Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jacoba

Jacoba

11-04-2018 om 22:21

Vegetarisch broodbeleg?

Zoon wil vegetarisch gaan eten. Warm eten lukt wel aardig goed.
Broodbeleg is ingwikkelder; hij heeft een melk allergie; mag dus geen melkproducten. Is ook allergisch voor ei en noten.

Wat doen jullie op brood? Ik kom niet verder dan zoetigheid en humus.


Emmawee

Emmawee

11-04-2018 om 22:31

Op mijn brood:

Komkommer en/of tomaat en/of sla met een likje mayonaise, pindakaas, pindakaas met komkommer, selleriesalade, sandwichspread, kaas (met vegetarisch stremsel), ei, gebakken ui, gebakken champignons, restje pastasaus, boter met marmite.

Kaori

Kaori

11-04-2018 om 22:34

van alles

baba anoush, zelf gemaakte salade, pindakaas (valt onder hartig volgens sommigen), vegetarische filet americain, vegetarische smeerworst, avocado

Ik eet eigenlijk vrij weinig brood meer. Salade en soep neem ik meestal mee naar mijn werk.

Sanne

Sanne

11-04-2018 om 23:12

veganistisch

Je zoon wil/moet dus veganistisch eten omdat hij geen melk en ei mag. Mag hij zelfs geen klein beetje melk of ei?

Want dat zit vaak in allerlei salades en sandwichspread. Als hij wel een beetje kan hebben is er veel meer mogelijk.

Er zijn overigens wel veel soorten humus.

Verder kan tomaat met avocado inderdaad.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 00:48

Fruit

Als kind vond ik een geprakte banaan op brood lekker, maar ook appel. In de aardbeimaanden aardbei. Voor naar school vind ik het wat lastiger. Als hij wel tegen geitenkaas kan, zou je dat kunnen proberen. Voor thuis zou je een 'prutje' kunnen maken van gebakken uit met gebakken tomaten.

Zijn alle dieren nu van het menu, of nog wel vis? Dan zou je kunnen kijken wat daar mee mogelijk is.

Pooh Bear

Pooh Bear

12-04-2018 om 07:25

Veganistische smeerleverworst

Ik was laatst bij iemand die een vegetarische lunch had en die had veganistische smeerleverworst en vegetarische kipfilet. Geen idee wat er in zit en of het lekker was ik had zelf humes en kaas op mijn brood gedaan.

Goldie

Goldie

12-04-2018 om 07:32

van alles

Helaas gaat pindakaas hem niet worden bij zoon van Jacoba ivm notenallergie. Mijn dochter eet veel avocado op brood, op internet vindt ze allerlei recepten daarvoor als je googlet op avocado vegan. En verder eet ze gebakken padestoelen op brood en een veganistische kaas. En ze koopt een een of andere groentespread bij albert heijn. Maar ook als je vraagt bij de biowinkel, zeg maar, kunnen ze je helpen bij het vinden van hartig beleg.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-04-2018 om 07:36

Hoe moeilijk kun je het jezelf maken

Veganist met multiple allergieen....

Doodhongeren dan maar

Eigen schuld

Die allergie

Voor welke noten is hij allergisch, weet je dat? En mag hij ook geen sporen van noten?
@Goldie: pinda's zijn geen noten, maar peulvruchten. Kan goed dat de zoon van Jacoba pindakaas wel kan eten. Er is pindakaas zonder sporen van noten. Dacht die van de Lidl (maar check etiket natuurlijk!)

Misschien is tahin iets voor hem (sesampasta). Weet niet of dat zonder sporen van noten te verkrijgen is. Ook lekker icm honing, of humus. Appelstroop. marmite.

Ik vind het ook lastig, ik heb een vegetariër met allergieën. Mee naar school wordt het toch vaak zoet of tahin. Thuis maak ik wanneer het kan iets anders voor hem (restje warme maaltijd, sla etc).

@Kaori: in mijn pindakaas zit helemaal geen suiker, wel een beetje zout. Ik zie niet in hoe sommigen dat zoet zouden kunnen noemen.

Blueband

Laatst een potje blueband broodbeleg aardbeien- bietjes gekocht om het uit te proberen. Ik vond het niet verkeerd smaken. Het smeert ook makkelijk uit; gezond maar toch praktisch.
Broodbeleg zoals plakjes tomaat of banaan is wel lekker maar valt er ook gemakkelijk tussen uit.

