Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pelle

Pelle

04-12-2008 om 21:56

Voedselverspilling?

Iemand (ik noem geen namen LOL) zei in het draadje over Jellypudding voor een surprise: "Ik hou niet zo van voedselverspilling eerlijk gezegd".

En dat heb ik nou nooit begrepen. Een poosje geleden was er een hele toestand rond de BZT-show omdat er een kind in een chocoladehagelslagbad was gaan zitten. Dat was ook voedselverspilling. Achteraf was het gedaan met hagelslag die niet goed was voor de verkoop maar dat terzijde.

Wat heb je aan 1 jellypudding (a 50 cent?) of aan een bad vol hagelslag als je dat vergelijkt met andere dingen die weggegooid worden maar meer waard zijn? Bijv een surprise maken van triplex. Dat is veel duurder dan die jellypudding en het geld wat je bespaard door een jellypuddingsurprise te maken ipv één van triplex kun je ook naar Afrika sturen (als dat er al mee bedoeld wordt).

Zo zag ik laatst dat ze bij de BZT show een brandalarm nadeden waarbij iedereen zo'n foliewarmhouddeken kreeg. Worden die dekens na afloop weer netjes opgevouwen en nog een keer gebruikt? Zonee: dat kost veel meer geld dan dat badje hagelslag maar niemand zal er wat van zeggen.

Begrijpen jullie wat ik bedoel of sla ik wartaal uit?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

04-12-2008 om 22:19

Houd ook niet van bewust knoeien met eten

Knoeien als bijzaak bij het eten, door peuters of zo, oke, dat hoort erbij. Maar knoeien om te knoeien met etenswaren, nee, dat vind ik niet prettig. Er zijn zoveel mensen die voedsel tekort komen en hier zomaar wat vermorsen?

Verspilling van materialen voel ik anders, die zijn altijd wel weer voor wat anders te gebruiken. Maar voedsel dat verknoeid is, daar is niks aan te recyclen, dat wordt alleen maar weggegooid en klaar. Daar is het niet voor bedoeld.

Het heeft ook te maken met wat ik als kind meekreeg qua levensovertuiging: respect voor wat groeit en leeft. Bewust dingen kapot maken en vermorsen raakt me. Ook als fruit en groente om economische redenen worden doorgedraaid, trouwens. Afschuwelijk.

Een enkel jellypuddinkje als surprise, daar kan ik niet mee zitten, zo'n puddinkje zie ik niet zo zeer als eten. Maar grote bakken vla, kilo's hagelslag, dat soort hoeveelheden, dat hoeft van mij niet.

tonny

amk

amk

04-12-2008 om 22:22

Verspilling in het algemeen

vind ik erg vervelend, maar voedselverspilling staat wel heel hoog op het lijstje.
Voedsel dat hier verspild wordt had niet uit het buitenland geimporteerd hoeven worden, of juist naar een ander buitenland waar mensen honger hebben geexporteerd kunnen worden.
En het gaat niet om die ene boterham, maar per jaar gooien wij nederlanders per persoon meerdere broden weg. (17 kg per huishouden /0.8 / 4 = 5.3 brood pp zuigelingen inclusief)
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=398182

En dat dus ook voor al het andere voedsel. Dat is gewoon zonde en alle beetjes helpen. Ook op al die andere punten van verspilling.

Het grappige is dat ik sinds mijn scheiding niet verder kom als 3/4 vuilniszak per week, inmiddels een halve. Toen dus nog met een dochter in de luiers en 2 katten die niet buiten komen. Daarvoor had ik toch wel een kliko in de 2 weken vol. Wat er nu veranderd is: ik ben anders tegen dingen aan gaan kijken. Mijn budget is nauwelijks veranderd. Ik heb nog steeds aan het eind van de maand een stuk portomonee over.

Maar dat verspillen is gewoon over. Zo zonde voor het milieu. Maar als we allemaal steeds naar een ander blijven kijken en dat als excuus gebruiken om zelf maar niets te doen wordt het natuurlijk nooit wat. Een betere wereld begint bij jezelf.

Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2008 om 00:27

Dat chocoladebad

is vast niet net zo lekker als uit een pak van Campina zou het niet? Ik stel me altijd voor dat ze er het een en ander mee doen om het veel te laten worden en toch nog op chocoladevla te laten lijken. Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Aan een kant denk ik 'laat toch gaan', maar aan de andere kant heb ik toch ook wel een beetje een gevoel van 'zonde'. Als je het in het groot bekijkt stelt dat chocoladebad niks voor. Er wordt zo gigantisch veel doorgedraaid. Goed beschouwd echt belachelijk. Vroeger mochten varkens er nog een graantje van meepikken, maar dat mag ook niet meer. We werken er zelf flink aan mee. Mensen zijn bijvoorbeeld zo verwend als ze uit eten zijn. Mijn dochter maakt mee dat mensen boos komen melden dat hun eten niet warm genoeg meer is en eisen nieuw. Hún eten wordt weggegooid, daar doet niemand meer iets mee. Als het nou om dure haute cuisine ging, waar je je scheel aan betaalt, welnee patat en zo.

Lynna

Lynna

05-12-2008 om 07:21

Koude patat (beetje ot)

Tsja, ik stuur zelf ook nogal eens juist de patat terug. Lauwe patat vind ik niet om te eten, dus als ik het niet terug zou sturen, zou ik het op mijn bord laten liggen en wordt het ook weggegooid. Dus dan stuur ik het liever terug, dan heb ik tenminste ook nog iets lekkers te eten.

Verder heb ik ook moeite met chocoladebaden etc. Zonde van het eten.

Gaat niet om de waarde

volgens mij gaat het die mensen die roepen van 'voedselverspilling' niet om de financiële waarde van 'iets'. het gaat ze om het feit dat je elke dag blij moet zijn dát je te eten hebt, dat je daar bij stil moet staan en je je er bewust van moet zijn. voedsel verdient respect omdat het een eerste levensbehoefte is. je moet er god, de natuur, of wat dan ook dankbaar voor zijn..
groeten albana

peach

peach

05-12-2008 om 09:05

Logisch

Ik heb ook meer moeite met het weggooien van een pompoen die te lang heeft gelegen en niet meer goed is, dan met het weggooien van een Gouden Gids die ik toch niet gebruik. En bewuste verspilling/vernieling (hier in de stad gingen ze laatst eieren gooien) vind ik nog erger. Maar echt logisch is het niet. De grens tussen wat eten is en wat niet eten is wordt steeds vager. Uiteindelijk is alles met elkaar verbonden. Onze "milieuvriendelijke" biobrandstof wordt opgewekt uit mais waar kinderen in arme landen prima van zouden kunnen eten. Een velletje A4 papier kost 10 liter water, wat erg welkom zou zijn in landen waar schoon drinkwater schaars is. Een kilo vlees kost meer dan 10.000 liter water en vijf kilo graan of soja, wat natuurlijk net zo goed verspilling is.

Pelle

rationeel heb je gelijk, maar ik heb ook een wat grotere weerstand tegen het weggooien van eten dan tegen het weggooien van andere dingen.
Wat overigens niet wegneemt dat ik nog best vaak eten weg moet gooien omdat ik te optimistisch heb ingekocht. Maar laatst heb ik van een overgeschoten pak melk weer eens vla staan koken om die melk niet weg te hoeven gooien, terwijl je je af kan vragen of het sop de kool wel waard is.

Verspilling van andere dingen heb ik ook een hekel aan trouwens. Zoals inderdaad het weggooien van dingen die nog goed zijn. Daarom zijn die KICI-kringloopcontainers en de kringloopwinkels zo handig, dan kan ik zonder schuldgevoel van mijn ongewenste spullen af.

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

05-12-2008 om 11:29

Rationeel

Rationeel ben ik het wel met Pelle eens. Objectief klopt het natuurlijk ook wel, we verspillen zoveel spullen dat verspild eten op kleine schaal natuurlijk helemaal geen impact heeft.
Alleen emotioneel voelt het anders. Ik hou er ook absoluut niet van om eten weg te gooien. het voelt disrespectvol tegenover het voedsel zelf, tegenover het feit dat wij elke dag te eten hebben. Bewust noeien met eten hou ik dus absoluut niet van.

Overigens hou ik sowieso niet van weggooien van spullen die nog prima zijn. Vandaar dat onze bank inmiddels al 15 jaar is geworden, hij is nog steeds mooi en ook al ben ik er op uitgekeken ik ga dat ding niet weggooien. Dat voelt verkeerd hoewel het objectief gezien vast geen enkel verschil uitmaakt.

