Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verhuizen naar Nederland

Hallo, ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste vraag. Het spijt me voor mijn slechte Nederlandse vaardigheden (ik ben net begonnen te leren - dus ik help mezelf met vertaler). Wij, als groot gezin (van 6 personen - kinderen bijna 2, 4, 6 en bijna 9) hebben het plan om over een jaar (voorjaar 2023) naar Nederland te verhuizen. We doen nu thuisonderwijs met kinderen en we weten dat dat in Nederland anders zal zijn. We willen allemaal zo snel mogelijk Nederlands leren, dus we willen kinderen op de openbare school (montessorie of wat creativiteit met behulp van tips - we zullen graag wat ideeën van je hebben ♥ ). Ik en mijn man spreken Engels en ook Duits (slechter dan Engels), maar kinderen alleen Engels (en wij allemaal Slowaaks en Tsjechisch omdat we uit Slowakije komen, maar dat zal in Nederland niet handig zijn). Ik ben op zoek naar een plek om voor hen een zo eenvoudig mogelijke integratie te hebben. Ik wil ergens zijn waar een ander gezin met kleine kinderen woont, omdat ze het gevoel moeten hebben dat ze een mogelijke vriend in de buurt hebben. Ook voor mij en mijn man kan het zeker goed zijn - om mijn gemeenschap van ouders te vinden. We houden van minimalistisch en niet consumeren lifestile, ecologie, tijd doorbrengen met kinderen, rationeel denken, natuurreizen, wandelen, fietsen, schaken, wiskunde en logica, piknics, zwemmen, bordspellen, bibliotheek, koken, reizen met de trein, ontdekken (en leren uit) nieuwe culturen en talen en interessante mensen ontmoeten (veel redenen waarom we voor nederland hebben gekozen). We wonen nu aan het einde van een klein dorpje op 8 km van het dichtstbijzijnde stadje (we kunnen zeggen aan het einde van de wereld 😁). In plaats van houden we van de natuur, met opgroeiende kinderen kunnen we zien dat we dichter bij de beschaving moeten zijn (om dichter bij kinderactiviteiten en scholen te zijn, bij ons werk, bij een meer of een plek om te zwemmen, park, een bibliotheek en andere mogelijkheden, die opgroeiende kinderen proberen het graag), maar ik ben niet echt in grote steden. Ik wil de auto niet bezitten 😊). Ik ben zelf nooit in nederland geweest, maar ik heb al een aantal mooie gebieden uitgekozen die er goed uitzien voor mij. Ik was op zoek naar wat zwemmogelijkheid, bosmogelijkheid, goede treinverbinding, maar niet te grote stad en niet zo koud klimaat en koos voor Zwolle, Kampen of Wezep – of daar beneden, dan Veenendaal, Ede, Arnhem – daar in de buurt (met goed en niet zo'n lange treinverbinding naar Utrecht voor het geval we daar gaan werken). Maar het zijn gewoon namen van steden, niet echte plaatsen en ik sta ook open voor verschillende ... en we zullen heel blij zijn om wat echte tips en ideeën van je te krijgen. We zijn niet veel religieuzer (mijn man is eigenlijk atheïst en dat gezelschap past beter bij hem), en eindelijk zijn we heel flexibel. We beginnen nu nederlands te leren en zoeken langzaam wat banen voor ons omdat het de eerste behoefte aan shure zal zijn (dat zal ook iets zijn om mee om te gaan, op weg naar het grote avontuur, omdat ik niet in de buurt wil werken Ik studeerde aan de universiteit, en ik heb maar een paar jaar prax en een beetje aducatie erover). Maar als moeder wil ik ook voorbereid zijn op een mogelijk acceptabele buurt om me goed te voelen in de nieuwe plek voor alle leden van ons gezin.

Wie heeft de tips voor me?

Dank voor het meedenken!
Groet,
Mishka




Als jullie nu thuisonderwijs geven, dan kun je je kinderen misschien alvast Nederlands laten leren. Moet dat hier nog, dan zou ik huisvesting zoeken in een wat grotere plaats zodat er de mogelijkheid is van opvang in een taalklas/ klas voor nieuwkomers o.i.d. voor je oudste kinderen (scholen organiseren dat zelf, dus dat is overal anders geregeld, en heet ook niet over al het zelfde).

