Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jacoba

Jacoba

11-04-2018 om 22:21

Vegetarisch broodbeleg?

Zoon wil vegetarisch gaan eten. Warm eten lukt wel aardig goed.
Broodbeleg is ingwikkelder; hij heeft een melk allergie; mag dus geen melkproducten. Is ook allergisch voor ei en noten.

Wat doen jullie op brood? Ik kom niet verder dan zoetigheid en humus.


Guppie

Guppie

12-04-2018 om 19:27

Smeerseltjes

Je kan zelf smeerseltjes maken, zoals met tofu en wat andere ingrediënten, in een blender. Maak zelf ook (kortkokende) linzen voor op mijn knäcke. De splitlinzen worden een puree als je ze kookt.
Verder edelgistvlokken. Daar zitten ook wat vitamientjes en sporenelementen in, zoals zink. Bij natuurvoedingswinkels heb je allerlei pasta's van noten en zaden. De ene of de andere soort noten kan soms uitmaken. Kan zelf niet tegen hazelnoten en walnoten maar wel tegen amandelen en eens iemand gesproken die precies het zelfde had.
Verder misschien niet teveel denken in termen van belegjes; je kan er ook wat bij eten, zoals een salade of gevulde soep.
In vlees zitten stoffen als carnitine, lysine, taurine, carnosine en diverse mineralen en vitamine B12, die je minder of niet binnenkrijgt als je vegetarisch eet; zeker als je ook geen vis eet. Carnitine kan je wel aanmaken uit andere stoffen maar die moeten dan wel voldoende aanwezig zijn.

@Anneque, #30

Dat eh... vind ik erg jong voor een kleine, om grenzen te stellen aan zijn ouders.
Meestal gaat het omgekeerd.
Maar ik ben een ouwe zak en dus hopeloos ouderwets op dat vlak.
Ik vind dat "opvoeden" uit de aard der zaken geen "democratisch" gebeuren kàn zijn.

Yvan

Ik weet niet wat voor een vrijgevochten bende je nu voor je ziet, maat hij loopt verder aardig in het gareel hoor

Het was geen dwingelandij – ik zag het afgrijzen, van meet af aan was het zijn stellige gevoel (en later overtuiging) dat je niets hoort te eten wat geleefd heeft.
Ik vind het ook een principieel ander onderwerp dan bijv luxe spullen willen hebben, veel willen gamen en dat soort dingen. Daarin zijn wij ws weer wat strenger dan gemiddeld.
Hij mócht vegetariër worden van ons – aan de formulering zie je al dat die beslissing niet op democratische wijze tot stand gekomen is.

Ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om vegetarisch én gezond (en dat laatste was voorwaarde) te leven. Gesteld dat jij dat laatste met me eens zou zijn, wat zou dan voor jou een reden zijn geweest je kind dit te weigeren?

Steenpitten

Zolang de zelfgemaakte smeersel maar vrij zijn van steenpitten, zoals de advocadopit.

https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/gert-74-bijna-dood-na-eten-abrikozenpitten-het-is-puur-vergif

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2018 om 09:28

Tips... het gaat wel om een kind hè

Ik zie tussen de tips best veel waarvan ik me afvraag of je daar bij een tienjarig kind mee aan kunt komen. Veel kinderen van die leeftijd hebben nog niet bepaald een culinaire fijnproevers-smaak.

Wat ik me oprecht ook afvraag bij het beeld van een kind van zes wat hoort wat hij eigenlijk op zijn bord heeft liggen, hoe beeldend dat aan hem is uitgelegd. Als dat droog en zakelijk is verteld komt het misschien toch minder trauma-veroorzakend over dan als wordt omschreven hoe een arm koetje, varkentje of schaapje zijn dood tegemoet loopt. Veel van dit 'systeem' doe je als ouder onbewust, je praat tenslotte vanuit je eigen gevoelens en opvattingen, maar het is naar mijn idee wel belangrijk wat je op welke leeftijd vertelt.

Wij eten vlees, mijn man kan zich een leven zonder vlees niet voorstellen, ik wel, vanwege het milieu-aspect en de manier waarop vee gehouden wordt, dus dat blijft een puntje. Mijn oudste dochter is niet vegetarisch, maar neigt daar wel naar. Niet omdat ze tegen vleesconsumptie is, maar ze vindt veel gewoon niet lekker. De jongste aardt naar haar vader. Zonder vlees heb je een slecht leven, maar kip heeft blijkbaar afgedaan. We hebben net wat teveel kip gegeten kennelijk. Ik zou het lastig vinden om uitsluitend vegetarisch te moeten koken binnen een gezin met verschillende opvattingen.Juist ook omdat het niet gaat om 'dan laat je het toch gewoon weg'. Het moet wel verantwoord zijn, juist tijdens de groei van lichaam en geest.

