Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verhuizen naar Nederland


Ter aanvulling;
€5,50 per uur per kind.

Dat je ervaring hebt als oppas is in Nederland ook niet relevant. Ik heb als puber veel opgepast op kinderen uit de buurt, maar ik heb daar geen enkel bewijs van en het betekent zeker niet dat ik een gastouderopvang kan gaan beginnen, zelfs al heb ik maar één eigen kind. Ik heb geen diploma voor pedagogisch medewerker of een buitenlands equivalent daarvan. Jij ook niet, want je hebt geodesie en kunstacademie gedaan.
Daarbij zitten er ook eisen aan de locatie. Er moet voldoende ruimte zijn (een flat waar je al met zes personen woont is dan al gauw te klein) en voldoende aanbod qua spel.
Je eigen kinderen moeten naar school gebracht en gehaald worden, zeker de middelste twee. Je mag die opvangkinderen niet alleen laten, dus die moeten dan mee. Maar slapen misschien ook nog in de middag. Bij je eigen kinderen kun je ervoor kiezen ze even alleen te laten, bij kinderen van een ander niet.

Au pairs worden ingehuurd door een gezin. Je past dan op de kinderen van één gezin.
Je spreekt dan meestal de taal van dat gezin. Ik denk dat de meeste mensen niet snel zullen kiezen voor een gastouder die geen Nederlands spreekt. Zeker omdat ze dan geen kinderopvangtoeslag kunnen krijgen. 

En inderdaad, een nieuw land, nieuw schoolsysteem, nieuwe taal is gewoon heel erg wennen. Onderschat dat niet. 

Oskvarka

Oskvarka

10-04-2022 om 15:38 Topicstarter

Je hebt gelijk. We ontvingen helaas maar weinig tenagers die hier Slowaaks kwamen leren en ze waren echt vermoeider na de hele dag. Ik voel het ook zo om het eerste jaar het grootste deel van de tijd met mijn kinderen en mijn gezin door te brengen. Ik had in mijn hoofd meer babysitten als een soort Au-Pair voor een paar uur per week - naar iemand komen om met kinderen te helpen. Gewoon parttime baan op het moment dat mijn kinderen naar school zijn. Eerlijk gezegd was ik nooit aan het babysitten als een echte baan, ik ken niet alle regels in Slowakije (we hebben ook een regel van 6, maar alle andere regels heb ik nooit om gegeven) omdat het niet het soort werk is dat ik bereid was te doen. Ik zorgde alleen voor mijn kinderen en de kinderen van mijn vrienden.

Bij iemand thuis op de kinderen passen is natuurlijk een optie. Maar ook dan zit je met je eigen kind dat mee moet, je andere kinderen die van en naar school moeten, je weet niet of het klikt, de taalbarrière plus hoe ga je zo'n gezin vinden als je hier niemand kent of een netwerk hebt? Daarnaast mag je dat werk dus niet legaal (wit) doen omdat je geen erkend diploma hebt. 

In de lockdowns hadden we met de vriendinnen van mijn dochter ook wel eens dat we onderling op ze pasten en dat ze een middag samen konden spelen, maar dat waren mensen die wij al kenden omdat onze kinderen bij elkaar in de klas zitten. 

Je hoeft overigens niet per se te gaan werken. Als je partner genoeg verdient kun je er de eerste tijd ook voor kiezen om thuis te zijn voor je kinderen en ze hier op weg te helpen. Maar dan moet je partner wel heel goed gaan verdienen, want voor sociale huur kom je niet in aanmerking en particulier huren is duur en verhuurders eisen vaak dat je minimaal drie keer de kale huur bruto verdient.

Oskvarka

Oskvarka

10-04-2022 om 16:31 Topicstarter

MamaE wrote on 10-04-2022 at 15:50:

Looking after the children at someone's home is of course an option. But even then you have to go with your own child, your other children who have to go to and from school, you don't know if it clicks, the language barrier plus how are you going to find such a family if you don't know anyone here or have a network? In addition, you may not legally do that work (white) because you do not have a recognized diploma.

In the lockdowns we sometimes had with my daughter's friends that we looked after each other and that they could play together for an afternoon, but those were people we already knew because our children are together in class.

You don't necessarily have to go to work. If your partner earns enough, you can also choose to be at home for your children for the first time and help them on their way here. But then your partner must earn very well, because you are not eligible for social rent and private renting is expensive and landlords often require that you earn at least three times the basic rent gross.



Ik was er niet zo mee bezig maar dat zal ik later zeker doen.. (ik vond net https://www.sitly.nl/en) Ik heb geleerd dat het nu meer nodig is om nu Nederlands te leren. En we hebben binnenkort ook examens. Als homeschooler in Slowakije moet je twee keer per jaar examens hebben, dus we moeten weinig voorbereiden - als homeschooling-moeder laat ik kinderen het hele jaar leren wat ze willen (ze zijn soms erg creatief - gisteren waren ze de hele dag Nederlands aan het leren -). .. vandaag zijn ze Hongaars begonnen - ik weet niet waarom ) , maar we willen geen stress dus we moeten dit halfjaarlijks curriculum nakijken . Ik ben ook op zoek naar een leuke app voor kinderen om Nederlands te leren. Ze houden van KhanAcademyKids, dus ik hoop dat ik iets soortgelijks kan vinden.