Praktisch is het vinden van huisvesting overal in Nederland een probleem, zeker als je niet de hoofdprijs aan huur of hypotheek kunt betalen. Ik vraag me ook af waarom Nederland? Is een land waar je ook terecht kunt met Duits niet handiger als jullie die taal wel beheersen?

Ik zie niet helemaal waarom je naar Nederland zou willen verhuizen. Jullie komen hier niet vandaan, hebben geen familie, vrienden, werk of andere binding met Nederland en jullie zijn er zelfs nog nooit geweest. Op vakantie ergens is één ding, er wonen een tweede. 
Je kinderen een taal leren die je zelf nog niet goed beheerst is erg lastig. Daar zou ik sowieso een of andere methode bij zoeken.
Ik zou je eerst echt goed informeren, verdiepen en een plan maken. Het is namelijk nogal wat, een verhuizing naar het buitenland met jonge kinderen.

Oskvarka

Oskvarka

06-04-2022 om 17:31 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 06-04-2022 om 16:56:

Als jullie nu thuisonderwijs geven, dan kun je je kinderen misschien alvast Nederlands laten leren. Moet dat hier nog, dan zou ik huisvesting zoeken in een wat grotere plaats zodat er de mogelijkheid is van opvang in een taalklas/ klas voor nieuwkomers o.i.d. voor je oudste kinderen (scholen organiseren dat zelf, dus dat is overal anders geregeld, en heet ook niet over al het zelfde).

Praktisch is het vinden van huisvesting overal in Nederland een probleem, zeker als je niet de hoofdprijs aan huur of hypotheek kunt betalen. Ik vraag me ook af waarom Nederland? Is een land waar je ook terecht kunt met Duits niet handiger als jullie die taal wel beheersen?



Bedankt voor je antwoord. Denk je dat het beter is om de taal van kinderen eerder te leren? Ik dacht dat het beter is voor kinderen om van autochtonen te leren, maar misschien is iets voor het begin goed . Bedoel je - taalklas/ klas voor nieuwkomers - voor minder stress? Waarom nederland en niet Osterriche of Duitsland: dus eerst veel meer beter onderwijs, meer fietsen minder auto's, meer slappe arbeidsmarkt (hoop dat het waar is en niet alleen mijn illusie). We hebben geen probleem om de hoofdprijs in huur te betalen, hoop ik. We hebben ook wat extra besparingen voor het begin. Mishka

jullie willen naar Nederland verhuizen terwijl jullie hier nog nooit geweest zijn? 

Ik zou dan eerst maar eens hier een paar weken / maanden gaan zitten om een beeld te krijgen van het land. Dan kunnen jullie ook eens gaan kijken of huisvesting mogelijk is. Enig idee hoe duur en hoe schaars woningen hier zijn? 

Nederland is klein. Het is in Zwolle echt niet warmer dan in Leiden.

Verhuizen naar een land waar je nog nooit geweest bent is vreemd want waarom dan Nederland? Waarom niet België, Duitsland of Denemarken? 

Maar als eerste. Neem vakantie op. Zo lang mogelijk. En kom naar Nederland dan krijg je een idee van de prijzen hier, van het leven, misschien kan je eens op een school gaan kijken, naar woningen zoeken, woonplaatsen bekijken etc.

Hoe ga je de hoofdprijs aan huur betalen als je hier nog geen baan hebt? Ook voor huurwoningen moet je vaak een bewijs van een inkomen overleggen, zodat de huurbaas weet dat je voldoende verdient. 

En als je goed onderwijs zo belangrijk vindt, waarom gaan je kinderen nu dan niet naar school? Het is wel een hele omschakeling, verhuizen naar een vreemd land, andere taal en dan ook nog je inpassen in een systeem dat je niet kent.

Je oudste kind is straks 10 als ze hier instroomt, dan heeft ze nog twee jaar voordat ze naar de middelbare school gaat. Als hij/zij de taal nog niet spreekt dan is uitstroom naar een lagere niveau middelbare school heel waarschijnlijk.

dit is toch precies hetzelfde als de mensen die in Ik Vertrek worden geportretteerd? Jarenlang hebben ze de behoefte om naar Spanje, Italie of Frankrijk te verhuizen, maar hebben geen idee wat ze te wachten staat. 
als je hier geen baan hebt, geef ik je weinig kans op een huis. Er zitten nog een paar duizend mensen op huisvesting te wachten. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat jullie miljonairs zijn, dan vind je wel wat. 

