Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

LikableCobra14

LikableCobra14

05-03-2022 om 17:44

Tuin, tegels vs kunstgras


Toch nog even over die afwatering: Als jij,  je buren en diens buren allemaal de boel dichtleggen met tegels en/of kunstgras dan kan het water nergens heen. Dan heb je met die stortbuien plaatselijke "overstromingen".
Voorbeeld:
Bij het huizenblok naast het onze liggen alle betonjungles keurig op afschot naar de, over de volle breedte betegelde, brandgang daar verzamelt al het water zich en na een fikse stortbui staat het water dan soms 15 cm hoog. Probeer dan naar eens met droge voeten met je fiets weg te gaan!
Gelukkig kan ik net daarvoor naar de straat,  heb zelfs nog keuze naar de eigen straat of de straat achter ons.  Als het water heel hoog staat kan ik alleen maar naar de straat achter ons.

Je moet doen wat je zelf wil maar wees dan voorbereid op waterballetten bij fikse regenbuien 

Leene

Leene

06-03-2022 om 08:37

Mamavantb schreef op 05-03-2022 om 22:07:

@ Leene, Dom om niet te luisteren? En wie ben jij dan wel niet? Dring je mening lekker aan een ander op, maar ik ben daar niet van gediend! Ik stel een duidelijke vraag en wens niet betutteld te worden door betweters zoals jij.

Het kwam vervelender uit mijn strot dan ik bedoelde. Maar ik neem er geen woord van terug. Heel veel mensen in Nederland hebben een postzegel tuintje. Maar al die postzegel tuintjes bij elkaar  vormt een heel groot deel natuur als je die allemaal gedeeltelijk beplant. Mijn man heeft in de gemeente raad gezeten. Ze hebben het daar gehad over belonen van mensen die hun tuin gingen beplanten. In ieder geval een deel ervan. De reden? Lees het verhaal van Haaknaald hierboven. De afwatering. Is echt een enorm probleem. Het is er toen niet van gekomen, financiën niet toereikend. En mensen beboeten die hun tuin laten verharden is ook weer zo wat nietwaar..

Leene

Leene

06-03-2022 om 08:47

En nog een laatste ding TO. Als je niet.veel werk wilt aan je tuin, neem dan geen verharding. Wij hebben ook wel tegels in de tuin, naast veel beplanting. We hebben het meeste werk aan de tegels. Ze worden groen, er gaat onkruid tussen zitten en omdat we op veengrond wonen verzakt de boek snel. Veel werk dus. Ik weet niet goed hoe kunst gras er uit gaat , zien. En toch omdat ik het niet kan laten. Kies voor een klein boompje. Een sierpeer bijvoorbeeld. Met wat groenblijvends er onder. Alleen 1 x per jaar snoeien. Verder geen werk. Maar wel een hoop vogeltjes. Ook in het voorjaar, ze halen wat van de takken. Superleuk. Dus als je wat beestjes wil zien is dat de makkelijkste route. Je mag doen wat je wilt maar ik hoop echt dat i edereen die alleen maar tegels wil of heeft, toch nog iets beplanting overweegt. Echt als je het slim aanpakt is het niet veel werk

Leene

Leene

06-03-2022 om 08:52

onze achtertuin is overigens ook maar 48 vierkante meter.

Na dertig jaar in de binnenstad met alleen een balkonnetje te hebben gewoond en nu heerlijk een tuin, is het voor mij echt hilarisch dat mensen dat gaan betegelen of kunstgras nemen vanwege de kinderen. Maar dat moet iedereen vooral zelf weten. Waren de mensen op andere vlakken ook maar net zo bescheiden met hun eigen mening als we hier geacht worden te zijn.
Los daarvan vind ik het jammer Leene, dat dat voorstel het niet gehaald heeft in de gemeente want afwatering is een probleem dat steeds groter gaat worden.
Er zijn ook gemeentes waar je een soort bonus krijgt als je bijvoorbeeld de open haard wegdoet. Goed initiatief: zo dwing je niemand, maar er verbetert wel wat.