Oskvarka

Oskvarka

10-04-2022 om 16:46 Topicstarter

MamaE schreef op 10-04-2022 om 15:50:




Ik wilde meer vragen over die leeftijden. Dus als mijn oudste op 20.8.2013 is geboren, kan hij volgend schooljaar gewoon groep 6 zijn of hangt het af van zijn vaardigheden? Is het mogelijk om over groepen heen te gaan? Mijn tweede zoon ging een jaar eerder naar school, maar hij moest speciaal papier hebben van een psicholoog hier in Slowakije, hij is geboren op 23.11.2015 en zit nu officieel in de 1. klas (groep 3). Volgend jaar gaat hij naar de 2. klas. Het is de regel van de leeftijd of het gaat ook over de school. Kan de school na overleg besluiten dat iemand naar een andere groep gaat? Mishka

Oskvarka schreef op 10-04-2022 om 16:46:

[..]



Ik wilde meer vragen over die leeftijden. Dus als mijn oudste op 20.8.2013 is geboren, kan hij volgend schooljaar gewoon groep 6 zijn of hangt het af van zijn vaardigheden? Is het mogelijk om over groepen heen te gaan? Mijn tweede zoon ging een jaar eerder naar school, maar hij moest speciaal papier hebben van een psicholoog hier in Slowakije, hij is geboren op 23.11.2015 en zit nu officieel in de 1. klas (groep 3). Volgend jaar gaat hij naar de 2. klas. Het is de regel van de leeftijd of het gaat ook over de school. Kan de school na overleg besluiten dat iemand naar een andere groep gaat? Mishka

In principe groep 6, maar zoals eerder geschreven hij komt waarschijnlijk eerst in een soort opvangklas waar hij Nederlands gaat leren, voordat hij instroomt in het reguliere onderwijs. (afhankelijk of er in jullie nieuwe woonplaats zo'n groep is). In Nederland komt zowel doubleren als versnellen voor. School besluit daarover. Ik kan me goed voorstellen dat in dit geval gekozen wordt voor een jaar vertragen zodat er meer tijd is om Nederlands te leren. Wat je ook niet moet onderschatten is het schooladvies dat kinderen krijgen in groep 8. Dat bepaald naar welk vervolgonderwijs ze mogen.

Er zijn ook een paar schoolregio's die een 'groep 9' hebben voor kinderen waarvan verwacht wordt dat ze een hoger niveau van vervolgonderwijs aankunnen, maar waar het nog niet uitkomt bijvoorbeeld vanwege taalproblemen. Maar ook daar ben je erg afhankelijk van of dat aangeboden wordt op de plaats waar je woont.

Ken je dit YouTube kanaal al? Kunnen jullie alvast een begin maken met Nederlands leren


https://www.youtube.com/channel/UC2IYiaH8iDXjJHblQIYPAyw

Mbv NT2 biedt de Nederlandse overheid het  gratis NT2 lesprogramma voor anderstaligen als voorbereiding om te integreren.

https://nt2taalmenu.nl/nt2-a1-oefeningen-2/#a1-luisteren

En voor de kinderen, school, regels etc.:

https://www.nt2.nl/nl/dossier/nt2_voor_kinderen

Oskvarka

Oskvarka

11-04-2022 om 11:03 Topicstarter

Marie111 wrote on 10-04-2022 at 21:40:

Do you already know this YouTube channel? Can you already make a start with learning
Dutch


https://www.youtube.com/channel/UC2IYiaH8iDXjJHblQIYPAyw



Dank u. Ik weet dit al, het is behoorlijk populair. Ik voel het te langzaam, ik ben intensiever gaan leren.

Ik heb er alle vertrouwen in dat jullie een baan kunnen vinden. Ook zullen jullie kinderen het uiteindelijk prima gaan doen in Nederland. 

Echter, ik heb geen vertrouwen in het vinden van een woning. En neem dat serieus. Er is in Nederland een enorm te kort aan woningen. Als jullie tussen de 1500 en 2000 euro per maand kunnen betalen zal het wel goed komen met die woning maar goedkopere woningen zijn bijna niet beschikbaar en jullie krijgen  geen voorrang op goedkopere woningen. 

Ook moeten jullie heel goed uitkijken als buitenlanders/buitenstaanders op de woningmarkt. Er zitten veel oplichters tussen die woningen verhuren die ze helemaal niet hebben en je hoge inschrijfkosten, borg etc laten betalen terwijl je uiteindelijk met lege handen staat. 

