Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verhuizen naar Nederland


Volgens mij is het wel zo dat de opzegtermijn voor huur standaard net zo lang is als de termijn waarover je huur betaalt. Dus als je per maand betaalt (wat het meest gebruikelijk is), een opzegtermijn van een maand. Als je per jaar betaalt dus per jaar. En verhuurders willen een inkomen van 3 tot 4 keer het huurbedrag, zodat ze redelijk verzekerd zijn dat jij de huur ook inderdaad zult kunnen betalen.

Ik heb het idee dat het niet helemaal tot je doordringt. We hebben in Nederland een enorm huizentekort. Als er een huis vrij komt, dan staan er 30 mensen op de stoep die het willen huren. 30 mensen die al in Nederland wonen en een baan of ander inkomen hebben, dat de huisbaas kan controleren. Denk je dat een huisbaas jou een huis van zeg 1200 euro gaat geven terwijl jullie nog geen baan en bankrekening hebben en nog niet eens ingeschreven staan als inwoner met een bsn? 
Als een van jullie eerst naar Nederland komt om de boel te verkennen, een baan en een huis te zoeken, gaat het misschien lukken. 

huurbescherming
Wie een huis wilt huren van een particulier of makelaar, om zo de wachttijd te omzeilen en direct een huis te betrekken, krijgt te maken met contracten tot maximaal 2 jaar. Niet langer anders treed de huurbescherming in en krijgt een verhuurder de huurder moeilijk uit een huis. De verhuurder wilt dus gedoe voor zijn.
Wie geen recht heeft op huurbescherming, kan na opzegtermijn uit het huis gezet worden. 
Huurbescherming gaat pas in voor mensen die langer dan 2 jaar het huis huren en te maken hebben met klachten met wooncorporaties.

Ik ben wel verbaasd dat TO begint over het niet meer betalen van huur en zich afvraagt of mensen dan nog in in het huis kunnen blijven wonen, zoals ze dat in Slowakije gewend is. TO wilt hierheen komen maar gaat ook even vragen of mensen uit hun huis gezet worden wanneer ze geen huur meer gaan betalen. Wie bedenkt zo’n vraag? Waarschijnlijk dat particulieren daarom binnen huurbeschermingsclausule van Max. 2 jaar blijven; geen gedoe met wanbetalers en een ontzettingsverzoek bij een rechtbank aanvragen terwijl er zoveel mensen rondlopen die er graag in willen en de huur betalen.

Onze buren verkamering hun woning aan internationale studenten/ jongelui die werken. Elk jaar moeten die jongeren eruit want dan is contract afgelopen en komt een nieuwe lading aan. 

Jullie expat -vrienden hebben een werkgever garant staan; dat scheelt een boel. Mogelijk dat hun kinderen via werkgever op een internationale school zitten, welke door werkgever wordt betaald.

Onze kinderen zaten tijdens verblijf in buitenland op een basisschool. Daarnaast gaf ik hen les ahv wereldschool-programma. In Nederland is er geen thuisonderwijs. Kinderen gaan naar school. 
ik denk dat je het leven van jullie expat-vrienden te rooskleurig bekijken en ook voor jullie als haalbaar opvangen terwijl je man op dit moment geen baan in Nederland heeft.

Maar je bent op zoek naar leuke adressen en als je een flat zoekt in de buurt van een park:
https://www.funda.nl/huur/arnhem/appartement-42683005-kluizeweg-482/
Niet duur
direct in te trekken.
Weids uitzicht.
Dicht bij dierentuin en groot park.
Zwemmen doen wij hier in Nederland in een zwembad. Daar kunnen kinderen ook zwemles krijgen.

Maar wel een eind van Utrecht; toch belangrijk om eerst te weten waar je  gaat werken voor je op huizenjacht gaat.

Oskvarka

Oskvarka

20-04-2022 om 19:34 Topicstarter

Flanagan schreef op 20-04-2022 om 17:15:

huurbescherming
Wie een huis wilt huren van een particulier of makelaar, om zo de wachttijd te omzeilen en direct een huis te betrekken, krijgt te maken met contracten tot maximaal 2 jaar. Niet langer anders treed de huurbescherming in en krijgt een verhuurder de huurder moeilijk uit een huis. De verhuurder wilt dus gedoe voor zijn.
Wie geen recht heeft op huurbescherming, kan na opzegtermijn uit het huis gezet worden.
Huurbescherming gaat pas in voor mensen die langer dan 2 jaar het huis huren en te maken hebben met klachten met wooncorporaties.

