Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verhuizen naar Nederland


Ik zou me oriënteren op zogenaamde 'tiny houses'. Zie bijvoorbeeld: https://tinyhouse-store.nl/product-categorie/kant-klaar/
Wat ideeën betreft over de leefwijze past dit concept goed bij jullie wensen. (NB. ik ben zelf geen fan, vind het te romantisch en teveel weemoed, teveel 'verloren paradijs'-gevoel, dus ik heb geen enkel belang bij dit advies).
Je kunt een tiny house kopen of huren, maar het belangrijkste is dat het ergens moet komen staan. Op dit moment ontstaan er op verschillende plekken kleine gemeenschappen van 'tiny houses', met mensen die waarschijnlijk een soortgelijke levensvisie uitdragen.
De huisjes zelf zijn niet het grootste probleem in Nederland, dat is de grond. Grond waarop je mag bouwen is schaars en duur.

Tsjor

Ik vind tiny houses echt wel gaaf, maar met vier kinderen lijkt het me wel echt klein en beklemmend. Zeker als je veel ruimte gewend bent. 
Ik denk dat TS vooral heel goed na moet denken over die verhuizing, wat ze in Nederland denken te vinden en hoe ze het praktisch allemaal gaan regelen.

Ik moet iets precieser zijn, want tiny houses zijn wel erg klein voor 6 personen. Maar je hebt bijvoorbeeld de variant van 'wikkelhuisjes', die bestaan uit compartimenten, waarbij je een compartiment kunt toevoegen als naar je behoefte.
Ik zie ze nu vooral als vakantiehuisje, (zie bijvoorbeeld dit voor 5 personen: https://supertrips.nl/uniek-wikkelhuisje-aan-zee/) maar volgens mij zijn het ook al gewone woningen.

Tsjor

Oskvarka

Oskvarka

09-04-2022 om 17:52 Topicstarter



I'm not so afraid that my children will go to school. But certainly because I think more of a kind of montessori. My oldest loves rules, I'm sure he won't have any problems getting into the system (he was born in August, so maybe he can go into lover class - but I'm not sure if that possibility is in the NETHERLANDS), all others are young now. All (instead of jungest) also take some special afternoon classes so they know how it works with more children and teachers (usual after-school activities here). As for renting, we have certainly found the job, but also have some savings to pay a year's rent together at a time, hope that it can help if our income will not be at the requested level for the first year.




tsjor wrote on 09-04-2022 at 11:28:





Oh ♥ , this is really something I like, kind of my dream . But girls are probably not right enough. But one day when we are older and without children... 


Ik heb al een aantal mogelijkheden gevonden - iets groters op air bnb. (Ik kan nu geen ste-link toevoegen - enkele forumregels ). Het is in Epe - echt een leuke plek in de natuur.


Still, I think it's better now to live more in civilization, because of the opportunities for children, to find the job. And for starters, I'll choose to just rent a flat and it really doesn't have to be big. We now live in a large house, but only use half of it (only the downstairs part - two rooms) and we feel the space is too big. Maybe because I lived in the flat as a child and so did my husband.








Oskvarka

Oskvarka

09-04-2022 om 17:58 Topicstarter

Auwereel schreef op 08-04-2022 om 20:06:

Let er ook op dat vrienden maken in Nederland ook tegen kan vallen. Het hangt ervan af waar je woont. Sommige Nederlanders die binnen Nederland verhuizen, kunnen niet aarden vanwege de mentaliteit. Te stug, geen nieuwe "andere" mensen willen accepteren.



Ik lees er veel over, en geloof. Toch zijn we hier ook een beetje buitenstaanders , en in plaats daarvan hebben we graag een beetje vriend en gezelschap, we zijn meer introverte mensen (we zeggen altijd dat minder soms meer is). We waren veel aan het couchsurfen - vóór covid, nu reizen mensen minder, dus we waren hostieve mensen in heel Europa.

Oskvarka

Oskvarka

09-04-2022 om 19:11 Topicstarter

Caroline80 wrote on 07-04-2022 at 20:35:




