Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sansa

Sansa

20-02-2009 om 16:44

Veenendaal

Wij willen misschien gaan verhuizeno mdat mijn man misschien een nieuwe baan krijgt in Ede. Ik werk zelf in Utrecht (en deels ook thuis) en wil wel een rechtstreekse treinverbinding hebben met Utrecht. We willen in een groot dorp wonen met alle voorzieningen maar liefst wel wat landelijk. Nu hebben verschillende mensen ons al Veenendaal aangeraden. We willen zelf natuurlijk ook gaan kijken maar misschien zijn er hier mensen die Veenendaal goed kennen en dit misschien kunnen aan of afraden. Is Veenendaal leuk om te wonen? Hoe zijn de scholen? Welke voorzieningen zijn er allemaal?

Als iemand ook andere leuke plaatsen weet tussen Utrecht en Ede zou ik dat ook graag willen weten!

Alvast bedankt!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suus

Suus

20-02-2009 om 16:51

Bennekom

hoi

veenendaal vind ik wel 'aardig' maar heeeeeeel gereformeerd. Je zit daar echt midden in de bible belt zeg maar. Wat ik een leukere plaats zou vinden om te wonen, meer sfeervol, is Bennekom (weet niet of daar treinen zijn naar utrecht?).

groetjes
Suus

El

El

20-02-2009 om 17:05

Mmmm

Ik heb een aantal jaar in Veenendaal gewoont en vond het helemaal geen bible belt. Ik heb er nog steeds vrienden wonen en die zitten ook niet op een bible belt. Ik vond het er erg prettig wonen, het OV is idd goed, veel en leuke winkels. Bennekom heeft volgens mij geen trein en qua bible belt gehalte zal het elkaar niet veel ontlopen denk ik, het is alleen meer een dorp.
Maar dat is mijn mening.

Succes met je keuze!

groet

Klinkt misschien stom

maar waarom kijk je niet ook in Ede zelf? Rechtstreekse treinverbinding met Utrecht aanwezig, natuur (Veluwe) meteen om de hoek, inclusief alle mogelijke voorzieningen want ook al is het qua beleving een uit de kluiten gegroeid dorp, het is toch een stad van meer dan 100.000 inwoners.

Chris

Pien

Pien

20-02-2009 om 19:18

Trein

Wat betreft treinverbinding richting Utrecht ligt Ede stukken gunstiger. In Veenendaal moet je naar station Veenendaal-De Klomp dat ligt helemaal aan de noordkant van Veenendaal. Station Ede-Wageningen ligt centraal in Ede. Ook vertrekken er meer treinen per uur vanuit Ede. Check maar eens de dienstregeling NS en bekijk de ligging van beide stations.

Pien

Pien

20-02-2009 om 19:27

Herstel trein

Vorig bericht is alweer gedateerd... ook vanuit Veenendaal Centrum is er een vlotte verbinding met Utrecht (niet met Arnhem maar die kant moet je niet op).

reina

reina

20-02-2009 om 20:06

Afwachten

Ik weet niet waar je nu woont,maar Utrecht is wel heel anders dan de dorpen die hier genoemd worden. Zelf ben ik in de omgeving van Ede opgegroeid, veel van mijn familieleden wonen er nog. Ik voelde me er niet thuis, toen wij al elders woonden en mijn man in Ede werk kreeg (uur rijden van onze woonplaats) zijn wij er niet naar terug gegaan, maar reed hij elke dag op en neer. Ik zou even afwachten en kijken of de sfeer wel bij jullie past en dan rondkijken in die omgeving (ik zou wel eerder voor Ede kiezen dan voor Amersfoort of Bennekom).

Sansa

Sansa

20-02-2009 om 20:07

Reactie

Bennekom lijkt me inderdaad wat onhandig omdat er geen treinverbinding lijkt te zijn.
Ik heb trouwens ook even bij Barneveld gekeken maar dat bleek 47 minuten met de trein te zijn inclusief 1x overstappen terwijl Veenendaal Utrecht maar 27 minuten is en rechtstreeks. Vooral de rechtstreekse verbinding vind ik belangrijk.

Ede zelf hadden we eigenlijk nog niet aan gedacht, juist omdat het zo groot is. Misschien dat sommige buurten wel heel landelijk zijn? De voorzieningen zijn ook wel fijn.

