Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jacoline29

Jacoline29

25-08-2009 om 13:46

Verhuizen,waar moet ik beginnen?

Wie heeft er tips?
Er wordt voor ons een huis gebouwd,de oplevering zou bouwvak 2010 zijn,rustige aanloop dacht ik en alle tijd om in te pakken,kids voor te bereiden ed
In de vakantie kregen we echter bericht dat de oplevering maart/april 2010 wordt. Slik,dan al?Hier hadden we niet op gerekend.
Wie heeft er tips betreft verhuizen,inpakken ed,wanneer moet ik beginnen en waar moet ik beginnen.
Ik werk 4 dagen in de week iedere ochtend een paar uurtje en iedere middag een paar uurtjes.Wil op mijn gemak aan het werk gaan en niet te hoeven haasten.
Het lijkt nog ver weg 1/2 jaar,maar ik vind de tijd al vliegen.
Jacoline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

25-08-2009 om 15:38

Precies

ga je zelf over of laat je je verhuizen?
In laatste geval nu beginnen met offertes opvragen, keuze maken en dozen af laten leveren.
Als je het zelf gaat doen dan dozen kopen. Doe geen lullige supermarkt dozen dat werkt echt niet. Gewoon verhuisdozen van de gamma ofzo. Kost wat maar dat draagt goed en stapelt goed.
Wij hebben er circa 90 gebruikt onlangs bij onze verhuizing.

Dan starten met uitzoeken en op marktplaats zetten en weggooien. Inpakken is echt zo gebeurt. Het uitzoeken kost de meeste tijd.

Ongeveer ruim een maand vantevoren ben ik begonnen met echt inpakken (en ik werkte er ook naast en kinderen).
Als eerste alle boeken en cd's e.d, die heb je niet echt perse meer nodig.
En zo verder nadenken. Bijv gezelschapsspellen, dat doe je toch niet elke avond of anders besluit je dus dat je dat vanaf dan even niet meer doet .
Je admin kan ook in dozen behalve de dingen die je nodig hebt zoals codes, bepaalde verz papieren wellicht, maar echt de bewaar admin kan in dozen.

In de laatste week heb ik hulp gevraagd van zus en moeder voor keuken en servies. Dus alle kruidenpotjes uitzoeken (datum?), schoonmaken en weggooien dan wel inpakken. Ik heb de laatste 3 dagen voor de verhuizing met wegwerp servies gedaan en afhaal en opwarm dingen gegeten .
Laat wel je koffie app. staan! ha ha. Verhuizen zonder koffie wordt je niet in dank afgenomen door je helpers.

Zoiets dus. Elke avond 2 doosjes inpakken schiet enorm op, en kost niet veel tijd. Nu groots inpakken is alleen maar onhandig want overal staan stapels met dozen. (ps maak de dozen niet te zwaar! en label ze met inhoud en de plek waar het moet komen)

Nu eerst: opruimen en weggooien.
Suk6
ik ga over 2 maanden voor de 2e keer verhuizen dit jaar maar wel met verhuizer. Dat geld is me 3 dubbel en dwars waard.

Met een rol vuilniszakken en doosjes

Begin vooral met weggooien en wegdoen. Ga per kamer aan de slag met een rol vuilniszakken en een paar kartonnen (supermarkt)doosjes en verhuisdozen. Er zijn zo'n 5 categorien
1: weg: vuilniszak
2: bruikbaar maar niet voor mij: kringloop
3: bruikbaar en kan wat opleveren: marktplaats
4: houden maar geen dagelijks gebruik: alvast in de verhuisdozen stoppen.
5: houden en word vaker gebruikt: laten liggen

En denk aan je administratie, je hebt minstens 1 ordner nodig voor alle lijstjes, brieven, offertes, opzeggingen en aanmeldingen etceters. Gebruik tabs, kleurtjes en alles om het zo duidelijk mogelijk te houden. Deel in categorien als: oude huis, nieuwe huis etc.

Veel succes!

Jacoline29

Jacoline29

25-08-2009 om 19:48

Zo te lezen

ben ik al aardig op weg.
Iedere week moeten de kinderen hun kamer opruimen en 1x per maand opruimen en uitzoeken.Zo heb ik al 2 bananen dozen vol met wader speelgoed naar het KDV van schoonzusje gebracht,Schoonzusje gaat 1 sept open.
wat nog CE is en goed geef ik aan schoonzusje voor haar KDV.Heb al meerdere bruikbare spullen,maar niet bestemd voor het KDV naar de kringloop gebracht.Dingen die ik nooit gebruik ingepakt,want ik kan geen erfstukken weg doen(oa een kapstel en een zoveel delige bestek,gehad van mijn oma.)Manlief is heel soms ook an het opruimen.