Mijn man en ik hebben een bachelor en een ingenieursdiploma van een technische universiteit op het gebied van geodesie en cartografie. We slagen ook voor het examen na tien jaar oefenen, zodat we nu ons eigen werk kunnen afstempelen (zeker alleen geldig voor Slowakije). Mijn man is zelfstandige en doet landmeetkundig werk. Ik werk bij We slagen ook voor het examen na tien jaar oefenen, zodat we nu ons eigen werk kunnen stempelen (zeker alleen geldig voor Slowakije). Mijn man is zelfstandige en doet landmeetkundig werk. Ik heb bij het Kadaster gewerkt (met kaarten - meestal grafische CAD-programma's maar ook wat papierwerk). Misschien omdat het bezitten van land iets is waar ik niet over wil praten en dromen ... Elke dag zie ik mensen veel stront hebben om land te verdelen (kinderen van de ouders) ... kopen en verkopen, beslissen, deals sluiten - het zorgt hier voor zoveel slechte relaties in gezinnen. In plaats daarvan heb ik tijdens mijn studie veel eenvoudige klusjes gedaan - verschillende soorten fabrieken en wat dan ook. Als tiener en als student werkte en werkte ik ook met kinderen en jonge tieners, in het bedrijf waar ik creatieve alternatieve manieren van wetenschap en wiskunde onderwees. Ik hield van die baan en ik heb daar al meer dan 4 jaar een officiële praktijk (waarschijnlijk wil ik nog een dag werken). Ik heb ook 12 jaar aan de kunstacademie gestudeerd - misschien is het gewoon een hobby... Ik weet het nog niet, maar ik vind het geweldig. Ik heb ook gewerkt en vrijwilligerswerk gedaan als tiener en op universiteitstijden met kinderen en jonge tieners, in de bedrijfsonderwijs en inspirerende creatieve alternatieve manieren op het gebied van wetenschap en wiskunde. Ik hield van die baan en ik heb daar al meer dan 4 jaar officieel werk (ik wil waarschijnlijk nog een dag werken). Ik heb ook 12 jaar aan de kunstacademie gestudeerd - misschien is het gewoon een hobby... Ik weet het nog niet, maar ik hou van . Mijn man heeft een paar ideeën wat hij wil doen... om te beginnen heeft hij geen grote ambities, hij wil gewoon iets waar hij zijn Nederlands zou kunnen verbeteren, in plaats daarvan wordt het een minder betaalde baan. Technisch werk kun je waarschijnlijk ook alleen met Engels doen, maar Nederlands is erg waardevol. Ik zat te denken (omdat mijn jongste net drie zal zijn) om een ​​of twee jaar oppas te doen, en mijn zoon kan misschien met me meegaan (slechts een idee) - dat is iets wat ik meestal doe, meer dan 8 jaar, dus ik denk dat ik tot nu toe veel heb geoefend. Ik wil mijn jongste nog langer in de zorg houden.



Oskvarka

Oskvarka

09-04-2022 om 19:18 Topicstarter

MamaE schreef op 07-04-2022 om 17:01:

Dat je niet zelf een school kan kiezen, geldt niet overal. In grote steden misschien wel en daar betaal je ook meer huur dan op het platteland, maar TS heeft het over Amersfoort, Veenendaal en Ede en ik vermoed dat het daar wel meevalt met postcodebeleid op scholen. Wel zijn daar reformatorische scholen (zeer religieus) waar niet iedereen wordt toegelaten. Maar er zijn ook genoeg andere scholen waar je uit kunt kiezen. Wel moet je rekening houden met het feit dat jouw kinderen het helemaal niet gewend zijn om naar school te gaan.

Opvang is er wel, maar niet altijd overal op alle tijdstippen.
Wees je ervan bewust dat jullie hier geen familie hebben om op terug te vallen.

Ik zou in ieder geval eerst een tijdje op proef hierheen komen, kijken of het bevalt en je heel goed informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden die er zijn.



Ik ben niet zo bang dat mijn kinderen naar school gaan. Maar zeker omdat ik meer een soort montessori denk. Mijn oudste houdt van regels, ik weet zeker dat hij geen problemen zal hebben om in het systeem te komen (hij is geboren in augustus, dus misschien kan hij naar de minnaarklas gaan - maar ik weet niet zeker of die mogelijkheid in NEDERLAND is) , alle anderen zijn nu jong. Allen (ipv jungest) volgen ook enkele speciale middaglessen zodat ze weten hoe het werkt met meer kinderen en leerkrachten (gebruikelijke naschoolse activiteiten hier). Wat betreft huren, we hebben zeker de baan gevonden, maar hebben ook wat spaargeld om samen een jaar huur tegelijk te betalen, hoop dat het kan helpen als ons inkomen het eerste jaar niet op het gevraagde niveau zal zijn.

Oskvarka

Oskvarka

09-04-2022 om 19:20 Topicstarter

tsjor schreef op 09-04-2022 om 11:28:

Ik zou me oriënteren op zogenaamde 'tiny houses'. Zie bijvoorbeeld:
Wat ideeën betreft over de leefwijze past dit concept goed bij jullie wensen. (NB. ik ben zelf geen fan, vind het te romantisch en teveel weemoed, teveel 'verloren paradijs'-gevoel, dus ik heb geen enkel belang bij dit advies).
Je kunt een tiny house kopen of huren, maar het belangrijkste is dat het ergens moet komen staan. Op dit moment ontstaan er op verschillende plekken kleine gemeenschappen van 'tiny houses', met mensen die waarschijnlijk een soortgelijke levensvisie uitdragen.
De huisjes zelf zijn niet het grootste probleem in Nederland, dat is de grond. Grond waarop je mag bouwen is schaars en duur.

