Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nooit rustig in de tuin...


Dees

Dees

10-04-2020 om 21:52

Ik ook

En niet alleen hele jonge kinderen horen het geluid trouwens. Ik ben een veertiger en heb er nog steeds last.

Triva

Triva

10-04-2020 om 23:02

Dees

Jij kan actie ondernemen, een jong kind kan niet zeggen wat het probleem is als ze dat geluid horen.

En hier...

Ik zit op een bovenwoning in een blok met binnentuinen (klankkast) en geluid gaat omhoog, dus dan krijg je alle gesprekken woordelijk mee. Ik kijk ook niet uit naar de bbq-tijd, want dan mogen bij ons de ramen en balkondeuren dicht.

Ik woon hier al 23 jaar, mijn eerste huis. Toen woonden er vooral ouderen, heerlijk rustig. Zelf ben ik ook rustig, maar ik herinner me wel dat mensen klaagden omdat ons hele huis moest worden verbouwd (door onszelf, duurde máánden). We hebben hier twee kinderen gekregen en volgens mij (maar ik heb het idee dat je dat zelf niet goed kunt beoordelen) heb ik ze nooit hard laten schreeuwen op het balkon. Maar kinderen hebben van zichzelf sowieso al harde hoge stemmetjes... er zal zich best wel iemand aan geïrriteerd hebben. Ja, een keer toen ik een kinderfeestje gaf, kwamen mensen op hoge poten aan de deur. Terwijl ik toen dacht: jeetje, een eenmalig kinderfeestje, kom op, dat moet toch wel kunnen?

Inmiddels wonen hier vooral mensen in de leeftijd van toen ik er ben komen wonen. En ja, veel harde telefoongesprekken, altijd is er wel iemand die een feestje geeft. Ik ben meer op mezelf dus het stoort me dat ik me altijd aan anderen aanpas en anderen dat nooit aan mij hoeven te doen. Maar ik realiseer me ook dat hoe ik het zie... niet de norm is. En dat zie ik in dit draadje veel voorbijkomen, dan je toch vooral je eigen normen als uitgangspunt neemt voor wat 'normaal' is. Er zijn nu net nieuwe buren gekomen en onze balkonnen zitten tegen elkaar, met een schot ertussen. Tot deze buren hebben er altijd mensen gewoond die weinig buiten zaten maar deze mensen maken veel gebruik van het balkon én de man heeft een harde stem (we noemen hem 'de operazanger'). Ik ben dus benieuwd hoe deze zomer gaat worden...

Pirata

Pirata

11-04-2020 om 13:12

Kokos

Kokos is ook goed dempend inderdaad!

Wij hebben niet erg last van de buren, maar mijn tuin ligt parallel aan een doorgaande weg die aan de andere kant grenst aan een recreatiegebied.
Dus de hele dag auto's met ramen open en muziek, knetterende brommers, fietsers, skaters en wandelaars langs mijn tuin.
Het uitzicht maakt het meeste goed, maar die herrie en het feit dat wij soms als een toeristische attractie bekeken worden... 😛
We werken nog aan een zichtdichte beplanting, maar gek genoeg groeit dat spul nogal langzaam. Een schutting mag niet.

Pirata

Pirata

11-04-2020 om 13:13

PS de buurman heeft zijn schuurmachine ontdekt... al de hele dag bezig

Verhip

Ik zie net dat mijn buren bezig zijn met het opzetten van de partytent en de BBQ. Volgens mij gaan ze een feestje geven .. 😨

Pirata

Pirata

11-04-2020 om 14:59

Perfect Sydney

Misschien mag je meedoen op 1,5 meter? 😉

Pirata

We mogen in ieder geval mee 'genieten' van de muziek en het dronken gelach ☺

Sinilind

Sinilind

11-04-2020 om 19:10 Topicstarter

Sydney

Je mag ook de politie erop af sturen...
Sini

Molliewollie

Molliewollie

15-04-2020 om 11:31

hier

Wij hebben Brazilaanse buren met puberkinderen en een blaffend hondje. Vrolijke, kleurrijke types met massa's vrienden met ook weer kinderen. Jammer genoeg mogen die kinderen alles en als één van de buren er iets van zegt is het "je bent toch zelf ook jong geweest?". Het is dus lastig grenzen aangeven, want ze vinden alles onzin. Wij barricaderen onze tuinen dus met vuilnisbakken, anders zwermen die kinderen als een plaag sprinkhanen door je bezittingen. Zelfs nu in Coronatijd is het alle dagen feest. Met mooi weer zitten er zeker 10 mensen extra in de tuin en staat de muziek op vol volume. Zij denken dat elk gezinslid 3 mensen op bezoek mag hebben en zijn niet te overtuigen van het feit dat dat niet zo is. Ze lachen je gewoon uit. Wat we ze gelukkig in de afgelopen jaren wel hebben weten aan te leren, is dat de 'gewone' luidruchtige avonden zo tussen middernacht en half 1 stoppen. Alleen de verjaardagen en een paar andere hoogtijdagen worden nog tot diep in de nacht gevierd. We wachten tot de kinderen het huis uit zijn en het hondje van ouderdom stopt met blaffen.
De rest van de buren hoor je nooit, ook niet die van andere culturen met meer tolerantie voor geluid. Gelukkig maar..

