Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sassie

Sassie

21-01-2009 om 13:26

Privacy in ziekenhuizen

Vinden jullie het ook zo vervelend dat wanneer je voor een onderzoek op de behandeltafel ligt, dat er soms ineens iemand onaangekondigd de behandelkamer binnenloopt om bijv. iets aan je arts te vragen?

Vanochtend had ik dus een hartecho en toevallig kwam het gesprek op dit onderwerp terecht. de echoscopiste zei dat ze een keer bij de fysio op de behandeltafel lag en dat ineens haar overbuurman (die daar ook werkte als assistent) ineens binnenkwam om iets te vragen aan haar fysiotherapeut. Ze ervaarde dat als patient als zeer onaangenaam. Vervolgens maakte ze nog de opmerking dat het in dit ziekenhuis ook zo vaak voorkwam en ze vond dat ze best het beleid op dit punt mochten aanpasssen.

Terwijl we het daar dus over hebben en ik dus met een ontblootbovenlichaam op dat bed lag, kwam er ineens een voor haar onbekende collega binnenzetten die naar een vermist echo-aparaat op zoek was (dit terwijl ze uitdrukkelijk een rood licht had branden voor de deur van de echokamer met haar naam erbij; dwz. onderzoek is aan de gang!). Ze stuurde de man weg met de mededeling dat het echo-aparaaat niet bij ons was.
Nog geen 10 min erna stond de man weer onaangekondigd binnen. Nu werd ze boos en zei dat hij al voor de tweede keer binnen kwam met dezelfde vraag en ze legde hem ook fijntjes uit dat het voor de patient (ik dus zeer onaangenaam is. Hij trok een gezicht van: "Oh, huh....ja, daar had ik even niet aan gedacht". Achteraf toch wel raar dat mensen te pas en te inpas binnen komen walsen terwijl jij daar als patient ligt.

Ik herinner me ook ineens een bezoek aan de gynaecoloog voor inwendig onderzoek. Toen wilde er ook iemand even prompt binnenvallen. Gelukkig merkte de gyn het snel genoeg en beet de persoon heel hard een "NEE" toe toen deze aanstalten maakte om binnen te komen. Ik voelde me op dat moment heel onaangenaam. je ligt daar toch in een ongemakkelijke positie met je onderbroek op je hielen.....ik bedoel maar.

Hebben jullie dit soort dingen ook ervaren? Ik merk wel dat men als personeel het over het algemeen toch als "gewoon" om te pas en te onpas binnen te komen tijdens een behandeling. Ik vind dat als patient heel raar en eigenlijk niet kunnen. Hoe vinden jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-01-2009 om 13:54

Ongepast

Je hebt gelijk, dat hoort niet. In praktische zin kan het helpen als er een rood lampje bij de deur hangt, of als er in de kamer nog een gordijn om de onderzoekstafel hangt, maar dan nog helpt dat niks als het gedrag van de medewerkers niet verandert.

Ik zou er beleefd maar wel duidelijk een klacht/melding over indienen bij het ziekenhuis. Vaak is er wel een formulier bij de servicebalie of via de website.

Groet, Ellen

Asa Torell

Asa Torell

21-01-2009 om 21:03

Nou

Ik denk dat het mij ook niet zo gauw zou storen maar ik kan me erg goed voorstellen nav. mijn vriendenkring dat dat voor anderen weer heel anders ligt. Dus ik sluit me aan bij Ellen, ik vind het ook ongepast en zo'n klacht lijkt me een goed idee.

Sassie

Sassie

22-01-2009 om 08:28

Nou plien

Ze hebben eigenlijk buiten pal naast de deur een rood lampje branden (om aan te geven dat er onderzoeken aan de gang zijn; dat zou al voldoende moeten zeggen zou ik denken). Pal achter de deur kunnen ze ook nog een gordijn dichtdoen wat ook zo was. Maar de persoon in kwestie trok zich er niets van aan en trok gewoon het gordijn opzij.

Ik heb het hier over onderzoeks/behandelkamers waar dus onderzoeken aan de gang zijn zodra het rode lampje aanstaat.

Lynna

Lynna

22-01-2009 om 08:57

Droom (dank!)

Nav dit draadje heb ik toch wel zo raar gedroomd. Dat mijn huisarts ging verbouwen, maar ik had een miskraam gehad (ben al 1,5 jaar zonder man overigens....). Ze ging mij curetteren half onder een tafel. Maar ondertussen liep iedereen in en uit. Terwijl ik steeds bozer werd.

Dus dank jullie wel voor deze droom

Sassie

Dien een klacht in mbv een klachtenformulier. Daar zijn die dingen voor. En als ziekenhuismedewerkster heb ik zelf ook liever dat iemand via een officieel kanaal een klacht indient, dan gemopper buiten het ziekenhuisterrein. Dan gebeurt er namelijk wat mee. Iig buigt een klachtencommissie zich erover. Dat is hopelijk constructief. Waarmee ik overigens jouw ergenis niet wil bagataliseren, integendeel. Je hoeft ook niet te aarzelen of een klachtenformulier een te zwaar middel is. Juist voor dit soort ergernissen zijn die formulieren. Echt doen hoor!

Sassie

Sassie

23-01-2009 om 16:00

Silone

Dat heb ik al gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.