Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ishtar

ishtar

21-01-2009 om 10:13

Overbruggingsgarantie

Is iemand hier bekend mee? En zou het jou, als koper, over de streep kunnen trekken als je twijfelt? Of komt het als erg wanhopig over?
(even in het kort: overbruggingsgarantie is een 'potje' (van 2,5% van de koopprijs)wat je als verkoper bij de notaris stoert, en waarvan dan, voor elke maand dat de koper zijn eigen huis nog niet verkocht heeft 1/12e deel uit wordt betaald. Dit kan maximaal 2 keer (voor 2 jaar dus), dus het kost je als verkoper max 5% van de koopprijs(+inschrijfkosten))
Man en ik zijn nl in discussie of dit verstandig is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantelle

Chantelle

21-01-2009 om 10:36

Het eerste....

Het eerste wat ik bij zulke dingen denk: Wow, daar wordt door de verzekeringsinstantie flink aan verdiend! En dan hoef ik al niet meer.

Het klinkt wel heel mooi, de grootste angst van kopers is toch dat ze hun huis niet kwijt raken.

Maar ik zou ook denken dat de verkoper het heus niet gratis weggeeft. Het zal wel bij de verkoopprijs in zitten. Dus als koper betaal je teveel (want vooral de verzekeraar verdient er aan). Ik zou liever een huis hebben voor een lagere prijs en dan zelf zo'n verzekering regelen of het risico lopen.

5% van een huis van 300.000 euro is 15.000 euro. Ik betaal liever 15.000 euro minder vraagprijs en loop dan zelf het risico wel. Ik heb ervaring, ons huis heeft 2,5 jaar te koop gestaan. Voor die 15.000 euro kun je je oude huis nog heel wat maanden te koop laten staan. Bovendien zijn er bij niet-verkoop ook andere mogelijkheden: verhuren, stopzetten rentebetaling aan bank (rentebetalingen worden dan afgerekend op het moment dat huis wel wordt verkocht).

Waarschijnlijk is zo'n houding als koper wel eenvoudiger als je over eigen geld beschikt.

ishtar

ishtar

21-01-2009 om 11:15

Verzekeraar?

Er zit geen verzekeraar achter. Je betaalt een bedrag (rond de 300 euro) inschrijfgeld, en verder betaalt de verkoper per maand dat jouw huis niet verkocht is. Het resterende bedrag wordt door de beherende notaris teruggestort.
Die 2 jaar is maximaal. je kunt ook voor 1 jaar kiezen.
Het is optioneel, je hoeft als koper er geen gebruik van te maken.
Grappig dat jij denkt dat de verkoper het niet weg zal geven. Een van de argumenten van man is dat hij bang is dat de koper het allebei wil hebben: en een lagere prijs (zoals de markt al is) en ook een bedrag per maand.

Tip van de cursus

Ik zei het in een ander draadje al: ik ben onlangs naar een cursusavond 'je huis verkopen'van de vereniging Eigen Huis geweest. Daar kwam dit ook aan de orde. En de cursusleidster legde uit wat de grap ervan is: als je op deze manier een koper over de streep trekt kost het je 2,5% van de verkoopsom. Moet je kopers over de streep trekken met een prijsverlaging dan zal die verlaging in de praktijk ernstiger uitpakken. En dat zegt Chantelle eigenlijk ook: geef mij maar 15000 korting en dan regel ik het zelf wel.
Bij een woning van 3 ton is 2,5% maar 7500, bovendien heb je kans dat je nog een deel terugkrijgt ook (als de garantie niet helemaal nodig blijkt) - da's dan dus voordeliger dan 15000 van de prijs afhalen.

Groeten,

Temet

Overigens

Waarmee niet gezegd is dat je dit moet doen, hangt er een beetje vanaf of de woning nu redelijk in de markt ligt. Maar als je de woning niet zo makkelijk kwijtraakt is een overbruggingsgarantie in de praktijk mogelijk voordeliger dan de prijs verlagen, was de boodschap

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

21-01-2009 om 11:23

Temet

begrijp ik goed dat de cursusleidster het afraadt?
Er zijn toch genoeg kijkers die zeggen: leuk huis, maar ik wil eerst mijn eigen huis verkopen, onzeker dit en dat. En die kopers zouden hiermee wat financiele zekerheid krijgen. Dat ze niet met (hoge)dubbele lasten zullen komen te zitten.