Rhonda schreef op 06-04-2022 om 22:13:

dit is toch precies hetzelfde als de mensen die in Ik Vertrek worden geportretteerd? Jarenlang hebben ze de behoefte om naar Spanje, Italie of Frankrijk te verhuizen, maar hebben geen idee wat ze te wachten staat.
als je hier geen baan hebt, geef ik je weinig kans op een huis. Er zitten nog een paar duizend mensen op huisvesting te wachten. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat jullie miljonairs zijn, dan vind je wel wat.

De mensen in ik vertrek hebben op wellicht 1 of 2 na wel degelijk het land gezien. Ze zijn er vaak al vaker geweest. Ik vertrek begint meestal op het moment dat iemand al iets gekocht heeft. 

Mijn broer heeft ook een Ik vertrek gedaan maar dan zonder camera's. Hij was natuurlijk al vaker in het land geweest voordat hij en zijn vriendin een huis daar kochten. 

Je gevoel over Nederland is veel te romantisch en onwerkelijk. Niet doen! Je staat op een bepaalde manier in het leven en denkt dat Nederland daar goed bij past maar je komt van een koude kermis terug als je zo verder gaat. Je denkwijze over scholing past niet in de Nederlandse cultuur en gaat botsen. 

Als je denkt dat het allemaal wel meevalt: ga je kinderen vast Nederlands leren. Dat kan tegenwoordig online. Hoef jij niet te doen. Maar we hebben hier een enorme woningnood dus tenzij je 1500 per maand kan betalen en zekerheid hebt van een baan voor de huur kun je het vergeten. 

Oskvarka

Oskvarka

07-04-2022 om 11:51 Topicstarter



Iedereen bedankt voor het antwoord. Ik kan zien hoe mijn presentatie je een gevoel over mij kan geven. Waarschijnlijk ben ik niet genoeg beschreven (eerlijk gezegd) al mijn lessen, gevoelens en mezelf, maar ik denk dat het eigenlijk niet mogelijk is in een paar woorden. Ik begrijp echt dat zo handelen (verhuizen met familie ver weg) heel raar kan klinken, vooral voor iemand die niet al onze redenen kan weten en geleerd heeft. Begrijp ook dat het erg idealistisch aanvoelde in mijn bericht - Maar ik voel het zelf helemaal niet zo. Ik heb ook veel geleerd tegen in mijn gedachten. Ik weet echt dat overal mensen moeten werken, kosten moeten betalen en omgaan met opgroeiende kinderen en dat ze veel verschillende soorten problemen kunnen hebben om het te doen. Toch denk ik niet dat Nederland een vreselijk land is waar het erg moeilijk en onaangenaam is om te leven (er wonen mensen ). Bij vragen: waarom? Als?, of Welk land? we waren precies meer dan 8 maanden aan het werk, dus het is niet het onderwerp van een nacht of een droom. Ik denk dat er veel goede manieren zijn om talen te leren (om bijna alles te leren) als je dat echt wilt, nu. Het betekent niet dat je er niet hard voor hoeft te werken - in plaats daarvan is het je hobby. Ook kunt u veel waardevolle informatie hebben als u dat wilt. We reisden door veel Europese landen, en het is zeker leuk om het met je eigen ogen te zien, maar ik denk niet dat je het land tijdens de reis zult leren kennen. Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen in ons land (het is geen mainstream), of in heel Europa, thuisonderwijs doen, dus ik denk dat het niet hoeft te worden beoordeeld als je die redenen niet kent, en ik zie dat het niet gemakkelijk te begrijpen. Ik kan dat proberen te beschrijven als je iemand bent die er echt in geïnteresseerd is (vraag het maar), maar het zou niet mijn onderwerp zijn, want ik denk niet aan thuisonderwijs in nederland. Eindelijk zijn we zeker geen miljonairs , heb gewoon wat extra spaargeld voor zo'n avontuur. En we zullen zeker niet op een dag alles verkopen wat we hebben en naar het land komen zonder enig werk of goed plan, en alle mogelijkheden om terug te komen afremmen. Ja in Zwolle is het zeker niet warmer dan in het zuiden van Nederland, ik was niet corret in mijn tekst, ik zocht ook niet te warm tegelijk. Nu leven we in een gebied waar meer dan een maand in de winter vriestemperaturen zijn en overal 3 maanden sneeuw, dus ik was gewoon aan het vergelijken. Toch ben ik jullie erg dankbaar voor al jullie reacties . Fijne dag. Mishka

