Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

19-12-2011 om 12:34

Stoofpeertjes

Er is gevraagd of ik met Kerst stoofpeertjes wil maken. Heb ik nog nooit gedaan, omdat ik er zelf niet van houd. Als ik google kom ik verschillende recepten tegen, en ook heel verschillende kooktijden. Hebben jullie een makkelijk recept dat ook geschikt is voor kinderen en zwangeren?


Vic

Vic

19-12-2011 om 12:35

Nog een vraag

Eet je stoofpeertjes warm, of kan ik ze ook van tevoren maken en koud eten? En zijn de kant-en-klare net zo lekker?

Thursday Next

Thursday Next

19-12-2011 om 12:49

Antwoorden

Hoe ik het doe: peren schillen, halveren en het klokhuis er uit halen. Dan in een pan met een beetje water, klein flesje rode huiswijn, kruidnagel(poeder) en kaneel(stokje). Ik laat ze meestal minstens een uur koken, meestal wel 2 uur. Af en toe even omroeren zodat alle peertjes goed in het vocht staan een tijdje. Na ruim een uur (langer mag ook) zijn ze lekker zacht, is de alcohol uit de wijn verdampt en de pan mooi rood gekleurd (na een paar keer afwassen is dat er weer uit). Koud eten kan, maar warm is het lekkerder vinden wij. Opwarmen in magnetron of even op het gas kan prima. Je kunt de saus ook nog binden met gelatine of zo, maar dat doe ik nooit. Met kant en klare heb ik geen ervaring.

ishtar

ishtar

19-12-2011 om 13:07

Ik doe

stoofpeertjes schillen, in vieren, kjlokhuis eruit, opzetten met suiker, kaneel en wat citroensap uit een flesje en water en rode port (ipv rode wijn) Het staat bij mij ook een uur of 2 op. Ruikt heerlijk!
Ik vind ze warm het lekkerst. Maar van te voren maken en daar opwarmen kan ook.
Als het voor kerst is, is het wel 'mooier' om de peertjes heel te laten met het steeltje eraan. Dus alleen de schil eraf en dan rechtop in de pan zetten. Ook dan is een kooktijd van 2 uur prima.

Bij de weg

By the way Vic, het recept is geschikt voor kinderen en zwangeren hoor! De zoete smaak zal kinderen zeker aanspreken. Ik laat ze soms heel met steeltje en schil ze. Daarna zet ik ze rechtop in de pan en doe alle hierboven genoemde ingrediënten erbij. Ziet er spectaculair uit op t bord en is ook lekker als toetje met wat ijs...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 13:37

2 uur koken

Ik vind wel dat je ze minstens 2 uur moet komen. Suiker en kaneel meng ik altijd al in een mok of kommetje. Je kunt er eventueel ook een scheut port door doen, dat is al zoetig van zichzelf. De alcohol verdampt inderdaad.

Vic

Vic

19-12-2011 om 13:42

Altijd alcohol?

Worden ze altijd in wijn of port gekookt, of kun je ze ook in (bijv.) vruchtensap koken? En bij de supermarkt staan potjes met 'perenrood' o.i.d. Die kan ik beter laten staan?

Tijgeroog

Tijgeroog

19-12-2011 om 13:51

Nee hoor

Nee hoor, dit is mijn recept:
500 stoofperen
2 kruidnagels
1/4 citroen
pijpje kaneel
2 eetlepels suiker
3 eetlepels rode bessensap
En dat allemaal 2,5 uur laten koken
En ik heb nooit rode bessensap in huis, dus ik vervang dat door water. Het idee van de bessensap is dat het mooi rood wordt (en dat geldt ook voor de perenrood), maar met alleen water worden ze ook mooi rood.
Ik zou me trouwens niet druk maken om de alcohol in de wijn, die is na al die tijd koken echt wel weg. De kinderen hier hebben gisteren nog genoten van de kaasfondue met wijn en kirsch.

Mijn recept

Stoofpeertjes (gieser wildeman) schillen maar wel heel laten (inc het steeltje, daarmee kan je ze zo handig uit de pan vissen).

Peertjes in een niet te grote pan. Daarbij een flesje bessensap (van de Betuwe, vaak bij de bakbenodigdheden). Dit met water aanvullen tot de peertjes onderstaan. Een kaneelstokje erbij en een sinaasappelschilletje (als ik dat heb, ik ga er geen sinaasappels voor kopen). Aan de kook brengen, vuur laag, en op je zachtste pitje lang laten sudderen. Er kan suiker bij als het kookt of er kan suiker bij als je de saus afmaakt, maar een schepje suiker moet er wel in vind ik, alleen die bessensap is te zuur.