Ik weet alleen niet of het geschikt is voor de allergiën waar je mee te dealen hebt.

Pirata

Pirata

12-04-2018 om 08:37

Tapenade

Tapenade in diverse smaken.

maan.

maan.

12-04-2018 om 08:42

Paprikaspread?

Bij AH bij de hagelslag staan diverse bio-groentespreads. De paprikaspread valt hier erg in de smaak.

Kaori

Kaori

12-04-2018 om 09:57

Tartex

ze hebben veel variatie
http://nl.tartex.com/vegetarische-pate/

Als ik eens google op "vegetarisch broodbeleg"

(ik gebruik Startpage, maar dat maakt verder niet uit) heb ik meteen meer recepten dan wat ik ooit zal kunnen opeten...

saar

saar

12-04-2018 om 10:54

Niet vaak eens met Ad maar

mijn kind zou dit niet mogen.
Hier een kind dat geen vis of vlees wil eten.
(Doet niet moeilijk over andere producten waar vlees of vis in is bewerkt zoals kaas)
Veganistisch zou ik al niet willen voor mijn kind (voor volwassenen ligt dat toch anders) maar als je ook al geen noten kunt eten lijkt het me echt onmogelijk om een volwaardig dieet voor een kind te krijgen.

Misschien, heel misschien als je echt vreselijk veel pitten, zaden, granen groente en fruit gaat eten, dat je dan tekorten kunt voorkomen. (Maar B12 sowieso bijslikken)
Maar wil je dat goed doen heb je er zowat een dagtaak aan lijkt me.
Zou voor mij geen optie zijn.

Simpel

Ei. Gebakken, gekookt, omelet, eiersalade. Simpel, voedend en goedkoop.

En, als hij pindakaas mag, brood met pindakaas, plakjes banaan, met stroop en gebakken sambal.

saar

"Veganistisch zou ik al niet willen voor mijn kind (voor volwassenen ligt dat toch anders) maar als je ook al geen noten kunt eten lijkt het me echt onmogelijk om een volwaardig dieet voor een kind te krijgen."

Dat is echt niet waar hoor. Met peulvruchten, sojaproducten, granen en af en toe een ei kom je een heel eind. B12 suppleren we. Hij wordt (om een andere reden) regelmatig gecontroleerd en hij heeft geen tekorten.

Narcis

Zoon van Jacoba is allergisch voor ei.

Ik vraag me soms af...

Wat is er moeilijk aan lezen wat er geschreven is?

saar

saar

12-04-2018 om 12:06

Anneque

Precies, dat ei hé

Sojaproducten vind ik persoonlijk nog wat onveilig (om er heel veel van te eten) en aan veel peulvruchten eten kleven toch ook weer bezwaren?
Ik zou iig veel moeten uitzoeken voor zo'n dieet en de tijd ontbreekt me dat zorgvuldig te doen. Soms experimenteren we met peulvruchten maar de helft van ons gezin is er niet dol op.

Maar met af en toe een ei kom je al een heel eind.

Pirata

Pirata

12-04-2018 om 12:18

peulvruchten

Ach, laatst heb ik vegetarische bolognaisesaus gemaakt. Met fijngehakte, goed gebakken tempeh erin. Iedereen vond 'm lekker.
En onlangs heb ik het gehakt voor een andere bolosaus aangevuld met linzen, daar het wat weinig was. Kreeg ik als klacht dat er teveel gehakt in zat (heu, nee, dat waren linzen).
En wel eens veganistische kipkerriesalade gemaakt? Met veel goede kerrie, gehakt sjalotje, gebakken tempeh en (vegan)mayonaise.

saar

saar

12-04-2018 om 12:26

Vegetarisch eten

is heerlijk, ik kook nu (bijna) altijd vegetarisch en natuurlijk verwerk ik ook producten met soja zoals tempeh of peulvruchten.

Het punt blijft dat bij een dieet waarbij je ook geen ei, melkproducten of noten mag je volgens mij heel goed moet gaan uitkienen geen tekorten te krijgen, dan heb je lijkt me ook grote hoeveelheden nodig van iets als peulvruchten of soja. Vraag is dan of je een dieet gezond kunt houden.

nog even: pindakaas

Heb net gecheckt, die van Lidl is ook niet (meer) vrij van sporen van noten. Sommige biologische pindakazen wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 13:02

Goed lezen is lastig

en ja, als er een is die daar last van heeft ben ik het wel ). Maar ik begrijp dat zoon geen eieren kan eten en geen melk.

