Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tips & tricks voor de afwasmachine

Wij gaan binnenkort verhuizen en in ons nieuwe huis zit al een afwasmachine. Om het wiel nou niet weer helemaal zelf uit te moeten vinden zou ik graag willen weten wat nou in de praktijk handig is en wat niet.
Maakt de kwaliteit van het afwasmiddel nou echt uit? Op reclames hebben ze het altijd over zout voor de afwasmiddel, wat is dat en waar is da voor? Blokjes of juist niet? Glansmiddel echt nodig? Hoe voorkom je vieze geur, wat ik wel eens hoor, enz.
Groetjes Jessica


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zout, glans en ander

Zout is voor de ontharding van het water en ja, dat is nodig en nee, in feite kost het geen drol. Broxo hier. Glansspoelmiddel is wel nodig om te voorkomen dat je een raar soort aanslag krijgt op je glazen. Wel hebben wij proefondervindelijk bepaald hoe weinig er nodig is om nog een goed resultaat te krijgen en dat is minder dan de fabrikanten voorschrijven
Wij gebruiken dus de losse combi van zout, glansspoel en poeder, omdat dat het goedkoopst is. Je kunt ook van die alles-in-één-blokjes gebruiken, da's makkelijker maar duurder. Begrijperlijkerwijs gaat hier dus het goedkoopste poeder in de machine en dat werkt goed.

Hardheid water

De hardheid van het water is van belang; dat kun je nakijken op de website van je waterleidingbedrijf. Afhankelijk daarvan heb je namelijk meer of minder onthardingszout nodig en dat is in te stellen op je vaatwasser. Wij wonen in een gebied met zeer hard water, en hebben na een dure reparatie ons door de reparateur laten vertellen dat elke maand schoonmaken met zo'n speciaal schoonmaakpoeder of -flesje bij ons echt nodig is.
Stinken doet 'ie bij ons niet; wij draaien elke avond een keer en zetten dan de deur op een kier om de damp eruit te laten. Overdag zetten we er uiteraard wel de vuile vaat in, maar dat krijgt geen tijd om vieze geurtjes te gaan ontwikkelen. En ik heb een hekel aan parfumlucht, zeker aan m'n kopjes en bestek, dus zo'n geur-ding wil ik niet in m'n vaatwasser.
We gebruiken alles-in-1-blokjes, vooral vanwege het gemak.

Caroro

(Janneke)

(Janneke)

24-02-2009 om 20:44

Ik gebruik

*de alles-in-1-blokjes van Sun, heb ooit eens die van de aldi en eigenmerk van C1000 geprobeerd, maar die vond ik niet goed.

*Ik gebruik ook nog extra, de glansspoelmiddel (merk maakt niet uit) en het zout (Broxo)...ook al zijn het alles-in-1-blokjes...zonder glansspoelmiddel en zout is de vaat niet schoon.

*Om mijn vaat goed te laten opdrogen, moet ik mijn deur dichtlaten. Dit is per type en merk verschillend hoor. Vraag het even na. Als ik mijn deur openzet zodra hij klaar is, droogt hij niet mooi op.

*Losse poeder is inderdaad het goedkoopste.

*ik hoef mijn vuile vaat niet te spoelen, ik draai elke dag een machientje dus stinken doet hij niet.

Veel plezier met je vaatwasser!!

Kort programma

Als er weinig smerige vaat inzit, het korte glazenprogramma draaien scheelt veel energie. En het wordt bij ons prima schoon.
Jonne

Mover

Mover

24-02-2009 om 21:42

Lidl

wij gebruiken de blokjes van de lidl w5 blokjes. Hebben gemiddeld water en hoeven (aldus verpakking) geen extra zout te gebruiken. Werkt al 11 jaar zonder storing. Apparaat is ongeveer 15 jaar oud.
(Jammer eigenlijk dat-ie nog niet kapot is, ik wil heel graag dat de volgende veel minder herrie maakt in onze open keuken).
Apparaat draait 1x per dag (= 'snachts). Deur blijft dicht; 's ochtends is alles klaar, en droog. Niks geen problemen met dof/glans. Geen luchtjes, enzovoorts.

kaatje43

kaatje43

24-02-2009 om 22:26

Even de beschrijving van de machine lezen.