Ik vind het oprecht zonde dat we in zo'n weggooi maatschappij leven.

Maylise

Leonhard

Leonhard

05-12-2008 om 11:32

Pelle

Tegenstanders van voedselverspilling (zoals ikzelf) gaat het inderdaad niet om de economische waarde ervan, maar beschouwen het domweg als niet ethisch.

In sommige landen, bijvoorbeeld Duitsland, mogen daarom in spelshows geen echte levensmiddelen worden gebruikt (al vraag ik me af of de commercielen in Luxemburg zich daaraan houden, maar dat terzijde).

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-12-2008 om 11:53

Ook niet

Ik houd sowieso niet van verspilling. Onze tv is net na 18 jaar vervangen maar aangezien de vorige nog niet eens stuk was voelde ik me toch een beetje schuldig.

Dus ik doe zoveel mogelijk weg via Marktplaats en de kringloop.

En voedsel vind ik inderdaad ook erg om weg te gooien. Dus ik koop met beleid in, verwerk veel restjes en houd niet van bewust geknoei met voedsel.
Dat gaat inderdaad niet over de economische waarde maar over respect voor het voedsel dat ons in leven houdt en ons laat genieten.

Ik weet dat het peanuts is vergeleken met het doordraaien van voedsel. Dat soort berichten vermijd ik dan ook maar, want het geeft me een rotgevoel en ik kan er niks aan doen.

Groet, Ellen

Komkommer

die misvormde liggen bij de turkse winkel, tenminste hier wel...al jaren. en net zo lekker hoor!
groeten albana

Chantelle

Chantelle

05-12-2008 om 14:11

Kaaskopje, eten niet warm genoeg in een restaurant

"Mijn dochter maakt mee dat mensen boos komen melden dat hun eten niet warm genoeg meer is en eisen nieuw."

Ik vind het niet meer dan normaal dat als ik uit eten ga (of dat nou een eetcafe is of een duur restaurant), mijn eten minimaal warm is. Als dat het niet is, wordt ik ook boos. Dat laat ik niet blijken, maar ik wil wel warm eten (en ik baal ontzettend als het betekent dat de rest van het gezelschap moet beginnen en ik moet wachten omdat de kok zijn werk niet goed heeft gedaan).

"Mensen zijn bijvoorbeeld zo verwend als ze uit eten zijn."

Huh? Dit meen je niet. Ga jij naar een restaurant voor een etentje met lauw eten? Ammehoela! Voor een etentje met je gezin betaal je al gauw 100 euro; daar moet ik bijna een dag voor werken. De kok doet maar iets meer zijn best dan lauwe patat. Thuis is mijn eten warm, dus in een restaurant ook. De kok eet zelf de lauwe patat maar op.

Uit eten

als ik uit eten ga wens ik ook een warme maaltijd,daar betaal ik ook voor,of ik nou in de snackbar ben of in een vier sterrenrestaurant,ik wil gewoon krijgen waar ik voor betaal.
je betaald bij de bakker toch ook niet voor brood van gisteren?dat wil je toch ook vers?
vind ik helemaal niets verwends aan ,het moet normaal zijn dat je krijgt waar je voor betaald.

Bastet

Bastet

05-12-2008 om 17:35

Nou inderdaad

Ga maar eens uitgebreid patat halen voor vijf man,kost je zo een paar tientjes.Dat is voor mij wel een ochtend poetsen,dan wil ik ook dat het goed en warm genoeg is!
Groetjes,Bastet

Tirza G.

Tirza G.

06-12-2008 om 00:07

De klant

Als oud horecaffer: de klant is niet verwénd. De klant is kóning.

