Huis, Tuin en Keuken
Decembermamma
31-01-2026 om 17:39
Noodpakket
Een tijdje geleden kregen wij een kaartje over het noodpakket binnen. Wij hebben er even over nagedacht en na een paar langdurige stroomstoringen achter elkaar in onze stad hebben we besloten dat we eigenlijk wel een noodpakket willen gaan vormen. Om me heen horen we van meer mensen die dat doen de meeste mensen om ons heen doen het zo dat ze zeggen de bbq is ons alternatief en we zorgen dat we altijd blikken eten in huis hebben en water.
Wij willen er niet veel mee bezig zijn en zijn best bereid er wat voor uit te geven. We hebben dus besloten om van dat gevriesdroogde eten en graan repen die 10-20 jaar houdbaar zijn te kopen. Dat staat nu samen met een keukengasstelletje een radiootje en pakken water bij ons in de kast. We denken nog aan noodstroom. Het geld is er dus we zijn in staat het te kopen en dat is meer de reden dat we het doen. Zodat we straks niet kunnen zeggen "hadden we nou maar".
Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie een noodvoorraad eten en drinken in huis of denken jullie "het zal wel loslopen"?
mana_sutiyuq
31-01-2026 om 17:45
ja, ik heb een noodvoorraad maar die rouleert met onze gewone voorraad. Dus 1x per maand komt er een 6 pack water binnen en gaat er 1 van de nood naar de gewone voorraad.
Zelfde met blik groenten etc, want die paar dagen willen we wel lekker eten. Dat gevriesdroogde survival voedsel krijg ik niet meer weg.
Campinggasstel met tank, waterzuiveringstabletten en pomp. Lucifers, kaarsen de hele rimram is er wel.
_Anoniem_
31-01-2026 om 17:47
Ik heb voor 2 personen zo’n 12 flessen van 2 liter water gekocht, die staan in de schuur. Verder heb ik altijd wel wat in de voorraadkast liggen, blikken soep en zo, daar kunnen we het wel een paar dagen mee uithouden. Daarna kan ik eventueel de kliekjes uit de vriezer eten, ook al zijn die misschien een beetje ontdooid als de stroom uitvalt. Kan ik ook koud opeten als we honger krijgen.
Radiootje en batterijen had ik toevallig al. Zoon en ik hadden afgesproken dat als het echt zover komt en we elkaar niet kunnen vinden (stel dat ik niet bij haar huis kan), we naar het gemeenschapshuis in het centrum gaan. Daar is vaak nog wat geregeld en waarschijnlijk kunnen we daar ook contact krijgen met anderen als mobiel bellen niet lukt.
Dus zoiets van: na 72 uur moet er iets geregeld zijn. Ik wil niet de echte prepper zijn, want dan komen anderen het uiteindelijk wel bij jou halen als ze honger hebben. Maar voor de eerste dagen redden we ons gewoon met wat we hebben.
Decembermamma
31-01-2026 om 18:32
mana_sutiyuq schreef op 31-01-2026 om 17:45:
ja, ik heb een noodvoorraad maar die rouleert met onze gewone voorraad. Dus 1x per maand komt er een 6 pack water binnen en gaat er 1 van de nood naar de gewone voorraad.
Zelfde met blik groenten etc, want die paar dagen willen we wel lekker eten. Dat gevriesdroogde survival voedsel krijg ik niet meer weg.
Campinggasstel met tank, waterzuiveringstabletten en pomp. Lucifers, kaarsen de hele rimram is er wel.
O ja wij hebben ook een fles die slootwater kan zuiveren. We drinken zelf nooit flessen of pakken water maar alleen kraanwater dus dat vinden we nog wat lastiger. Blikgroenten vinden we niet te eten dus dan is dat gevriesdroogde is voor ons beter om in huis te hebben je hoeft dan niet wekelijks iets te eten wat je echt niet lekker vindt. We hebben meestal wel gewoon voor een week vers in huis dus dit eten wat er hebben is echt voor als de echte nood aan de man is.
Decembermamma
31-01-2026 om 18:38
_Anoniem_ schreef op 31-01-2026 om 17:47:
Ik heb voor 2 personen zo’n 12 flessen van 2 liter water gekocht, die staan in de schuur. Verder heb ik altijd wel wat in de voorraadkast liggen, blikken soep en zo, daar kunnen we het wel een paar dagen mee uithouden. Daarna kan ik eventueel de kliekjes uit de vriezer eten, ook al zijn die misschien een beetje ontdooid als de stroom uitvalt. Kan ik ook koud opeten als we honger krijgen.
Radiootje en batterijen had ik toevallig al. Zoon en ik hadden afgesproken dat als het echt zover komt en we elkaar niet kunnen vinden (stel dat ik niet bij haar huis kan), we naar het gemeenschapshuis in het centrum gaan. Daar is vaak nog wat geregeld en waarschijnlijk kunnen we daar ook contact krijgen met anderen als mobiel bellen niet lukt.