Dat Veenendaal christelijk is wist ik niet dus heb even gekeken op wikipedia en zag dus inderdaad dat er veel christelijke partijen in de gemeente raad zitten. Wij zijn zelf niet gereformeerd of hervormd of iets dergelijks. Zou dat het bemoeilijken voor ons en de kinderen om ons thuis te voelen? Hoe zit dat met Ede? Ik zag dat er een evangelische hogeschool is daar. Niet dat mij het uitmaakt of het christelijk is maar ik wil wel dat de kinderen zich niet een buitenstaander hoeven te voelen.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Sansa

Sansa

20-02-2009 om 20:15

Reina

We wonen nu tegen Amsterdam aan en willen sowieso wat landelijker wonen. Naar Ede is te ver voor elke dag en ik heb ook geen rechtstreekse verbinding. We wonen hier nog maar twee jaar dus zijn ook niet echt gehecht aan de omgeving. Hiervoor woonden we in Groningen.

Waarom voel je in die omgeving je niet meer thuis? En Amersfoort is dus ook niet leuk? Ik wil sowieso liever buiten wonen maar ik dacht dat mensen juist altijd heel positief over Amersfoort waren. Ik ken het verder niet echt goed.

Sowieso is het lastig omdat we niemand in de omgeving daar kennen en dus geen idee hebben hoe we moeten kijken wat leuk is om te wonen.

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2009 om 20:45

Amersfoort

Ik woon nu vijf jaar in Amersfoort. Het is een prettige stad met veel voorzieningen, maar echt landelijk is het niet. Wel ben je binnen vijf minuten de stad uit en de fietsomgeving is schitterend, of je nu de bossen van Baarn en Soest opzoekt of de weidelandschappen langs het Valleikanaal of de pastorale idylle van De Treek. Een minpuntje is dat Amersfoort geen goed, groot zwembad heeft. Het Sportfondsenbad is hopeloos verouderd en donker en saai. Er komt ooit wel een nieuw zwembad geloof ik, maar de eerste paal is de grond nog niet in. Ede schijnt wel weer een superleuk zwembad te hebben. Ik dacht trouwens ook aan Maarn of Driebergen-Rijssenburg: dichtbij Utrecht en prachtig landelijk. Niet goedkoop, trouwens.
O ja, ik weet echt niet precies waarom, maar ik kan me maar niet goed hechten in Amersfoort. Een hekel heb ik er ook weer niet aan, maar het blijft voor mij een beetje een zielloze stad.
Groetjes
Massi

Bunnik

ik ben opgegroeid in Bunnik. Dichtbij Utrecht, goede treinverbinding, volgens mij ook met Ede-Wageningen. Ik vond het een erg prettig dorp om in op te groeien. Mijn moeder woont er nog steeds met veel plezier. Landelijk gelegen, je bent snel buiten. Met de trein ben je in zeven minuten in hartje Utrecht.

groetjes van Purk

Mari

Mari

20-02-2009 om 22:25

Tussen ede en utrecht

er liggen een hoop leuke dorpen van klein tot wat groter. Met trein verbinding is er Driebergen/Zeist, maar er loopt ook een goede bus verbinding over de Utrechtse Heuvelrug. Ook met trein is Rhenen. Ik werk in Amerongen en daar zijn ze qua voorzieningen op Veenendaal gericht, Volgens collegas zit er flinke groei in Veenendaal en daarbij ook de gebruikelijk problemen.Maar hetzelfde geldt voor Ede.

gr. Mari

Huh? amersfoort zielloos?

Amersfoort is juist een geweldig leuke stad !!

Prachtig middeleeuws centrum, leuke evenementen, leuke terrasjes, leuke winkel(tje)s, een theater,talloze verenigingen, een leuk zwembad vlakbij in Leusden ( bij mij vandaag 12 min met de auto),bioscoop, 3 treinstations, prachtige fietsomgeving aan alle kanten van de stad, kinderboerderij,dierentuin... ik kan nog wel even doorgaan?

