Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamvantwee

Mamvantwee

09-04-2009 om 11:02

Peuter naar de wc in een winkel

Hoi forummers,

Gisteren was ik in de stad, ik liep net met een stapel kleding naar de kassa, toen mijn peuter(3) meldde dat hij in zijn broek had geplast. Inderdaad, een zichtbare natte plek, maar zo te zien (weet ik uit ervaring) was dit nog niet de volledige blaasinhoud. Dus ik vraag aan het winkelpersoneel of mijn zoontje even naar de wc mag, en ik wijs op mijn benauwd kijkende kind.

Nou. Dat ik dat durfde te vragen! De wc was "niet voor klanten", buiten (ze wuifde een eind richting het zuiden) was "ergens wel een openbaar toilet". Ik zei dat het alleen maar voor mijn zoontje was, ik snap ook wel dat niet alle klanten hier naar de wc mogen. Reactie: dat moest ze even vragen, en met een zuur gezicht loopt ze naar een collega, smoest wat en ik vang woorden op als "steile trap", "openbaar toilet is net zo ver weg", "tja, eigen verantwoordelijkheid van mevrouw" en "snap ik niet hoor". Uiteindelijk met een hoop boze blikken mochten we naar de wc.

Ik snap dit soort gedrag niet. Waar gaat dit nou over? Kan iemand mij nou uitleggen waarom ik blijkbaar een oneerbaar voorstel heb gedaan? Ik sta daar toch met een klein kind, en ook nog eens 70 euro aan omzet in mijn handen? Ik voelde me een halve misdadiger, hoewel ik netjes heb bedankt en verder afgerekend.

groet, Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

09-04-2009 om 11:13

Klantonvriendelijk

Duidelijk verkoopsters zonder kinderen.....

Het is mij al twee keer overkomen dat mijn dochter van 7 in de supermarkt bij ons in de straat echt heel heel nodig moest. En beide keren mocht ze gewoon even via het magazijn naar het personeelstoilet Want ook al was huis niet zo heel vel, geloof niet dat we dat hadden gehaald.

Is het trouwens een grote keten waar je bent geweest? Want dan kun je wellicht via hun website een klacht indienen (zou ik doen). Wie weet kun je er wat mee bereiken.

Mamvantwee

Mamvantwee

09-04-2009 om 12:02

Winkel

De winkel in kwestie was Vögele, waar ik best vaak kom omdat ze er leuke kinderkleding hebben. Ik vrees dat klagen naar deze keten weinig zin heeft, er zal wel een reactie komen in de trant van "sorry, zal niet meer gebeuren" en daarmee afgedaan.

Het zal toch elke ouder wel vaker overkomen dat je opeens een personeelswc moet bezoeken. Het val me op dat er in de helft van de gevallen op zijn minst misprijzend wordt gekeken. Alsof je als ouder een inferieur kind meesleept, dat "lek" is of niet helemaal goed staat afgesteld. Ik merk het ook altijd direct als ik met een verkoper te maken heb die zelf (klein-)kinderen heeft: dan is er totaal geen probleem.

Die kleding had ik wel nodig, en als ik die daar opstandig zou hebben laten liggen, had ik later alsnog (in een andere winkel) op zoek moeten gaan. Zouden de verkoopsters daar dan van schrikken? Ik geloof er niets van: die kletsen nog wat verontwaardigd over die "rare mevrouw", bevestigen hun eigen gelijk en gaan verder waar ze gebleven waren.

't Is ergens wel een symptoom van onze samenleving vind ik.

Claudia B

Claudia B

09-04-2009 om 13:01

Ook gehad

Maar reden was daar dat alle spullen van de medewerkers achter stonden en dat ze daar geen klanten heen laten gaan (begeleiding was op dat moment niet mogelijk omdat het erg druk was).
Ze hadden ervaring gehad met een klant die van het toilet gebruik maakte en daarna kwam het personeel erachter dat hun tassen waren leeggehaald Ik kan me dan heel goed voorstellen dat je niet mag plassen bij die winkel want zoiets hoop je niet nog een keer mee te maken natuurlijk.
Het valt ook niet mee met peuters en kleuters, als ze moeten dan moeten ze en wees dan maar snel want anders...... nou ja plassen ze daar op de grond en kan het personeel het opruimen......