Deze week maar weer eens de grote kast uitmesten(zit allerlei troep in)Die kast wil ik eigenlijk ook weg doen,maar pas bij de verhuizing zelf als we een nieuwe kast hebben.
Wil meubelen die nog nodig zijn bij kringloop kopen(heb er mooie gezien).

Betreft verhuizing zelf,dat doen we zelf samen met familie.We verhuizen nl naar de overkant v/d straat(nog geen 30 meter van ons oude huis af)

Op de dozen zet ik wat er in zit en waar het heen moet in het nieuwe huis(bv boeken,zolder).
We hebben een zolder met opbergruimte,in die opbergruimte en ervoor zetten we ingepakte dozen.
als ik die dozen zie pfff.manlief heeft alleen al 15 dozen met boeken staan waar hij niks mee doet en waar ik vanaf moet blijven,terwijl ik die dozen weg wil hebben.
staat niet in de weg en uit zicht zegt hij dan < zucht,snif>ik heb het meerdere keren al gezegd uitzoeken en weg doen,heel af en toe doet hij dat.(Als hij tijd heeft en die tijd neemt hij zelden)
Dat wordt nog een lange weg...
Nog meer tips zijn welkom.

Jacoline29

Jacoline29

25-08-2009 om 19:53

O ja

in ieder geval alvast bedankt voor de tips

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-08-2009 om 19:56

Verhuisberichten

Ik voeg me bij het koor: weggooien, weggooien, weggooien.

en denk verder aan de administratieve kant, maak als je dat nog niet had een (bv excel-) bestandje met namen en adressen van alle relaties en instanties, kun je gebruiken voor de verhuisberichten en dat blijft bij vele gelegenheden handig als je het bijhoudt.
Kijk vanaf nu telkens bij de post ook even of er post bijzit van instanties die nog niet op je lijstje stonden.

Beetje o.t.

Zo'n boekenmanie had mijn zwager ook. Hij ging een bepaalde periode elk weekend naar antiquariaten en haalde daar stapels stoffige boeken waar hij nooit in keek. Mijn zus heeft ze op een keer allemaal terug gebracht naar antiquariaat/oud papier. Zwager was even boos, maar vond het uiteindelijk toch niet erg.

Jacoline29

Jacoline29

25-08-2009 om 21:09

Ellen

Dat van die relaties vind ik een goeie.Ik ben wel eens eerder verhuisd,maar veel overzichtelijker toen dan nu,ik heb gewoon veel te veel rommel.Mag ook wel,gezin met 3 kinderen.Ik maakte toen ook gebruik van de verhuisservice van toen nog ptt zal dat nog bestaan?

Begin alvast met nummerplan

Stop alle papieren rond de verhuizing: offertes, contracten,checklists etc in een ordner. Stop er ook een lijst met inhoud dozen in. Nummer iedere doos die je inpakt (schrijf het ook aan de zijkant, als dozen op elkaar staan zie je niet meer wat erin zit)en schrijf op de lijst het nummer plus korte omschrijving inhoud.

Als het even kan, nummer op papier dan ook alvast de verschillende kamers en ruimtes in je nieuwe huis en zet op de ingepakt dozen het juiste kamernummer. In plaats van kamers nummers te geven kun je ook met kleurcodes werken.

Weten de verhuizers straks waar iedere doos naar toe moet en heb jij alle dozen straks meteen op de juiste plaats staan.

En vanaf nu bij alle dingen die je niet dagelijks gebruikt maar nu in je handen hebt afvragen of je die de komende tijd gaat gebruiken en of hij meeverhuist. nee-nee is wegdoen, nee-ja is alvast inpakken en de rest laat je nog even liggen.

Succes.
Ekeim

Massi Nissa

Massi Nissa

26-08-2009 om 07:43

Ptt

Ja hoor, die verhuisservice bestaat nog steeds. Ik heb 'm zes maanden door laten lopen en was daar achteraf heel blij mee. Er zijn toch altijd instanties of kennissen die je vergeet een adreswijziging te sturen.
Verder heb ik eigenlijk maar 1 grote tip en dat is: zoveel mogelijk weggooien. En o ja, zorg in je nieuwe huis voor zoveel mogelijk kastruimte. Wij hebben in ons huidige huis een halve slaapkamer verbouwd tot inloopkast. De dag na de verhuizing kon ik die kast binnen 24 uur bijna helemaal volzetten met dingen-uit-dozen.
De tips van Zorra zijn ook heel goed, administratie is inderdaad ook erg belangrijk. Ik had gewoon een kartonnen doos waar ik alles inlegde, maar dat was achteraf niet erg handig. Voor elk document kon je de hele doos gaan omspitten.
Groetjes
Massi (ik vind verhuizen eigenlijk best leuk)

Jacoline

Ik zit nog te suizebollen van de verhuizing die wij net doorstaan hebben. Ik ben er niet goed in, blijkt maar weer.