Tine Winkel

Tine Winkel

15-04-2020 om 11:40

oh Molliewollie

herkenning, in ons oude buurtje, ook enkele Brazilianen of Argentijnen (wil ik even afwezen), maar die konden ook feesten - elke avond met een temperatuur van 25 graden of meer was reden om er lang en vooral ook luidruchtig van te genieten... en de echte feesten gingen dan idd door tot 4 of 5 uur, gewone werkdagen was het gelukkig om 1 uur meestal wel gedaan. Wat ben ik blij dat ik daar nu weg ben...ik was het al weer vergeten

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2020 om 00:43

Brit

Dat er meer lawaai is van "buitenlandse" jongeren is hier wel degelijk waar. Onze wijk is door de jaren heen minder "wit" geworden en er is verschil. Dat ik dat hardop zeg is omdat ik er gewoon niet onderuit kan dat afkomst en lawaai hand in hand kunnen gaan.

Net als Sinilind val ik grappig genoeg ook onder de groep "met met een migratieverleden". Mijn dochters ook. Ik vind dat wel humor hebben, zeker als ik dat zeg tegen mensen die áltijd wat aan te merken hebben op " die buitenlanders". .

Je bent bij mij echt aan het verkeerde adres als je vindt dat "meer ruis" kwalijk is omdat ik daar vast iets negatiefs mee bedoel, omdát het jongeren/ mensen van niet-Nederlandse afkomst zijn. Meer ruis is gewoon meer lawaai. Dat is de realiteit waar ik woon.

Erika

Erika

21-04-2020 om 07:59

Migratieverleden?

Kaaskopje, jij hebt een paar jaar in Zuid-Afrika gewoond met je Nederlandse ouders en nu heb je een migratieverleden? En je dochters ook? Of zijn je ouders Zuid-Afrikanen?

Sinilind

Sinilind

21-04-2020 om 09:07 Topicstarter

Migratie/landenverschil

Erika er is toch niets mis met het benoemen van onderlinge verschillen in openbaar gedrag en opvoeding tussen verschillende landen? Ik heb in verschillende landen gewoond en heb aangetrouwde familieleden tot in Japan. Het gedrag is echt anders en de opvoeding van de kinderen ook. En de hoeveelheid decibels dat mensen produceren is ook cultureel bepaald, sommige culturen zijn nu eenmal luider/uitbundiger dan anderen.
Sini

Precies

Turkse mensen in Nederland gaven op tv aan de aanwijzingen van Erdogan op te volgen, en niet die van Rutte. En in het Haagse Zuiderpark zijn afgelopen zondag veel, overwegend Turkse en Marrokaanse, mensen aangetroffen (en deels beboet). Benoemen van de herkomst is geen waardeoordeel. Je mag toch ook zeggen dat in de ziekenhuizen op de IC vooral bejaarden met overgewicht liggen? Of vind je dat ook stigmatiseren voor bejaarden en/of mensen met overgewicht?

Jo

Jo

21-04-2020 om 09:30

@ sydney

Turken en Marokkanen.
Begrijp even niet waarom daar het woord mensen achter moet komen.

Erika

Erika

21-04-2020 om 09:34

Nee hoor

Benoemen van buitenlanders vind ik geen probleem. Mijn vader is zelf Italiaan. En die zijn van nature luidruchtig. Hij trouwens toevallig niet. Verder heb ik een heel internationale familie die in elk continent woont. Maar ik verbaasde me over het buitenlander zijn van Kaaskopje. Doet ze dat om haar mening te valideren?

Huh Jo

'Begrijp even niet waarom daar het woord mensen achter moet komen.'

Misschien moet je de héle zin even lezen.
En in het Haagse Zuiderpark zijn afgelopen zondag VEEL, overwegend Turkse en Marokkaanse, MENSEN aangetroffen.

Heb jij echt niets beters te doen dan het forum nalopen op berichten van mij in de hoop dat je kunt afzeiken? En zo nee, kun je dan misschien een deel van die tijd gebruiken om BETER TE LEZEN?

Jo

Jo

21-04-2020 om 14:04

@ sydney

Misschien moet je je eigen post zelf beter lezen.

Je begint met Turkse mensen.

En ik reageer niet op jou, maar op je bericht.

Verder heb ik jou niet af lopen zeiken. Dat doe jij nu met die schreeuwletters van je. Zegt wat over jou niet over mij.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 14:25

"Turken en Marokkanen.
Begrijp even niet waarom daar het woord mensen achter moet komen."

Het probleem is dat alles wat multi-culti is zo ontzettend gevoelig is dat je van gekkigheid niet weet wat je nog wel en wat niet meer mag zeggen.

Negers mag niet, zwarten ook niet, maar zwarte mensen wel...

Turk is historisch *ook* een scheldwoord, dus niet heel gek dat je er dan maar 'Tuirkse mensen' van maakt..