Probleem

Ik snap het probleem van de ouders van betreffende kinderen wel (heb er zelf ook twee dus ook wel eens meegemaakt), maar aan de andere kant snap ik het probleem van de winkeliers ook wel. Vaak zijn de personeelstoiletten bij de personeelsgarderobe en/of kantine waar de "waardevolle" spullen van het personeel dus ook ligt. Diefstal is meestal een harde afstraffing op de klantvriendelijkheid geweest. Maar wat meer openbare toiletten zou in de meeste steden in Nederland wel fijn zijn (als ze dan ook schoon gehouden worden tenminste).

Mamvantwee

Mamvantwee

09-04-2009 om 13:22

Diefstal

Tja, dat is natuurlijk waar, kwaadwillenden zijn niet op zoek naar de wc, maar naar goederen. Ik sta daar nooit bij stil als ik een wc zoek. Men zal wel door schade wijs geworden zijn.

Maar ook dan kun je als verkoopster nog wel klantvriendelijk of gewoon vriendelijk reageren vind ik. Of als dat kan ivm de drukte, meelopen naar de wc. Dat deed die dame bij ons gisteren ook, alleen met een hoofd als een donderwolk.

Complimenten dan maar

voor de Dekamarkt hier in de buurt waar ik geloof ik al 3 keer met peuterzoon het personeelstoilet heb moeten bezoeken. Nooit een probleem geweest, altijd zeer vriendelijk geholpen, twee keer door dezelfde jongen die volgens mij echt nog geen kinderen zal hebben (al weet je het nooit met die jeugd van tegenwoordig ).

Gelukkig nog nooit hoeven vragen in een andere winkel, en tegenwoordig moet zoon van mij preventief plassen voor we de deur uitgaan. Dat helpt bij hem gelukkig meestal afdoende.

Het gebrek aan fatsoenlijke openbare toiletten is overigens een nationale schande imho, maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

maan.

maan.

09-04-2009 om 13:38

Potje legen

Hier ooit eens een vergelijkbaar gevalletje aan de hand gehad. Dochter was nét luiervrij en voor de zekerheid toch een potje meegenomen de stad in. Midden in de winkel ineens hoge nood.. wat was ik blij dat we dat potje onder de buggy hadden staan!! Alleen dan zit je wel met zo'n potje dus een verkoopster vriendelijk gevraagd of we dat ergens konden legen. Werden we afgesnauwd.. dus ik zei dan gooi ik het wel bij de voordeur neer. Doe dat zei ze en dat heb ik dus gedaan..

Bij Vogele heb ik wel een keer van de toiletruimte gebruik mogen maken. Dochterlief was daar vlak voor de deur gevallen, tand door haar lip en enorm bloeden. Ik had mijn sjaal om te deppen maar wilde ook water.. dus de winkel in gelopen en gevraagd of we wat water konden krijgen. De verkoopster deed moeilijk, toiletten en privacy enz enz, andere verkoopster komt aangelopen en neemt ons mee naar de toiletten en helpt mijn dochter ook nog eens. Het is dus echt een kwestie van mensen.. niet de winkel maar de betreffende persoon (op dat moment wel het gezicht van die winkel maar dat beseffen ze niet allemaal?). Personeel kan een winkel maken maar ook breken.

Irma2

Irma2

09-04-2009 om 14:18

Ik snap het wel

Ze kunnen daar toch gewoon niet aan beginnen? dan komen alle peuters, ouderen, zwangeren straks gebruik maken van de wc. Ik heb dat nog nooit gehad met mijn kinderen en die zijn al 11 en 8 nu. Je gaat gewoon regelmatig de Hema of V&D binnen om te plassen, of als je ergens wat eet, of je doet je kind een luierbroekje aan, of je gaat wat korter de stad in, mogelijkheden genoeg