De woningmarkt is echt niet leuk. Mijn kinderen staan alleen al voor een kamer in een studentenstad minimaal een jaar op een wachtlijst en die kamers zijn niet eens goedkoop. 

Oskvarka

Oskvarka

11-04-2022 om 11:30 Topicstarter

Plantenbak wrote on 11-04-2022 at 11:12:

I am confident that you can find a job. Your children will also eventually do well in the Netherlands.

However, I have no confidence in finding a home. And take that seriously. There is a huge shortage of homes in the Netherlands. If you can pay between 1500 and 2000 euros per month, it will be fine with that house but cheaper homes are almost unavailable and you do not get priority over cheaper homes.

You also have to watch out as foreigners / outsiders on the housing market. There are many scammers who rent out properties that they do not have at all and make you pay high registration fees, deposit etc while you end up empty-handed.

The housing market is really not fun. My kids are on a waiting list for at least a year just for a room in a college city, and those rooms aren't even cheap.



Dat deel wonen en huren zie ik ook als de grootste uitdaging. Hoop dat het op de een of andere manier gaat lukken. We hebben nu ons eigen leven, dus later kunnen we proberen het te verkopen en iets te kopen (minder groot omdat grond hier de helft goedkoper is) in Nederland. Maar om te beginnen willen we gewoon huren.

Hebben jullie al een beeld van de huurprijzen van een huis in vrije sector, dmv huurhuizen op bv website als Funda? Een gemeubileerd huis met 3-4 slaapkamers in regio Veluwe of grote steden zoals Utrecht of Amsterdam zit al snel op €3500 per maand. Daar is geen wachtlijst voor omdat dit voor de gemiddelde inwoners te veel is.
Huurhuizen in sociale sector worden deels toegekend aan statushouders.
Lijkt het je niet verstandiger je man eerst een baan en woonruimte te vinden, zodat jullie later komen? Als het jullie tegenvalt, heb je niet al je schepen achter je verbrand.



Onderwijs

De kinderen van 3 en 5 kunnen instromen in het gewone basisonderwijs.
Die van 7 is een twijfelgeval.
Die van 10 zal vrijwel zeker eerst naar een nieuwkomersklas worden verwezen. Daar zal hij een half jaar tot een jaar zitten, afhankelijk van hoe snel hij de taal leert. Pas daarna mag hij naar een gewone basisschool.

Zoals gezegd, het schooladvies in groep 8 (het jaar dat kinderen 12 worden) is heel belangrijk. Je kunt je in Nederland niet aanmelden voor een middelbare school met niveau van je keuze. Je kunt zelfs niet in onderhandeling gaan met middelbare scholen. Nee, de basisschool bepaalt op welk niveau jouw kind komt. En de basisschool bepaalt ook of je kind wordt aangemeld voor een groep 9 of "Kopklas".

Een "gemeenschap" vinden in een ander land is lastig. De meeste gemeenschap vind je in dorpen, maar het kan lastig zijn om daar als buitenstaander in door te dringen, en het verschil in levenservaring (reizen, immigreren) zal altijd blijven knellen. Ik denk dat een grotere stad (dan de steden die je genoemd hebt) beter zal uitpakken. De gemeenschap moet dan meer komen van wat je doet en komt niet door waar je woont.

Je kinderen zullen behoefte hebben aan contact met andere expats / "Westerse" migranten. Let daarop bij het uitzoeken van een school. Bij Montessorischolen en andere niet-religieuze "bijzondere" scholen heb je de meeste kans om andere Westerse migranten tegen te komen (mits je in een buurt woont waar zulke mensen wonen).

Montessorischolen zijn lang niet zo Montessori als in andere landen. Stel je er niet al te veel van voor. Maar het zal wel bij jullie opvoedstijl passen. https://amsterdam-mamas.nl/articles/montessori-schooling-dutch-public-system

Oskvarka

Oskvarka

11-04-2022 om 20:14 Topicstarter


Flanagan schreef op 11-04-2022 om 11:41:

Hebben jullie al een beeld van de huurprijzen van een huis in vrije sector, dmv huurhuizen op bv website als Funda? Een gemeubileerd huis met 3-4 slaapkamers in regio Veluwe of grote steden zoals Utrecht of Amsterdam zit al snel op €3500 per maand. Daar is geen wachtlijst voor omdat dit voor de gemiddelde inwoners te veel is.
Huurhuizen in sociale sector worden deels toegekend aan statushouders.
Lijkt het je niet verstandiger je man eerst een baan en woonruimte te vinden, zodat jullie later komen? Als het jullie tegenvalt, heb je niet al je schepen achter je verbrand.

Ja ik ken funda, er zijn niet zoveel mogelijkheden, en zeker hoge prijzen maar geen 3000. Ik wil niet in Amsterdam of Utrecht wonen. En ik heb geen 3 of vier slaapkamers nodig. 2 is best veel https://www.funda.nl/huur/zwolle/appartement-42768439-blijmarkt-5-a/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.