Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Prijzen kringloop enorm gestegen?

Dag allemaal
Ik hou van de kringloop als uitje, maar ik probeer ook voor zo ver mogelijk de spullen dat ik nodig heb er te halen, om zo mijn kosten te drukken en mijn belasting van het milieu kleiner te maken.
De kringloop is echt geprofessionaliseerd de laatste jaren en dat is niet noodzakelijk een slechte ontwikkeling, maar het leidt soms tot prijsstijgingen waar ik me toch achter de oren ga krabben. Een paar voorbeelden (Rataplan, Snuffelmug en Noppes zijn de 3 keten bij mij in de buurt):
Mokken waren altijd rond de 0,75€ nu minimaal 1,5€
Boeken zijn gestegen naar 2 à 3€ per stuk, meer voor sommige boeken.
Gebruikte pannen en potten van 2 à 3€ naar makkelijk 7 a 8€
Oude puzzels waren meestal 1€, nu 4 à 5€ zonder garantie dat het compleet is.
Etc...
De kwaliteit is niet beter geworden, het zijn alleen de prijzen die gestegen zijn. Komt het door de professionalisering (meer overhead kosten, die moeten wel ergens doorberekend worden). Want er is verder geen reden voor sommige prijzen, het lijkt complete willekeur te zijn. Een vrij courante boek over tuinplanten kon je enkele jaren terug vinden voor 2 euro's (ik heb het toen aangeschaft voor die prijs) en kost nu 7 euro's bij rataplan. Het lijkt complete willekeur.
Het lijkt me dat de kringloop, van bron van betaalbare spullen voor de minima, een soort vintage/helejaardooropen Koningsdagmarkt is geworden. Ik vind het geen goede zaak en persoonlijk bied ik nu mijn onnodige spullen aan via "gratis op te halen" Facebook pagina's.

Maarre... ben ik de enige die zich erover verbaasd? Misschien mensen die in deze sector werkzaam zijn en die kunnen vertellen hoe het daar werkt?
Sini

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-05-2020 om 11:20

we zitten er met z'n allen middenin

en alleen met z'n allen komen we er doorheen. Natuurlijk gaan prijzen omhoog. Een gebouw dat twee maanden niet wordt gebruikt, kost nog steeds geld; personeel dat niet werkte moest wel doorbetaald, waar hun salaris ook vandaan komt. Die twee maanden haalt een bedrijf/instantie niet zomaar in.
Er mogen minder klanten binnen komen, dat drukt de omzet. En wat kringloopwinkels betreft - die zijn niet online toch?

Ik vind het apart dat iedereen nu zoveel van de overheid verwacht, qua financiële steun. Het geld van de overheid komt toch uit de belastingen? En wie brengt die belastinggelden binnen? Juist. Er staat geen geldboom in Den Haag.

(Misschien zie ik het te simpel, maar zelfs veel grote bedrijven waarvan men veel draagkracht verwacht zitten nu klem.)

Triva

Triva

14-05-2020 om 11:50

Tja

iets met vraag en aanbod?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2020 om 12:01

Ik denk

Doordat afval lozen steeds meer kost brengen mensen vaker spullen die op het randje zijn naar de kringloop. Vervolgens zitten zij ermee.
En een hoop spullen van bijv de Action zijn er ook in omloop.
Dus minder kwaliteit in de kringloopwinkels, maar wel hogere kosten.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-05-2020 om 12:15

Daar zit wat in

Iedereen is volop aan het opruimen geslagen. Lang niet alles is goed verkoopbaar maar de kringloopwinkels moeten het wel wegwerken en dat kost geld. Gratis weggooien bestaat niet (tenzij het illegaal wordt gedumpt )

Mijntje

Mijntje

14-05-2020 om 12:24

marie kondo

Dat denk ik ook. Omdat iedereen aan het Marie Kondoën is geslagen voelen mensen zich heel goed bezig als ze hun 'doesn't spark me joy anymore' rommel doneren aan de kringloopwinkels. Maar men vergeet: wat jou geen plezier mee geeft, geeft dit een ander ook vaak niet meer. Veel moet idd alsnog naar de stort worden gebracht door de kinderloopwinkels en dat kost geld.
Bij ons kan je binnenkort weer spullen inleveren, het zal wel file zijn..