Maylise

Maylise

09-04-2009 om 15:02

Weinig openbare toiletten

Hier in het centrum zijn echt heel weinig toiletten. Ik weet geen enkel openbaar toilet en in winkels kan je geloof ik alleen bij de V&D naar het toilet. Ik vind dat voor een middelgroot centrum erg weinig.
Nog erger is het winkelcentrum in onze buurt waar gewoon helemaal geen openbaar toilet is.
Vorig jaar moest mijn nichtje van toen 2 heel nodig plassen. We waren lopend en het is ongeveer 20 minuten lopen naar huis dus zo lang hield ze het niet vol. We waren in een kledingwinkel en hadden een redelijke stapel uitgezocht ter waarde van zo'n 90 euro denk ik. Ik vragen in de winkel of ze even naar het toilet mocht. Nee, dat mocht niet. Die was er enkel voor het personeel. Ik stelde voor dat het winkelmeisje samen met kind dan naar de wc zou gaan als ze het niet vertrouwde (er waren twee mensen werkzaam op dat moment) maar dat kon ook niet. Arme kind helemaal benauwd inmiddels en kon het niet meer inhouden. Kind dus plassen. Ze droeg een rokje dus vloer helemaal zeiknat. Kind huilen door alles. Ik heb haar opgetilt en ben zo weggelopen. We hebben alle spullen in de winkel achter gelaten en hebben het schoonmaken van de vloer ook maar over gelaten aan het winkelpersoneel.
Niet een fatsoenelijke manier van omgaan met klanten.

Maylise

ps: het is natuurlijk een heel ander verhaal als er wel een openbaar toilet in de buurt is. Dan waren we daar gewoon vlug heengegaan.

pps: er zijn ook winkels die het goed doen. De AH hier in de buurt mag je wel gebruik maken van het toilet.

ppps: ik vind niet alleen dat er voor kinderen een uitzondering moet worden gemaakt, er zijn ook genoeg volwassenen die het moeilijk kunnen ophouden (zwangere vrouwen, mensen met blaas of darmproblemen)

Mamvantwee

Mamvantwee

09-04-2009 om 15:19

Toilet zoeken

In ons centrum zijn ook geen openbare toiletten, en er is ook geen V&D. En het is toch een middelgrote stad met een heus winkelcentrum. Alleen bij restaurants kun je - bij een consumptie - naar de wc. Maar áls ik het restaurant al haal met een dansende peuter, om dan weer verplicht wat te moeten drinken, dat ligt niet altijd in de planning.

Natuurlijk moet hij thuis preventief naar de wc. Met een wc in de buurt is hij ook gewoon droog overdag. En ook al gaan we maar een uurtje, ook dán slaat de hoge nood spontaan wel eens toe.

Het gaat mij ook niet om de vraag of je voorzorgsmaatregelen neemt als ouder (of zwangere of wie dan ook), maar om de klantvriendelijkheid of medemenselijkheid van winkelpersoneel in geval van hoge nood. Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je iemand dan probeert te helpen.

Minnie

Minnie

09-04-2009 om 15:30

Hier zijn..

.. in het centrum twee openbare toiletten (eentje als los toilet, en eentje in de Hema). Maar ik heb ook wel een keer bij Van Haren gestaan met een kind met hoge nood. Was geen probleem, alleen twee steile trappen. Meisje is met zoon (6jr) naar de WC gegaan en wij zijn in de winkel gebleven. En toen de oudste (8) spontaan ook nog even moest ging ze zonder mokken ook met hem de steile trappen weer op.

Meestal probeer ik het voor te zijn door in de buurt van een toilet te vragen of ze nog moeten. Maar soms komt het gewoon plotseling opzetten

Ik stap ook rustig een café in, en betaal dan gewoon voor het WC bezoek. Is eigenlijk ook nooit een probleem.

Laatst zag ik mensen die hun kind in de gracht lieten plassen, vlak bij 'n cafe, op steenworp van de Hema, dat zo ik zelf dus echt nooit doen :?

M.