Wat je moet regelen is:
1. Werk. Voor veel banen is taalvaardigheid belangrijk. Niet bij alles, maar dat zijn vaak geen goedbetaalde banen of juist heel goede banen voor expats. Maar dan regelt je bedrijf de hele verhuizing dus ik ga er even vanuit dat dat niet jullie situatie is.
2. Huisvesting. We hebben sociale huur, maar de wachttijden zijn enorm. Dus dat is geen optie. Dan zal je particulier moeten huren, maar daar worden hoge bedragen gevraagd plus een bewijs van een bepaald inkomen. Dat regelen vanuit jullie huidige land lijkt me erg lastig.
3. Een school voor de kinderen. Er zijn internationale schakelklassen om Nederlands te leren, maar daar weet ik het fijne niet van. 

En vooral; ga hier een keer een periode doorbrengen. Kijk hoe het echt is, informeer je over de mogelijkheden en onmogelijkheden.
Het is hier echt heel prima wonen, maar als je hier niet bekend bent, de taal niet spreekt, geen werk hebt etc. dan wordt het erg lastig.
Als je uit de EU komt, mag je hier wonen zo lang je werk hebt of je jezelf kan onderhouden. De woningnood is groot, dus je zult of wel erg veel geld moeten hebben/verdienen ofwel het gaat niet lukken.

Tenzij je echt goed geld verdient, is een woning een groot probleem. Als je gaat huren, zal dit particuliere huur zijn. Zoals hierboven is aangegeven , huren van E1500 per maand is normaal . En dan mag je blij zijn als er 2 slaapkamers zijn. En je salaris moet vaak 3x de huurprijs zijn.
Daarnaast zijn er in Nederland veel regels. Thuisonderwijs is zo goed als niet mogelijk. Het eerste jaar zullen je kinderen (die boven de 5 a 6 jaar zijn) naar een nieuwkomersklas gaan. Daarin is vaak helemaal geen vrije keuze. Jr gaat dan voor een 1 jaar na die school. Veel steden hebben daarnaast een postcodebeleid , dus je kan niet zomaar elke school kiezen die je leuk vindt. Veel scholen hebben 5 gelijke schooldagen en kinderen hebben dan tot 14 uur les. Sommige scholen hebben nog wisselende dagen, met andere dagen tot rond 15 uur en de woensdaiddag vrij (en de jongere kinderen ook de vrijdagmiddag ).
Als beide ouders werken dan zal je zelf opvang moeten vinden (vaak lange wachtlijsten) , dit regelt de school niet. De scholen beginnen om 8.30. En vaak is er geen voorschoolseopvang. Dus van ouders wordt verwacht dat ze de kinderen zelf  brengen. 
Ik hoor van bevriende expats dat ze dat behoorlijk lastig vinden. En dat zijn dus expats en die hebben dan al een baan en het eerste jaar huisvesting vanuit de zaak. 
Wat betreft omgeving. Vind eerst een baan en ga dan zoeken.
In veel steden in Nederland zijn kindervriendelijke buurten te vinden, zwemwater in de buurt etc.
Alleen is het wel zo, hoe mooier de buurt, hoe duurder het is.

Dat je niet zelf een school kan kiezen, geldt niet overal. In grote steden misschien wel en daar betaal je ook meer huur dan op het platteland, maar TS heeft het over Amersfoort, Veenendaal en Ede en ik vermoed dat het daar wel meevalt met postcodebeleid op scholen. Wel zijn daar reformatorische scholen (zeer religieus) waar niet iedereen wordt toegelaten. Maar er zijn ook genoeg andere scholen waar je uit kunt kiezen. Wel moet je rekening houden met het feit dat jouw kinderen het helemaal niet gewend zijn om naar school te gaan.

Opvang is er wel, maar niet altijd overal op alle tijdstippen. 
Wees je ervan bewust dat jullie hier geen familie hebben om op terug te vallen.

Ik zou in ieder geval eerst een tijdje op proef hierheen komen, kijken of het bevalt en je heel goed informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden die er zijn.

Ben wel heel benieuwd wat voor werk jullie nu doen en wat jullie qua werk in Nederland willen gaan doen.

Let er ook op dat vrienden maken in Nederland ook tegen kan vallen. Het hangt ervan af waar je woont. Sommige Nederlanders die binnen Nederland verhuizen, kunnen niet aarden vanwege de mentaliteit. Te stug, geen nieuwe "andere" mensen willen accepteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.