Misdreavus

Misdreavus

14-05-2020 om 13:03

hier werkt het zo niet

De kringloopwinkels hier weigeren gewoon spullen als ze ze niet goed genoeg vinden of omdat ze gewoon al teveel spullen hebben.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2020 om 13:38

Misdreavus

Dat doen ze hier wel bij grote stukken waar je dit direct aan kunt zien. Ik heb ook wel een van die ouderwetse eetkamerstoelen aangeboden, zouden ze komen halen. Maar ze hebben ze laten staan, ik denk dat ze er al genoeg van hadden.

Maar mensen die dozen met klein spul aanleveren of vuilniszakken met kleding mogen dit gewoon neerzetten.
Uitzoeken gebeurt later, want kost tijd. En daar zit veel rommel tussen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2020 om 13:41

Vacature

Zie hier toevallig net een betaalde vacature van een kringloop. Textiel uitsorteren. Ik geloof niet dat dit nou zulk leuk of fris werk is🤔

Triva

Triva

14-05-2020 om 13:53

niet logisch

Wat jullie zeggen klinkt niet logisch, dan zou juist de prijs omlaag moeten om de kans te verkleinen dat je met de zooi blijft zitten en dat moet afvoeren.

Ik denk eerder dat er iemand is opgestaan en op de prijsplek is gaan zitten met eurotekens in de ogen

Ik zeg ook altijd dat er verschil in prijs is tussen Koningsdag en Marktplaats. Wellicht is die persoon ook wat in de war....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2020 om 14:41

Triva

De kringloop gooit veel weg, omdat ze het kwaliteitsniveau een beetje op peil willen houden. En er komt zoveel binnen dat er gewoon ook veel weg moet, omdat de winkel anders uitpuilt.

Mijn dochter heeft er twee zomers gewerkt en zij vertelde onder andere dat er heel veel glas wordt weggegooid. Van die stapelbare bierglazen bijv, daar wordt veel van ingeleverd en omdat ze de glaskasten liever gevuld hebben met wat specialee glas gooien ze het eenvoudige weg.
De kledingafdeling houden ze ook graag leuk, dus alles wat gepilt, beetje verwassen oid is gaat weg

Toevallig

werk ik vrijwillig 3 ochtenden in de week bij Rataplan. Wat ik zie is dat de prijzen bij ons filiaal in de 6 jaar dat ik er werk vrij constant zijn. Ik heb zicht op textiel, kleding, knuffels en tassen. We hebben in die 6 jaar 1 x een structurele lichte prijsverhoging gehad van kleding (0,25 euro per item).
Ikzelf heb de verantwoording over de tassen en knuffels. En wat ik kan zeggen over die prijzen is het volgende: de ene keer 0,25 tot 0,50 euro meer of minder. Afhankelijk hoe veel er in de winkel gedaan kunnen worden.
Textiel is al die 6 jaar ongewijzigd.

Meubels, electronica, speelgoed, boeken en platen en wat wij noemen kleingoed(potten, pannen, bestek e.d.) heb ik geen zicht op, maar ik heb de indruk dat het niet veel hoger is geworden.
Houd voor ogen dat het ten alle tijden mensenwerk blijft om de prijs van tweedehands goederen te bepalen.

Wat betreft inleveren van goederen: het is al genoemd hier. Het aanbod is beduidend hoger sinds de corona crises aan de gang is. Er staan bij ons borden met wat we innemen en wat niet. En we houden daar strikt de hand aan. Als we dat niet zouden doen zouden onze kosten van afvoeren uit de pan rijzen.

Rataplan is een stichting die tot doel heeft mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een baan te bieden.

Onze vestigingsmanager zegt altijd: jouw prijs is nooit verkeerd. Je maakt een inschatting hoe duur je iets kan verkopen. Vind de klant het toch te duur meld zij/hij het bij de kassa en als de kassa medewerker het er mee eens is loopt die naar de betreffende afdeling om navraag te doen of roept de leidinggevende.

Uiteraard spreek ik voor de vestiging waar ik werk, maar ik maak me sterk dat wat betreft Rataplan dit geld voor alle vestigingen.

