Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nooit rustig in de tuin...


Nou

'"Turkse mensen in Nederland gaven op tv aan de aanwijzingen van Erdogan op te volgen, en niet die van Rutte."'

Eigenlijk is het nog veel erger. De Turkse meneer die in Nederland woont, gaf aan dat in de Tukse gemeenschap Rutte niet wordt geloofd als hij het over (maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van) corona had, maar Erdogan wel.

'Maar er bestaan nu eenmaal volkeren die beter in toom te houden zijn met een dictator en harde maatregelen zonder tegenspraak. '

Dat kún je niet serieus menen!

@jo?

Ik vind dat je tekeer gaat over niets. Jij voelt je duidelijk op je tenen getrapt zeg!

Cabin fever

Waar begon dit draadje ook alweer mee? 😀
En dan zitten we ineens in een hele verwarrende discussie waarin @Jo zegt "Een intelligente Lock down geeft vrijheden. En ja, om dat na te kunnen leven moet je...…… zelfstandig kunnen denken". Als ik het goed begrijp bedoel je hiermee dat iig Turken dat dus niet kunnen? Das ook een statement...

Ah sorry

Het ging over herrie in de tuin. Ik was even de draad kwijt...

Sinilind

Sinilind

21-04-2020 om 19:15 Topicstarter

Ja...

Dat is wel bijzonder inderdaad...
Sini

Jo

Jo

21-04-2020 om 19:49

@ Sinilind

Je had last van je buren.
Voornamelijk de Turkse.

Vervolgens is in dit draadje meerdere keren cultuurverschillen ter sprake gekomen.

Dus zo bijzonder is de afslag niet.

Sinilind

Sinilind

21-04-2020 om 20:12 Topicstarter

Ik had nooit

Hun afkomst moeten benoemen. Dat is alleen relevant omdat ik niet met ze kan praten over het overlast dat ik ervaar. Ze hadden net zo goed Spaans of Grieks kunnen zijn.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 20:21

Sini

Aha, jij was de druppel die Sydney uit de emmer heeft gegooid!

Had ik al gezegd dat ik schatten van Turkse buren heb? Hoog opgeleid, dat scheelt natuurlijk. Zijn toevallig ook nog mensen

Jo

Jo

21-04-2020 om 20:49

@ Sinilind

Als je "buitelanders" had geschreven waarmee je niet kon communiceren omdat ze de Nederlandse taal niet machtig zijn dan kon het nog steeds over cultuurverschillen gaan.

Wat mij stoorde was de opmerking over Turken, het luisteren naar Erdogan, negeren van Rutte en barbecueënen in het Haagse park. Er is totaal geen verband. Maar goed wel lekker ff spuien over Turken (en Marokkanen).

Turkije hanteert andere, veel zwaardere, maatregelen dan Nederland. Onbeargumenteerde uitspraken op een forum daar kan ik niet goed tegen.

Sinilind

Sinilind

21-04-2020 om 21:51 Topicstarter

dat kan je gestoord hebben maar het waren niet mijn opmerkingen. Dus ik voel me geen enkele moment aangesproken. Teruglezen...
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2020 om 23:12

Erika

Ja, omdat ik in het buitenland geboren ben, was de oude benaming allochtoon en mijn kinderen zijn kind van mij, dus in die lijn ook. Hun kinderen niet meer.

bieb63

bieb63

22-04-2020 om 10:01

Tja: Wet Samen (Kaaskopje)

Ergens in de jaren 90 is de Wet Samen in het leven geroepen. Dit om te bevorderen dat er meer allochtonen werden aangenomen door bedrijven. Bedrijven moesten eens per kwartaal aangeven hoe de verhouding personeel autochtoon/allochtoon was en hoe de verhouding van nieuw aangenomen personeel autochtoon/allochtoon was. En een verklaring geven waarom het verschil in verhouding niet kleiner werd of zelfs groter. Nou, dat was niet zo moeilijk: 'bij de kandidaten waren meer autochtonen met de juiste opleiding/ervaring en/of meer autochtonen kandidaten'. Klaar. Of dat nu wel of niet waar was. Die wet heeft ook niet zo heel lang bestaan, want hielp niks.
Maar wat vooral het aparte van het geheel was: Om iemand (al in dienst personeel en nieuw aangenomen personeel) te categoriseren als autochtoon of allochtoon moest iedereen een formulier invullen, a.d.h. waarvan dan iemand als autochtoon of allochtoon werd bestempeld. Één van de vragen was of één van je ouders in een bepaald land was geboren (of jijzelf). En één van die landen was voormalig Nederlands Indië. Nou, daar is mijn vader geboren, omdat mijn volledig Nederlandse grootouders daar een tijdje gewoond hebben. En werkelijk: ik was conform de opgestelde methodiek van de overheid een allochtoon.....

