Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dees

Dees

09-03-2016 om 11:52

Thee drinken


Half a twin

Half a twin

13-03-2016 om 10:08

Onder het genot van een kopje thee............

Zeg Ad dit is een discussieforum! Heb jij het nooit dat je een avondje afspreekt met vrienden en dat je bij de koffie/thee via de verplichte beleefdheden, bij mensen die je lang niet hebt gezien, overgaat op het nieuws van de dag? Dat je tegen de tijd dat je een wijntje inschenkt zwaar zit te bomen over de toestand in de wereld?
In een normaal gesprek ga je vaak al van het ene onderwerp naar het andere, op een discussie forum is dat ook doodnormaal!

Half a twin

Half a twin

13-03-2016 om 10:11

Aangemoedigd door de fabrikant

Een bekend theemerk moedigt dit ook aan. Op de labels van de zakjes staat tegenwoordig een vraag afgedrukt. Bedoeld om tijdens een kopje thee een gesprek op gang te brengen en dan niet alleen over de thee zelf. Bij een nieuwe pot heb je weer een nieuwe vraag.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2016 om 14:03

Hal a twin

"In een normaal gesprek ga je vaak al van het ene onderwerp naar het andere, op een discussie forum is dat ook doodnormaal!"

Eens, maar een discussie die niet weer uitdraait op islam en vluchtelingen is ook wel eens prettig. En daar gingen we wel weer heen met die Cohen.

Half a twin

Half a twin

13-03-2016 om 15:57

Ad foei!

Jij was degene die over Cohen begon, dus nou niet miepen dat de discussie de verkeerde kant op ging. Ik had niet eens door dat het daar over ging. En slapper slapper slapper van Wilders was een leuke variatie op minder maar niet meer dan dat!

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2016 om 22:41

Half a twin

Iemand begon over de politieke connotaties van 'theedrinken', misschien was het je ontgaan dat dat een verwijzing naar Cohen was. Mij niet.

Half a twin

Half a twin

14-03-2016 om 08:47

Ad lees zelf even terug

Iemand begon over de andere betekenis van thee drinken. Ik (en daarin ben ik vast niet de enige) had de link met Cohen nog niet gelegd. Daar kwam jij mee op de proppen. Dan plakt iemand de link van het DWDD college en roep jij op om de dicussie niet te laten ontsporen.
Als ik je daar op wijs, speel jij de vermoorde onschuld, beetje moeilijk discussiëren zo. Als je niet over vluchtelingen en de hele politieke toestand wil praten begin er dan zelf niet over!

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2016 om 12:00

Half a twin

Ach ja, als je het negatief wilt uitleggen ga je je gang maar.

Half a twin

Half a twin

14-03-2016 om 12:19

Om bij het onderwerp te blijven:

Iets met pot en ketel?

Kaaskopje

"Leuk, een theemuseum! Maar als theeliefhebber moet je toch licht in de stress schieten in de winkel van het museum? Zoveel keus!"

Nee hoor, geen stress. Er is een uitgebreide handleiding bij de verschillende theesoorten en je krijgt echt alle tijd om die te bestuderen. Wij zijn eerst in het café wat gaan drinken (en kregen daar dus alle tijd voor die handleiding plus dat we de thee natuurlijk konden proeven) en zo ga je "gewapend" naar de winkel toe.

Jammer dat ik er niet in de buurt woon!

Puck

Puck

14-03-2016 om 13:37

Kaaskopje

De theefabriek heeft een webwinkel, kan je thuis alles rustig nalezen en van al die omschrijvingen wordt je helemaal lyrisch. Alsof ze het over de duurste wijn hebben. Wel een aanrader om losse thee te kopen, ik koop daar altijd mijn thee. Hortensia, ook iets voor jou wel denk ik.

tonny

tonny

14-03-2016 om 16:09

thee - en hoe het kan gaan

Mijn moeder was altijd een heel serieuze theedrinkster. De juiste soort theepot, losse thee, netjes een bepaald aantal minuten laten trekken. En een wolkje melk.

De laatste jaren van haar leven dronk ze suffe bungelthee, hup zakje in het kopje. En dan het zakje hergebruiken. (als ze geweten had dat dat ongezond was, had ze het vast niet gedaan) Smaakjes niet nee, daar zag ze de aardigheid niet van.

...

De laatste theezakjes zitten nu in mijn theetrommel. Haar theetijd is voorgoed geschiedenis.

Zakjes

Ben ik de enige of zijn er nog meer mensen die het om onbegrijpelijke redenen een ontzettend smerig gezicht vinden als mensen thee drinken uit een mok waar het zakje nog in zit en het labeltje er dus uitbungelt? Het slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar toch.

skik

Hortensia

Hortensia

14-03-2016 om 17:29

Oeh, theefabriek!

