Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

fladderbeestje

fladderbeestje

21-01-2009 om 13:30

Sollicitatiegesprek... wat trek ik áán...!

Ieks...! Zie titel...

De vaste lezers weten inmiddels dat ik geen doorsnee figuur heb (maat 52)... Daar moet ik ook rekening mee houden want je kan maar één keer een eerste indruk maken.

Ik heb aardig wat kleding om uit te kiezen, maar hoe kan ik het beste op een sollicitatiegesprek voor redactiewerk verschijnen? Ik weet dat er ervaringsdeskundigen rondlopen... Mantelpak lijkt me overdreven, jeans weer het andere uiterste.

Extra probleem is, dat ik alleen op sportschoenen kan lopen. Dat zijn keurige zwarte schoenen, geen flitsende dingen, maar een rok is dus wel een probleem omdat ik nu voor jodocus loop met mijn sandalen (die ik wel aankan)...

Kortom, de paniek slaat toe...! Graag jullie input...!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

21-01-2009 om 13:44

Zwarte jeans

Hallo Fladder,

ik heb ook niet zo'n hele kleine maat, heb een aantal solllicitatiegesprekken gevoerd het afgelopen jaar en ben bij alle gesprekken aangenomen. En dat terwijil ik gewoon een nette zwarte spijkerbroek aanhad met een leuk shirt. En natuurlijk keurige haren en make-up. Bij zo'n zwarte spijkerbroek zouden jouw schoenen prima passen.

Succes met je gesprek!

Fladderbeestje

Ik zou denken (in jouw geval dan); een broek met een leuk tuniek erop, misschien aangevuld met een cobertjasje? Sportschoenen (ook al zijn ze zwart) zou ik nou niet doen... maar goed, je zegt dat dit de enige schoenen zijn waar je op kan lopen dus da's lastig..... Er is echt geen andere optie? Misschien kun je daar aangekomen je sneakers snel omwisselen voor iets representatiefs en bij de tijd dat je het gebouw weer uit bent, je sneakers weer aan. T'is maar een ideetje. Hoe dan ook, veel succes!

Fladder

zwarte broek met mooie fleurige bloes of shirt en daarbij je haren verzorgd, wellicht een lippenstiftje op, lekker geurtje en een vrolijke lach. Die schoenen kunnen dan volgens mij prima bij de kleren.

Succes!

groetjes van Purk

p.s. misschien nog een mooie ketting of opvallende oorbellen om het af te maken?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-01-2009 om 15:17

Jasje over tuniek

Wat tunieken en netjes betreft: vaak vind ik het nog net iets chiquer om een lange dunne tuniek of shirt te nemen, en daar dan nog een kort jasje overheen te doen. Zo los ik het zelf vaak op als ik een echt pak te formeel vind, en een bloes of tuniek te casual.

Een mooie sjaal los dragen (dus met de uiteinden gewoon naar beneden) kan het ook afmaken, als je twijfelt over sieraden.

Ik ben voor óf een opvallende ketting óf opvallende oorbellen, niet allebei. Ik las laatst de vuistregel maximaal 3 sieraden waarbij je horloge ook meetelt. Intuitief deed ik dat altijd al.

De pest met uiterlijk is dat er ook dingen zijn waar je gewoon geen invloed op hebt. Er zijn prachtig statig dikke mensen met een gave huid en perfect haar, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het kan soms helpen om een beetje te overcompenseren met een chique tas en jas, zeg maar ietsje chiquer dan je eigenlijk bij jezelf vindt passen.

Hoe tuttig het ook klinkt, ik heb ooit aan een kleurenadvies een paar goeie tips overgehouden. Misschien iets om jezelf op te trakteren? (oei, ik geef wel wat prijzige tips .

Groet, Ellen

Fladder

"redactiewerk" roept bij mij niet direct associaties met erg nette pakken op eigenlijk. Maar zal het niet ook uitmaken wat voor redactie het is?

Anders misschien een keertje langsrijden tegen het einde van de werkdag, je achter een struik posteren en stiekem de mensen observeren die naar buiten komen ...

Hoe dan ook: heel veel succes! (wel mooi, net nu je je eigen bedrijf wilt profileren word je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek)

Groeten,

Temet

Tihama

Tihama

21-01-2009 om 16:02

Www.kleur-styling.nl

ben ik geweest. Ze is echt heel goed.

En geweldig dat je een uitnodiging hebt!

Tihama

May

May

21-01-2009 om 16:10

Niet al te druk over maken..

Zeker niet als het voor freelancewerk is. Ik heb al een hoop freelancer aangenomen voor redactiewerk en ik vind het veel belangrijker dat ze ervaring hebben en lekker in hun vel zitten dan wat ze precies aanhebben. Beetje netjes kan nooit kwaad, maar zwarte broek, zwarte schoenen en een tuniek lijken me echt prima!!!

