Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nooit rustig in de tuin...

Dag allemaal
Ik weet niet zo goed wat ik met het probleem aanmoet. Ik heb een superleuke tuin, maar compleet ingecapseld tussen andere huizen en tuinen. Nu met de mooie dagen zit iedereen buiten, terecht. En enkele kinderen maken zo'n herrie dat ik me afvraag of het nog steeds bij "gewone" burenlawaai valt of overlast is.
Naast me is een Turks gezin met twee zeer vitale jongens. Nu geen school natuurlijk dus veel buiten. Voetballen, scheeuwen en de bal zo hard mogelijk tegen de schutting schieten. Ik heb er eindelijk iets van gezegd (wel aardig) maar ik twijfel of het gaat helpen. Moeder is al uren in de tuin aan het bellen, de verbinding valt regelmatig weg (volgens mij whatsapp bellen). Ook luid dus. En hus verderop woont een gezin met een autistisch kind, praat niet maar schreeuwt. Daar heb ik meer geduld voor, bovendien doen de ouders echt hun best. Maar.ik vrees de mooie dagen. Iedereen rhuis, op elkaar. Mijn tuin is, gezien de plaatsing, ook een plek waar alle geluiden weerkaatsen. Ik vind het jammer maar behalve voortduren een koptelefoon op vraag ik me af wat te verwachten is.
Sini


Inderdaad

Oordoppen of goede koptelefoon, ik ging toch ook vaak naar binnen met veel herrie. Dan hield ik wel de deur open, maar door binnen te zitten dempt het genoeg.

Gelukkig nieuwe buren nu, die schreeuwen een stuk minder!

Sinilind

Sinilind

08-04-2020 om 19:20 Topicstarter

Helaas

Njeuwe buren gaat het niet worden ze wonen er pas een jaar...
Sini

Accepteren

Als je in een woonwijk woont die niet een villawijk is dan zal je waarschijnlijk last van elkaar hebben. Een tuin van 6 meter breed en 10 meter diep, al je buren ook, dan zit je behoorlijk dicht op elkaar. En als de kinderen van de buren eens een dagje weg zijn gaat de buurvrouw aan de ene kant met de electrische zaag in de weer en de overbuurman gaat zijn gras maaien, ondertussen blaft de hond van twee huizen verderop en heeft de buurjongen op de hoek de muziek hard aan met het raam open. Het is gewoon nooit stil. Tenzij je misschien om 6 uur 's ochtends of om 10 uur 's avonds in je tuin gaat zitten.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2020 om 19:35

Welkom in ook mijn leven

Al 30 jaar. Jij kent mijn situatie.

Ik wilde er een poosje om verhuizen, maar opeens constateerde ik dat ik helemaal geen afscheid van de tuin én woning wil nemen. Het is dus kiezen of delen. Door dat zo bewust te accepteren, ben ik geen slachtoffer van de lawaaischoppers maar is het de consequentie van mijn keus. Soms vind ik het evengoed weleens wat veel van het goede hoor. Ik heb mijn grenzen.

Bla bla bla

Herkenbaar; de Italiaanse jongeman, die met een groepje jongelui illegaal de woning van de buren huurt, zit de hele dag in de tuin met veel volume te telefoneren. Vanmiddag maar heel luid “bla bla bla bla bla” geroepen en de deur hard dicht getrokken. De prater is daarna naar binnen gegaan. Het had blijkbaar effect.
Maar ik hou mijn hart vast voor de zomer, wanneer de andere medehuurders weer, na de lockdown, terug keren.
Sinds die gasten er wonen, speel ik voor opvoeder. Het zijn net kleine kinderen.

Tip: Ik ben trouwens niet overtuigd dat oordoppen tegen dit soort geluidsoverlast helpen. Zelf ben ik, dankzij lange wandelingen, vaker van huis.

Tango

Tango

08-04-2020 om 19:38

Hier ook wel.

Hier is het eigenlijk ook nooit erg stil als je buiten zit. Tegenover ons huis zit een speelplaatsje waar vaak kinderen spelen. Was vroeg ideaal toen onze kinderen nog klein waren, nu minder.
Meestal kan ik het geluid van spelende kinderen wel aan, maar als ze echt teveel herrie maken (extreem gillen of stenen tegen de glijbaan gooien, spreek ik ze rustig aan. Of soms komt er gelukkig een van de ouders er iets van zeggen.
Ballen tegen een schutting schieten zou ik inderdaad ook iets van zeggen.
En verder denk ik dat het niet zo hoeft te blijven. Nu moeten die jongens natuurlijk in hun eigen buurt spelen, van de zomer mogen ze mogelijk weer elders voetballen of gaan ze op vakantie naar Turkije. Dus ik zou niet teveel vrezen. En anders inderdaad koptelefoon op, muziekje aan en op die manier lekker ontspannen. Zo zit mijn dochter ook altijd op het terras.