Na een paar uurtjes is het wel zo'n beetje klaar. De saus afproeven op suiker en daarna een beetje binden met aardappelmeel.

Restjes saus zijn lekker door yoghurt of vla.

Groeten,

Temet

Nog simpeler

Gieser wildeman inderdaad. Opzetten met water en een pijpje kaneel. De peertjes worden vanzelf mooi rood als ze lang genoeg opstaan (zo'n 2 uur), en heerlijk zoet. Zonder bessensap (=zuur) heb je geen extra suiker nodig.
Je kunt ze prima van te voren maken. Warm zijn ze wel het lekkerst, dus wel even opwarmen (magnetron of zo).

ishtar

ishtar

19-12-2011 om 14:58

Over alcohol

het gaat niet om de alcohol, die verdampt. Maar de port geeft het een extraatje in de smaak. Ik had laatst bij mijn moeder weer eens stoofpeertjes, en waar ik die vroeger heerlijk vond, vond ik ze nu wat 'flauwtjes' Zij maakt ze met vruchtenwijn.
Bessensap zou ook goed kunnen.

Tango

Tango

19-12-2011 om 16:15

Roosvicee

Ik maak ook geregeld stoofperen met kerst en kook ze dan in water met een halve fles roosvicee (wel bosvruchten nemen, geen perziksmaak o.i.d.). Deed mijn moeder vroeger ook. Verder kaneel erdoor en wat suiker. Kaneelstokjes schaf ik er niet voor aan, want die gebruik ik verder nooit, gewoon wat kaneelpoeder dus.
Verder snijd ik ze gewoon in vier partjes met klokhuis eruit. Heel met steel eraan vind ik wel mooi, maar is voor de kinderen weer niet handig en die vinden stoofpeertjes juist zo lekker. Meestal staan ze zo'n twee uur op en zijn dan prachtig rood.

Van een chefkok hoorde ik laatst

Van een chefkok waar ik vaak mee samen werk hoorde ik laatst dat je ook bietenpoeder kunt toevoegen; een natuurlijke kleurstof. Alleen bij de restaurantgroothandel te krijgen; vuurrode peertjes krijg je dan. En het klokhuis er met een mini-meloenbolletjes-lepeltje uitscheppen. Dan heb je een peertje wat je bijna helemaal kunt opeten. Steeltje hou je over...

Grenadine

Ik maak ze met grenadine, gaat ook erg goed en ze zijn altijd zalig. Als je op smulweb 'stoofpeertjes grenadine' intikt vind je het complete recept.

Vic

Vic

19-12-2011 om 21:10

Bedankt!

Zo moet het lukken! Het lijkt me heel leuk om ze heel te maken met zo'n steeltje. Als het draadje er nog staat volgende week zal ik komen vertellen of ze in de smaak zijn gevallen.

bibi63

bibi63

19-12-2011 om 21:33

Waar is de maizena?

Mijn, volgens mij vrij traditioneel recept: Gieserman peertjes schillen, doormidden snijden, klokhuizen eruit. Opzetten met water, zodat de peertjes half onder water komen te staan (niet te veel en niet te weinig dus, want het water giet je niet af, maar bind je later). Flinke citroenschil erbij en ca. 1:15 uur laten koken op zacht vuurtje met deksel op de pan. Dan een flinke scheut bessensap erdoor en flinke scheut suiker, schepje kaneel en mespuntje kruidnagel. Nog even een half uurtje zachtjes laten koken. Citroenschil eruit halen. Maizena met beetje water aanmaken en voorzichtig door de peren roer tot gewenste dikte. Wij eten ze altijd koud.
Gr. Bibi

Geen maizena nodig

als je met weinig vocht (rode wijn in mijn geval) opzet en echt lang laat sudderen. Ik varieer naar believen met kaneel, kruidnagel, jeneverbes, laurier. Ik heb zelfs wel eens een flinke theelepel speculaaskruiden toegevoegd. Voor 'de mooi' is heel met steeltje wel goed, voor makkelijk halveer ik ze ook met klokhuis eruit.