Hier ook meegemaakt

Onze derde is met 4 jaar geopereerd aan zijn blaas en nieren. Daardoor (om ontstekingen te voorkomen) moest hij zeer veel drinken (zo'n 2 tot 2½ liter per dag). En dus ook heel veel naar de wc. En daar stonden we dan, midden in de winkel, even snel boodschapje doen. Mammie ik moet. En we mochten niet naar de wc. Ik gezegd dat hij net geopereerd was en dus hij echt naar de wc moest. Niets mee te maken. Het mocht niet. Naar huis geen optie. En opeens pssss de broek nat maar ook flinke plas op de vloer. Meisje werd me toch pissig. Eerst volgende keer mochten we wel. Volgens mij wist ze ons nog te herrinneren. hahaha.
Vind het gewoon eigenlijk vrij normaal dat peuters/kleuters en jonge kinderen naar de wc kunnen gaan. Dan maar mee met iemand van de winkel als ze het niet vertrouwen.
Soms is het echt anders mogen ze de rotzooi opruimen.
Gr. Rymcke

Ook een probleem

Ja heel herkenbaar allemaal. Ik heb altijd een "plasbeker" bij me een afsluitbare beker, als mijn zoon in een winkel niet mag plassen zoek ik als een misdadiger ergens een hoekje tussen de winkels om hem even in de beker te laten plassen. Hij is nu vier en ik vind het echt niet meer kunnen om hem zo openbaar te laten plassen ook al ziet niemand iets hoor maar toch. In zoetermeer hadden we pas ook zo'n probleem, even naar de Hema plassen dachten we nou die hadden dus geen WC en dan kan je zoeken zeg pffff

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-04-2009 om 16:46

Zoveelste keer

Deze discussie komt elk half jaar terug.
De uitkomst is meestal dat het in bv Duitsland veel beter geregeld is, daar zijn vaker klantentoiletten of openbare wc's.
Het is belachelijk dat we dat niet hier hebben, en daar kun je de cultuur, de winkelbazen of ondernemersverenigingen in winkelcentra op aankijken. Meestal niet het personeel. Die kunnen er ook weinig aan doen dat het personeelstoilet midden tussen de goederen en hun eigen tassen staat, of alleen met een trap te bereiken is, en dat het vaak te gevaarlijk is om mensen daar heen te laten gaan dan wel dat klanten er een smerige zooi van maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2009 om 20:43

Ik hing

mijn kleuter altijd met haar billen in de dichtsbijzijnde bosjes. Even schudden voor het nadruppelen en weer naar binnen. Een stuk schoner dan een openbaar toilet
Hier bij de Appie mogen kinderen wel plassen, maar dan loopt er wel altijd iemand mee. Ik begrijp wel dat het niet in iedere winkel kan. Voor je het weet ben je als kledingzaak een openbaar toilet geworden.

Dendy

zon

zon

09-04-2009 om 21:39

Irma

Als er openbare toiletten zijn of je kan ergens tegen betaling gaan dan is dat natuurlijk een goede optie. Daarnaast lijkt het me logisch dat je een kind voor je weg gaat laat plassen.
Bij ons in het dorp is helaas geen Hema, Bijenkorf of V&D. Als ik met de kinderen boodschappen ga doen en ga winkelen in het dorp dan ben ik zo 2 uur weg. Mijn dochter van 3 kan het dan echt niet altijd ophouden. Ik vind het wel erg knap dat jou kinderen nog nooit hebben moeten plassen terwijl je ergens zonder openbaar toilet was. Gelukkig mag je hier bij alle winkels gerust even naar de wc. Ik weet niet of dat in het dorp anders is als in de stad maar ik ga echt heel vaak en bij verschillende winkels en niemand maakt er een probleem van. Ik vind dat kinderen en zwangeren altijd even moeten kunnen gaan in een winkel. Een normale vorm van klantenservice lijkt mij.

amk

amk

09-04-2009 om 21:57

Wibra, anwb

bij deze winkels is het beleid om geen klanten te laten plassen.

Bij de scapino hebben ze ook geen officieel klantentoilet, maar is het landelijke beleid dat als je het vraagt het altijd kan en dan loopt er even een medewerker mee en die blijft er dan ook bij. Hetzelfde bij de AH.

Ik heb net deze week een opmerking naar de ANWB gestuurd. Dochterlief moest ook heel erg nodig, gaf dit aan en tja, helaas voor de ANWB haalden we net de buitendeur. Broek naar beneden en dus bij hun op de stoep. Verder kwamen we echt niet. We hebben het niet voor de deur gedaan, maar zo sjaggie was ik eigenlijk wel.

