Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anne-Marie L.

Anne-Marie L.

02-03-2009 om 19:33

Tuin terras aanleggen - tips?

hoi ouders,
ik heb een tuin van plusminus 6 meter breed en 10 meter lang. Niet fatsoenlijk aangelegd, want tot nog toe voor de kinderen: zandbak, wipkip etc. Nu zijn de kinderen groter en wil ik de tuin eens goed aanpakken. Mijn plan: voor de helft bestraten met mooie bakstenen, voor de andere helft een houten terras met pergola. Groot, dus. Maar het eeuwige probleem hier is geldgebrek, in combinatie met een bijzonder onhandige echtgenoot en zelf ook twee linkerhanden. Alles moeten we dus laten doen. Dat is zo duur, dat ik op zoek ben naar tips en truuks om het tóch voor elkaar te krijgen zonder dat al mijn spaargeld eraan op gaat. Iemand een goed idee? Ik heb al op marktplaats gekeken naar tweedehands tuinhout, maar weet eigenlijk niet wat voor hout ik het beste kan hebben, etc.
alvast mijn eeuwige dank,
Anne-marie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mammie2

mammie2

02-03-2009 om 19:49

Hier terras deels zelf gemaakt

Bij ons lagen er grindtegels. Ik heb die zelf omgedraaid. Soms moest ik ze meerdere keren eruit halen en er weer in leggen om ze goed plat te krijgen. Het ziet er best mooi uit. Vaak kun je die tegels gratis ophalen via marktplaats. Je zou kunnen overwegen er bakstenen tussen te leggen. Ik ga dit jaar zelf de voortuin proberen aan te leggen met bakstenen. Ik moet nog wat boeken proberen te vinden in de bieb. Volgens mij kun je in ieder geval veel van het voorbereidend werk zelf doen, bijv. zandlaag aanleggen. Ik ga proberen zelf te leggen: is het niet mooi kan ik altijd nog een expert erbij halen.

Zelf proberen

Ik sluit me aan bij mammie2. Zelf doen. Wij hebben het ook gedaan. Genoeg wit zand nemen, een trilapparaat(je) huren en waterpas bij de hand. Wij zijn zeer tevreden over het resultaat. Volgens mij liggen er bij de doe-het-zelf winkels ook wel folders over hoe je zoiets moet aanpakken. Kost tijd en moeite maar wij zitten wel mooi op ons eigen gemaakte terras. Deze zomer hopen we toe te komen aan een tweede terras, dan van hout. Maar daar zijn we nog niet helemaal uit. En het ontbreekt ons zo vaak aan tijd, tijd,tijd. Succes!

Bakstenen

Ik heb me laten vertellen dat niet alle soorten bakstenen geschikt zijn voor bestrating, omdat ze niet allemaal even goed tegen vorst kunnen. Dus hou in de gaten dat je in voorkomende gevallen straatstenen neemt en geen metselstenen, dat laatste schijnt fout te kunnen gaan.

Groeten,

Temet

mammie2

mammie2

04-03-2009 om 09:15

Cement tussen de stenen?

Ik moet het zelf ook nog uitzoeken, maar ik heb gehoord dat je wat cement tussen de stenen moet toevoegen om onkruid te weren. Een vriendin van mij heeft zelf de terras aangelegd en het gras groeit er welig tussen de stenen, ze wordt er stapelgek van. Misschien een idee voor een nieuw draadje als niemand reageert?

Bij eigen huis en tuin

hadden ze, afgelopen zaterdag, een soort ´kunst´ invoegzand, wat ook als cement werkt, misschien dat je het terug kunt vinden op hun site (vast wel, anders via uitzending gemist van RTL?) dit werkte ook tegen onkruid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.