Ik ben wel verbaasd dat TO begint over het niet meer betalen van huur en zich afvraagt of mensen dan nog in in het huis kunnen blijven wonen, zoals ze dat in Slowakije gewend is. TO wilt hierheen komen maar gaat ook even vragen of mensen uit hun huis gezet worden wanneer ze geen huur meer gaan betalen. Wie bedenkt zo’n vraag? Waarschijnlijk dat particulieren daarom binnen huurbeschermingsclausule van Max. 2 jaar blijven; geen gedoe met wanbetalers en een ontzettingsverzoek bij een rechtbank aanvragen terwijl er zoveel mensen rondlopen die er graag in willen en de huur betalen.

Sorry, ik geef je het gevoel dat ik denk aan mijn rechten als een persoon die in een huurhuis woont. Ik heb er nooit zo over nagedacht. Ik heb eigenlijk een andere ervaring als eigenaar van een huis en ook van een flat en niet alleen ik, ook mijn familieleden. Daarom was ik geïnteresseerd in de reden waarom 3,5 keer inkomen. Om de wet in uw land beter te begrijpen. Niets meer. U kunt er zeker van zijn dat ik er nooit aan gedacht heb om naar Nederland te komen en geen huur te betalen. Ik ben niet zo gek. En ik heb een groot gevoel voor fair play, dus dat zal ik doen. Ik zat net te denken aan wat als ik in het begin gewoon een minder groot inkomen heb (misschien 2,5 van de huur en niet 3,5 ... gewoon een voorbeeld - in dat geval voel ik me 100% veilig om alle behoeften te betalen en ook zonder enig probleem te huren ), als er een kans is om de eigenaar van het huis een veilig gevoel te geven dat ik het huis voor ons verhuur. Ik wil gewoon dingen van zijn kant zien. Het betekent niet dat ik niet begrijp dat u zich zo vreemd voelt om zo'n vraag te stellen. Wens je een fijne dag.

Oskvarka

Oskvarka

20-04-2022 om 19:50 Topicstarter

Flanagan schreef op 20-04-2022 om 19:26:

Onze buren verkamering hun woning aan internationale studenten/ jongelui die werken. Elk jaar moeten die jongeren eruit want dan is contract afgelopen en komt een nieuwe lading aan.

Jullie expat -vrienden hebben een werkgever garant staan; dat scheelt een boel. Mogelijk dat hun kinderen via werkgever op een internationale school zitten, welke door werkgever wordt betaald.

Onze kinderen zaten tijdens verblijf in buitenland op een basisschool. Daarnaast gaf ik hen les ahv wereldschool-programma. In Nederland is er geen thuisonderwijs. Kinderen gaan naar school.
ik denk dat je het leven van jullie expat-vrienden te rooskleurig bekijken en ook voor jullie als haalbaar opvangen terwijl je man op dit moment geen baan in Nederland heeft.

Maar je bent op zoek naar leuke adressen en als je een flat zoekt in de buurt van een park:
https://www.funda.nl/huur/arnhem/appartement-42683005-kluizeweg-482/
Niet duur
direct in te trekken.
Weids uitzicht.
Dicht bij dierentuin en groot park.
Zwemmen doen wij hier in Nederland in een zwembad. Daar kunnen kinderen ook zwemles krijgen.

Maar wel een eind van Utrecht; toch belangrijk om eerst te weten waar je gaat werken voor je op huizenjacht gaat.

U zwemt dus meer in het zwembad dan op de buitenterreinen? Wat dacht je van in de zomer? Hier maken covid zwembaden al twee jaar bijna onmogelijk . Hoop op een betere toekomst. Je hebt gelijk, de eerste moet een baan zijn. Het is nog te vroeg om in het volgende voorjaar iets te zoeken. Maar ik blijf af en toe zoeken of er iets is wat ons echt boeit. Hetzelfde geldt voor huisvesting... het moet tenslotte in de buurt van het werk zijn. Het is gewoon om een ​​idee te hebben ... en voorbeelden. Ik ben nu intensief Nederlands aan het leren, dus ik heb de behoefte om ook Nederland op de kaart te ontdekken .