Dus zoiets van: na 72 uur moet er iets geregeld zijn. Ik wil niet de echte prepper zijn, want dan komen anderen het uiteindelijk wel bij jou halen als ze honger hebben. Maar voor de eerste dagen redden we ons gewoon met wat we hebben.
Ah oke. Ja die blikken soep hebben er dus niet en inderdaad bij ons zit er ook altijd wel wat in de vriezer.
yasmijn27
31-01-2026 om 20:39
Ik heb alleen altijd genoeg hondenbrok in voorraad. Waar we 2 mnd mee vooruit kunnen. Dat hadden we al. Net als dat ik vroeger met babies altijd voorraad poedermelk en water had.
Verder buiten de gewone zaklampen en wat er zo in de voorraadkast ligt niks extra. Vast onverstandig, geen zin om me hier druk over te maken.
Decembermamma
31-01-2026 om 22:16
yasmijn27 schreef op 31-01-2026 om 20:39:
Ik heb alleen altijd genoeg hondenbrok in voorraad. Waar we 2 mnd mee vooruit kunnen. Dat hadden we al. Net als dat ik vroeger met babies altijd voorraad poedermelk en water had.
Verder buiten de gewone zaklampen en wat er zo in de voorraadkast ligt niks extra. Vast onverstandig, geen zin om me hier druk over te maken.
Ja zo dachten wij ook even tot we bedachten dat mocht er een keer echt is goed mis gaan we dan zoveel spijt zouden hebben dat we niets in huis zouden hebben en ons afhankelijk van anderen zouden maken terwijl we gewoon de middelen en de mogelijkheid hebben om zeker de eerste tijd onszelf te bereiden.
Izza
31-01-2026 om 22:20
Ik heb dat al jaren in huis. Standaard heb ik extra voedsel en drinken. En als noodpakket nu een radio, flessen water, voldoende medicijnen een bijl (voor brandhout), een camping bbq met gasflessen, en ook blikken. Onze kachel moest vervangen worden. En vanwege alle onrust nu gekozen voor een houtkachel. Warmte is een eerste levensbehoefte. En alleen een houtkachel kan dat onafhankelijk bieden. Zonnepanelen vallen uiteindelijk ook uit. Daar kan ik natuurlijk ook op koken of water op verwarmen.
Ik had al meerdere zaklampen in huis.
Dweedledee
31-01-2026 om 22:41
Ja. Ik heb een noodpakket samengesteld afgelopen maand. Ik ben echt iemand die maar voor een paar dagen voorraad in huis heeft, dus ik ben er echt even goed voor gaan zitten. Resultaat zijn twee grote plastic bakken. Eentje met houdbaar eten en eentje met allerlei andere zaken.
Ik ben normaliter altijd van het principe “zien we dan wel”. Maar dit voelt wel heel prettig. Om echt goed voorbereid te zijn.
Max88
31-01-2026 om 23:51
Ja, sinds een aantal maanden:
Water
Fluitje met kompas
Multitool
Warmtedekens
EHBO-doos
Betaling
Pijnstilling
Radio met zaklamp
Touw
Tool om vuurtje te maken
Lucifers in een waterdicht doosje
Waxinelichtje
Aluminium kaarsenhoudertje om op te koken
Langbrandende kaarsen
Los zonnepaneeltje
Batterijen
Eiwitrijk voedsel in blik ( denk aan boterhammenworst/smac)
Blikken soep
Blikken mais/doperwten
Pakjes aardappelpuree
Powerbanks
Wat ik vergeten ben. Alles zit in 2 kratten in de schuur.
Nu nog cash.
Gingergirl
01-02-2026 om 07:23
Onlangs zijn we eens alle spullen gaan uit zoeken en hebben we alles bij elkaar gelegd. Een aantal spullen hadden we al maar een aantal zaklampen waren stuk dus vervangen. Noodradio aangeschaft, kaarsen, powerbanks, waterzuiver ding, voorraad water en cash. We hebben altijd genoeg voorraad eten en e.e.a. aan spullen van het kamperen zoals een kookstel.
Bolmieke
01-02-2026 om 09:08
Wij hebben ook een extra voorraad aangelegd in een grote speelgoedkist. Als ik boodschappen doe vervang ik de dingen die ik gebruik zodat het altijd op datum blijft.
Wij zijn gewend aan kraanwater ik vind water uit plastic een beetje vies smaakje hebben, ik heb 2 verpakkingen van ieder 2 liter water in karton, daar moeten we het maar mee doen in nood. Voor de persoonlijke hygiene heb ik een paar verpakkingen wasdoekjes.