Damajo

Massi Nissa

Massi Nissa

21-02-2009 om 08:08

Damajo (beetje ot)

Met een glimlach las ik jouw bericht. Alles wat je schrijft klopt helemaal. Voor mij ligt de 'ziel' van een stad niet in de voorzieningen, die had ik ook al genoemd en geprezen in het geval van Amersfoort (behalve het zwembad, hihi). Ik zei al, ik kan niet precies de vinger op de zere plek leggen, maar ik mis iets in Amersfoort, een bepaalde sfeer die ik in Amsterdam en Urecht wel altijd kon opsnuiven. Misschien ben ik gewoon niet geschikt voor kleinere steden/dorpen (ik droom er nog steeds van om OF weer naar Mokum te verkassen OF Rotterdam eens uit te proberen). Het ligt dus ook vast niet aan Amersfoort.
Groetjes
Massi

Minet

Minet

21-02-2009 om 09:33

Veenendaal, geen dag gemist

Ik woonde ooit in Veenendaal, mijn man is er geboren en getogen. We zijn 18 jaar geleden vertrokken uit deze stad die het helaas op geen enkel vlak echt 'is'.
Inmiddels is het winkelcentrum in het centrum van Veenendaal erg opgeknapt. Het heeft echter nog steeds geen sfeer, geen uitstraling. De jonge wijken zijn als andere jonge wijken in andere steden, met dezelfde voorzieningen als scholen, wijkcentra en winkelcentra. Ik denk dat bv. aan Veenendaal West.
Veenendaal is zeker een stad op de bible belt. Je ziet hier op zondag nog de gezinnen met 10-13 kinderen naar de kerk lopen, incl. hoedjes en donkerblauwe rokken tot ver over de knie. Op zondag is er dan ook nauwelijks iets te beleven, sinds een paar jaar mag er op zondag wel een terrasje open zijn.
Ons zie je echt nooit meer wonen in Veenendaal, we komen er nog zeer regelmatig omdat schoonmoeder er nog woont, maar als zij er niet meer is zullen wij daar echt niet meer komen, mijn stad is het niet en wordt het niet.
Groetjes, Minet

Rafelkap

Rafelkap

21-02-2009 om 12:13

Maarn/doorn

Van kenners van Maarn hoorde ik dat Doorn zo leuk was. Ik zou gewoon alle dorpjes aan de treinroute even langs rijden. Maarn (vlakbij Doorn) is iig wel goed bereisbaar en volgens mij heeft Doorn ook een treinstation.

Mari

Mari

21-02-2009 om 13:08

Doorn

Doorn is ook erg leuk, zo ook Leersum, maar ze hebben beiden geen treinverbinding, maar wel weer een bus naar station Driebergen/Zeist.

Yta Chalne

Yta Chalne

21-02-2009 om 15:18

Doorn

Doorn (mijn ouders hebben er jaren gewoond) heeft zo'n beetje de grootste vergrijzing van heel Nederland, en wordt ook wel 'het groene graf' genoemd
Overigens, ik zou gewoon voor Utrecht gaan. De meest dorpse grote stad van ons land, mooi, uitstekend bereikbaar met meerdere stations, 't is hooguit duur (maar elke cent waard Kun je lekker op de fiets naar je werk!
Bunnik vind ik ook erg goed, de beste optie rond Utrecht; niet al te bekakt (vergeleken met Bilthoven ed) en niet al te aso (vgl. met Nieuwegein ed) Erg kindvriendelijk, en dan kun je nog steeds op de fiets naar je werk!

Eehhm bunnik

Ik weet het niet hoor, laatst heb ik daar op de ijsbaan gestaan en ik vond het heel erg bekrompen. Zelden in een uur tijd zoveel mensen horen roddelen. Een beetje akelig was dat. Laten we zeggen een biezonder dorps sfeertje. Die kinderen hadden ook van die typische namen. Niet de korte simpele oudhollandse, ook niet de hippie buitenissige zoals Hamer of Storm maar twee lettergrepen en een beetje kak. Type Hidde en Bente. Maar ja, ik ben dan ook een bewuste Utrechtbewoner.. een beetje zoals Yta. Heerlijk, Utrecht koppelt een enorme saaiheid aan een hoog voorzieningenniveau. Ideaal met kinderen.

Niny

Niny

21-02-2009 om 17:32

Bunnik/purk

Hier nog een ex-Bunniker, maar ook ik kom er nog regelmatig omdat mijn moeder er is blijven wonen. 't Is een prettig dorp om te wonen, hoewel de voorzieningen wel achteruit gegaan zijn (1 supermarkt nog maar, en een dure...).