Leene schreef op 06-03-2022 om 08:47:

En nog een laatste ding TO. Als je niet.veel werk wilt aan je tuin, neem dan geen verharding. Wij hebben ook wel tegels in de tuin, naast veel beplanting. We hebben het meeste werk aan de tegels. Ze worden groen, er gaat onkruid tussen zitten en omdat we op veengrond wonen verzakt de boek snel. Veel werk dus. Ik weet niet goed hoe kunst gras er uit gaat , zien. En toch omdat ik het niet kan laten. Kies voor een klein boompje. Een sierpeer bijvoorbeeld. Met wat groenblijvends er onder. Alleen 1 x per jaar snoeien. Verder geen werk. Maar wel een hoop vogeltjes. Ook in het voorjaar, ze halen wat van de takken. Superleuk. Dus als je wat beestjes wil zien is dat de makkelijkste route. Je mag doen wat je wilt maar ik hoop echt dat i edereen die alleen maar tegels wil of heeft, toch nog iets beplanting overweegt. Echt als je het slim aanpakt is het niet veel werk

Inderdaad is een tegeltuin meer werk dan een begroeide tuin  scheef liggende tegels oogt veel sneller slordig dan ongelijk verzakte borders. Als je het dan aanpakt moet het ook allemaal eruit en weer recht gelegd. Dat kan je niet in stukjes delen, omdat tegels moeten aansluiten op elkaar. Mijn man kan het zelf een daar gaat dan 3 vrije dagen en een weekend aan op. Het laten doen is misschien sneller maar kost ook veel. 

Wij zitten op poldergrond dus iedere 7 jaar ongeveer zijn wij aan de beurt om een paar kuub zand te laten komen,  grond voor in de borders en een week een onbegaanbare tuin. Dan hebben wij nog 50/50 echt gras en borders/ bestrating. 

De andere helft van het dorp zit op zandgrond mensen die daar wonen sensoren soms niet dat het bij ons zo erg verzakt. 

wij hebben een mooie combinatie van tegels en planten en bomen. Prachtig en onderhoudsarm alleen die katten met hun stront vind ik vervelend. 

De bomen hebben een driedubbele functie, ze nemen veel vocht op, zorgen voor een goede tuinafscheiding en ze geven heerlijke natuurlijke schaduw (geen parasols nodig). Ik krijg de laatste jaren weleens gepiep van de buurman over een boom volgend hem staat hij te dicht bij de erfafscheiding maar hij stond er al toen wij erin kwamen zo'n 18 jaar geleden. De boom geeft hen ook geen schaduw en dus er is gepiep om niets. Ja ze klagen over de blaadjes maar die van hun struiken komen ook in onze tuin terecht.

Leene schreef op 06-03-2022 om 08:37:

[..]

Het kwam vervelender uit mijn strot dan ik bedoelde. Maar ik neem er geen woord van terug. Heel veel mensen in Nederland hebben een postzegel tuintje. Maar al die postzegel tuintjes bij elkaar vormt een heel groot deel natuur als je die allemaal gedeeltelijk beplant. Mijn man heeft in de gemeente raad gezeten. Ze hebben het daar gehad over belonen van mensen die hun tuin gingen beplanten. In ieder geval een deel ervan. De reden? Lees het verhaal van Haaknaald hierboven. De afwatering. Is echt een enorm probleem. Het is er toen niet van gekomen, financiën niet toereikend. En mensen beboeten die hun tuin laten verharden is ook weer zo wat nietwaar..

Hier speelde een tijd geleden ook zoiets; gemeente wilde met drone de tuinen van de bewoners in kaart brengen. Wie veel tegels had, kon boete verwachten. Wie veel groen in tuin had, (niet te beoordelen of het echt gras was of milieuverziekende kunstgras) , was wel goed bezig. Misschien een goede reden om niet helemaal te betegelen want ‘big brother is watching you’.

Toch vind ik het hypocriet van de gemeente; ze willen namelijk ook dat elke vierkante meter bebouwd wordt want verkoop nieuwbouw levert hen veel geld op.

Subsidie, boete, aanmoediging om te vergroenen daargelaten ik begrijp niet dat er mensen zijn die wel klagen of een mening hebben over de wateroverlast na flinke hoosbuien maar er zelf niet aan mee willen werken om het op te lossen. 
Iemand uit dat stuk betonjungle hier in de straat: De gemeente moet er wat aan doen dat het water hier niet goed wegzakt! Er moeten meer waterbergingen komen hier in de wijk! Ze moeten die kolen vaker uitzuigen! 
Als ik dan opper dat ze er zelf ook iets aan kan doen door wat tegels weg te halen dan past dat niet in haar idee van een mooie tuin. Uitleggen dat de grond waar onze huizen op staan niet geschikt is voor alleen maar tegels het komt niet aan. 
Bij de eerste de beste forse hoosbui begint het gezeik opnieuw. En ze kan goed zien dat wij er geen last van hebben, wonend op dezelfde grond maar met een groene tuin. 