Wij hebben sinds een paar jaar een machine waar je zowel geen glansmiddels als zout voor hoeft te gebruiken. Apart dan. Wel gebruik ik de 3 in 1 blokjes van Dirk v.d. Broek (Trent). Goedkoop en maakt gewoon goed schoon. Het ligt aan de regio hoe hard het water is.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-02-2009 om 22:42

Ook eigen merk blokjes

en verder glansspoel en zout, ook de eigen/goedkope merken....nooit problemen

Kaatje

Als je 3-in-1-blokjes gebruikt, zit daar het zout en glansspoel al in, daarom hoef je het niet apart te gebruiken

Vic

Vic

25-02-2009 om 09:26

Alles-in-1

Ik gebruik ook alles-in-1 blokjes. Is vast wel duurder dan losse ingrediënten, maar AH heeft ze regelmatig in de aanbieding dus dan haal ik een voorraadje. Hij draait elke avond, dus hij stinkt nooit.

Jessicah

Jessicah

27-02-2009 om 14:45 Topicstarter

Voorspoelen of niet

Bedankt voor de antwoorden tot nog toe, ik ben al weer wat wijzer. We zullen waarschijnlijk wel voor los poeder, zout en glansmiddel gaan. Uit jullie verhalen komt het op mij over alsof die blokjes toch niet altijd de juiste verhouding hebben en bovendien nog duurder zijn ook.
Wat de hardheid van het water betreft, die is hier officieel hard. Alleen bij de wasmachine gebruik ik daar nooit iets extra voor en toch blijken we geen problemen te hebben met kalkaanslag.
De oorspronkelijke gebruiksaanwijzing van de afwasmachine is er niet meer. Ik weet niet eens welk type het is, want het is een inbouwmachine en we wonen nog niet in het nieuwe huis. Ik neem aan dat dat wel ergens aan de binnenkant te zien zal zijn, ik zal morgen eens kijken.
Ik heb nog een vraagje? Spoelen jullie de vaat ook eerst voor voordat je hem in de machine plaatst of alleen als het erg vet/vuil is of helemaal niet en gebruik je in dat geval alleen een langer programma met hogere temperatuur?
Groetjes Jessica

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-02-2009 om 15:32

Op internet

Veel gebruiksaanwijzingen kun je via internet wel downloaden, dus het is de moeite waard om even te kijken naar het merk en type. Zelfs als je het type niet weet zou ik toch een handleiding van dat merk downloaden, want vaak zijn veel dingen wel hetzelfde.

Voorspoelen onder de kraan doe ik alleen als er heel veel voedselresten op zitten, anders verstopt het filter. Of als iets echt heel snel zal gaan stinken, vis bijvoorbeeld. Vet kan de machine wel aan.
Qua programma kies ik altijd voor het eco-programma. Dat duurt het langst maar in het boekje staat dat die echt het zuinigst is, en dat programma maakt voldoende schoon.

Ik gebruik zelf blokjes, vind ik toch makkelijker dan poeder. Zout moet daarnaast toch aanwezig zijn in het reservoir, maar dat hoef ik dan maar eens in de zoveel maanden bij te vullen. Idem voor glansspoel, daarvoor zit een stelknopje in de vuldop en die kun je dan op laag verbruik zetten.

Advies monteur

Wij hebben diverse keren een monteur bij onze (maandagochtendmodel) vaatwasser gehad. Al deze monteurs adviseerden altijd poeder te gebruiken. De samenstelling van de 3-1 of nog-meer-in-1-blokjes is veel te geconcentreerd, wat weer nieuwe problemen kan geven. Sindsdien koop ik dus altijd poeder en combineer ik dat met zout en glansspoelmiddel. Is veel goedkoper in gebruik, ik doe zeker 3 maanden met een grote fles Sun-poeder.