Wat ik een nadeel van Bunnik vind is dat er geen voortgezet onderwijs is. Je kunt naar Zeist of in mijn geval naar Utrecht (7 km fietsen, dat vond ik best veel als 12-jarige!).

Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden!

Niny

margje van dijk

margje van dijk

21-02-2009 om 22:17

Tja

Ik zou voor geen goud in Veenendaal of Ede willen wonen. Maar het is maar net waar je naar op zoek bent. Als je houdt van prettig winkelen (en dat belangrijk vindt) dan zijn die plaatsen prima om te wonen.

Maar het is inderdaad de christelijke sfeer die overal hangt, nog niet eens zozeer de bible belt maar veel breder. En ik bedoel het nog niet eens negatief naar die mensen, er is eigenlijk niets mis mee, maar ik hou gewoon van meer pit. Ik zat ooit in Ede in de schouwburg en het publiek waar je dan tussen zit, dat is gewoon een wereld van verschil als je het vergelijkt met sommige (of heel veel) andere plaatsen in Nederland.

Wageningen ligt er vlak bij maar de sfeer is totaal anders. Dat komt natuurlijk omdat daar veel studenten rondlopen (zeker als je dat percentueel afzet tegen het aantal inwoners). In Wageningen is het droefenis qua winkelen, maar je hebt er wel ontzettend veel cultuur. Zelf vind ik dat veel belangrijker. Ook vind ik de mensen die er op straat lopen zo ontzettend veel leuker.

Maar misschien stoort dat jou helemaal niet.

Margje

Sansa

Sansa

22-02-2009 om 02:14

Lastig

Het wordt een steeds lastiger keuze merk ik al.Ik wist dus helemaal niet dat Veenendaal christelijk was (geeft al aan hoe goed ik die buurt ken!)
Wageningen zouden we ook eventueel naar kunnen kijken. Margje's stukje klong erg positief.
Utrecht is inderdaad ook leuk maar wij willen liever in een kleiner plaatsje wonen. Vooral mijn man heeft hele visioenen over vlakbij de bossen wonen en zo. Ook lijkt het me lastig voor mijn man om 's ochtends met de auto (heeft hij nodig voor werk) Utrecht uit zien te komen. Hoewel de files wel voornamelijk naar Utrecht toe zullen gaan.
Daarom leek Veenendaal ons zo ideaal, halverwege, een goede verbinding voor ons allebei, genoeg voorzieningen maar wel groen. Echter als het daar heel christelijk is zal het misschien te lastig zijn om daar te integreren. Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn kinderen zich daar echt buitenstaanders zouden voelen. Sfeer is inderdaad ook heel belangrijk.
Maarn zou misschien ook een idee zijn, daar weet ik ook niks vanaf maar ligt ook wel op de goede route.

Sansa

Sansa

22-02-2009 om 02:17

Bunnik

Bunnik ligt inderdaad echt vlakbij Utrecht. We kunnen er wel eens kijken. Als ik zo dicht bij Utrecht zit gaat er vast wel een bus en hoef ik geen trein te nemen. Het feit dat er geen middelbare school zit is wel jammer. Mijn oudste gaat over twee jaar naar de Middelbare school maar ze kan niet fietsen vanwege een medische kwaal dus we moeten wel een goede busverbinding naar de school hebben of op loop afstand.

Smeerkaas

Smeerkaas

22-02-2009 om 11:10

Ede

Ik ben met mijn ouders naar Ede verhuisd en daar blijven plakken.
Ik vind juist helemaal niet dat dat christelijke overal zo heerst.
Misschien als je zelf in dat wereldje zit? In Ede vind ik wel echt dat de wijken zo verschillen van elkaar. In bepaalde wijken zou ik echt never nooit willen wonen. Er komt nu heel veel nieuwbouw bij, dus het is maar de vraag hoe Ede nu verder word.
Als je op de berg woont dan zit je met 5 minuten lopen op de hei en met 5 minuten fietsen op het station en met 5 minuten ook in het centrum.
Je zou denk ik gewoon eens door de dorpen heen moeten rijden en dan kijken wat je gevoel zegt.
Wageningen is ook best leuk, maar met het OV is het echt heel slecht te bereiken.
Sterkte met een keuze maken.
Als wij het geld hadden zouden wij trouwens naar Utrecht verhuizen.

oud veense

oud veense

23-02-2009 om 08:40

Even opkomen voor veenendaal!