Nee, niet afgeraden

Nee, ze raadde het helemaal niet af, eerder het tegendeel. Toen ik erover las vroeg ik me af wat nou de lol ervan was (de verkoper moet het betalen tenslotte) maar door haar uitleg begrijp ik nu dat dit een relatief voordelige manier zou kunnen zijn om een koper over de streep te zetten.

Nog een andere tip: als een koper alleen wil kopen onder de ontbindende voorwaarde dat hij per datum x zijn eigen huis heeft verkocht, beding dan een zgn '2x24 uursclausule', wat inhoudt dat je met andere mensen verder mag onderhandelen, meldt zich nog een gegadigde die het huis zonder voorwaarden wil hebben, dan krijgt de eerste koper een termijn van 2x24 uur om zijn ontbindende voorwaarde alsnog in te slikken.

Overigens: wij gaan wel een makelaar inhuren, maar het was toch goed wat over deze materie te horen.

Groeten,

Temet

Je bent een bron van wijsheid ternet!

Ben je in ander draadje ook al tegengekomen (wij hebben ons huis ook te koop staan) maar ik leer hier ook weer een hoop zeg!

Wij dachten eigenlijk hetzelfde als Chantelle, wat het ons extra kost blijft dan 'dus' in de verkoopprijs dus uiteindelijk betaal je het als koper toch zelf. Met die mooie sommen zie ik de verhouding nu toch anders.

We hebben ons huis vd week als Tophuis aangemerkt (95 euri per maand extra) maar dan staat je huis wel bovenaan. En dat lijkt te werken; 2 dagen als Tophuis en morgen al 1 bezichtiging, en vanmorgen gebeld dat er morgen nog een kijker wil komen. Twee achter elkaar; haha, da's fijn want dan is het huis toch al spic en span!
De zaterdag daarna doen we mee aan Open Huis, dus we hopen heel erg..... Mocht echter die vraag komen om ofwel overbruggingskrediet ofwel de ontbindende voorwaarde van verkoop eigen huis, dan ben ik nu beter gewapend met relevante kennis.

Wel nuttig zeg, die workshop van Ver.Eigen Huis. We zijn nb al jaren lid maar nooit geweten. Fijn dat je je kennis deelt hier Ternet!
Ben wel benieuwd Ishtar, ik zag jou boven in 'mijn' draadje natuurlijk ook al jullie verkopen dus ook? En sinds wanneer staat je huis te koop?

groet
Mare

ishtar

ishtar

21-01-2009 om 19:11

Mare

ons huis staat al even. 7 mnd nu. Wij zijn helaas 'groothuisbezitter';-( Al verhuisd, en moeten dus een leeg huis verkopen.
Fijn dat jij 2 bezichtigingen hebt! Dat ze nog voor het open huis willen komen is een goed teken!

Vertel eens meer als je wilt...

Ishtar. Jullie huis staat dus al 7 maanden te koop, en je bent inmiddels wel verhuisd.

Hebben jullie al 'Tophuis' gedaan? Ik weet het dus niet helemaal zeker, maar het is wel opvallend dat ik dit maandag regelde, en dinsdag werd gebeld voor een bezichtiging vandaag om 12.30 uur. Gisteren belde de makelaar weer, nog een bezichtiging, deze om 12.00 uur! Joepie - en ook fijn dat het aansluitend is. Prop ik alle badjassen en ander spul tenminste maar 1 keer overal in kasten en lades .... om me dagen later suf te zoeken waar ik het nou ook al weer gelaten had

Hebben jullie wel veel kijkers gehad, of ook dat niet? En staan er in jullie buurt veel huizen te koop? En hebben jullie wel nog wat meubels laten staan? Ik hoor dat dat ook wel schijnt te helpen omdat mensen dan een beter beeld hebben van wat er mogelijk is in een ruimte.

Lastige situatie hoor... Moeilijk soms ook omdat - althans hier maar ik denk overal - als wij het huis een jaar geleden te koop hadden aangeboden we zo'n 30.000 meer hadden kunnen vragen, en het ws. binnen een paar weken verkocht zou zijn. Heel gewilde buurt, en weinig huizen te koop. Nu staan er overal van die borden.