Oskvarka

Oskvarka

20-04-2022 om 19:59 Topicstarter

Rhonda schreef op 20-04-2022 om 13:15:

Ik heb het idee dat het niet helemaal tot je doordringt. We hebben in Nederland een enorm huizentekort. Als er een huis vrij komt, dan staan er 30 mensen op de stoep die het willen huren. 30 mensen die al in Nederland wonen en een baan of ander inkomen hebben, dat de huisbaas kan controleren. Denk je dat een huisbaas jou een huis van zeg 1200 euro gaat geven terwijl jullie nog geen baan en bankrekening hebben en nog niet eens ingeschreven staan als inwoner met een bsn?
Als een van jullie eerst naar Nederland komt om de boel te verkennen, een baan en een huis te zoeken, gaat het misschien lukken.

Natuurlijk wil ik de eerste baan en bankrekening hebben. En begrijp echt het probleem met huren in Nederland. Hier in Slowakije hebben mensen een groot probleem om ouders met kleine kinderen te huren en de meeste voor alleenstaande moeders... omdat het een groot probleem is om familie uit huis te krijgen als ze niet meer betalen. Low staat aan hun kant. Dus ik kan zeggen dat het niet zo eenvoudig is. Anders gaan we ons huis in Slowakije ook huren, omdat we het nog niet willen verkopen en het duur is om het leeg te laten staan. We krijgen dus weer een huurprobleem .

Misschien een idee als jullie van de zomer een vakantie in Nederland plannen?

Oskvarka

Oskvarka

20-04-2022 om 20:21 Topicstarter


Flanagan schreef op 20-04-2022 om 20:00:

Misschien een idee als jullie van de zomer een vakantie in Nederland plannen?

Ja dat ben ik. Ik wacht gewoon op veranderingen in de Covid-situatie, maar het ziet er tegenwoordig goed uit ... daar ben ik zo blij mee. Maar we hebben ook heel wat andere plannen na twee jaar dat we bijna de hele tijd thuis waren. Dus ik weet het nog niet zeker, maar ik hoop het wel.

Welke veranderingen in de covid-situatie wacht je dan op? Je kunt vanuit Slowakije zonder test, QR code of wat dan ook naar Nederland reizen en weer terug. En hier in Nederland mag alles weer.

Oskvarka

Oskvarka

20-04-2022 om 21:04 Topicstarter

skik schreef op 20-04-2022 om 20:37:

Welke veranderingen in de covid-situatie wacht je dan op? Je kunt vanuit Slowakije zonder test, QR code of wat dan ook naar Nederland reizen en weer terug. En hier in Nederland mag alles weer.

Ja ook hier is alles al af. Vanaf morgen ook geen beademingsapparatuur (ik heb vreselijke hoofdpijn als ik ze gebruik). Ik hoop dat het voor altijd zal blijven werken.

Verhuurders willen graag zekerheid dat je een woning kunt betalen. Dus je moet ruim genoeg inkomen hebben, ook als je ziek of werkloos wordt of er één inkomen wegvalt.
Die eisen zijn bizar hoog maar ze mogen het gewoon eisen. 

Ga in de zomer een paar weken naar Nederland en ga ervaren hoe het hier is.

Wat ik me serieus afvraag:

wat is de aantrekkingskracht van Nederland?
Massa's asielzoekers komen bewust hierheen (sommigen komen langs 40 landen waar ze ook terecht kunnen, maar nee...het moet Nederland worden), nu weer een gezin wat Nederland heeft uitgekozen als het ideale land zonder er ooit te zijn geweest...

Als ik de topicstarter was dan zou ik er niet eens over peinzen om naar Nederland te komen!
Sterker nog: was ik jonger én zonder kinderen dan had ik allang ergens anders gewoond, er zijn zat mooie en leukere plekjes in de wereld!

Nederland, het land van de regeltjes, bureaucratie ten top, waardeloos weer, alles kost een vermogen, het onderwijsniveau is op een dieptepunt, huizenmarkt is een drama etc. etc. Dan hebben we ook nog de *ahum* fenomenale politici die NL richting de afgrond willen hebben.

20 jaar terug was NL nog oke, daarna is het snel bergafwaarts gegaan.