Hallo

Ik ben zo ontzettend verbaasd hier negatieve berichten over Veenendaal te lezen, OMDAT het ' in de bible belt' zou zijn.

Ja, in Veenendaal wonen relatief veel Christenen. Nee, die zijn niet allemaal 'zwaar gereformeerd' (wel meer dan in andere delen van het land dat is waar) en Nee, daardoor is Veenendaal geen plaats waardoor je je per se minder snel zult thuisvoelen of aanpassen. Misschien juist wel het tegenovergestelde.

Ik heb zelf mijn jeugd in Veenendaal doorgebracht en kom er nu nog veel omdat mijn ouders en sommige vrienden daar nog wonen. Ik zou er zelfs graag teruggaan, maar man niet (we wonen nu in zijn stad.

VOordelen van Veenendaal:
- veel groen, mooie omgeving
- gunstig gelegen tov snelwegen/grote steden
- goede OV voorzieningen
- veel goede scholen (althans vroeger)
- veel sportvoorzieningen
- veel sociale samenhang (niets moet, maar als je wilt vindt je makkelijk aansluiting, veel verenigingsleven, vrijwilligersorganisaties etc. Juist ook door dat er veel kerken zijn en je hoeft echt niet bij zo'n kerk te horen om toch te voelen dat de mensen nog naar elkaar omkijken.
- Tegenwoordig ook leuke horeca, goede (service)bisoscoop, theater etc
- ook heel belangrijk: Bloeiende economie, veel werkgelegenheid (althans die indruk krijg ik, veel bedrijven en ook grote bekende bedrijven, maar dit is natuurlijk mijn indruk).
- GEWELDIG VEEL WINKELS!! dat mis ik zelf het meeste haha.
- leuk zwembad, mooi sauna complex, mooie fietsomgeving etc

Kortom: Ik vind Veenendaal geweldig, maak er graag reclame voor Ga er anders zelf eens een dagje heen! Vergelijk vooral ook een zaterdag en een zondag!

Laat maar weten als je meer vragen hebt, dan mag je me evt ook mailen.

Succes met kiezen.

oud veense

oud veense

23-02-2009 om 08:48

En nog even over minets reactie...

Hoi nog een paar aanvullingen naar aanleiding van MInets reactie, want die is erg negatief en dat begrijp ik niet goed. ben dus ook wel benieuwd waar MInet nu woont

(sorry als ik teveel veenendaal promoot maar voel me toch een beetje gepikeerd dat 'mijn' stad hier zo wordt afgekraakt, ligt meer aan mij dan aan minet hoor!!)

Al toen ik een klein meisje was waren er gewoon terrassen open op zondag en dat is nu ook zo, wel steeds meer want de horeca groeit. Ik vind het centrum juist wel heel sfeervol, mooi en netjes. Idd relatief weinig oude gebouwen, omdat Veenendaal nu eenmaal tot de 2e wereldoorlog een klein dorpje was.

Idd zie je op zondag mensen lopen naar de kerk, vooral met mooi weer. Dat zie je natuurlijk alllen als je in die buurt van de kerk komt, anders niet. de meeste woonwijken ligen niet naast een kerk
Tenslotte: Laat een ander lekker naar de kerk gaan, heb je toch geen last van?

Wel is het dat je in veenendaal nog verschil tussen zaterdag en zondag ziet, want er is nooit koopzondag. Maar de bios is gewoon open, er wordt gevoetbald etc. DUs ' niets te beleven' op zondag, vind ik nogal kolder. Het enige verschil is dat de winkels niet open zijn, maar persoonlijk vind ik dat geen probleem. Houd je ook nog eens tijd over voor een andere stad (want op zaterdag heb je meeeeeeer dan genoeg aan de enorme hoeveelheid winkels in veenendaal zelf, echt daar doet utrecht niet voor onder en daar woonde ik ook 8 jaar...)