Terwijl er juist heel veel mensen gewoon fysieke problemen hebben als ze niet optijd naar het toilet kunnen. Tuurlijk doe je er alles aan om je kind waar mogelijk te laten plassen, maar dat lukt niet altijd. En regels zijn er om toegepast te worden, maar beoordeel wel de situatie.

Maan

Ik lees je stukje en wordt wat nieuwsgierig. Heeft je dochter midden in de winkel op een potje zitten poepen en heb jij toen echt gevraagd:"Kan ik dit even legen?".
En toen dat niet mocht heb je de inhoud werkelijk bij de deur neer gegooid? Dit is toch een grapje hoop ik?
Of heb ik iets niet goed begrepen?

Ervaring vanuit de winkel

Toen ik in mijn jonge jaren in de winkel werkte mochten klanten zonder problemen naar het toilet. Je werd vriendelijk bedankt en het toilet bleef schoon. In de loop van de jaren veranderde er nogal wat. Tassen en portomonnee`s werden leeggejat. Kantoor werd afgesloten en toilet bleef nog steeds toegangelijk. De mentaliteit veranderde nog verder. Toiletten bleven vies achter, moeders die niet eens gingen kijken als kleuter was wezen plassen. Remsporen in de pot, vies toiletpapier naast de pot, maandverband op de vloer,w.c. verstopt door tampons, getver.
Richtlijnen werden nog verder aangescherpt. Klanten mochten alleen bij hoge uitzondering gebruik maken van het toilet, moeder mee met kind om te controleren en zelf stond je half in de gang te wachten.
Het is niet nodig om een moeder met een kind in hoge nood zo te behandelen. Maar weer lijden de goeden onder de kwaden.Zelf ging ik altijd even ergens iets drinken zodat zoon naar het toilet kon. En bij gewoon een uurtje boodschappen doen ging hij eerst thuis. Hij kan het nog steeds prima ophouden. En de enkele keer dat er hoge nood was werd ik altijd vriendelijk naar het toilet verwezen. Ik zei dan al bij voorbaat dat ik het toilet schoon zou achterlaten. Vaak zit daar het probleem. Echt, veel mensen maken er een bende van.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-04-2009 om 08:00

Ach

Denk ook eens aan de kleine winkeltjes waar mensen alleen achter de toonbank staan, die kúnnen echt niet even meelopen naar het toilet, want dan staat er niemand in de winkel. De ervaring leert dat ook mensen met kinderen en zwangeren kunnen rondneuzen in jouw privéspullen, dus ze onbegeleid naar een personeelstoilet sturen wil je ook niet (vaak wonen er ook nog mensen boven/ achter een winkel), dus dan 'verkoop' je nee als winkelmedewerker. Best begrijpelijk toch?

MaximeM

MaximeM

10-04-2009 om 09:43

Turkije beetje o.t.

Hoi,

Wij zijn een keer in een restaurantje belandt toen we op vakantie waren in Turkije. En ik wilde naar het toilet. Werd ik een gangetje ingestuurd, trap op, moest ik een woonkamer passeren (met een oma die tv zat te kijken) en daar was de toilet . Ik vond het reuze grappig maar het lijkt me voor die oma wel erg vervelend, de hele avond mensen door je woonkamer ☺

Maxime

Holiday

Holiday

10-04-2009 om 12:29

Onvriendelijk

Die verkoopsters begrijpen misschien niet dat het op dat moment echt dringend is. Die hebben zoiets van ga maar bij de Hema zometeen als je afgerekend hebt.

Eerlijk gezegd heb ik het zelf ook nooit meegemaakt met mijn kinderen. Als ze moesten plassen dan gingen we op zoek naar een toilet maar nog nooit is me overkomen dat de nood zo hoog was dat het er ter plekke uit kwam.

Maar goed, ik lees hier van andere moeders dat dat wel degelijk voorkomt. Bijzonder vervelend als je dan wordt afgesnauwd. Wie het vriendelijk vraagt zou toch gewoon een vriendelijk antwoord moeten krijgen. Daar baal ik wel eens van, die mentaliteit helaas van 'tegenwoordig'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.