Nou, ik ben benieuwd. Hele huis ruikt fris, en ik ga met en drie kwartier een uur lang .. tsja, weet ik nog niet. Ik heb eigenlijk studiedag en moet dus thuis leren maar ja, dat maak ik dan vanavond wel weer goed. Misschien iets positiefs doen. Naar vloeren kijken voor het nieuwe huis of zo

Mare

ishtar

ishtar

22-01-2009 om 13:44

Mare

Wij hebben een huis wat, in normale omstandigheden, redelijk courant is. Wel voor de doorstromer. Ons tijdstip van te koop zetten was niet zo handig, had een maandje eerder moeten zijn. Te dicht bij de zomervakantie, maar een maandje eerder hadden wij en het huis nog niet in verkoopstaat, en ons huidige huis nog niet gekocht. En aangezien wij niet het risico wilden lopen zometeen ons huis wel kwijt te zijn, maar geen nieuw huis te hebben (wij zijn ook kieskeurig), wilden we eerst de koop rond.
Er staan in mijn oude woonplaats redelijk wat huizen te koop. Het aantal stijgt nog steeds.
Wij zijn tophuis geweest, hebben een aantal open huizen gehad, daar kwamen wel kijkers op (maar 1 per open huis, maar dat was volgens het gemiddelde) Verder komen er weinig kijkers. En wat er komt heeft weinig commentaar, vindt het een leuk huis en u hoort nog van ons.... (niet dus!) Er staan nog wel wat dingen in het huis, maar de makelaar denkt dat het beter is om dat weg te halen. De foto's op funda zijn nog wel 'in bewoonde staat'
Morgen hebben we een afspraak met de makelaar om nog eens critisch door het huis te lopen, kijken waar wij nog iets (zonder al te veel te investeren) kunnen veranderen. En dan gaan we het huis een tijdje van funda afhalen. En vervolgens maar wat van de prijs afdoen, weer een tophuis van maken, (mogelijk dus met overbruggingsgarantie aanbieden)open huis houden en het opnieuw presenteren.
Tophuis maakt wel verschil in het aantal keren dat het op funda wordt bekeken, maar niet in de bezichtigingen. En ook zonder tophuis wordt ons huis nog steeds bekeken. Maar er komt dus niemand. We snappen het niet Het is zo'n leuk huis!
Als iemand nog ideeen heeft.....

Aagje

Aagje

23-01-2009 om 00:21

Ik zou dan zowiezo afdingen

Als ik nu een huis zou kopen en ik zou zien dat de koper 'overbruggingsgarantie' zou geven - zou ik zowiezo dat volle bedrag aftrekken van het bod dat ik in gedachte had.

In mijn optiek is het een kunstmatige manier om de verkoopprijs hoog te houden. Er van uitgaande dat het de koper (ruim) binnen de periode lukt zijn/haar huis te verkopen.

Lastige situatie hoor ishtar!

Onze makelaar overigens gaf aan dat er wel degelijk een link lag tussen het feit dat we ons huis 'Tophuis' hadden gemaakt, en dat er de 2 dagen erna meteen 2 kijkers kwamen... dus tsja.

Het zou ontzettend helpen als de media stopt met rampberichten van 'huizenprijs keldert'. Ik lees net dat de huizenprijs in december juist gestegen is! Bron; het kadaster. NVM had net een dag eerder laten weten dat de huizenprijzen juist gezakt waren, en dat bericht haalde wel de kranten.... krisis he, dat verkoopt!
Verschil is de meting; NVM neemt alle te koop staande huizen mee begreep ik (bron www.wegwijs.nl) dus ook die van een miljoen.
Hoe dan ook; de realiteit is dat mensen nu afwachten wat er gebeurt, en als ze wel willen kopen denk ik wachten tot de huizenprijs verder zakt. Wat niet meegenomen wordt is dat de hypotheekrente nu relatief aan het zakken is, maar dat alle experts zeggen dat deze beslist weer gaat stijgen. Dus dan dalen de huizenprijzen, maar stijgt de hypotheekrente.... En in NRC Next vorige week een artikel met daarin dat mensen zich later achter het oor krabben en zullen zeggen; hadden we in 2009 maar een huis gekocht want lage prijs en lage hypotheekrente.
Maar ja, ik preek voor eigen parochie hier, dat weet jij ook wel.

Hoe lang hebben jullie nog overbruggingsgarantie, maw hoelang kunnen jullie het nog uitzingen?

Ik zie op funda ook wel dat huizen van bv 389.000 naar 379.000 gaan soms, maar vraag me af of dat nou verschil maakt... Als je het een geweldig huis vindt en je wilt kopen, dan doe je toch een lager bod? Hooguit maakt het verschil of je weer net onder de 350.000 komt, of de 300.000 omdat mensen op funda.nl een zoekprijs in kunnen voeren, en je dan wel je doelgroep bereikt.

Nou, succes iig! Opnieuw op funda plaatsen helpt vast wel; dat genereert weer wat kijkers hoop ik voor je!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.