Tsjor



Oh ♥, dit is echt iets wat ik leuk vind, een beetje mijn droom. Maar meisjes hebben waarschijnlijk gelijk, 25 m2 is niet groot genoeg voor ons. Maar op een dag als we ouder zijn en zonder kinderen...

Toch denk ik dat het nu beter is om meer in de bewoonde wereld te leven, vanwege de kansen voor kinderen om een ​​baan te vinden. En om te beginnen kies ik ervoor om gewoon een flat te huren en die hoeft echt niet groot te zijn. We wonen nu in een groot huis, maar gebruiken er maar de helft van (alleen het benedengedeelte - twee kamers) en we vinden de ruimte te groot. Misschien omdat ik als kind in de flat woonde en mijn man ook.

Jullie hebben dus beide een goede opleiding. Dat maakt het vinden van een baan wel makkelijker. Maar dat moeten jullie wel regelen voordat jullie hier heen komen. 
Als gastouder moet je wel gediplomeerd zijn als pedagogisch medewerker. Ook taalbeheersing is daarbij belangrijk. Hoewel ik vind dat je goed Nederlands schrijft voor iemand die hier nog nooit geweest is. Het is best lastig om dat vanuit een ander land te regelen, want je hebt wel gastouderbureaus, maar mensen maken graag eerst kennis, komen een keer bij je thuis kijken hoe het er aan toe gaat. En dat kan niet zo lang je nog in Slowakije woont. De vraag is ook of een flat genoeg ruimte heeft voor een kinderopvang aan huis plus nog vier eigen kinderen. 
Je hebt het over montessori onderwijs. Dat bestaat in Nederland, maar niet in elk dorp. Dus je zal dat vooraf uit moeten zoeken. Ik weet niet wat je met minnaarklas bedoelt en ook niet wat er relevant aan is dat hij in augustus jarig is. In ieder geval, als je gaat verhuizen, zorg dat je een goed plan hebt. Werk, inkomen, huisvesting en school.

Oskvarka

Oskvarka

09-04-2022 om 22:05 Topicstarter

MamaE schreef op 09-04-2022 om 20:11:

Jullie hebben dus beide een goede opleiding. Dat maakt het vinden van een baan wel makkelijker. Maar dat moeten jullie wel regelen voordat jullie hier heen komen.
Als gastouder moet je wel gediplomeerd zijn als pedagogisch medewerker. Ook taalbeheersing is daarbij belangrijk. Hoewel ik vind dat je goed Nederlands schrijft voor iemand die hier nog nooit geweest is. Het is best lastig om dat vanuit een ander land te regelen, want je hebt wel gastouderbureaus, maar mensen maken graag eerst kennis, komen een keer bij je thuis kijken hoe het er aan toe gaat. En dat kan niet zo lang je nog in Slowakije woont. De vraag is ook of een flat genoeg ruimte heeft voor een kinderopvang aan huis plus nog vier eigen kinderen.
Je hebt het over montessori onderwijs. Dat bestaat in Nederland, maar niet in elk dorp. Dus je zal dat vooraf uit moeten zoeken. Ik weet niet wat je met minnaarklas bedoelt en ook niet wat er relevant aan is dat hij in augustus jarig is. In ieder geval, als je gaat verhuizen, zorg dat je een goed plan hebt. Werk, inkomen, huisvesting en school.

Dank u. Ik beschouw het als een les voor mij om in het Nederlands te schrijven. Maar toch help ik mezelf veel met vertaler. Nederlanders hebben veel overeenkomsten met Engels en Duits. Maar zonder vertaler ben ik nog steeds verschrikkelijk ... erger dan A1 denk ik.

In Slowakije begint het schooljaar in september (ik denk dat jij hetzelfde hebt) 1.klas (jouw groep 3) is wanneer kinderen van 6 jaar oud zijn tot begin september, maar ze hebben nog steeds een "examen" en als ze niet slagen, zullen ze kan op 7-jarige leeftijd beginnen. Het is heel gebruikelijk dat kinderen die in de zomer zijn geboren, een jaar later naar school gaan.