Voorspoelen

Ik spoel ovenschalen, pannen en heel vuile borden en bestek wel even voor. Dit in tegenstelling tot manlief, die denkt dat die aangebakken korsten lasagne spontaan zullen verdwijnen in de vaatwasser. Wat ze dus niet doen waardoor ik me dan weer een breuk sta te schrobben op die schalen

Zelden voorspoelen

Die lasageschaal van gisteren (met oa spinazie in de saus) is prima schoon geworden. Een pan waarin ik snert heb gekookt, spoel ik wel voor. Aardappel wil een enkele keer ook wel eens blijven zitten. Maar verder spoel ik maar heel zelden voor.
Een vaatwasser heeft een heel ander systeem dan een wasmachine. Die twee zijn niet te vergelijken en kalk heeft een ander effect. En echt, dat zout is zo ongeveer het goedkoopst aan spullen die je nodig hebt.

Tirza G.

Tirza G.

27-02-2009 om 23:02

Kalk

Heeft niet zozeer invloed op je machine of leidingen, maar op je afwas. Er komt een wit waas overheen Ik spoel niks voor. De grote hompen gooi ik in het afvalbakkie en verder plemp ik alles zo in het machien. Ook pindasaus-pannetjes en lasagnaschalen
Twee uitkijkpunten: het zetmeel van aardappels wil nog wel eens neerslaan op de rest van je servies. Krijg je van die ruwige glazen, dat je denkt: mmm, volgende keer tóch maar even voorspoelen.
Het oranje van pastasauzen (etc) trekt erg snel en vrolijk in plastic. Al je tupperware krijgt een oranje waas

Tirza

Wel voorspoelen

ik spoel wel voor, alleen borden en pannen, met KOUD water.

In mijn vaatwasser zit een labyrinth wat verstopt kan raken door teveel etensresten, als dat ding de geest geeft, heb je een onderdeel van 180 euro te vervangen.

(voor ons toen een voordeel, mijn oude vaatwasser begaf het en ik kocht onze Bosch, zgan, voor 250 euro, omdat de vorige eigenaren de reparatie te duur vonden)

kaatje43

kaatje43

28-02-2009 om 11:32

In het boekje van mijn machine

staat zelfs dat je niet mag voorspoelen. Daar raakt ie van in de war. hi hi. Ik hou zo van 'm!!

kaatje43

kaatje43

28-02-2009 om 11:35

Genista

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Wel staat er dat bij de minste hardheid geen zout nodig is, maar dat zal wel bijna niet voorkomen. Ik heb nog ff goed gekeken, maar het is zelf 4 in 1.

Kaatje

We zijn het eens En ook de handleiding van onze vaatwasser meldt "niet voorspoelen". Wel grove etensresten verwijderen, maar dat lijkt me wel erg logisch. Ook ik wil het labyrint niet verstoppen.
Jessicah, verwacht trouwens niet dat je waterrekening nu lager gaat uitvallen. Je moet toch een vorm van sopje maken om kookplaat en aanrecht te reinigen.

tonny

tonny

28-02-2009 om 19:25

Tja, de vaatwasser

die zat ook al in de keuken van het huis waarin we nu wonen. Maar wij gebruiken hem alleen op zondag of bij veel visite.

Dus dat zou je ook kunnen overwegen, vanaf je verhuisdag.

Al die blokjes/poeders/zouten zijn naar mijn idee meer milieubelastend dan een theelepeltje dreft of een van zijn naamloze familieleden. En dat sopje moet je tóch al maken om je aanrecht en de kookplaat af te nemen

tonny

kaatje43

kaatje43

01-03-2009 om 15:11

Wat water betreft weet ik het nog zo net niet, tonny.

