Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mandy

Mandy

08-05-2017 om 21:53

Samen in 1 huis

Zoon wil graag op kamers, studeert nog. Een vriend heeft aanbod gekregen voor sociale huurwoning en heeft wel een kamer over, Als zoon officieel daar in gaat dan wordt de huurprijs hoger.
Wat zijn de consequenties voor de mannen als,hij hiermee onofficieel intrekt? Dus een vaste logé? Zoon krijgt geen beurs, dus uit of thuiswonend is niet aan de orde.

Regels van de verhuurder

De consequenties zouden na te gaan moeten zijn in de regels van de verhuurder, bijvoorbeeld in het huurcontract. Is er een boete? Dan zou je dat risico voor je rekening kunnen nemen. Kan hij zijn huis kwijtraken dan zou ik er niet aan beginnen.
Maar je kunt natuurlijk ook altijd nog een achterstallige rekening krijgen.
Laat je zoon in elk geval bij jouzelf ingeschreven staan in de basisadministratie.
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord. Dat de huur omhoog gaat als er meer bewoners intrekken. Weer wat nieuws.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2017 om 01:00

Alles op jullie adres houden

Hij zal álles op jullie adres aan moeten houden, dus de post, waar pakjes naar toe gestuurd moeten worden, de belasting, op school, een eventuele baan, hij nergens zijn 'logeeradres' noemen.

Ik denk dat niet alleen de huurprijs hoger wordt als je zoon officieel bijgeschreven wordt in het huis, maar denk ook aan gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting. Ook wordt je zoon meegeteld voor huursubsidie.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

09-05-2017 om 22:29

Eerlijk duurt het langst

Onofficieel intrekken, een kind op het adres van de ouders ingeschreven laten staan.... Ooit erbij stilgestaan wat de consequenties hiervan zijn? Als er brand uitbreekt in een woning zou het fijn zijn als hulpverleners aan de hand van de inschrijvingen BRP weten wat het aantal bewoners is op een adres. En wel eens gehoord van een bestuurlijke boete (max 325) die een gemeente kan opleggen als iemand niet staat ingeschreven op een juist adres? Dat heet in vakjargon woonfraude. En dat allemaal voor een paar rotcenten.....

Zonnebloem

Zonnebloem

10-05-2017 om 13:18

Net voor

Je bent mij net voor 'gemeente ambtenaar'. Ik wilde zo'n zelfde berichtje typen. Ik zou het mijn kind afraden om te doen.

Teuntje

Teuntje

10-05-2017 om 15:06

En

je zoon wil op kamers. Wonen kost geld. De verhoging van de huurprijs en de meerprijs voor waterschap en energie zal allicht minder zijn dan zelf een kamer huren. Betaal dat gewoon, dat is een win-win situatie voor allebei.

Triva

Triva

10-05-2017 om 22:33

duss

De brandweer redt maar 1 persoon als mijn zoon een nachtje logeert bij een studiegenoot?

Ali

Ali

11-05-2017 om 07:43

Brand

Nee hoor, de brandweer redt alle mensen en dieren bij brand. Er wordt niet gekeken naar het aantal bewoners dat is ingeschreven, is veel te onbetrouwbaar. Je weet nooit wie er wel en niet in de woning zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-05-2017 om 08:01

niet oké

Dat brandweer-argument is natuurlijk echt onzin.

Maar dat neemt niet weg dat het niet oké is om ergens te wonen - en te doen alsof je er niet woont. Dan houd je de boel voor de gek. Je bedondert de huurbaas en je bedondert de gemeente (hier krijg je in ieder geval korting op bepaalde belasting als je alleen woont).

Dat heet fraude.

Liz

Liz

11-05-2017 om 08:06

Fraude

Precies wat IJsvogeltje schrijft.

Ik zou het mijn kind afraden. Als je gesnapt wordt kan je misschien vervolgd en veroordeeld worden en kan je een strafblad krijgen. Dat wil je niet. Kan je ernstig bemoeilijken een baan te krijgen.

Triva

Triva

11-05-2017 om 19:48

nou gemeenteambtenaar

waarom gebruik je van die vreemde argumenten?

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

12-05-2017 om 09:41

Reactie

Hoor je mij ergens beweren dat de brandweer alleen personen redt die staan ingeschreven in de BRP op een bepaald adres? Wat een stemmingmakerij.... Als vrouw van een brandweerman weet ik donders goed dat het zo niet werkt.

Misschien is een ander voorbeeld van jaren geleden een betere: De Bijlmerramp, toen in Amsterdam een vliegtuig de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg doorboorde. Ook toen was het voor de hulpverleners belangrijk om een beeld te krijgen van het aantal bewoners. De slachtoffers kregen een vergoeding voor geleden schade, mits zij ingeschreven stonden op het adres. (Je wilt niet weten hoeveel mensen zich hebben gemeld bij de gemeente Amsterdam; ze zouden er wel wonen, maar niet ingeschreven staan). En nee, het is geen geldkwestie, het is gewoon belangrijk om op het juiste adres ingeschreven te staan. Uit de praktijk kan ik talrijke voorbeelden noemen van personen die later problemen hebben gehad omdat ze op een eerder moment woonfraude hebben gepleegd. Of erger nog: Helemaal 'van de aardbodem' (lees: uit de BRP) zijn verdwenen, zijn uitgeschreven met onbekende bestemming en vervolgens gaan klagen aan de balie als dit gegeven op een uittreksel wordt vermeld, of dat ze bepaalde vergoedingen/toeslagen hierdoor zijn misgelopen.

Ja maar.....