Ja, er zou eigenlijk een reglement moeten komen dat je niet meer dan zoveel % van je tuin mag betegelen. Het is echt heel slecht voor de afwatering en het levert ook meer hitte op. Natuur is zoveel beter. 

Bijtje82

Bijtje82

06-03-2022 om 14:14

Wij hebben kunstgras en een tuin op het zuiden. Geen last van onkruid, het is zacht aan de voeten, niet heet en altijd groen. Je kunt het heel makkelijk schoonhouden met een bladblazer of straatbezem. 
Maar als je voor kunstgras gaat zou ik wel voor goed Gras gaan. Er zijn echt hele goedkope varianten waar je bijna doorheen kijkt en heel nep groen zijn, maar ook iets duurdere van gewoon goede kwaliteit. Beste is om even wat teststukjes aan te vragen. 

Wij waren hier voor 10x4m erg goedkoop uit omdat we een reststuk hebben gekocht. 

Als je wilt kan ik proberen na te gaan waar dat precies was. 

dan

dan

06-03-2022 om 14:17

Leene schreef op 06-03-2022 om 08:47:

En nog een laatste ding TO. Als je niet.veel werk wilt aan je tuin, neem dan geen verharding. Wij hebben ook wel tegels in de tuin, naast veel beplanting. We hebben het meeste werk aan de tegels. Ze worden groen, er gaat onkruid tussen zitten en omdat we op veengrond wonen verzakt de boek snel. Veel werk dus. Ik weet niet goed hoe kunst gras er uit gaat , zien. En toch omdat ik het niet kan laten. Kies voor een klein boompje. Een sierpeer bijvoorbeeld. Met wat groenblijvends er onder. Alleen 1 x per jaar snoeien. Verder geen werk. Maar wel een hoop vogeltjes. Ook in het voorjaar, ze halen wat van de takken. Superleuk. Dus als je wat beestjes wil zien is dat de makkelijkste route. Je mag doen wat je wilt maar ik hoop echt dat i edereen die alleen maar tegels wil of heeft, toch nog iets beplanting overweegt. Echt als je het slim aanpakt is het niet veel werk

Mee eens. Wij hebben in de achtertuin zowel bestrating als borders met planten, ook een moestuintje. Aan de voorkant vooral beplanting en een pad naar de voordeur, dat pad is vaak erg groen, er groeit ook onkruid tussen dus daar toch ook werk aan. 

We overwegen om een groen dak aan te laten leggen op ons schuurtje, dit zit aan het huis vast maar er zijn nog meer dingen die op het verlanglijstje staan. 

onze voortuin ook beplant hoor en inderdaad bij de buren zonder beplanting veel wateroverlast en bij ons niet alles wordt netjes opgenomen in de grond.

Haaknaald schreef op 06-03-2022 om 13:12:

Subsidie, boete, aanmoediging om te vergroenen daargelaten ik begrijp niet dat er mensen zijn die wel klagen of een mening hebben over de wateroverlast na flinke hoosbuien maar er zelf niet aan mee willen werken om het op te lossen.
Iemand uit dat stuk betonjungle hier in de straat: De gemeente moet er wat aan doen dat het water hier niet goed wegzakt! Er moeten meer waterbergingen komen hier in de wijk! Ze moeten die kolen vaker uitzuigen!
Als ik dan opper dat ze er zelf ook iets aan kan doen door wat tegels weg te halen dan past dat niet in haar idee van een mooie tuin. Uitleggen dat de grond waar onze huizen op staan niet geschikt is voor alleen maar tegels het komt niet aan.
Bij de eerste de beste forse hoosbui begint het gezeik opnieuw. En ze kan goed zien dat wij er geen last van hebben, wonend op dezelfde grond maar met een groene tuin.

Er spelen vaak meer redenen een rol bij overstromen. Hier kan brandgang ook overstromen. De put is voor sommige buren tevens een afvoer wanneer ze hun tuin schoonspuiten. Wij wonen ter hoogte van de put en zijn genoodzaakt twee keer per jaar de put uit te baggeren, om te voorkomen dat het onze tuin in stroomt.

Aan de andere zijde van het rijtje huizen ligt een flinke sloot. Voldoende afwatering zou ik zeggen. Probleem zit hem vaak in het zuigen van rioolbuizen. Met name brandgangen worden gepasseerd.

vroeger toen alle mensen nog tuinen hadden met gras bomen en struiken liep onze steeg steeds vol ik weet nog dat ik tot mijn middel in het water stond de steeg leeg te krijgen met emmertjes water 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.