Kaaskopje (ot)

"Wat ik me oprecht ook afvraag bij het beeld van een kind van zes wat hoort wat hij eigenlijk op zijn bord heeft liggen, hoe beeldend dat aan hem is uitgelegd. Als dat droog en zakelijk is verteld komt het misschien toch minder trauma-veroorzakend over dan als wordt omschreven hoe een arm koetje, varkentje of schaapje zijn dood tegemoet loopt. Veel van dit 'systeem' doe je als ouder onbewust, je praat tenslotte vanuit je eigen gevoelens en opvattingen, maar het is naar mijn idee wel belangrijk wat je op welke leeftijd vertelt."

Ik heb er natuurlijk een enorm tranentrekker van gemaakt
Maar Kaaskopje, je denkt toch niet werkelijk dat ik een kind van 6 ga opzadelen met overbodige bloederige details (zelf nog smakelijk kauwend op een stukje vlees)?

Nee. Van wat ik me kan herinneren, verliep dat ongeveer zo:
Zoon: Wat is dat eigenlijk?
Ik: Worst (oid)
Z: Maar waar is dat van gemaakt?
Ik: Van een varken.
Z: Hoe doen ze dat dan? Is hij dood gemaakt?
Ik: Ja.
Z: Dat wil ik niet eten. Is dat echt waar? Is-ie dood gemaakt?
Ik: Ja. Waarschijnlijk volgde hier (of iets later) nog een uitleg waarom je niet kunt wachten tot dieren in hun slaap overlijden om ze dan pas te eten.

Ik vind zelf het eten van vlees niet onethisch, de bio-industrie wel. dat is wat wij uitdragen. Desondanks eet hij geen vlees.

Ik moet erbij zeggen dat het geen gemiddeld kind is. Van jongs af aan is hij zeer eigenzinnig en sterk van karakter. Gaf zodra dat kon, wat zakgeld weg aan het WNF. Toch wordt hij op school & stage ervaren als een bijzonder (sic) sociale en belangstellende jongen. Komt wel goed met hem

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2018 om 10:16

Anneque

Dank je wel voor je uitleg. Ik ben een beelddenker en zag het een en ander voor me. Dat beeld is nu bijgesteld .

Jacoba

Jacoba

13-04-2018 om 12:51

Beeld bijstellen

Hartelijk dank voor de reacties.

Ik zal 't beeld wat bijstellen, blijkbaar geeft mijn openingspost veel ruimte voor eigen invulling

Zoon is 18, allergisch voor melk, ei, noten en van alles. Allergie is milder geworden door de jaren heen. Hij eet nu gewoon brood en verder ook producten waar melk en ei in verwerkt zijn. Soms gaat dat goed en soms echt niet. Dan laat hij die producten staan. (beetje gek; een stroopwafel gaat aardig goed, een donut krijgt hij het echt benauwd van. Gehakt en spek gaan goed, slavink niet.)

Laatst was een een landelijke "week zonder vlees". Hij wil geloof ik wat bewuster leven en doet nu "de week zonder vlees" om uiteindelijk een aantal dagen per week geen vlees meer te eten.
Deze week is een leuke oefening.

Ik maak mij geen zorgen over hij voldoende voedingsstoffen binnen krijgt; hij eet voldoende groente en fruit, aardappels, rijst en pasta en is dol op vlees, vis en vleeswaren.

In veel spreads en smeersels zit melk- ik ga kijken naar de genoemde alternatieven.
Kunnen we als gezin misschien een paar dagen per week vlees gaan skyppen. Helemaal vegetarisch zit er niet in- maar 3 dagen per week zonder vlees is al een mooi streven denk ik.

Op naar de natuurwinkel!

Bedankt

Sporen van melk

https://www.blueband.nl/producten/aardbei-bietjes-spread

In de informatie ove de blueband wordt aangegeven dat het er sporen van melkproducten kan bevatten.
Melk is daarentegen geen ingrediënt.

Kwaliteit vlees

Hier gaan we over een tijd ook over op vegetarisch eten; de gezinsleden klagen steeds vaker over het kwaliteit vlees en de keurslager is ook niet goedkoop.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.