Tessa

Tessa

08-04-2020 om 19:40

Ben gisteren

naar binnen gevlucht. Aan de ene kant een gillende peuter met een moeder die net zo gilt. Goddank waren die alleen maar bij oma op bezoek, al zijn ze er vandaag weer En aan de andere een moeder die de hele tijd op haar dochters loopt te schreeuwen. Volgens mij doen die kinderen verder niks, echt zielig. Later kwam de vader erbij en die schreeuwt zo mogelijk nog harder.
Zucht

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2020 om 19:43

Tango

van de zomer mogen ze mogelijk weer elders voetballen of gaan ze op vakantie naar Turkije.===

Ik vrees dat je te optimistisch bent.

Pooh Bear

Pooh Bear

09-04-2020 om 15:52

Klussen

Herrie van kinderen valt hier erg mee. Maar lijkt wel of heel mijn straat al weken om de beurt moeten schuren boren of met de hoge drukspuit aan de slag.
Vooral de buurman naast ons. Ook vandaag hoor ik al de hele dag zijn schuurmachine hij is binnen bezig maar ja met de schuifpui open kan ik het goed horen zowel in de tuin als binnen.
En voorlopig zit hij thuis. Kan vanwege Corona niet naar zijn werk maar ook niet thuiswerken.

Pirata

Pirata

09-04-2020 om 15:59

Hier

Mijn buren zitten op 40 meter afstand, maar direct achter mijn huis staan ze een woonwijk op te trekken.
Ze zullen gelukkig wel een lang Paasweekend houden.
Sinilind, misschien toch maar doppen in je oren? Klaterend water (fonteintje) helpt ook.

Vpk

Vpk

09-04-2020 om 16:36

O ja schuren boren hogedrukreiniger

Pooh Bear

Feest der herkenning! Begrijpelijk hoor. Maar wel lastig soms. Ik heb op maat gemaakte oordopjes maar het geluid komt er toch doorheen. Ik heb als verpleegkundige 2 banen met de onregelmatige diensten die daar nu eenmaal bijhoren. Normaal gesproken heb ik door de week niet met deze geluiden te maken. Nu wel.

Triva

Triva

09-04-2020 om 16:45

Voetballen tegen een schutting? Ik hoop dat je een muur bedoelt? Of toch jullie gezamenlijke schutting? Daar kan toch geen enkele schutting tegen?

rode krullenbol

rode krullenbol

09-04-2020 om 16:57

Hmm ...

Hier in de verste verten geen tuinen, maar toch ook wel een beetje overlast van klussende buren. Toch als ik dit dan zie, dan prijs ik me gelukkig!


https://youtu.be/_VjI_0Fay-U

https://youtu.be/P5dMQ63UiPo

Geen eekhoorn. Geen hamster, maar wat dan wel?

Rode krullenbol

Hanne

Hanne

09-04-2020 om 17:16

wat denk je van...

Inmiddels zijn de kinderen van de buren groter en is iedereen behalve af en toe een blaffende hond stil.

Maar wij wonen tegen een weg aan waar motors graag even laten horen hoeveel herrie ze kunnen maken. Ze rijden graag met 80 km of meer door ons dorp heen waar je 50 mag. Ik houd mijn hart vast als dit weekend ook nog dijken worden afgesloten.

rode krullenbol

rode krullenbol

09-04-2020 om 17:36

Hanne

Je schrijft: "Ik houd mijn hart vast als dit weekend ook nog dijken worden afgesloten."

Is daar sprake van?

Rode krullenbol

Femke

Femke

09-04-2020 om 17:56

Liveblog De Gelderlander: dijken en kades op slot voor fietsers, motoren en auto's met Pasen.