Ik hoop niet dat je dochter deze attitude uitdraagt in haar werk, vreselijk. Het moet een spórt zijn om zo'n top-product te leveren dat je klant moeite moet doen om iets te vinden om over te mauwen. En de meesten zullen dat níet vinden, als het goed is.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2008 om 01:22

Chantelle

Ik heb het over fastfoodrestaurants. Hoewel ik daar ook graag warm eten krijg liggen mijn normen daar toch iets lager dan bij een duur restaurant. Maar hoe je het ook went of keert, doordat mensen iets verwachten of eisen waar niets aan mankeert gaan er bérgen eten naar de afval. Ik vind dat gewoon gênant. Tegelijkertijd besef ik dat ik geen haar beter ben, want ik gooi thuis ook eten weg als dat moet.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2008 om 01:32

Tirza

Natuurlijk draagt mijn dochter de juiste houding uit tijdens haar werk, anders kon ze inpakken. Er wordt door het bedrijf zelf al zo nauwkeurig omgegaan met dit soort dingen dat er op die manier al heel veel naar de afvalberg verdwijnt. Als ik hoor hoeveel dat is vind ik dat toch wel erg. Mag toch?

reina

reina

06-12-2008 om 09:29

Horeca

Wat mij wel opvalt als we uit eten gaan (en dat kunnen we ons gelukkig regematig veroorloven tegenwoordig) dat er best veel mensen zijn die veel bestellen ( 3 gangen of meer) en van alles maar een muizenhapje eten. Dat vind ik echt zonde, niet alleen van het geld,maar ook van het eten zelf! (Ik neem bijv. wel eens samen met iemand 1 voorgerecht, of alleen 2 voorgerechten ipv voor- en hoofdgerecht, anders is het me ook te veel). Er wordt trouwens in de horeca sowieso heel veel voedsel verspilt, heeft te maken met de strenge regels die er zijn. Voedsel wat over is moet weggegooid worden, terwijl het nog prima eetbaar is, op ontbijtbuffetten mag voedsel maar een bepaalde tijd ligen, zelfs als het gekoeld wordt en er is niets van genomen moet het daarna weggegooid worden (zeker de betere restaurants zijn daar streng in, gezien de controles). Ik snap het vanwege de gezondheidsrisico's, maar het voert mij te ver.

Maylise

Maylise

06-12-2008 om 10:48

Kaaskopje

Tuurlijk zijn er altijd mensen die zeuren om niks maar zo'n gekke eis is het toch niet dat je verwacht dat het eten warm is?

Ik heb ook weleens bij bijvoorbeeld Burgerking/MacDonalds frietjes teruggebracht omdat ze al half lauw en taai waren. Het maakt me dan echt niet uit hoeveel of hoe weinig ik er voor betaal maar ik vind dat het basisproduct in orde moet zijn. Net zoals dat als ik met Ryanair vlieg ik snap dat ik bepaalde dingen (gratis drinken) niet krijg maar het basisproduct wat ik het betaald (vlucht van A naar B om zo laat) wel in orde moet zijn al heeft die hele vlucht me maar 10 euro gekost.

En verder werken restaurants ook zelf mee aan die voedsel verspilling.Zo had ik laatst bij de Mac een hamburger waar iemand blijkbaar vergeten was ketchup op te doen. Die heb ik ook terugebracht met het verzoek er alsnog ketchup op te doen. De persoon achter de kassa heeft me toen een nieuwe hamburger gegeven terwijl ik aan had gegeven best die oude te willen maar dan met ketchup. Dat is gewoon economischer blijkbaar voor het bedrijf. Ik vind het alleen niet zo raar dat ik vraag om iets te herstellen als ik niet krijg waar ik voor betaal.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

06-12-2008 om 16:42

Wat mij zo tegenstaat in je posting

Is dat het aan de klant ligt. Die zéurt. Nee, de Mac (of hoe de FF-keten dan ook mag heten) moet gewoon warme tot hete friet leveren en geen kouwe tot lauwe. Het valt me op dat iemand dat je dochter op haar verantwoordelijkheid wijst (als werknemer van Mac of een van de andere FF-zaken) als zeurpiet wordt weggezet en dat je er in volgende postings van allerlei verzachtende omstandigheden bijhaalt om je eerste stellingname af te zwakken. Dingen als: ze zijn al zo streng, er wordt al zoveel op voorhand weggegooid, ik vind verspilling zonde - enzovoort, allemaal rookgordijnen. Waar ik op reageer is de mening van je dochter en blijkbaar ook van jou: mensen die gelijk hebben maar waarbij het gelijk afwijkt van jouw mening, zijn zeurpieten.

Tirza

dynastie

dynastie

06-12-2008 om 17:07

Dus lauw fastfood mag wel?