In Nederland gaan kinderen doorgaans vanaf vier jaar naar school. Vanaf vijf jaar is het verplicht. Een schooljaar begint op 1 augustus, midden in de vakantie. We hebben hier drie regio's. School start vanaf tussen half augustus en begin september. Kinderen zijn dan doorgaans zes jaar, maar soms ook nog vijf of al (bijna) zeven. Er is geen examen om te mogen beginnen aan groep drie. Dat bepaalt de leraar van groep 2 in overleg met ouders. Als jouw oudste kind in augustus negen wordt, hoort hij in groep zes thuis. Maar hij moet wel eerst de taal leren in een schakelklas. Want als hij opeens op een normale school komt zonder Nederlands te spreken, dan begrijpt hij de lessen niet.

Als je als gastouder wil gaan werken, moet je wel het Nederlands goed beheersen. Ook zonder vertaalmachine, want je kunt niet heel de dag alles door google translate gooien. Kinderen brengen daar een groot deel van hun tijd door en ze ontwikkelen dus ook een groot deel van hun taalontwikkeling en woordenschat daar. En je moet ook communiceren met de ouders van de kinderen die je op wil vangen. En dan zit je nog met diploma's/certificaten. 
Je schrijft ook dat je graag nog de zorg voor je jongste kind zelf wil dragen. Het is in Nederland ook mogelijk om in deeltijd te werken. Je kind kan dan naar de opvang, waar hij ook Nederlands zal leren. 

Mocht je dit echt willen, dan zou ik eerst zorgen dat in ieder geval één van jullie een baan en een inkomen heeft en dat jullie ergens kunnen wonen. 



Als je als gastouder wil gaan werken, moet je wel het Nederlands goed beheersen. Ook zonder vertaalmachine, want je kunt niet heel de dag alles door google translate gooien. Kinderen brengen daar een groot deel van hun tijd door en ze ontwikkelen dus ook een groot deel van hun taalontwikkeling en woordenschat daar. En je moet ook communiceren met de ouders van de kinderen die je op wil vangen. En dan zit je nog met diploma's/certificaten.
Je schrijft ook dat je graag nog de zorg voor je jongste kind zelf wil dragen. Het is in Nederland ook mogelijk om in deeltijd te werken. Je kind kan dan naar de opvang, waar hij ook Nederlands zal leren.

Mocht je dit echt willen, dan zou ik eerst zorgen dat in ieder geval één van jullie een baan en een inkomen heeft en dat jullie ergens kunnen wonen.

Waarom moet je de taal goed beheersen? Dat doet een au pair toch ook niet altijd? En wie weet zoekt men een Engelstalige oppas.

Aiden schreef op 10-04-2022 om 01:00:

[..]

Waarom moet je de taal goed beheersen? Dat doet een au pair toch ook niet altijd? En wie weet zoekt men een Engelstalige oppas.

Als je gastouder wilt zijn,  waarbij de ouders kinderopvangtoeslag krijgen dan is het spreken van Nederlands verplicht.

Je kunt, als je het goed en officieel wilt doen, niet zomaar gastouder worden. Daar zijn, terecht, best wat eisen en controles aan verbonden.
https://ondernemersplein.kvk.nl/eisen-aan-gastouders/

Even praktisch;
* Als je zelf 4 kinderen hebt, mag je als gastouder voor max 2 kinderen werken. Je rijdt niet, dus je zal met je kleine kinderen en de kinderen waar je voor oppast je eigen kinderen van school moeten halen. Hoe zie je dat voor je? En als het regent?
(Ik zou als ouder dergelijke gastouder niet inhuren maar liever voor een gastouder zonder kleine kinderen kiezen.)

* Max 2 kinderen betekent €5,50 per uur bruto; er gaat nog 33% belasting van af. Dus geen vetpot omdat je aandeel eigen kinderen(4)  het niet mogelijk maakt, er leuk aan te kunnen verdienen terwijl wel een verplichting aan gaat. Misschien zie je het te rooskleurig in omdat in Slowakije het mogelijk wel lucratiever is wegens meer vrijheid in aantal kinderen.

* Je vergeet ook iets heel belangrijks; het is voor kinderen best intens om in een ander land te wennen. Ze zijn erg moe van een dag school in een taal die ze niet begrijpen omdat ze die taal niet begrijpen. Als 3 van je 4 kinderen na schooltijd thuis komen, hebben ze jouw aandacht nodig. Niet elke dag, maar onderschat niet wat dit voor een kind betekent. Vermoeide kinderen willen rust en dat gaat niet als er nog twee peuters extra rondrennen. We hebben zelf met 2 kleine kinderen een paar jaar in een ander land gewoond en gezien hoe veel energie dit van hen vroeg. Ik was blij dat ze de aandacht van hun moeder niet hoefde te ‘delen’ met meerdere kinderen. (De regel max 6 kinderen is er niet voor niets.)
Ik snap wel dat je wat wilt bijverdienen, maar ik zou je toch adviseren eerst een jaar te steken in opvang/zorg/ aandacht van je eigen kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.