Pennestreek

Pennestreek

22-04-2020 om 10:14

Bieb, ik ook

ben ook een jaartje of 2 in de statistieken beland als allochtoon. Zo grappig. En belachelijk natuurlijk. Alleen omdat mijn vader geboren is in Nederlands-Indië. Nou was mijn oma nog wel van gedeeltelijk Indonesische komaf, dus ik ben wel meer allochtoon dan jij .

Ad Hombre

Ad Hombre

22-04-2020 om 10:35

Allochtoon

Allochtoon misschien, maar menden met een Indonesische achtergrond worden door het CBS niet tot de niet-westerse allochtonen gerekend:

https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen?tab=p#id=persoon-met-een-niet-westerse-migratieachtergrond

"Persoon met als migratieachtergrond een van de landen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië (exclusief Indonesië en Japan) of Turkije.

Toelichting
Op grond van hun sociaal-economische en sociaal-culturele positie worden personen met een migratieachtergrond uit Indonesië en Japan tot de westerse migratieachtergrond gerekend. Het gaat vooral om mensen die in het voormalig Nederlands-Indië zijn geboren en werknemers van Japanse bedrijven met hun gezin. "

De term allochtoon gebruiken ze niet meer. Dankzij voortschrijdende politieke correctheid heet het nu "personen met een niet-westerse migratieachtergrond".

Pennestreek

Pennestreek

22-04-2020 om 11:53

Het gaat niet om nu. Het was eind jaren '90; en zoals Bieb al schreef werd die zeer ruime definitie binnen korte tijd alweer aangepast. En vervolgens sneuvelde wet. Hoe het CBS nú mensen met een migratieachtergrond betitelt is voor dit ot-verhaal niet relevant.

bieb63

bieb63

22-04-2020 om 11:55

Dat is nu, maar toen, jaren 90, telde voormalig Nederlands-Indië wel mee in dit verhaal (NIET Indonesië zoals het later heette en je daar zelf geboren was bijv. ). Maar los daarvan, als mijn volledig Nederlandse grootouders een tijdje in bijv. Turkije of Afrika hadden gewoond en mijn vader daar geboren was, zou ik (én mijn vader, ook al verhuisde hij op z'n derde in 1920 ofzo met z'n ouders weer terug naar NL) dus volgens die wet nog steeds een 'migrant met niet-westerse achtergrond (ofwel allochtoon) zijn. Bizar toch?

Ad Hombre

Ad Hombre

22-04-2020 om 12:13

bieb

Indische afkomst speelt in mijn familie ook al heel lang en volgens mij ken ik die merkwaardige definitie ook al van de jaren negentig, maar dat ga ik vast niet kunnen bewijzen en zo belangrijk is het niet. Daarnaast is het natuurlijk zeer goed mogelijk dat de overheid verschillende definities hanteert.

bieb63

bieb63

22-04-2020 om 12:35

Het doet er verder ook niet zoveel toe of nu of toen of Indonesië of Ned.Indië binnen die definitie valt. Het gaat er vooral om dat men als allochtoon (zo je wilt migrant met niet-westerse afkomst) wordt bestempeld als 1 van je ouders in bijv. Turkije (een land dat iig duidelijk is gedefinieerd) is geboren uit volledig NL ouders en daar wellicht maar een paar jaar heeft gewoond. Ooit... heel lang geleden...

Sinilind

Sinilind

22-04-2020 om 13:06 Topicstarter

terug naar... de tuin???

de buurjongens hebben het pleintje verderop ontdekt, nu nog mama super luid aan het bellen (waarom bellen sommige mensen altijd op de speaker, ik snap dat niet want het is geen videobellen wat ze doet.... Maar het is al wat minder,
Sini

Wat moeten ze dan?

Het is het Centraal Bureau voor de Statistiek, mensen. Niet het Centraal Bureau voor Vage Noties en Dagkoersen. Voor statistiek heb je eenduidige definities nodig. En dit is waar zij voor gekozen hebben: allochtoon is degene die in het buitenland is geboren of van wie een ouder in het buitenland is geboren.

In het dagelijkse spraakgebruik is het met allochtonen als met de lockdown in dat andere draadje, iedereen heeft zijn eigen idee over wat eronder begrepen moet worden en vindt zijn eigen opvatting zo volkomen logisch dat hij niet begrijpt dat de buurman iets anders onder hetzelfde begrip verstaat.

In de dagelijkse discussie spelen in het idee van wie allochtoon is, allerlei vage noties over etniciteit en religie een rol. En een idee van wat dichterbij en minder dichtbij is.

Een in Nederland geboren kind van wie de ene ouder Nederlander is en de andere Duits wordt in het dagelijks leven niet beschouwd als allochtoon. De kinderen die in Nederland zijn geboren en van wie beide ouders in Nederland geboren en getogen zijn, maar een aantal van de grootouders in Marokko of Turkije worden dan weer wel gezien als allochtoon.

De kindertjes die hier in Nederland geboren zijn uit ouders die als Nederlander geboren zijn buiten het koninkrijk in Europa heten in de wandeling niet allochtoon als ze blank zijn, maar als die ouders zwart of bruin zijn (geboren als Nederlander in Suriname voor de onafhankelijkheid) dan vinden we die kindertjes wel weer allochtoon.