Sinilind

Sinilind

09-04-2020 om 19:03 Topicstarter

Inmiddels

Zijn ze gestopt met ballen omdat ik toch gezegd heb dat ik me zorgen maakte over de schutting (ja zeker Triva een houten boogschutting). Het jongste kind (4,5) roept Baba en Anne met enorme hoge en harde stem ongeveer 10 keer per minute (nee ik overdrijf echt niet, ik heb geteld de afgelopen uur...) en een huis verderop scheeuwt het kindje van de andere buren. Maar daar doet de moeder tenminste haar best om de overlast te beperken.
Ik moet zeggen dat ik dat (hoek)huis gehuurd heb 5 jaar geleden, toen de naaste buren nog lieve dove bejaarden waren, en het huis verderop een man die de helr tijd op reis was voor zijn werk. Dus ik was qua overlast verwend. Maar dit is wel vervelend. Ik heb nooit geaccepteerd van mijn kinderen dat ze zo schreeuwden in de tuin. Je bent in de Randstad zo dicht op elkaar gepakt dat het verplicht (vind ik) om rekening te houden met elkaar.
Ik twijfel tussen naar binnen (maar het is zo mooi weer), Sttavinsky super hard in de tuin (maar ik verpest het voor de andere lieve buren) en hopen dat de basisscholen heeel erg snrl weer open gaan.
Oh ja gesprek aangaan met de buren gaat niets worden, ze spreken 3 woorden Nederlands (of doen alsof, weet ik niet) en schudden aardig van ja en amen maar gaan gewoon door met scheeuwen en bellen in de tuin...
En ik ben niet racistisch. Het Turks zijn maakt me geen r.. uit. Wel het geluidoverlast. Ik zou André Hazes net zo erg vinden boven een bepaalde volume...
Sini

Sini

Als die kinderen weer eens te ver gaan, heel hard "Yapma!"roepen. Vziw Turks voor " mag niet/ niet doen". Worden ze waarschijnlijk stil van pure verbazing.

Groeten,

Temet

Overigens

Klemtoon op de eerste lettergreep

Janeway

Janeway

09-04-2020 om 20:31

Zo herkenbaar

Gisteren.. Buurman 1 radio aan. Zit binnen maar zo hard dat ik buiten gezellig mee kan doen met ala hazes muziek. Buurman 2 is aan het schuren en dan weer timmeren en dan weer schuren. Achter buurKind wat door de familie als het achste wereld wonder wordt beschouwt en we vorig jaar compleet op de hoge waren van haar zindelijksheids training. Hoeraaaa je hebt gepoept geplast maar dan elke keer weer.. Weken lang. Nu is ze ook fantastisch bezig met leren fietsen. Verderop is er nog een radio aan. Met andere muziek. Naaste buren zijn bezig met badkamer verbouwen. Ze zijn zelf gevlucht naar haar moeder want haar ass man kan hier niet tegen.. Nu heb ik een ass zoon die er ook niet tegen kan en wij kunnen niet weg. Oja en dan heb ik het nog niet over bbq en vuurkorven die weer massaal afgevikt worden met hele roetwolken ed. Speeltuintje om de hoek, met metalen glijbaan, daar kan je leuk stenen tegen aan gooien. Verder geniet ik echt van mijn rust thuis. Dochter op het middelbaar kan niet eens haar zoomlessen doen met dat geklus van de klusmannen hiernaast. Dat is wel een dingetje.
Normaal gesproken is het best ok hier maar nu wordt ik er een beetje overprikkeld van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2020 om 20:50

Hier

Hier hebben wij het als buren besproken. Allemaal spreken die trouwens nederlands.
Mijn buurman werkt thuis, mijn man slaapt soms overdag ivm nachtdiensten, mijn honden blaffen, de kleintjes in tuinen spelen nu heerlijk buiten.

We hebben afgesproken dat we eerlijk tegen elkaar zijn hierover en niet boos op elkaar worden bij ‘ een klacht’ 😁

Ik ben heel blij met mijn buurt

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2020 om 22:27

Sinilind

Onze wijk wordt in toenemende mate bewoond door mensen uit andere landen en ik moet helaas concluderen dat daarmee ook meer "ruis" in de buurt is. Dat vind ik ingewikkeld. Ik wil dat normaal vinden, het niet veroordelen, min of meer uitdragen dat we tolerant moeten zijn, maar ondertussen merk ik dat het regelmatig wel over mijn grens van "normaal" gaat. Ik vind dat oningeperkte gekrijs of ook gescheld van kinderen niet normaal. Soms kan ik me echt niet inhouden, ieder jaar op 1 hand te tellen, ik hoop dan maar dat ze dat doorhebben. Ze moeten het echt bont maken. Soms pas ik de *als blikken konden doden" tactiek toe. Dan kijk ik alleen maar. Het lijkt dan te werken.

Wij wonen al 30 jaar erg "en plein public" en dat is niet altijd prettig, maar het genot van het huis en de tuin wegen kennelijk toch nog steeds zwaarder dan de overlast voor mij. Dus probéér ik irritaties zoveel mogelijk uit te zetten.