Nu houd ik op met het dringende advies toch echt eens te gaan kijken!! Groetjes en succes.;

Minet

Minet

23-02-2009 om 10:15

Oud veense

Hoihoi,
ik heb er zeker geen problemen mee dat mensen op zondag naar de kerk gaan. Alleen is het wel zo dat in Veenendaal het percentage kerkgangers bijzonder hoog is. Dit kun je o.a. aflezen in de lijst van scholen waar Pelle ook over schreef. Als 95% van de scholen christelijk/hervormd/gereformeerd is is dat sommetje niet moeilijk te maken.
Dat geeft dus ook de sfeer op zondag weer in Veenendaal. Voor dat kleine percentage bewoners dat iets anders wil doen dan naar de kerk gaan is er gewoon niet veel, want er zijn niet veel mensen die daar wensen hebben.
Mijn man is er opgegroeid, ik heb er zelf 4 jaar gewoond, eerst op de Nieuweweg Noord, waar ik een huisje huurde samen met een vrouwelijke collega/vriendin, jaja, dat mocht, maar samenwonen met mijn vriend in een later stadium was van God los....(ik heb daar hooglopende discussies over gevoerd met de naast ons wonende huiseigenaar.
Later woonde ik op het Schrijverspark, niet de meest luxueuze woonomgeving, maar we troffen het redelijk met onze buren aan alle kanten.
Nu wonen we in Zwolle, een stad waaraan we sinds dag 1 ons hart verpand hebben, ook mijn man die toch zo'n 25 jaar in Veenendaal woonde en er ook geen dag meer naar terug wil! En ja, hij behoorde ook tot de hervormde inwoners, ging elke zondag naar cathechesatie en de zondagsschool, maar was ook de eerste Veenendaler die de voorpagina van de krant haalde omdat hij 2 gram weed in zijn bezit had en daarvoor gewoon 4 dagen werd vastgehouden. Ik heb er gewerkt, en wel in de kinderopvang. In de tijd dat Veenendaal nog riep dat kinderen bij moeder thuis hoorden, de ouders die hun kindjes naar het kdv brachten waren van God los! Je moest eens weten hoe ik daar destijds op het gemeentehuis heb gepraat als brugman om ook maar een paar honderd gulden subsidie te mogen krijgen van de zeer rechtse gemeenteraad. Uiteindelijk kregen we een heel klein voetje tussen de deur, en bestaat er nu in Veenendaal een grote stichting die de kinderopvang verzorgt op meerdere lokaties.
Dan nog even over mijn schoonmoeder, ooit hevig hervormd, maar na een aantal zeer negatieve ervaringen met haar medebroeder/zusters van de kerk brak zij daarmee. Nu woont ze in een verzorgingshuis, zeer streng christelijk, een andere keus is er helaas niet in Veenendaal. Dagelijks wordt zij geconfronteerd met mensen die niet haar mening delen, die een andere levensovertuiging hebben en dat uitdragen naar ieder die het wel/niet horen wil. Ook de verzorgsters hebben dezelfde christelijke identiteit, waardoor de continuïteit van de zorg erbarmelijk is. Alle meiden gaan nl. binnen een paar jaar weer weg, ze gaan dan trouwen en stoppen met werken buitenshuis.
Oud Veense, ik hoop dat mijn kijk op Veenendaal nu wat duidelijker is voor jou. Dit zijn mijn ervaringen, ervaringen waar ik echt niet blij van kan worden.

Groetjes, Minet

Import edenaren

Hoi,

wij zijn ook 18 jaar geleden in Ede komen wonen, vanuit Zwolle. Ede ligt wat betreft trein verbinding ideaal. Je bent in ruim 20 minuten in Utrecht en Arnhem 12 minuten. Verbindingen vele malen per uur. Ik zou zelf niet in iedere wijk willen wonen. Tussen de echt-oud edenaren zouden wij niet kunnen aarden. Wij wonen in de Rietkampen, mooie wijk, veel import. Ook in Kernhem zit aardig wat import, maar persoonlijk vind ik de Rietkampen kwa bouw mooier en de huizen hebben ruimere grond, dan in Kernhem. Het is inderdaad op zondag een rustig dorp, maar daar raak je aan gewend. Zelf doen wij veel aan sport op de zondag, dus merken we er weinig van. Wat betreft voorzieningen uitstekend, iedere wijk heeft meerdere scholen( montessori, dalton, jenaplan e.d.). Drie maal voortgezetonderwijs( christelijk, openbaar en oekemenisch), alledrie goed uit de scores. Vele sportverenigingen( wel actief op zondag). Beste bioscoop van Nederland met veel leuke activiteiten en je bent zo in Wageningen, ook erg leuk. Echter, mocht je in Wageningen wonen, als je met de trein moet, moet je eerst terug naar Ede. Ook voor oudere jeugd, trein naar Utrecht en Arnhem voor HBO's. MBO ruim vertegenwoordigd in EDE.