Heb je ervaring met een nieuwbouwwoning trouwens? Want zo niet, dan heb ik misschien een paar tips. Maar daar ga ik je niet mee vervelen als je die riedel al een keer hebt meegemaakt.

Wat ik trouwens wel vergeten was: levertijden. Bedenk tijdig wat je voor je ramen en op je vloer wilt, neem onmiddellijk na de oplevering overal foto's van en neem van alles de maten op en hol dan naar je reeds voorgeselecteerde leverancier, want op alles zit gegarandeerd minstens 6 weken levertijd. Wij hadden gelukkig vrij ruim de tijd genomen, en bovendien werkte de crisis in ons voordeel
O ja, en al het bestelde moet ook afgeleverd en/of bezorgd worden, altijd op onhandige tijden en hoe onhandig precies weten ze altijd pas de dag van tevoren. Maar meestal om 8 uur 's ochtends. Nog mazzel dat jullie maar een klein stukje verhuizen (ik heb een paar keer het voeden van de baby af moeten raffelen om op tijd de 45 minuten durende fietstocht naar het nieuwe huis te volbrengen om de linoleummeneer binnen te laten. Die vervolgens natuurlijk te laat kwam. Zucht)

Spaar dus een zootje vakantiedagen op

Verder: weggooien. En ja, meneer Jacoline, dat geldt ook voor u!
De PTT-verhuisservice bestaat inderdaad nog. Alles via internet tegenwoordig. Je kan ook je eigen verhuisberichten ontwerpen. Leuk, maar kant- en klare verhuiskaarten van het postkantoor zijn wel stukken goedkoper (in pakjes van 10 voor de prijs van een postzegel).
Verhuizen van de telefoonaansluiting duurt langer dan PTT, regel dit bij voorkeur een maand van tevoren al.

Verdiep je nu alvast in welke energieleverancier je wilt etc, want dat moet je straks weten tegen de tijd dat de woning wordt opgeleverd (je zit een tijdje met een dubbel contract).

Regel tijdig je lampen en breng die ook zoveel mogelijk in het nieuwe huis aan, zonodig haal je ze uit je oude huis weg - wij hebben e.e.a. te laat geregeld en zitten nu in meerdere kamers tegen noodfittingen aan te kijken, die hadden we beter in het oude huis kunnen hebben.

Klinkt dit onsamenhangend? Tja, ik ben wat warrig, had ik al gezegd dat ik net ben verhuisd

Groeten,

Temet

Ik bedoelde dus

... afgeleverd en/of geïnstalleerd worden...

Jacoline29

Jacoline29

26-08-2009 om 11:30

Temet

We komen voor de 2e keer in een nieuwbouw woning.De 1e keer was erg simpel,alles zat er al in behalve tapijt ed.Dat hebben we laten leggen.
Nu wordt het veel omslachtiger,keuken zelf erin laten plaatsen,vloerbedekking laten leggen.tuin ev alvast een terrasje maken.

We willen voor de ramen v/d slaapkamers verduisterende rolgordijnen(komen allemaal velux ramen in behalve op de begane grond),hun eigen gordijnen nemen we ook mee,voor de sier en als overgordijn.Op de begane vloer linoleum(vloerverwarming),op de 1e en 2e verdieping laminaat,wat we uit ons oude huis kunnen meenemen.
Op de muur eerst een goedkoop behangetje,want de muren werken nog.

Op internet druk aan het kijken wat we leuk en mooi vinden voor de vloer en de prijzen ed daarvoor in een excel bestand gezet.Druk aan het sparen voor de inrichting.we willen nog niet te veel nieuwe meubelen,die willen we in de loop van tijd kopen en niet eerder.

dus graag een lijst ofzo.
in ieder geval is er wel weer een vuilniszak vol voor de kringloop.

Chantelle

Chantelle

26-08-2009 om 21:46

Nog meer tips...

Plaats 2 maand voor de verhuizing een postbus bij je nieuwe huis. Verstuur dan al je adreswijzigingen. Dan heb je twee maand om te zien of je niks of niemand bent vergeten.

Wij hebben ook zelf verhuisd. Twee dagen van te voren heb ik met schoonmams en hulp een hele dag alles gepoetst en geboend. Alles was spik en span. De dag voor de verhuizing heb ik alle kleding op hangertjes uit de vaste kasten gehaald, over de leuning van de auto gelegd en hups in de schone kasten gehangen. Anderer kleding even hup netjes in een paar verhuisdozen. Dat scheelde echt heel veel rompslomp.