In onze straat is overlast van muziek gelukkig niet aan de orde. Nóg niet tenminste. Ik zou echt moeten huilen als ik steeds op Hazes & Co getrakteerd zou worden. 😅

Voor mij is de situatie nu juist ongewoon rustig onder schooltijd. Tijdens vakanties vind ik die rust heerlijk. Even geen muur van kindergeschreeuw tijdens de blokjes buitenspelen. Maar nu is het onnatuurlijk. Als de leerkrachten na schooltijd naar huis gaan zijn er altijd wel wat leerlingen op het plein aan het spelen en zien ze elkaar weer even "in het echt". "Ik mis jullie!", klinkt het dan.

Heb je trouwens al een koptelefoon met noise counseling? Mijn dochter heeft er een en ik vind het geweldig goed werken. Zij heeft er een van JBL, on-ear.

Kaaskopje (ot)

Volgens mij wilde je een tijd geleden je tuin onder handen nemen. Is het daar nog van gekomen?

Groeten,

Temet

rode krullenbol

rode krullenbol

09-04-2020 om 23:05

Dat heb ik nou ook!

"Ik zou echt moeten huilen als ik steeds op Hazes & Co getrakteerd zou worden."

Zij weten me altijd weer emotioneel te pakken te krijgen!

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2020 om 23:19

Temet o.t.

Leuk dat je het vraagt. Ik doe niet anders zodra het weer het toelaat 😃. Op mijn manier. Ik ben niet zo heel handig , ook door mijn ogen , dat vertraagt wel wat, maar goed, ik doe mijn best, het is sowieso goed voor lichaam én geest.

Ik heb inmiddels helaas gemerkt dat rietmatten geen succes waren bij ons. Ik moet het meer in beplanting zoeken. Ik had mijn oog op aardperen laten vallen, maar dat blijken enorme woekeraars te zijn. Wordt vervolgd dus.

rode krullenbol

rode krullenbol

09-04-2020 om 23:25

Tip voor Kaaskopje

Dat de aardpeertjes het zo goed doen in je tuin, daar zou ik als ik jou was juist heel erg blij mee zijn. Er gaat wat mij betreft geen enkele chips boven die gemaakt van topinamboer! Heb je die knol al zo eens bereid?

Rode krullenbol

Brit

Brit

10-04-2020 om 00:59

Getver

Ik weet, zoals veel Nederlanders (jaja, we zitten dicht op elkaar) veel beter wat geluidsoverlast is dan me lief is.
(pas nog 'hartverwarmende' concerten voor verpleeghuis hier in de buurt de hele middag, maar voor mij als eigenlijk slapende zorg in nachtdienst minder gezellig....zeker niet 2 dagen achter elkaar

Maar kan iemand me uitleggen waarom hier buitenlanders in mee genomen worden, in dit gesprek???

Flavia

Flavia

10-04-2020 om 07:09

Brit

Omdat er een cultuur verschil lijkt te zitten in de geluidstollerantie qua toegelaten kindergeluiden.

Ik merk het hier ook, waar de meeste autochtone buren vooral klusgeluiden maken minstens zo vervelend, hoor ik daar de (klein)kinderen gemaand worden minder hard en scherp te gillen.
Onze buren met migratie achtergrond klussen niet maar de kinderen worden alleen gelaten in de tuin en mogen blijkbaar onbeperkt gillen en schreeuwen. Waar de autochtone kinderen om een uur of 7 naar binnen worden gehaald, ook de oudere, lopen er hier om half 10 nog steeds groepjes kinderen buiten te schreeuwen en gillen.

Muziek hebben we hier dan weer niet.

Volgens mij is het een cultuurding dat meespeelt.

Dees

Dees

10-04-2020 om 07:33

Hier

Gelukkig heb ik buren die zelf ooit kleine kinderen hebben gehad. Mijn kind maakt geluid als.hij met de buurkinderen speelt en dat affepteren ze. Als een buurkind gilt zeggen de ouders er iets van net zoals ik er iets van zeg als mijn kind gilt. Als ouders niet in de buurt zijn worden kinderen door de buren aangesproken op gedrag prima zo werkt het fijn.

Geklust wordt hier ook, dat hoort erbij en accepteren we ook. Ben wel blij dat we niet een paar huizen verderop wonen want daar woont een gezin wat gek is op smartlappen en dat laten ze ook horen.

Mijntje

Mijntje

10-04-2020 om 08:18

thuiswerken

Nu mijn buren thuis werken doen zij dit met het mooie weer in de tuin, met de telefoon op de microfoonstand, zodat iedereen de gesprekken kunnen volgen, zowel zakelijk als privé.
Ik denk dat dit iets is van deze tijd, dat mensen zichzelf graag willen horen.
Als wij binnen zitten moeten we zelfs de ramen dicht doen, anders kunnen wij ons niet concentreren.
Niet fijn, maar alles kan erger

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.