Ja Puck, dat heb je goed Daar hou ik wel van! (lijkt me leuk te combineren met een fietstocht!

Hortensia

Hortensia

14-03-2016 om 17:30

Tonny

Dat zijn van die mooie herinneringen die nu een traan oproepen, maar ook een glimlach, vermoed ik!

Inanna

Inanna

14-03-2016 om 17:50

oh oh Skik

Dat doe ik, maar ter verdediging, het is niet echt thee, maar een mengsel van kruiden, mag het dan wel?
Er staan wel allerlei spreuken op de labels, die van zojuist zei me "Love your soul"

Grrr

O jakkes, Inanna. Ik vind het al zo'n crime dat als je ergens thee krijgt, het heel vaak geen thee is maar heet (of minder heet) water en een keur aan zakjes, en dat van die zakjes dan een groot aantal helemaal geen thee bevatten maar iets anders; of wel thee, maar met een akelig snoepjessmaakje. Maar dat er op die labeltjes dan ook nog allerlei diepzinnig bedoelde spreuken staan: driewerf bah! Al zou er nog zulke lekkere thee in zitten, alleen al om dat geneuzel zou ik het niet kopen. Maar goed, jij hebt minder last van dit soort rare allergieën, dus jij kunt m gewoon lekker drinken.

Nog erger is trouwens dat opgelegde leukig doen van Pickwick met die gespreksonderwerpen op de thee. Sodekanis toch op! Als ik al om een gespreksonderwerp verlegen zou zitten (zelden het geval) dan ga ik toch niet te rade bij Douwe Egberts. Dan begin ik wel gewoon over het weer.

Groeten,

Temet

Inanna

Inanna

14-03-2016 om 19:02

Temet

Ik hoop niet dat je nu denkt dat ik blij wordt van dat soort spreuken, ik vind ze doorgaans vooral gemaakt diepzinnig en zweverig en dat past echt niet bij mij. Het feit dat het merk Yogi is, is me eigenlijk al te zweverig, maar ik vind het wel erg lekker, dus ik zet me er maar overheen.
Ik heb eigenlijk nooit thee in huis en als het al thee is, is het groene thee met... jawel... een smaakje!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2016 om 16:39

Puck

Ja ik had de webwinkel gezien. Wat een keus . We hebben hier een Simon Lévelt, dus als ik meer keus wil kan ik ook daarheen, maar ik kom amper in de stad, dus dan ga ik ook niet alleen voor thee. Ik moet opbiechten dat ik een paar oprechte pogingen heb gedaan om losse thee te gebruiken, maar dat versloft altijd weer. Zo'n gedoe die losse theeprutjes. Een oplossing is om lege theezakjes te gebruiken. Ik had rechthoekige zakjes, die je of in de theebeker kunt zetten, of tussen deksel en pot kunt klemmen. Dat werkte eigenlijk best goed, maar toch keren we na zo'n poging weer terug naar de kant en klare buideltjes.

Vrijheid blijhied

Ik drink gevarieerd, gewoon waar ik op dat moment zin in heb. Ik zou het niet fijn vinden als een collega op welke wijze dan ook zich ging bemoeien met hoe ik iets drink.

Vraagje, warmen jullie ook wel eens je koffie op in de magnetron, als die in de drukte weer koud is geworden?
Doe ik wel eens uit gemakzucht en omdat ik de bonenmachine te veel herrie vind maken.

Hortensia

Hortensia

16-03-2016 om 17:22

Flanagan

Ja, soms zet ik koude koffie weer in de magnetron.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-03-2016 om 19:28

@Tonny

En dan het zakje hergebruiken. (als ze geweten had dat dat ongezond was, had ze het vast niet gedaan)

Dat zinnetje van jou intrigeert me. Ongezond? Waarom dat dan?

Half a twin

Half a twin

16-03-2016 om 19:41

Bacteriegroei?

Ik zie het de huishoudelijke hulp van mijn oude buurvrouw nog doen. Plons plons het zakje een paar keer op en neer in de grote beker heet water, zakje omhoog, even uitknijpen tussen duim en wijsvinger en dan op het aanrecht, klaar voor het volgende kopje thee.
Dan gaat zo'n zakje een paar keer heen en weer tussen lauw en wat heter, neel goed om bacteriën te laten groeien. Brrr. Als de hulp er was dronk ik nooit thee.