Groetjes
Jean

Bunnik

Bunnik heeft een goede trein- en busverbinding met Utrecht (hoe komt het dat je met de bus wilt?). VO-scholen zitten in Utrecht en Zeist. Zeist is minder makkelijk te bereiken met de bus (voor zover ik weet).

Groetjes van Purk

Veenendaler

Veenendaler

23-02-2009 om 14:31

Veenendaal, the place to be!

Ik ben in 't Veen geboren en opgegroeid (woon er nog steeds en ben nu 26). En kan het alleen maar aanraden...

Ff zonder dollen, het is idd zo dat hier op zondag weinig te beleven is. Je ziet rond de tijden dat de kerken beginnen idd mensen lopen met een hoedje op en rokken aan maar daar heb je geen last van ofzo. Wij gingen er als kind zijnde er zelfs vor zitten als we buiten aan het spelen waren! hahahaha. Terrasjes zijn zolang ik weet altijd open geweest op zondag (zitten dan ook aardig vol op een goede dag). Het is met auto's heel rustig op zondag maar dat is toch heerlijk? Met een stuk fietsen kan je midden op de weg fietsen als je wilt... (elke week een autoloze dag, wat wil je nog meer) Zaterdags is het weer heel druk omdat veel mensen uit omringende gemeentes hier komen winkelen. Het centrum is helemaal gepimpt. Het had idd weinig sfeer maar dat komt nu wel terug.

Leuk feitje: vroeger werd Veenendaal het 2e Giethoorn genoemd. Overal liepen kanaaltjes. Jammer genoeg hebben ze die allemaal dichtgegooid. Met het opknappen van het centrum willen ze dit weer in oude glorie herstellen!

We hebben 1 gereformeerde school hier (heb ik op gezetten, meer om vriendinnen dan om geloof) en geloof me, zo gereformeerd ging het er daar niet aan toe!! hahahahaha. Deze scholen zijn vaak "erger" als openbare scholen. We hebben dan nog 1 openbare school voor voortgezet onderwijs en 2 christelijke maar daar staat het christelijke niet echt ergens voor.

Ik woon zelf in de wijk Petenbos-Oost, deze wijk is ongeveer 10 jaar oud en alles is hier aanwezig. Ben opgegroeid in Veenendaal West (beetje volksbuurt) en daar ligt toch meer mijn hart.... (momenteel ligt mijn hart nog en Egypte waar we net 3 dagen van terug zijn) hahahaha

Geef een gil voor meer info!!

Sansa

Sansa

24-02-2009 om 15:55

Ook positieve reacties

Fijn om ook nog wat positieve reacties te krijgen over Veenendaal.
Van het weekend gaan we waarschijnlijk die richting op om wat rond te kijken.
De plaatsen die ik nu op mijn lijstje heb staat zijn Bunnik, Maarn, Veenendaal en Ede.
Wageningen laat ik vanwege de slechte bevinding maar even vallen evenals Doorn. Misschien dat we wel even in die plaatsen gaan kijken.
Bunnik is dus echt vrij klein? Zijn er verschillende wijken of is het echt een geheel?
En welke buurten in Veenendaal en Ede zijn aan te raden voor mensen van buiten af (dus met meer import) en redelijk gelegen? Volksbuurt vind ik niet erg dus misschien is Veenendaal west een optie. Tenzij daar heel weinig of geen import woont. Dat zal lastiger zijn.
Of we op zondag kunnen winkelen maakt me niet zoveel uit dus dat is geen punt. Zolang we maar in een redelijk gemengde wijk wonen waar niet iedereen naar dezelde kerk gaat en mensen die dat niet doe daarop aankijkt.
Welke basisscholen in Ede en Veenendaal zijn erg goed en welke moeten we absoluut vermijden? We hebben het liefst een openbare school maar een algemeen christelijke die niet erg dogmatisch is vinden we ook prima.
Zijn er in Bunnik veel scholen?

Bedankt voor alle reacties zoverre, het geeft toch een wat completer beeld van deze plaatsen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.