Sinilind

Sinilind

14-05-2020 om 19:21 Topicstarter

Wilgenkatje

Ik denk niet dat ik je eerste reactie helemaal snap. Ik had het niet over een Corona prijzen stijging, het is iets van de afgelopen jaar/halfjaar. Niet van de afgelopen twee maanden. Overigens, hier in het dorp zit Dorcas, en ze zijn sinds maart dicht omdat hun vrijwilligers allemaal boven de 70 zijn, ik vraag me af hoe het zit met de kosten van het pand want het is echt geen goedkope locatie. Maar dit ter zijde.

Ik dacht altijd dat de kringloop een soort van "trio" functie had: mensen werk geven die voor wat voor reden dan ook niet kunnen werken/willen werken voor een reguliere bedrijf. Daarnaast een milieu functie, namelijk vermijden dat nog bruikbare spullen verdwijnen tussen de afvalberg en opnieuw gebruikt kunnen worden. En als laatste ervoor zorgen dat mensen met een kleine beurs toch nog de noodzakelijke spullen (gordijnen, pannen en potten, kleding, boeken, speelgoed etc...) kunnen blijven kopen als ze het nodig hebben.
Dat laatste vraag ik me af.
Sini

Sinilind

Sinilind

14-05-2020 om 19:26 Topicstarter

Roefel

Ik meende me te herinneren dat je inderdaad voor een kringloop winkelwerkte. Laat ik nou niet kopen waar je op zit (behalve heel af en toe een tas), maar vooral keukenspullen, bloempotten en (klein)meubilair. Ik heb onlangs meegemaakt bij Noppes Velserbroek (om het bij de naam te noemen) dat een Lack tafeltje van Ikea (nieuw 9,99) bij deze winkel voor 7,50 verkocht werd. Duidelijk gebruikt. Toen ik een van de medewerkers vroeg waarom zo hoog en dat het prijsverschil met een nieuwe Lack me te klein leek, kreeg ik als antwoord (wel op een redelijk aardige manier) dat ik het niet hoefde te kopen. En dat heb ik inderdaad niet gedaan. Ik vind het niet de moeite waard, dan haal ik liever een nieuwe Lack bij Ikea vandaan bij wijze van spreken.
Sini

Lou

Lou

14-05-2020 om 19:28

Grote verschillen

Ik zie grote verschillen tussen de kringloopwinkels. Degene hier om de hoek verkoopt nog steeds pannen voor een euro, boeken voor een of twee euro (afhankelijk van formaat) en jassen voor vier euro, dat zijn al jaren dezelfde prijzen. Maar een paar dorpen verderop lijkt het wel alsof alles zo'n beetje het dubbele kost.

Het is niet zo dat ze weinig rekenen omdat ze anders met teveel rotzooi blijven zitten, want ze halen de rotzooi eruit voordat ze het in de winkel neerzetten. Het is ook niet zo dat ze hier nou in zo'n goedkoop pand zitten.

Ligt aan de soort kringloop

Onze plaatselijke kringloop is in de loop der jaren spontaan ontstaan. Van een man die oud papier bij zijn garage inzamelde en met de opbrengst een kindertehuis hielp, maar een zeecontainer op het plein die ook de boeken die tussen het papier zaten doorverkochten, tot een kelderbox waar ook kleding en speelgoed was tot een winkelpand dat ze mogen gebruiken en waar je van alles en nog wat kan kopen. Inderdaad gerund door vrijwilligers, doorgaans met een afstand tot de arbeidsmarkt. De prijzen daar zijn en blijven heel schappelijk, 50 cent voor een boek bijvoorbeeld.

De kringloopwinkel van de Roteb is best duur. Vijftien euro voor een wat afgekloven Ikeabureautje dat nieuw 25 euro kost. Ik heb ook het idee dat de mooie spullen daar achterom naar professionele opkopers gaat. Er werken betaalde krachten.

Als je echt je slag wil slaan moet je naar een not for profit kringloopwinkel in een niet al te hip gebied waar de uitbaters geen idee hebben dat die in hun ogen oude meuk weer helemaal hip is. Dan tik je een mooi Deens design sixties ladekastje op de kop voor 25 euro waar ze er op Marktplaats het vijfvoudige voor vragen.

skik

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-05-2020 om 21:51

@sinilind

Je hebt gelijk hoor, mijn reactie was niet zo to the point. Ik zat met m’n gedachten in een ander ‘ hoofdstuk’.
Skip m maar !