Ik zie helaas écht geen motivatie om naar NL te komen, er zijn wel wat landen in de buurt waar het leven makkelijker is dan in NL! (al heeft elk land uiteraard wel zijn voor- en nadelen)

(ik zit er stiekem nog wel aan te denken: huis verpatsen, geld incasseren en wegwezen...al zal het maar naar Duitsland zijn, dit met name met een financieel motief: dan ben je nog relatief snel in NL, de boodschappen zijn daar aanzienlijk goedkoper, redelijke huizen voor redelijke bedragen, auto's die stukken goedkoper zijn dan hier in NL enz.)

/edit: inzake het opleidingsniveau
ik ken een stel, beiden vrij specifiek WO opgeleid...konden geen baan vinden.
De dame heeft jarenlang werkeloos thuis gezeten, de man heeft jarenlang in een kaasfabriek gewerkt, kazen omdraaien en dat soort klusjes. Om toch maar wat brood op de plank te krijgen. Daar sta je dan met je hoge opleiding het is geen garantie op werk.

Oskvarka

Oskvarka

21-04-2022 om 07:14 Topicstarter

Henricus schreef op 21-04-2022 om 00:54:

Wat ik me serieus afvraag:

wat is de aantrekkingskracht van Nederland?
Massa's asielzoekers komen bewust hierheen (sommigen komen langs 40 landen waar ze ook terecht kunnen, maar nee...het moet Nederland worden), nu weer een gezin wat Nederland heeft uitgekozen als het ideale land zonder er ooit te zijn geweest...

Als ik de topicstarter was dan zou ik er niet eens over peinzen om naar Nederland te komen!
Sterker nog: was ik jonger én zonder kinderen dan had ik allang ergens anders gewoond, er zijn zat mooie en leukere plekjes in de wereld!

Nederland, het land van de regeltjes, bureaucratie ten top, waardeloos weer, alles kost een vermogen, het onderwijsniveau is op een dieptepunt, huizenmarkt is een drama etc. etc. Dan hebben we ook nog de *ahum* fenomenale politici die NL richting de afgrond willen hebben.

20 jaar terug was NL nog oke, daarna is het snel bergafwaarts gegaan.

Ik zie helaas écht geen motivatie om naar NL te komen, er zijn wel wat landen in de buurt waar het leven makkelijker is dan in NL! (al heeft elk land uiteraard wel zijn voor- en nadelen)

(ik zit er stiekem nog wel aan te denken: huis verpatsen, geld incasseren en wegwezen...al zal het maar naar Duitsland zijn, dit met name met een financieel motief: dan ben je nog relatief snel in NL, de boodschappen zijn daar aanzienlijk goedkoper, redelijke huizen voor redelijke bedragen, auto's die stukken goedkoper zijn dan hier in NL enz.)

/edit: inzake het opleidingsniveau
ik ken een stel, beiden vrij specifiek WO opgeleid...konden geen baan vinden.
De dame heeft jarenlang werkeloos thuis gezeten, de man heeft jarenlang in een kaasfabriek gewerkt, kazen omdraaien en dat soort klusjes. Om toch maar wat brood op de plank te krijgen. Daar sta je dan met je hoge opleiding het is geen garantie op werk.

Bedankt voor de tegenovergestelde site. Ik geloof dat ook niet tevreden mensen in Nederland wonen...ik denk overal. Ik ben hier niet echt ontevreden, maar ik kan me echt iets anders voorstellen wat beter bij mij past. Van de andere kant dat asielzoekers ook door Slowakije gaan en niet zo veel van hen verblijven hier (maar zeker sommigen van hen wel). De vraag is waarom, hebben ze echt zo ongelijk in hun mening dat Slowakije niet zo'n goede keuze is. Als ik asylnseaker ben, zal ik waarschijnlijk ook naar Duitsland gaan. Maar als je niet van te veel regels houdt, denk ik dat Duitsland niets voor jou is. Regels hebben ook een aantal positieve effecten, denk ik. Ik woon in een regio met echt gek en koud weer. Onderwijs - ik kan het niet zeggen, maar statistieken zijn aan de kant van Nederland, dus.

Complimenten voor je Nederlands. Je gaat goed vooruit! 

Kleine tip over verhuren/verhuur en huren/verhuur: 
Verhuren = aan een ander
Huren = van een ander. 
De verhuurder verhuurt een huis aan een huurder.
De huurder huurt een huis van de verhuurder. 
Jullie willen een huis huren in Nederland. 
En misschien willen jullie het huis in Slowakije verhuren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.