Fladder

Trek vooral iets aan waar jij je in ieder geval in op je gemak voelt!! Dat straal je ook uit. Ik zou zeggen géén crème broek (vind ik sowieso niks crème, maar das persoonlijk) Een zwarte beetje wapperige broek die een beetje over je gympies valt en idd een mooie blouse/tuniek. De tip van de sjaal vind ik ook een goeie!! Niet teveel sieraden. Ennuh héél véél succes. Suus

Bastet

Bastet

21-01-2009 om 18:08

Fladder

Veel succes!!!
Groetjes,Bastet

Anna3

Anna3

21-01-2009 om 20:11

Mijn ervaring..

.. bij het 'aannemen' van freelancers -ik werk ook op een redactie- is dat ik kandidaten echt niet ga afrekenen op hoe ze eruitzien. Het is veel belangrijker dat je laat zien dat je enthousiast en gemotiveerd bent.
Als je kleren niet versleten en schoon zijn, en in de goede maat, dan is het prima. Zorg er in ieder geval voor dat je je lekker voelt in de kleren die je draagt.
Overigens gaan redacteuren en journalisten over het algemeen heel casual gekleed.
Succes!!

Geen kledingtips

maar wel heel veel succes!!

gula

verslaggevers

verslaggevers

21-01-2009 om 21:45

Redacteuren casual?

Iemand schreef hier dat redacteuren en journalisten vaak heel casual gekleed gaan en ik moest er erg om lachen. Want inderdaad, en ik werk zelf ook op een redactie, het is vaak doffe ellende Ben zelf vroeger ook gerust op bergschoenen per ongeluk bij een minister uitgekomen. En ik ken collega's die al tien jaar lang precies dezelfde set kleding dragen (wel af en toe een nieuwe hoor, maar echt alles hetzelfde, zelfde kleuren etc.). Vooral de vrijgezelle heren kunnen er iets van, dat is soms echt schaamteloos.

Het valt me wel op dat er de laatste 2,3 jaar een kentering is en journalisten iets modebewuster lijken te worden. Ik moet zeggen dat ik gezien de aard van mijn werk (veel naar onhandige plekken) altijd praktische kleding draag, jeans en een shirtje of jasje, maar ook wel eens een rokje als ik weet dat de kans klein is dat ik echt de boer op moet.

Maar Fladderbeestje, je set lijkt me prima. Freelancers dragen bij ons meestal ook gewoon iets casual, zorg dat het netjes en heel is, dan scoor je al een punt! En wees vooral erg enthousiast en leergierig.

Ik denk aan je, ik duim voor je.
Gó!

Succes

Fladderbeestje.
Volgens mij gaat het allemaal wel lukken. Je bent enthousiast en heb naar mijn idee wel de juiste kleding combi gevonden.
Zet hem op!

Prulletje

Prulletje

21-01-2009 om 23:12

Succes!

Ik ben een ramp op kledinggebied. Al zou je een jutzak aantrekken, dan zou ik het niet zien. Aan mij heb je dus niets. Maar ik wil je wel heel veel succes wensen!

Prulletje

En ook van mij

... veel succes gewenst!! Go girl

Groetjes, Mickey

Bedenk ook

dat iedereen, écht iedereen, vindt dat er iets schort aan zijn/haar uiterlijk, CV, presentatie etc.

Water stroomt naar het laagste punt, er blijft altijd iets over waar mensen moeite mee hebben. Het is dus bijna nog belangrijker om gewoon jezelf als totaalpakket te accepteren en om een goed compleet verhaal te hebben over jezelf en je eigenschappen (goed/slecht) dan om eindeloos aan dat laagste punt waar het water staat te schaven.

Dit niet om je beleren maar vooral om je te laten zien dat alle andere kandidaten ook ergens over zullen inzitten!

You go girl!

Geen tok!

Fladder het is onzin dat vrouwen met maat 52 er al gauw uitzien als een Tokkie!

Ten eerste is de uitstraling van iemand die goed in zijn vel zit heel anders dan Tok, ten tweede zijn er genoeg leuke/mooie kleren (hoeft niet perse duur ook!) te krijgen, ik zie regelmatig steviger vrouwen dan ikzelf (46-48) die er prachtig uitzien.

Leuke sjawls, mooie (grote) broche of ring of horloge (mijn zwakte ) maken het algauw mooi af!

(ps ken je http://www.losanin.nl/ of http://www.elrefashion.com/epages/61800666.sf (leuke koopjes nu!)

Tot slot natuurlijk TOI TOI TOI!! Het gaat je vast lukken!

En fladder

het eerste wat je doet als je thuis komt ná dat gesprek is even inloggen en ons uit onze duimerij bevrijden met goede berichten!
duimende albana

Mien* (tokkie)

Ik snap wel wat Fladder bedoeld hoor. Als je met maat 52 (Of zoals ik 48/50) in een joggingbroek loopt met gympen ziet dat er héél anders uit dan iemand met pakweg 38 in een joggingpak. Als je een grote maat hebt moet je echt veel beter op je kleding letten. Je bent sneller ma Tokkie.... Groet Suus

Nou

dan duimen we toch even door tot maandag

gula

Fladder!