Ik begrijp wel dat je de weg kwijt raakt en eerlijk gezegd is dat *juist* omdat sommige mensen (wie de schoen past...) bij iedere verkeerde letter beginnen over racisme, micro-agressie en wit privilege!

Zullen we dan 'hele gewone mensen die toevallig uit Turkije komen' zeggen? Of is dat zo goed dat het weer verschikkelijk fout is?

Jo

Jo

21-04-2020 om 14:48

Ad Homre

Ik heb 23 jaar een relatie gehad met een Turk.
Heb in Turkije gewoond.
Spreek Turks.

Geen Turk die zijn eigen volk of andere volken expliciet met "insan" (mens) aanspreekt. Behalve als hij wil benadrukken dat de ander niet menselijk (anders - niet gelovigen zijn) is dan gebruikt hij voor zichzelf het woord "insanim(iz)" om aan te geven dat hij boven de ander verheven staat.

Ach

'Geen Turk die zijn eigen volk of andere volken expliciet met "insan" (mens) aanspreekt. Behalve als hij wil benadrukken dat de ander niet menselijk (anders - niet gelovigen zijn) is dan gebruikt hij voor zichzelf het woord "insanim(iz)" om aan te geven dat hij boven de ander verheven staat.'

Maar ik ben geen Turk, dus wat kan mij dat schelen?

Jo

Jo

21-04-2020 om 14:55

@ sydney

O ja, nog even terug komen op je post # 76

En wat je denk je dat Erdogan voor maatregelen heeft getroffen in Turkije?
Ga lekker barbecueën in het park!

Lees je eerst eens in als je een opmerking maakt over een volk/land waar je zelf geen kaas van hebt gegeten.

bieb63

bieb63

21-04-2020 om 14:57

Jo (en Ad)

Ik begrijp precies wat Ad bedoelt. Natuurlijk is 'een Turk' precies hetzelfde als 'een Spanjaard' of 'een Nederlander'. Punt is dat het WOORD Turk de afgelopen decennia een negatieve klank heeft gekregen. Dat betekent dat mensen het lastig vinden om een man van Turkse afkomst 'Turk' te noemen in tegenstelling tot bijv. een man gewoon 'Italiaan' te noemen. Gewoon omdat dat zo voelt door de negatieve klank die er in is gekomen. Vandaar dat mensen het vaak hebben over een Turkse man ipv een Turk.
En eigenlijk hebben we dat aan ons zelf te danken, dat dat gevoelsmatig zo is

Geen idee Jo

'En wat je denk je dat Erdogan voor maatregelen heeft getroffen in Turkije?'

Ik heb geen idee. Maar voor die Turkse meneer op de Nederlandse tv (die dus in Nederland woont en niet in Turkije) was het verschil tussen de maatregelen van Rutte en die van Erdogan blijkbaar groot genoeg om het onderscheid te maken.
Hij zei het, niet ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 15:51

bieb

"Punt is dat het WOORD Turk de afgelopen decennia een negatieve klank heeft gekregen."

Volgens mij stamt het nog van veel vroeger, er is zelfs een wikipedia pagina aan gewijd:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Turk_(scheldwoord)

(pas op: OO houdt niet van haakjes in URLS)

Zowals de meeste mensen weten wordt het woord 'dutch' in het Engels ook in een aantal vrij negatieve betekenissen gebruikt. (maar daar hoor je nooit iemand over!)

Maar Ad

Het bericht ging helemaal niet over (alleen) Turken. Het ging om veel ménsen in het Zuiderpark. Waarvan toevallig een groot deel Turks of Marokkaans was. Maar niet allemaal.
Ik kan met geen mogelijkheid daar een fout in zien.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 16:05

Sydney

Je bijdrage begon met deze zin (nog zonder Marokkanen):

"Turkse mensen in Nederland gaven op tv aan de aanwijzingen van Erdogan op te volgen, en niet die van Rutte."

(mij hoor je verder niet klagen hoor, dit is niet het soort gemierenneuk waar ik me schuldig aan maak)

Jo

Jo

21-04-2020 om 16:24

@ sydney

Als je geen idee hebt, dan moet je het ook maar niet aanhalen. Ik hou niet van schreeuwers zonder boodschap.

Alsof er een verband bestaat tussen Erdogan en Turken in een Haags park.

Ik ben absoluut geen fan van Erdogan, en dan druk ik mij heel zacht uit. Maar er bestaan nu eenmaal volkeren die beter in toom te houden zijn met een dictator en harde maatregelen zonder tegenspraak. Turkije beschikt over een zeer groot leger dat er ook op kan toezien dat de Lock down in o.a. de grote steden wordt nageleefd en er geen ongewenste personen de grenzen over komen.

En dit is voor het eerst van mijn leven dat ik voor het Turkse volk blij ben met hun leider.

Een intelligente Lock down geeft vrijheden. En ja, om dat na te kunnen leven moet je...…… zelfstandig kunnen denken.

Jo

Jo

21-04-2020 om 16:29

@ Ad Homre

Uiteraard ken ik de historie van het woord Turk.

Maar het is gewoon de naam van een persoon van Turkse afkomst.

Neger is geen afkomst.
Dan kun je zeggen Surinamer, Antilliaan, Congolees etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.