Kijk, daar kan je geen statistieken op maken natuurlijk. Dus dan moet je wat, als CBS.

Wat ik wel heel grappig vindt is de beslissing om Indonesiërs en Japanners te beschouwen als westerse allochtonen, en Surinamers als niet-westerse allochtonen, terwijl een blik op de kaart toch eerder het omgekeerde zou doen vermoeden. Maar ook daar geldt: je moet toch wat.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

22-04-2020 om 15:09

En daarom Temet

Was een ook een zotte wet.......Sowieso,want zolang je werkgevers niet verplicht (en m.i. zou dat ook niet moeten), heeft dat natuurlijk ook geen enkele zin.

Eigenlijk gaat het vooral om namen in die sollicitatieprocedures. Een Turkse of Marokkaanse naam zou afschrikken, dat was het idee. Dus die zouden dan op voorhand niet worden uitgenodigd, geen kans krijgen daardoor. En uiteraard is dat niet de bedoeling.

Sinilind

Sinilind

23-04-2020 om 17:56 Topicstarter

In het kader van....

zich blijven verbazen...
Is het normaal dat een buurvrouw al haar vloerkleden over de gemeenschappelijke schutting hangt te luchten? Zodat de helft bij mij terecht komt? Het is niet de eerste keer en ik erger me er dood aan... Ik heb nu gezegd dat ik de sproeier aan wou zetten zodat ze ze weg haalde maar ik vind het zo raar...
Sini

specht

specht

23-04-2020 om 18:11

Ach

Als het zo nu en dan gebeurt zou ik mij er denk ik niet aan ergeren; ligt er ook aan of ze een alternatief heeft. Vind het overigens wel wat vreemd,

Erika

Erika

23-04-2020 om 18:25

Ja dat is vreemd

Hebben jullie geen achterkant waar ze ze overheen kan hangen? Hier ging onze buurvrouw ook niet akkoord toen de buren aan de andere kant een rekje wilde ophangen over hun gezamenlijke schutting.

Sinilind

Sinilind

23-04-2020 om 18:31 Topicstarter

Ik begin allergisch te worden voor de buren.

Sowieso. Geen onaardige mensen maar niet tja
.. als ik onbeleefd zeg is het ook niet waar, ze zijn wel beleefd maar ze zijn zo.. luid gewoon. I rustig Heemstede past het gewoon niet. De achterbuurvroiw ergert zich ook bont en blauw maar volgens de woningbouw (dat ze gebeld heft) hoort het bij normale burengeluiden, zeker in Corona tijd. Neem niet weg dat zij de enige zijn van wie ik last heb. De rest is allemaal hardstikke ok. En zij ook, op hun manier
Sini

Sinilind

Sinilind

23-04-2020 om 18:50 Topicstarter

Ik had er niet aan gedacht maar

Het is natuurlijk de laatste dag voor dat Ramadan begint. Dus de drukte in de tuin, het schoonmaken en deg... zal het wel bij horen.
Moeten moslims rustig zijn tijdens de Ramadan? Of is het compleet not done om zo'n vraag te stellen? Ik ben zo compleet gaar: de hele dag online les geven, studeren en niet eens rustig van mijn tuin kunnen genieten. Ik vind het jammer (understatement van de eeuw).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-04-2020 om 19:45

Andere normen en waarden

Daar loop je nu tegenaan.

Onze vorige, vorige, vorige buren hadden er ook een handje van om een kleed over de schutting te hangen. En dat daar dan weken te laten hangen ook nog. Toen heb ik op een gegeven moment de zwaartekracht wel een handje geholpen.

Sproeier aanzetten had ook gekund.

Het is op zich niet kwaad bedoeld, maar zij hechten gewoon minder waarde aan zulke dingen. Het vervelende is echter dat als je je eenmaal gaat ergeren er geen houden meer aan is. Dus met investeren in een goede koptelefoon/oortjes help je vooral jezelf.

Anemone

Anemone

23-04-2020 om 20:51

Niet normaal hoor

Lijkt me niet normaal dat de buren hun troep bij jou in de tuin hangen, daar zou ik zeker wat van zeggen. Niet omdat je zou willen sproeien, maar gewoon omdat het jouw tuin is. Hier zou ook alle begroeiing kapot gaan, alleen daarom al zou ik het niet toestaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2020 om 23:26

Kleden luchten

Worden de kleden over jouw tuinplanten gehangen? Daar zou ik dan echt chagrijnig van worden. Dit lijkt mij ook een goede reden om daar iets over te zeggen. Is de schutting gewoon leeg, dan zie ik het probleem niet? zo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2020 om 09:01

Kleed luchten

Doe je maar over een paar stoelen of een wasrek.
Je gaat je buren toch niet tegen jouw tapijt laten aankijken.

Dat is best aso. Vind ik dan. Maar ach zo heeft iedereen zijn eigen standaard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.