Ik zag tijdens het googelen dat in brood ook ei kan zitten, dus daarbij is het ook goed om bij de ingrediënten te kijken.

Ik heb het al genoemd, maar mogelijk kan zoon wel tegen melk van andere dieren, dus geit en paard. Geitenkaas is dan ook een optie.

Als vis wel door de vegetarische beugel kan, is dat ook een optie om eventuele B12 tekorten te voorkomen. Kind is nog in de groei, dus ik zou ook niet in álles meegaan van zoon. Hij moet calcium binnenkrijgen en andere benodigde stoffen die een gezonde man van hem moeten maken.

Ik las dat zeewier eventueel ook kan bijdragen, maar mogelijk wordt hiervan niet veel opgenomen in het lichaam, dus daar schiet je dan ook weinig mee op.

Mijntje

Mijntje

12-04-2018 om 13:09

zonnebloempittenpasta

Als je niet tegen noten kan is dit misschien wat. Wij vinden dit lekkerder dan pindakaas.
Je zou wel moeten kijken naar het etiket: kan sporen van noten bevatten wellicht. Maar evt kan je het ook zelf maken. https://simoneskitchen.nl/zelf-zonnebloempitboter-maken/
en ik zou flink googelen, voor recepten en ideeen: dit bv https://leukegeit.nl/vegetarisch-broodbeleg/

Kaaslkopje

"Kind is nog in de groei, dus ik zou ook niet in álles meegaan van zoon."

Ik snap het argument, maar het zou hier tot een enorm drama hebben geleid: zoon dwingen tot het eten van "iets wat geleefd heeft".
Nu, 8 jaar later, eet hij nog steeds met volle overtuiging vegetarisch. Het was beslist geen bevlieging.
Wel heb ik altijd als voorwaarde gesteld dat hij geen tekorten op zou lopen. Dus idd B12 suppleren, voldoende andere proteïne etc. etc.

Heb vw allergieën veel etiketten nauwkeurig bestudeerd, maar melk en ei vind je niet snel in gewoon volkoren brood. Sporen van noten helaas wel :-S
Omdat een notenallergie zeer ernstige reacties kan geven, zal Jacoba wel al gewend zijn aan het uitspellen van ingrediëntenlijsten.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 13:33

Anneque

Ik vind ook wel dat je het serieus moet nemen, maar wel tot het randje moet gaan van wat zoon acceptabel vindt. Dus als hij vis wel wil eten, dan is dat winst. Zware discussies over waarom dat wel en koe niet, hoeven niet (tenzij een kind daar zelf mee komt). Veganistische wensen zou ik echt niet aanmoedigen.

Nee precies

Zoon wil beslist geen vis, of insecten of wat dan ook wat ooit gelopen of gekropen heeft.
Maar ik begin geen moeilijke discussie over eieren en hoe de eierconsumptie de kippenhouderij in stand houdt. Ik koop biologische eieren en hoop dat-ie er voorlopig niet te moeilijk over doet Want het scheelt idd, dat-ie eieren eet.

"Ik snap het argument,

maar het zou hier tot een enorm drama hebben geleid: zoon dwingen tot het eten van "iets wat geleefd heeft".".

Hoe oud was zoon toen?

Yvan

Een jaar of 6.
Hij vroeg wat dat nou eigenlijk was, wat er op zijn bord lag. Na uitleg stelde hij vol afgrijzen vast dat hij geen dieren (meer) wilde eten. En heeft daarin volhard, ondanks dat hij het echt lekker heeft gevonden.

Omdat ik dierenwelzijn een valide argument vind, en hij zeer stellig was, heb ik dat goed gevonden, op voorwaarde dat hij niets tekort kwam. Hij kreeg en krijgt alle ruimte om op zijn besluit terug te komen, maar wil het echt niet eten.
(en nee, hij krijgt lang niet overal zijn zin in. Maar hem tegen zijn wil iets naar binnen laten werken, wanneer hij zó sterk weerzin voelt, vond ik geen optie).

Wat is er moeilijk aan lezen wat er geschreven is?

Yvan, daar is niets moeilijks aan maar soms lees ik slorig en zie iets over het hoofd. Vraag me wel af waarom u daar een opmerking over denkt te moeten maken.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.