Volgens mij verbruik je meer water als je met de hand afwast (inclusief spoelen) dan dat je vaatwasser verbruikt, zeker als het een wat nieuwere is. Ik heb het zelf een keer uitgetest en bij mij kwam de machine als winnaar uit de bus. Voor een sopje van je aanrecht heb je niet zo veel water nodig.

Jessicah

Jessicah

01-03-2009 om 15:45 Topicstarter

Geen zorgen, tonny

We zijn in ons gezin met z'n zessen en eten naar goed italiaans gebruik twee keer per dag warm. Die afwasmachine zal hier niet snel half leeg draaien.
Groetjes Jessica

tonny

tonny

02-03-2009 om 08:39

Ach nee, dat water...

... dat zit me niet zo dwars. Eerder de zouten en de toch agressievere schoonmaakmiddelen die in het afvalwatersysteem terecht komen.

Tonny

kaatje43

kaatje43

02-03-2009 om 10:47

Tonny

Dat het water je niet zoveel dwars zit. Wij verspillen met elkaar ontzettend veel liters schoon water. Lijkt mij toch net zo goed een milieukwestie.

Tonny

Zijn die schoonmaakmiddelen inderdaad agressiever dan het reguliere flesje afwasmiddel?

tonny

tonny

03-03-2009 om 15:58

Kijk maar eens op het etiket

van het flesje handafwasmiddel en het vaatwasmiddel voor de machine. Dat is echt ander spul hoor.

Tonny

(Tuurlijk Kaatje, dat water is niet onbelangrijk, maar schoon water laten wegstromen is wat anders dan chemisch verontreinigd water laten wegstromen)

Olijfolie; waarschuwing van de monteur

Voor wat het waard is: vorige week een lekkende vaatwasser laten repareren. Er zat een lek in één van de pvc buizen. Volgens de monteur was olijfolie de boosdoener; dit zou het pvc aantasten en dit zou in de branche tegenwoordig een alom heersend 'probleem' zijn. Ik ben er zelf nogal sceptisch over, maar de monteur beweerde dat je pannen waarin met olijolie gebakken is, altijd even met keukenpapier moet afnemen voor ze in de vaatwasser gaan.
Geen idee of het de levensduur verlengt, maar ik geef hem even mee

groet, Dominica

Tirza G.

Tirza G.

08-03-2009 om 11:45

Onzin

Olie tast PVC niet aan, dat is echt onzin. Bovendien spoelt al die olie lekker weg, want het is vloeibaar. Iedere vw-monteur heeft zijn eigen fabeltjes

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-03-2009 om 11:47

Schoon water

Schoon water laten wegstromen is echt heel erg zonde. Al die energie (en chemicalien!) die er in gestopt zijn om het schoon te maken.......die moeten nu weer worden ingezet, terwijl het eigenlijk niet nodig is omdat het schoon water is. Maar ja, het vermengt zich.......
De vw-middelen zijn niet zo bar milieuvervuilend meer, dat valt best mee. En handafwasmiddel is niet zo bar milieuvriendelijk, dat valt best tegen. Dat je dingen niet in je oog moet krijgen, wil niet per definitie zeggen dat het heel erg milieubelastend is. Citroensap moet je ook niet in je oog krijgen.

Tirza

mirreke

mirreke

08-03-2009 om 17:29

Nou... (over olie)

Mijn lief is masseur en wast zijn handdoeken ed. natuurlijk gewoon in onze wasmachine. Deze olie heeft wel degelijk het manchet aangetast. Er zijn speciale manchetten van dikker en ander materiaal (dikker PVC? of ander PVC) voor als je veel met olie werkt, die hebben we nu dan ook. Wie weet geldt dat voor vaatwassers ook wel.
Let wel, wij koken ook met olijfolie, en ik heb nog geen lekkage gehad, en totdat ik daarnet dit draadje las heb ik er nooit aan gedacht. Wel een vaak niet leegpompende vaatwasser, maar dat ligt volgens mij ergens anders aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.