Wat zou het mooi zijn als ze doorhadden hoe hard ze juist jou daar nodig hebben! *duimt ook verder tot maandag*

Bastet

Bastet

23-01-2009 om 11:51

Jammer

Dat is heel jammer,maar ervaring met solliciteren is altijd meegenomen,zet 'm op!
Liefs,Bastet

Potver

grmblxmwhx!!

Nou ja, succes met volgende pogingen dan maar....

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

23-01-2009 om 12:10

Jammer! en een tip

Volgende keer beter.
Trouwens, tip voor je: www.boekenzaken.nl
Misschien ken je 'm al, maar misschien ook nog niet. Ik ben er zelf ook lid van (doe vertaalwerk, maar ook redactie- en schrijfwerk) en zie regelmatig leuke dingen voorbij komen. Er zijn ook bijeenkomsten, maar daar ben ik zelf door mijn drukke gezin en bezigheden nog nooit geweest. Ik raad anderen altijd aan om het wel te doen. Doen dus, en in je netwerk investeren!
groet, Mirjam

mirreke

mirreke

23-01-2009 om 12:58

Fladder

Je bent dan ook lid van het PZO, platform zelfstandige ondernemers.
Ik denk dat je hier vooral je voordeel doet ivm netwerken. Dat is heel erg belangrijk. Ik krijg bijna al mijn werk via via, via oud-collega's of mensen voor wie ik wel eens eerder heb gewerkt. Meestal hoef ik geen enkele moeite te doen, wordt werk me gewoon aangeboden. Maar in het begin moet je natuurlijk wel jezelf zichtbaar maken, laten weten dat je er bent.
Je kunt het een jaartje proberen, het kost 65 euro. Mocht het je niets opleveren zeg je weer op. Enne, dit soort lidmaatschapskosten zijn aftrekbaar.

Fladder!

GRRRRRR Toch weet ik zeker dat je er super uitzag!! En die leuke baan komt!! Groet Suus

Jammer fladder!

enneh, misschien lijk je sneller op een Tokje, toch is een deel ook afhankelijk van je eigen uitstraling!

Als je zelf de lak hebt aan je steviger maten en ervoor zorgt dat je je prettig voelt in je kleding, dan straal je dat toch uit.

Voorbeeld: ik zat een periode in de rolstoel, als we de stad in gingen. Ik was vooral BLIJ dat ik nog buiten de deur kon komen en had lol. Ik ben niemand tegengekomen die ´over mij heenpraatte´ zoals je wel veel hoort, nee, men sprak MIJ gewoon aan (nou denk ik ook niet dat je om me heen kunt, letterlijk en figuurlijk ) en ik denk dat dat mede door mijn uitstraling komt.

Als mensen toch commentaar geven, terwijl jij er goed uitziet, dan zegt dat meer over de mensen dan over jezelf. Werk aan je zelfvertrouwen, dat scheelt heel, heel veel! En bedenk dat het heel vaak de mensen zijn die (bijna) alles kunnen eten, hoogstens eens een beetje opletten met eten, die commentaar hebben.

En verder, verder denk ik meestal dat men lekker in hun brom-sopje mag gaarkoken, als ik me goed voel (ok, ik was ook liever 15 kilo lichter, maar dat is nou eenmaal niet zo (gemakkelijk)) dan verpesten zij toch lekker hun eigen dag, met zo´n slecht hummetje, het mijne verpesten ze lekker niet!

mirreke

mirreke

23-01-2009 om 17:25

En deze, fladder?

Ken je deze al:
www.freelance.nl
Met een eigen afdeling voor tekst en vertaling. Is gratis voor de basisinschrijving. Daarmee kun je inschrijven op projecten die via deze site worden aangeboden. Het is een soort portaal waar opdrachtgevers en opdrachtnemers (freelancers) elkaar ontmoeten.
In het begin niet teveel vragen, zorgen dat je werk krijgt en een CV opbouwt.
Succes hoor.
By the way, ik heb al vaker berichtjes van je gelezen waarin je schrijft dat je wel eens bent afgeserveerd vanwege je uiterlijk, en ik wil je even laten weten dat ik dat echt schandelijk vind!
Zet hem op Fladder, beauty is in the eye of the beholder, en wie het niet wil zien is het gewoon niet waard!

rosa

rosa

23-01-2009 om 17:37

En deze!

Redactie&Co. Ze zijn een soort tussenpersoon.
Ik heb er nog nooit iets mee gedaan, maar zie vrijwel iedere dag een vacature langskomen. Wel veel (bijna) fulltime.

rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.