Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verbruik verschil oudere of nieuwe cv ketel

Gisteravond totaalverbaasd toen ik met een vriendin vergeleek hoeveel m3 gas we verbruikt hadden in augustus. Ik 20 en zij 8 m3! Wij allebei alleenstaand met 1 kind. Ik oudere ketel (18 jaar) hoekwoning. Zij ketel (5 jaar), huis is een stuk nieuwer. We hebben allebei een huurhuis van de woningbouwvereniging. We koken allebei op gas. 
Wij douchen niet buitensporig, verwarming is in augustus natuurlijk niet aangeweest, ik snap er helemaal niks van. 
Zou het aan de cv-ketel  kunnen liggen? 


Ik denk dat het ook het nieuwere huis is, dat is gewoon veel beter geïsoleerd. Het wordt er minder snel koud.
En misschien ligt het ook nog wel aan welk gasfornuis en welke pit je gebruikt? Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een wokbrander, daar komt zo ontzettend veel gas (en geluid) uit dat we dat ding voor de grap altijd 'Slochteren' noemen (de gaswinning in Groningen)
Ik zit bij Vattenfall en kan allerlei opties aanklikken waardoor je het zelfs per uur kan bekijken. Kan je precies zien wanneer je dus gas hebt verbruikt (in de ochtend het douchen) in de avond een piekje wanneer ik kook.
En als ik google lees je het overal, een oude cv ketel verbruikt meer dan een nieuwe.
Anders vraag je de woningbouw vereniging of je een nieuwe mag? 18 jaar is al wel oud hoor. Ik heb ook een huurwoning, woon hier nu 26 jaar en heb al 2x een nieuwe ketel gekregen (zo om de 10 jaar ongeveer) die van mij is nu 1 jaar oud.

Ik heb trouwens ook even gekeken en heb 17m3 gas verbruikt in augustus, 2 persoons huishouden hier, en ook zuinig met de douche en koken. Dus ja die 8m3 is echt heel erg weinig vind ik ook. 

Hier huurwoning van bijna 21 jaar en wij kregen een jaar of 3 geleden ook een nieuwe cvketel. Dat moest ook zo ongeveer, de hele straat kreeg er eentje. 

Een hoekhuis maakt ook veel uit, ik las van de week dat 80% van je gasverbruik aan verwarming van het huis ligt. Je kunt wel heel wat tips vinden hoor. Kijk bij elke verwarming of die wel aan moet. Ik heb er eigenlijk maar 1 aan, die in de woonkamer. Verder alleen als het echt heel koud is in de wc of badkamer. Als de kou op de voordeur staat ook nog in de hal maar dat is echt maar een paar dagen per jaar of helemaal niet. 

Ik ging nog even voor je vragen, mijn vriend heeft een nieuwbouw woning en woont daar alleen en heeft ook 8m3 aan gas in augustus.
Maar ja, de verwarming is niet aangegaan in augustus dus het is puur het koken en douchen. En ik heb dus precies zo'n groot verschil tussen mijn huis en zijn huis en mijn ketel is een jaar jonger van die van hem. 
Bij mij doucht mijn zoon iedere dag en in zijn huis wordt er niet dagelijks gedoucht en er wordt korter gedoucht. Denk dat dat het verschil is.

Hoe de ketel staat ingesteld maakt ook nog uit. "Comfortstand" betekent sneller opwarmen en sneller warm water, maar verbruikt wel meer gas.

Als de verwarming nog niet aangeweest is maakt het hoekhuis, de ouderdom van de woning natuurlijk niets uit. Dan heb je alleen te maken met het verbruik voor koken en douchen en de leeftijd van je ketel. Overigens bij ons is nu niemand thuis dus de ketel verwarmd geen water voor, dat zijn dingen die je kunt instellen (bij ons via een app). 

Buitensporig douchen is natuurlijk een begrip die voor iedereen anders is.

20 m3 met z'n tweetjes voor alleen douchen en koken vind ik wel erg veel. Wij wonen met z'n zessen (koken ook op gas) en het maandverbruik in zowel augustus als september is 11m3

in augustus bij ons 11m³ en in september 16m³. 

De instelling van de cv is ook van belang, in nieuwe ketels is vermoed ik de standaard stand de eco stand waarbij de warmte wisselaar pas verwarmd wordt op het moment dat er een warm water vraag is. Gevolg: het duurt langer voor het water warm is, maar wel minder gas verbruik.
Staat dat op standaard dan wordt de warmtewisselaar continu verwarmd zodat het water dat gevraagd wordt gelijk warm is. Dat continu branden kost natuurlijk gas.

Wij hadden in augustus een verbruik van 4m3, dat is echt alleen voor warm water, dat is ook het verbruik in mei, juni en juli geweest. Voor 2 personen. (of we zijn met 3 of ik ben alleen of we zijn met 2, gemiddeld dus 2.)

Wij verbruiken gemiddeld 5 m2 pp per maand voor het verwarmen van warm water. En dat was nog hoger. (Eén kind dat erg graag lang doucht en dat nu voor zijn doen beperkt, maar dat kan nog een stuk beter). En de ketel hangt op zolder dus voor warm water beneden duurt het even. Dat kan bij jullie misschien ook nog schelen?
Wij koken niet op gas.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-10-2022 om 17:10

Wat voor ketel hebben jullie? VR of HR, dat maakt nogal verschil.

Net als inderdaad de ingestelde temperatuur. Voor tapwater moet dat minimaal 60 zijn ivm met legionella, hoger is niet nodig. Water voor de verwarming kan nog lager, afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is. Dat is een kwestie van uitproberen.

Maar dat laatste zal in augustus niet voor het verschil hebben gezorgd. Net zo min als isolatie.

Noesse

Noesse

03-10-2022 om 17:12 Topicstarter

Buitensporig.. Ik elke dag 5 of 10 min, dochter 2 of 3 keer per week. 
Ik heb de app van Vattenval, zag het net idd dat je het allemaal terug kan vinden wanneer je hoeveel verbruikt, ga ik bestuderen. 
Hoe de cv ketel ingesteld staat zal ik ook nakijken, wie weet is dat het ook. 

Hier in augustus 5 m3 gebruikt met gemiddeld 6 personen, maar dat zegt niet veel want we zijn ook veel weggeweest. Dan was die weer een week weg, dan die weer. Maar sinds wij een nieuwe ketel hebben, gebruiken we nog maar heel weinig. Dus een nieuwe, zuinige ketel zal best veel schelen. 

Noesse

Noesse

03-10-2022 om 18:00 Topicstarter

Wat goed Rhonda! Mijnes hangt vanaf 2008, maar vervangen hem na 15 a 20 jaar. 
Ik zit te denken, ik heb geen vaatwasser, dan gebruik ook meer warm water. Alle beetjes bij elkaar.. 

Hier 6m3 gebruikt in augustus. Hele maand thuis geweest, want in juli al op vakantie geweest. We zijn met z'n 4en en de cv-ketel is bijna 14 jaar oud. Het verbruik in augustus was alleen voor koken en warm water. September was 9m2. Twee avonden en ochtenden de cv aangehad op 18 graden.

Noesse

Noesse

03-10-2022 om 21:01 Topicstarter

Coreopsis; ik heb een Nefit smartline hcr 24 cw3 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.