Ik heb ook een paar flessen sterke drank om eventueel als ruilmiddel te gebruiken, blijft heel lang goed. In het uiterste geval als de wereld helemaal kapot gaat kunnen we het zelf op drinken
Temet
01-02-2026 om 12:49
Ik heb altijd al een stevige voorraad eten in huis, daar hoef ik echt niet extra voor aan te leggen. En inderdaad: in de schuur staat een bbq en houtskool, dus dan moeten we daar maar op koken. Ik heb geen zin om een campinggasstelletje aan te schaffen (een extra zak houtskool is misschien geen gek plan). Overigens kan men in nood best een aantal dagen zonder eten. Niet leuk, maar overkomelijk.
Het enige noodpakketachtige dat ik gedaan heb, is een tijd geleden een aantal tweeliterpakken water inslaan toen die in de bonus waren en die staan nu ergens enigszins in de weg. Meer inslaan is onhandig. Voor wassen zullen wij ons moeten behelpen met de regenton.
Een radio staat nog op mijn verlanglijstje. Kaarsen en lucifers had ik altijd al in huis, evenals een zaklamp.
Die cash, die snap ik niet. Als de pleuris uitbreekt, hoe lang gaan winkeliers dan toekunnen met de beperkte hoeveelheid wisselgeld die ze in huis hebben? Nog daargelaten dat de meeste winkels überhaupt niet open kunnen zonder stroom. Of is het idee dat je met die cash voorraden kunt kopen van buren die hun zaakjes beter op orde hebben dan jij?
Gingergirl
01-02-2026 om 13:05
Temet schreef op 01-02-2026 om 12:49:
Ik heb altijd al een stevige voorraad eten in huis, daar hoef ik echt niet extra voor aan te leggen. En inderdaad: in de schuur staat een bbq en houtskool, dus dan moeten we daar maar op koken. Ik heb geen zin om een campinggasstelletje aan te schaffen (een extra zak houtskool is misschien geen gek plan). Overigens kan men in nood best een aantal dagen zonder eten. Niet leuk, maar overkomelijk.
Het enige noodpakketachtige dat ik gedaan heb, is een tijd geleden een aantal tweeliterpakken water inslaan toen die in de bonus waren en die staan nu ergens enigszins in de weg. Meer inslaan is onhandig. Voor wassen zullen wij ons moeten behelpen met de regenton.
Een radio staat nog op mijn verlanglijstje. Kaarsen en lucifers had ik altijd al in huis, evenals een zaklamp.
Die cash, die snap ik niet. Als de pleuris uitbreekt, hoe lang gaan winkeliers dan toekunnen met de beperkte hoeveelheid wisselgeld die ze in huis hebben? Nog daargelaten dat de meeste winkels überhaupt niet open kunnen zonder stroom. Of is het idee dat je met die cash voorraden kunt kopen van buren die hun zaakjes beter op orde hebben dan jij?
Ik weet dat de supermarkt hier dan met een marktkraam buiten gaat staan voor de meest essentiele levensmiddelen ( is een keer gebeurd met een stroomuitval) en het dan handmatig uitrekende. Cash om te kopen bij de boer misschien, jerrycan brandstof, onderling kopen of als je echt moet vluchten je reis kunnen betalen ofzo. En in geval van heftige nood is wisselgeld niet het belangrijkste waar ze rekening mee gaan houden dan is het je eigen keus of he iets koopt of niet. Zal allemaal nog niet zo'n vaart lopen denk ik maar er rekening meehouden kan een keuze zijn.
Max88
01-02-2026 om 13:45
Cash voor noodzakelijke zaken die je net niet op voorraad hebt. Ik neem aan dat ook winkeliers daar rekening mee houden? Of zodat je de boer op kunt gaan voor eieren, kaas, groente, brandstof idd enz.
Ik heb ook een waterzuiveringsapparaatje, diarreetabletten, maagtabletten, vochtige washandjes ook een aardig voorraadje, zinkzalf, pakken meel, brood- en pannenkoekmix, zakjes poedersoep, potten basis voor soep, 2 kruiken.
Ik zit nog te denken over een vuurkorf of barbecue.
Ik zie alleen nog niet helemaal hoe die flinterdunne warmtedekens echt warmhouden.
Temet
01-02-2026 om 13:50
"Cash voor noodzakelijke zaken die je net niet op voorraad hebt. Ik neem aan dat ook winkeliers daar rekening mee houden?"
Dat denk ik niet. Voorraden koopwaar aanhouden voor noodgevallen kost te veel geld aan opslag en derving, denk ik zo, en voorraden geld aanhouden zullen ze niet willen ivm veiligheid (en vindt de verzekering waarschijnlijk ook niet goed).
Dus in geval van nood zijn de winkels die ondanks de stroomuitval open kunnen in no-time leeg. Aangezien ik altijd te laat op dat soort dingen reageer zal ik tegen die tijd ongetwijfeld achter het net vissen, dus ik zal het met mijn eigen voorraad moeten doen.