Puck

Puck

17-03-2016 om 09:41

Kaaskopje

Klopt, losse thee is net even meer werk dan een theezakje, maar aangezien ik minstens 3 poten per dag drink en thee uit zakjes gewoon echt veel minder lekker vind is het me dat zeker waard. Voor een hele pot gebruik ik idd die lege theefilters die je moet vullen. Die koop ik vaak in duitsland in grote hoeveelheden in, zijn ze veel goedkoper dan in Nederland. Als ik 1 kop zet dan gebruik ik zo'n ronde theelepel/bol. Na t trekken gelijk even leegtikken in de afvalbak en uitspoelen met water en klaar. Zo'n pot met ingebouwd filter leek me altijd al een ramp om schoon te maken en gisteren toevallig bij Hortensia de proef op de som genomen en idd: dat zou niets voor mij zijn haha. Ik hou t lekker op mijn zelf gevulde theezakjes (en op de camping dan voor het gemak dan maar de lipton piramidezakjes, die gaan ook nog wel)

Walnotenthee

Ik drink wel eens losse thee met stukjes walnoten, heerlijk.
Dan gebruik ik een ouderwetse thee-ei.

Het mooie van thee is dat er ook thee bestaat met een medische toepassing.
Vb lipton rozebottelthee (met frambozensmaak) is goed tegen blaasontsteking.
In Zwitserland wordt veel vaker thee gedronken met een geneeskundige' toepassing ipv medicijnen.
Zo is lindebloesemthee voor vele kwaaltjes ( ontstekingen) een veel toegepaste grootmoederswijsheid.
Lindebloesem heeft zo'n sterke werking dat jonge kinderen nog geen lindebloesemthee mogen drinken.

Is dat niet mooi, genieten van een kopje thee en tegelijk verminderen de kwaaltjes.
Wie daarentegen te vaak koffie drinkt, kan juist last krijgen van trillende handen; de koffieverslaving.

---
Door dit draadje, zal ik tijdens de activiteiten met een groep bejaarden geen theezakjes meer gaan hergebruiken. Ik plonste het zakje, kneep het niet uit maar liet het wel in een leeg kopje hangen voor een volgende theeleut. Blijkbaar niet zo verstandig , oudere mensen zijn al zo bevattelijk voor bacteriën..

Hortensia

Hortensia

17-03-2016 om 10:41

Puck!

Mijn mooie theepot!

('t is inderdaad nog wat onhandig, maar dat went wel )

Puck

Puck

17-03-2016 om 10:51

Flanagan

Die geneeskrachtige dingen zijn natuurlijk geen thee in de zin dat er "thee" in zit. Het zijn kruidenmengseltjes/infusions die op dezelfde manier bereid worden al thee, maar met echte thee heeft het natuurlijk niets te maken.

Hortensia

Hortensia

17-03-2016 om 11:09

geneeskrachtige thee

Dan heet het geen thee meer, maar een infuus van geneeskrachtige kruiden En dat is geen infuus dat je aan je arm hangen in het ziekenhuis.

Soms gebeurt dat ook met koud water, dan heet het maceraat.

Als ik het me goed herinner uit mijn apothekers assistente opleiding van 35 jaar geleden, in de tijd dat men nog veel zelf maakte
Er zijn nog een paar methoden om werkzame stoffen uit de planten te krijgen, bijv. tinctuur (op alcoholbasis). En extracten die weer onder te verdelen waren in vloeibaar, droog en pasta-achtig.

Maar ik merk dat ik veel ben vergeten (helaas, het was het meest interessante onderwerp uit die hele opleiding!).

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2016 om 12:33

Puck

"Zo'n pot met ingebouwd filter leek me altijd al een ramp om schoon te maken en gisteren toevallig bij Hortensia de proef op de som genomen en idd: dat zou niets voor mij zijn haha."

Wij gebruiken deze dupbbelwandige, duur ding voor een theepot maar hij is wel ideaal en schoonmaken, ach even leeggooien en onder de kraan. Het kokende water van de volgende zetting steriliseert het wel.

https://www.dekoffiethuiswinkel.nl/bodum-columbia-theepress.html?gclid=CIGu0J3Px8sCFcE_GwodjHILXQ

Kruidenthee

@Puck, maakt dat iets uit?
Als ik in een restaurant muntthee bestel en ik krijg een lichtgroene thee met een vers blaadje munt, geniet ik ook.
Gelijk aan een kopje rozebottelthee met frambozen (lipton) of een citroenthee met honing als ik verkouden ben of brandnetelthee als ik wil afvallen. Thee drinken is genieten van een kop heet water met een keur aan variatie blaadjes. Heel persoonlijk hoe sterk.

http://www.permacultuurnederland.org/permacultuurtk/theegids.pdf?phpMyAdmin=d53ee5343433a8c1cf8a0f6cfa21c26c

Juno

Juno

17-03-2016 om 19:08

Brr

Vandaag op het werk het dieptepunt in theedrinken meegemaakt: naast de waterkoker stond een bakje met reeds gebruikte éénkopszakjes te wachten op een nieuwe ronde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.