Limonadesiroop

Ik kook de stoofpeertjes in een flinke scheut limonadesiroop. Van wijn worden de peertjes wat bruinig rood, met limonadesiroop meer rozig rood. Ik doe er behalve kruidnagels en kaneel ook anijs bij. Hoe het smaakt weet ik niet, ik eet ze niet, maar het ruikt heerlijk als het opstaat.

skik

Bibi

Ik bind het vocht altijd met aardappelmeel, dan blijft het mooi helder. Maar ik bind dus inderdaad ook.

Groeten,

Temet

Jetske

Jetske

20-12-2011 om 12:58

Gluhwein

Ik kook ze rond deze tijd van het jaar meestal in de Gluhwein (aangelengd met een beetje water). Heerlijk!
Jetske

Anne Carin

Anne Carin

20-12-2011 om 14:18

Hoi vic

Ik maak ze zo:
Peertjes (altijd Gieser Wildeman) schillen en in 2en snijden. klokhuis eruit en met alleen water, heel zachtjes (dus niet koken) laten stoven. Dan laat ik ze de hele dag op staan tot ze roze zijn. (worden ze vanzelf, zonder toevoegingen). Zijn ze zacht dan vocht afgieten, bestrooien met suiker en kaneelpoeder en nog eventjes heel zacht stoven. Lekker!!
Dit is de manier waarop mijn schoonmoeder ze 50 jaar geleden al maakte.

Caro

Caro

20-12-2011 om 16:27

Doe eens gek en maak blauwe

Die heb ik vorig jaar met kerst gemaakt!! Grote hit!!!
Gewoon peertjes stoven in blue curacao. Echt heel grappig om te zien, en ook nog echt lekker. Wel flinke schep suiker erbij gedaan!!!

Op het werk

Kreeg ik een keer peertjes van iemand, best veel.
Heb ze gekookt met druivesap, bij gebrek aan beter en omdat het nogal onverwachts was. Nou ja water en druivesap.
Ook omdat ik wist dat we niet langer dan ong. 1,5 uur zouden hebben om het 'op' te laten staan.
Ging prima! De peertjes waren enorm lekker!
Ik dacht druivesap is net zoiets als wijn, toch? (alleen zonder alcohol dan)
Dus misschien nog een optie?
groeten albana

Pluk53

Pluk53

22-12-2011 om 12:01

Balsamico

in kwarten, en opzetten met beetje water en rode balsamico-azijn, suiker naar behoefte en een vanille-stokje. Twee uur stoven.

Vic

Vic

22-12-2011 om 13:09

Bessensap

Ik heb bessensap gekocht, en kaneelstokjes en suiker. Daar ga ik ze dus mee maken. In een draadje hieronder kwam ik stoofpeertjes tegen als nagerecht, maar bij mij is het gewoon een bijgerecht.

Korter

ik snij de peertjes in vieren, haal het klokhuis eruit en doe ze met rode bessensap, suiker en kaneel en wat water in een pan, laat ze ongeveer 3 kwartier koken. Ook dan zijn ze al heerlijk zacht.
Koud vind ik ze het lekkerst.

jessica 5

jessica 5

22-12-2011 om 23:27

Nog sneller

Ik snij de peertjes in vieren, haal het klokhuis eruit en doe ze met rode bessensap, suiker en kaneel en wat water in een magnetronschaal die je dan afdekt. 20 minuten op 750 watt in de magnetron en klaar zijn je peertjes.

Waarom zo snel?

Het zijn STOOFpeertjes, die moeten juist lekker lang opstaan. Beetje terug in de tijd, ik krijg er altijd een "kijk-mij-eens-leuk-koken"-gevoel van. Maar goed, ik heb geen magnetron en ook geen snelkookpan, ik ben gewoon een langzaam soort denk ik.

ishtar

ishtar

23-12-2011 om 18:05

Lekker lang opstaan

en het ruikt zo lekker. Van mij hoeft het niet snel.

Vic

Vic

25-12-2011 om 17:37

Rood?

De peren staan nu ruim een half uur op, dus nog wel even te gaan. Wanneer worden ze rood? (oftewel: gaat het wel goed, want ze zijn nu nog helemaal wit?).

Vic

Vic

25-12-2011 om 21:23

Ze zijn rood

Ik heb ze 2,5 uur gekookt. Toen oudste thuis kwam vroeg ze of ik appelflappen gebakken had, want het hele huis ruikt naar kaneel Nu afwachten of ze in de smaak vallen morgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.