De ene kringloopwinkel is de andere niet, denk ik. Zie reactie van Skik.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2020 om 09:51

Sini

Mijn indruk als klant bij Rataplan is ook dat het redelijk gelijk blijft. Ik kom er nu veel te weinig 😩

Andere winkels kom ik zelden. Niet alleen omdat ik "solidair" ben, maar ik vind het echt de prettigste winkel.

Triva

Triva

15-05-2020 om 12:11

Dendy en Roefel

Dendy: Maar dat is dan toch geen reden om de prijzen te verhogen? Zoals ik al zei: een aantal mensen hier zeiden dat de prijzen hoger zijn geworden ómdat de kringloop zoveel weg moet doen (en dat moet afvoeren). Maar hoe hoger je je prijs maakt hoe meer je ook van het nog te verkopen spul moet afvoeren.

Roefel: worden er echt serieus nog steeds knuffels verkócht? Dat heb ik nooit begrepen. Je krijgt er al vaak veel te veel als kind geboren is en dan ga je ze tweedehands kopen?

Vraag en aanbod

Dat is toch gewoon een kwestie van vraag en aanbod? Het tafeltje voor 7.50 zou ik ook niet kopen als ik het nieuw voor een tientje kan krijgen. Redeneert iedereen zo dan verlagen ze vanzelf de prijs een keer, totdat het zo laag is dat iemand het wel wil. En als er wel iemand is die er 7.50 voor wil geven dan hebben ze geluk.
Blijkbaar verkopen ze ondanks de prijsstijgingen nog goed en hebben ze zichzelf nog niet de markt uit geprijsd.

Merken.

Misschien is dat Ikea tafeltje door iemand geprijsd die dacht een duur object in handen te hebben. Hier hing laatst een rekje met "merkkleding". Het hing vol met Hema, H&M en Zara. Ze begrepen niet dat het slecht verkocht. Zijn mensen toch gek op, tweedehands "merkkleding?" Het was gewoon te duur geprijsd.
Onze kringloop draait op vrijwilligers met AOW en de opbrengst is voor een goed doel. Ik kom er graag, ook voor de sfeer, ik hou van lekker struinen en soms een koopje scoren.

Triva

Triva

15-05-2020 om 12:51

inderdaad wil

Ik denk ook dat er iemand werkt die niet genoeg verstand heeft van prijzen. Als je het dan aan iemand anders vraagt die geen ruzie wil met die prijsbepaler dan blijft de prijs van dat tafeltje te hoog. Een gewone medewerker zal het een zorg zijn of het tafeltje verkocht wordt of niet.

Zo ook die merkkleding....

ElenaH

ElenaH

15-05-2020 om 13:13

Triva

' worden er echt serieus nog steeds knuffels verkócht? Dat heb ik nooit begrepen. Je krijgt er al vaak veel te veel als kind geboren is en dan ga je ze tweedehands kopen?'

Dat is echt niet in elk gezin zo.

Triva

Echt waar. Tot 200 per week. In alle soorten en maten. En de steiff beren niet te vergeten😊

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2020 om 23:04

Prijzen

Ik heb ook gemerkt dat spullen te voordelig geprijsd werden. Het kan dus twee kanten opwerken. Soms is de prijs reden om door te lopen, dat vind ik het dan kennelijk niet waard, soms heb je een fantastische vondst voor (te) weinig. Dan klagen we niet. Een duur merk servies, 50 cent per bord, een hele partij. Ik stond te stuiteren. Toen ik de winkel uit ging ben ik er nog even langs gegaan. Van volle planken naar... leeg! Ik had bijna spijt dat ik mijn slag niet geslagen had 😅

Kunst en kitsch.

En dan zitten we maar zo bij kunst en kitsch. Blijkt die oerlelijke vaas voor een euro minstens 20.000€ op te brengen op de veiling

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2020 om 23:55

Wil

Daar droom ik van, haha

Kaaskopje.

Niks mis mee, keep on dreaming

Ik werk twee ochtenden op de boekenafdeling van kringloopwarenhuis Het Goed.
Daar zijn de boeken, overeenkomstig de waarde, geprijsd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.