Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Opruimsysteem lego

Hallo allemaal

Ik zoek een praktisch opvbergsysteem voor alle lego die we hebben. Nu ligt alles in een grote bak, maar onze zoon heeft dan het overzicht niet meer (leerstoornis)en begint er dan ook niet aan, dus ik zoek iets om alles meer apart op te bergen. Hebben jullie ideeen? Bijv. alle kleuren gesorteerd, of is het handig om alles gesorteerd te houden zoals het uit de doos komt (dus de vuilniswagen in een doosje, de brandweerwagen etc).

Groetejs

Mar1

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

02-02-2009 om 11:55

Op vorm sorteren

Hoi,

Ik merk dat mijn zoontje het prettig vond wanneer ik het op vorm sorteerde. (dus alle smalle met 4 puntjes bij elkaar) alle tweetjes enz enz. De kleur is er dan snel uit te vissen. Zou je het op kleur sorteren dan moet je je daarna nog suf zoeken naar het juiste vormpje. Ik zou het zelf niet per doosje sorteren omdat je dan het zelf verzinnen van figuurtjes/ bouwwerken niet stimuleert. Ik vraag me alleen af of je het volhoudt om het aldoor weer zo netjes op te ruimen en uitgesorteerd te houden. Wij deden dat eigenlijk nooit, meestal maakte ik even snel wat bergjes met soorten op het kleed, en dan was hij weer even zoet.
Ik vind die bakken van liesjeshouten speelgoed wel heel mooi maar ook prijzig. Je zou natuurlijk ook een curverbak kunnen vullen met bakjes met deksel (zoals tupperware maar dan een ander merk anders is het nog duur) doorzichtig lijkt me het handigste. Je kind kan dan de curverbak legen en de bakjes naast elkaar zetten en zo gebruiken wat hij nodig heeft. Is denk ik een stuk goedkoper en misschien ook praktischer met samenspelen (je hoeft niet aldoor gezamelijk in een bak te graaien maar je kan je eigen bakje even pakken)

Maxime

pientje

pientje

02-02-2009 om 13:02

Bekend dilemma

Hoi, ja hier ook bergen lego. Zoon wil soms iets precies nabouwen van het voorbeeld, maar vrij en creatief bouwen vindt hij ook leuk. Ik heb dus een gemengd opbergsysteem. Sommige modellen (politiebureau, brandweerkazerne, hijskraan, auto;s) gaan per doos in een opbergbak(je)als hij ze afbreekt. MAar daarnaast hebben we heel veel steentjes los, die zijn gesorteerd op kleur, of bijvoorbeeld alle mannetjes bij elkaar of alle wielen bijelkaar. NAtuurlijk mist er wel eens iets van de modellen, maar dat vinden bijna altijd terug in de de gesorteerde bakken. NAtuurlijk is het een werk om dit bij te houden. Ik doe dat eens in de zoveel tijd, tot die tijd gaan alle niet gesorteerde steentjes in 1 doos als ik het even opgeruimd wil hebben. Sorteren vind ik voor mezelf wel een thepeutisch werkje, kinderen spelen daarna er ook weer beter mee merk ik. Oja en dan heb ik ook nog een zoon met heel veel lego technic......doen we op dezelfde manier maar dan hebben we dus speciale legotchnic doosjes: eentje met radartje, eentje met asjes etc etc. Ja een beetje getikt zijn we wel, maar ze spelen ermee en dat is me veel waard.Oja het systeem hebben we van blokker, zo'n plastic kastje met drie laatjes en in elk laatje van die curver bakjes, hoort er niet officieel bij maar blijkt uitstekend te passen.

Niet eens

ik merkte ook dat mijn zoontje met die enorme doos niet zoveel speelde. heb toen 'really usefu boxes' gekocht. niet al te groot, en met vakverdelers erin. Ideaal. Ik sorteerd op soorten blokjes, en soms op kleur. Ik heb kleinere doosjes voor grote hoeveelheden van dezelfde vormpjes. nu speelt hij er veel meer mee. En het hoeft niet altijd keurig gesorteerd te zijn. als het weer een zooitje is, dan ga ik er weer eens voor zitten en zoek ik het uit. (1x per half jaar ofoz)zoontje vind het erg pretig dat hij nu weet waar hij moet kijken. hij is bijna 5, misschien als kinderen groter zijn is het makkelijker/overzichtelijker in zo'n grote doos.

Guinevere

Guinevere

02-02-2009 om 21:10

Paar bakken

Hier één bak met grote stenen en bodemplaten, en één bak met alle kleinere onderdelen. Verder hebben we de wieltjes e.d. ook apart. Heel af en toe moet je het allemaal eens uitspitten als het teveel door elkaar zit.
Die bak met kleine onderdelen is handig, omdat die gewoon verzuipen in de rest van de legostenen. Nu heb je het er toch vrij snel uitgegraaid.
Ben het er mee eens dat het opruimen volgens een systeem geen doel op zich moet worden. Maar zoals wij het doen is dat beslist niet het geval.

Jesse_1

Jesse_1

02-02-2009 om 21:17

Zoals guinevere

Eén grote bak met grotere steentjes (van 2 breed) en de platen, één grote bak met de smalle steentjes (1 breed) en daksteentjes, één bak waar alle bouwmodelletjes in zitten en één bak met al het andere grut (deurtjes, raampjes, stuurtjes etc etc).
De verdeling heb ik zo bedacht omdat het a) niet meer in één doos paste b) het wat makkelijker huizen bouwen is.
Jesse

sjaan

sjaan

02-02-2009 om 21:22

Op kleur

De lego staat bij ons op zolder in allemaal bakjes met deksel op kleur gesorteerd.

Bij de lego liggen oude stukken gordijn daar kan hij per kleur de lego op gooien. Als hij klaar is met bouwen, kan hij zo de lego weer terug doen in de bakken.
Ik heb het nu een aantal maanden zo, maar het werkt bij ons ideaal.

Toen we alles door elkaar hadden wou hij wel eens iets bouwen maar doordat hij nooit wat kon vinden werd het nooit wat.

Ik ben wel blij dat het op zolder staat, want het is wel een hele stapel bakjes......

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.