01

Dat zal ik onthouden

... voor het geval mijn Miele er ook nog eens de brui aan geeft Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.