.....dan heb je het over mensen die niet meer te traceren zijn. En als deze jongen ingeschreven staat bij zijn ouders, contact heeft met zijn ouders en hij via hen zijn post krijgt enzo, dan is er geen enkele reden waarom hij 'administratief' zou kunnen verdwijnen.

Ik vind dat er fel gereageerd wordt. We kennen neit de achtergrond. Zoon studeert maar krijgt geen beurs. Wil op kamers. Dan moeten ouders dat dus zelf betalen. Ik kan me voorstellen dat je dan creatief kijkt.

Kun je hier zeggen dat het een keuze is om op kamers te gaan, maar we weten niet hoe de situatie is. Het kan wel zo zijn dat er geen houdbare situatie is bij thuis blijven wonen, kan me voorstellen dat je dan creatief kijkt.

Alle lasten voor zoon worden volgens mij bij ouder betaalt en dat loopt door. Dus in die zin is het geen fraude. Enige zou dan zijn dat de andere huurder een vergoeding krijgt voor het gebruik van de kamer. Ja och, daarvoor levert die wel zijn privacy in.

Krisje

Krisje

12-05-2017 om 10:03

Emine

Als zoon op kamers wil/moet hoeven ouders dat niet te betalen natuurlijk, zoon kan ook lenen.

Ik zou het mijn kind echt afraden, ook al blijft hij ingeschreven staan op jullie adres. Stel dat 'men' erachter komt, wat zijn dan de gevolgen voor de vriend, de officiële huurder dus? Ik denk niet dat de gemeente een term als vaste logé kent, hij zal er gewoon wonen als het uitkomt.

Mandy

Mandy

13-05-2017 om 22:34

Oei

Er zijn geen probelemen. Zoon heeft gewoon de leeftijd om te gaan, bijna 21. Ze willen dit huis graag damen huren. Vriend werkt. Maar samen huren mag dus gewoon niet. Zoon staat ook wel ingeschreven, maar in deze stad zijn verder geen kamers te huur. Zulke steden bestaan ook gewoon. In dat geval moet hij dus of op kamers 25 km verderop of thuis blijven wonen, dat is ook 25 km, maar de andere kant op. Dus of op kamers hief 50 km vandaan, waar hij dus niet studeert. Betekent voor hem dus eigenlijk dat hij moet wachten tot hij zelf een huisje krijgt, over een paar jaar. Dan werkt hij hopelijk ook. Dit was een mooie oplossing. We doen dit het liefst legaal.

Teuntje

Teuntje

14-05-2017 om 12:11

Maar

Samen huren mag niet schrijf je. Dat kan, de verhurende partij zal vinden dat je zoon niet als (mede)hoofdhuurder in aanmerking kan komen. De vriend mag wel de huurder zijn. En als hij dan iemand als huisgenoot neemt dan gaat de huur omhoog. Lijkt me niet onlogisch. Wat is nu het probleem, dat kan dan toch gewoon legaal?

Huursubsidie is voor mensen die het echt nodig hebben

Ik neem aan dat de huur helemaal niet omhoog gaat, maar dat de huursubsidie omlaag gaat. Zoon heeft dus kennelijk een flinke baan naast die studie.

Waarom kan hij als meest verdienende bewoner dat verschil in huursubsidie niet gewoon betalen? Dus beide bewoners betalen de helft van de netto huurprijs die je zou hebben bij maximale huursubsidie, en hij betaalt de rest. Huursubsidie is voor mensen die het echt nodig hebben.

Als de consequentie daarvan is dat zoon liever thuis blijft wonen omdat het goedkoper is, dan zijn daar twee mogelijke oplossingen voor: de ouders moeten kostgeld vragen zolang het kind thuis woont, of de ouders moeten meebetalen aan de huur zodat het kind uit kan wonen.

Dat de studie langer duurt dan de studiebeurs komt veel voor. Er zijn goede argumenten om een studerend kind een X aantal jaar "uitloop" te geven als ouders, dus om kind's studie te sponsoren. Maar doe dat dan ongeacht of het kind uit- of thuiswoont, en zet er kostgeld (indien thuiswonend) tegenover.

Mandy

Mandy

16-05-2017 om 12:55

Toch wel

Het lijkt alsof het niet zo is, maar echt wel.
Geen huursubsidie, geen studiefinanciering. Wel huurverhoging indien met 2 personen. Geen idee hoe het kan.

Angela67le

Angela67le

16-05-2017 om 12:56

mandy

als jullie als ouders niet weten hoe het juridisch zit, zou ik er niet mee akkoord gaan.
trouwens, ik zou er sowieso niet mee akkoord gaan als het illegaal is.
dus laat het hem maar eerst uitzoeken en uitleglagen en dan bepalen wat een legale oplossing kan zijn.
gr Angela

Teuntje

Teuntje

18-05-2017 om 07:43

Geen idee hoe het kan?

Lijkt me niet zo moeilijk, dat heeft de verhurende partij blijkbaar zo bepaald. Die zal vinden dat zijn eigendom meer te lijden heeft van bewoning door meerdere mensen dan door 1, vandaar de verhoging van huur als er met meer mensen wordt gewoond. Nogmaals, wat is het probleem dan? De hogere huurprijs delen dooe 2 ( of een andere verdeling) zal toch minder zijn dan de enkele huurprijs. Of wil hij op kamers maar moet dat gratis zijn?

Li

Li

18-05-2017 om 10:30

Volgens mij

wordt de huurprijs berekend op basis van het huis en niet op basis van wie er in woont. Bij huursubsidie ligt dat natuurlijk anders. Onze huisbaas probeerde zoiets ook toen we gingen trouwen, nota bene.

Maar misschien is de huisbaas bang voor onderhuur waar hij nooit meer van af komt. Daar heeft hij natuurlijk wel een beetje gelijk in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.