Ik heb de dag voor de verhuizing ook de keuken verhuisd. Ik had veel keukenspullen weggegooid en nieuw gekocht (die spullen had ik al eerder naar het nieuwe huis gebracht) en heb in mijn eentje heel rustig de keuken ingepakt. Zodat ik goed kon kijken wat ik het handigste vond. Laatste avond in oude huis bij Ikea gegeten.Heerlijk ook om op je verhuisdag alles bij de hand te hebben: koffiezetapparaat, boodschappen, koelkast, vaatwasblokjes, vaatdoekjes, ehbo spulletjes, etc. Natuurlijk heb ik weinig boodschappen verhuisd. Dat betekende voor mij drie maand van te voren al minder hamsteren.

Flexabedden enkele avonden van te voren uit elkaar gehaald.

Matrassen etc. heb ik met hoezen eromheen verhuisd. Zo kon de matras niet vies worden. Terplekke ontdaan van hoezen (een lieve tante heeft het meegenomen). Ik had een doos klaar staan met nieuw beddengoed.

En het is hier al heel vaak voorbij gekomen: opruimen, opruimen, opruimen. Ik ben toen ook heel kritisch door mijn hele huis gegaan. Wasrekje en strijkplank waren een beetje gammel. Nieuwe gekocht en oude voor de verhuizing weggedaan. Nieuwe spullen (handdoeken, theedoeken, etc.)

Ik heb een afspraak gemaakt voor kringloop en grof vuil enkele dagen voor de verhuizing bij het oude adres, na de verhuizing bij het nieuwe adres. Ideaal!

Wij haalden het huis leeg per verdieping. Met een minivrachtwagentje heen en weer. Ik ging bij de voordeur staan en wees naar welke kamer het moest. Dozen maar ook kastjes, stoeltjes, etc.

Je kunt je nu goed orienteren op bv gordijnen. Maar ik heb ze pas gekozen toen we erin zaten en daar ben ik nog steeds heel blij mee.

Ik zou trouwens geen laminaat uit je oude huis meenemen. Je hebt een spiksplinternieuwhuis en daar leg je gebruikt laminaat in. Ik denk dat je daar spijt van krijgt (en dan is het qua arbeidsuren zonde om het er weer uit te halen).

Polly Shearman

Polly Shearman

27-08-2009 om 13:34

Verhuizen?

Toen wij gingen verhuizen naar een nieuwbouw huis, hadden we nog maar 1 kind, ik was hoogzwanger van de tweede. Overdag ws ik gewoon thuis met zoonlief, wat aan het rommelen inpakken enz. savonds gingen manlief en ik naar nieuwe huis om te klussen, en elke dag namen we weer een aantal dozen en spullen mee. Per kamer hebben we alles afgewerkt, in het weekend kregen we hulp van vrienden. ( ik heb hoogzwanger de bad kamer getegeld) Oma paste op onze zoon.
Langzaam aan, was kamer na kamer af, en konden we kamer na kamer inruimen. Toen we besloten er te gaan slapen, ( ongeveer 4 weken na oplevering) hebben we alleen verhuishulp van zwanger gehad die de wasmachine koelkast en droger hielp tillen en sjouwen. Verder hebben we voor het verhuizen van de spullen geen hulp nodig gehad, elke dag wat mee nemen.
Maar goed, al moet je alleen maar de straat oversteken, met 3 kinderen heb je vast meer zooi dan wij toen.
Als ik NU ( ook met 3 kinders) zou moeten verhuizen zou ik het niet meer hebben, nou ik denk vooral de stress van ons eigen huis verkopen zou ik niet aan kunnen. Alle achterstallig klussen doen, puin ruimen en "kijker"klaar maken. Daar zie ik zo tegen op dat ik mijn huis gewoon niet durf te verkopen nu.
Al hebben we een super geweldig mooi, groot en nog te betalen huis gezien even verderop!
zucht....

oh sorry, was allemaal al geheel ot geworden maar ik praat graag van me af.

groet, pol

Jacoline29

Jacoline29

27-08-2009 om 14:13

Mag hoor polly

afschrijven.
Van ons vorige huurhuis naar dit huurhuis,was ik ook hoogzwanger(34 weken).Ik weet niet meer hoe dat gegaan is,we waren toen met z'n drieeen,nr 4 was op komst,is in het nieuwe huis geboren.
Nu van huurhuis naar koop,dus verkoopstress heb ik niet.

neteret mut

neteret mut

27-08-2009 om 21:24

Polly

het verhuizen is het punt idd nog niet eens maar idd dat bestaande huis verkopen en netjes presenteren. Verhuizen met kinderen heb ik meerdere keren gedaan, dat valt wel mee.O.a een verhuizingmet 2 kinderen en bijna 30 weken zwanger van een tweeling. Later nog een keer met 5 kinderen en met 7.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.