"Hoewel ik daar ook graag warm eten krijg liggen mijn normen daar toch iets lager dan bij een duur restaurant. "

Verbazingwekkend, kaaskopje. Of ik nou bij Mac, de snackbar op de hoek of in een sterrentoko eet, warm eten is wat mij betreft een basisvereiste.

"Maar hoe je het ook went of keert, doordat mensen iets verwachten of eisen waar niets aan mankeert gaan er bérgen eten naar de afval."

Niets mankeert? Het eten is niet warm. Dat is gewoon hardstikke fout. Je zou het ook om kunnen keren: doordat mensen hun werk niet goed doen, gaan er bergen eten naar de afval. Spreek dié mensen erop aan, zou ik zeggen, niet de klant die een warme hamburger wil.

Bastet

Bastet

06-12-2008 om 17:07

Fastfood?

Maakt niet uit,ook fastfood kost een paar tientjes,met je hele gezin,en dan moet het gewoon in orde zijn.Het bedrijf moet daarvoor zorgen,klaar.Voor veel gezinnen is dit het enige uitje dat ze zich kunnen permitteren.
Nogmaals,het moet gewoon in orde zijn.Tuurlijk verwacht je daar geen haute cuisine,maar er moet wel gebeuren wat beloofd wordt.
Groetjes,Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2008 om 01:47

Ten eerste

heb ik het niet speciaal over hoe mijn dochter zich tijdens haar werk gedraagt, ik wil het graag algemeen houden. Zij doet haar best en doet wat haar zowel door haar baas als door de klanten opgedragen wordt.
Natuurlijk heb je recht op een warm bord eten en correct samengesteld eten, maar zoals overal waar klanten zijn zijn er gewoon ook echt zeurpieten tussen. En nou niet gaan roepen 'wie bepaalt dat iemand zeurt'. Ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent waar je je over kunt verbazen. En dan heb ik het niet speciaal over restaurantsituaties, maar gewoon over het fenomeen klant. Daar val ik dus ook onder.
Tirza, ik geef overigens gewoon mijn ongenoegen weer over het verspillen van tonnen en tonnen voedsel aan zowel de kant van de horeca als de klant. Reina verwoordt goed hoe ik het bedoel. Ik krijg zoals regelmatig het gevoel dat je mij wilt heropvoeden als ik niet helemaal zo reageer zoals het volgens jou hoort. Laat me toch af en toe.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2008 om 01:54

Kliekjes

Ik bedenk me dat ik thuis ook moeite heb met het weggooien van eten. Het gebeurt wel, maar ik heb de gewoonte van mijn moeder overgenomen om overal kliekjes van te bewaren. Je weet maar nooit wie het nog wil. Manlief wordt er gek van.
En nogmaals... ik vind niet dat je in een fastfoodzaak lauw eten moet accepteren. In negen van de tien gevallen zal dat ook reuze meevallen. Het eten wordt zo regelmatig verwijderd en weer met nieuw klaargemaakt eten aangevuld dat de schade wel mee moet vallen. De eisen liggen heel hoog.

Chantelle

Chantelle

07-12-2008 om 17:27

Kaaskopje, ik snap er niks meer van...

Huh? Ik snap er niks meer van. Eerst ben je een verschrikkelijke zeurpiet als je de patat terugstuurt omdat de patat koud zijn en je nieuwe wilt (tja, patat kun je niet opwarmen en je hebt er wel voor betaald) en nu zeg je "En nogmaals... ik vind niet dat je in een fastfoodzaak lauw eten moet accepteren". Wat moet je dan doen? Ik ben heel benieuwd! Of mag je het wel terug sturen alleen niet als je dochter in de zaak staat?

tonny

tonny

07-12-2008 om 22:26

Accepteren / terugsturen

Als je voedsel niet accepteert (of dat nu terecht is of gezeur of een kwestie van 'ogen groter dan de maag') dan moet je weten dat dat voedsel linea recta wordt weggegooid. Als je dat geen enkel punt vindt, moet je het gewoon doen. Als je er wel mee zit, moet je het opeten of meenemen naar huis en daar later opeten.

Je kunt ook gewoon opeten wat je krijgt en achteraf zeggen dat iets tegenviel (en soms gaat er dan wat van de rekening af of krijg je het dessert gratis of zoiets; soms neemt men het voor kennisgeving aan.)

Alles wat je terugstuurt wordt weggegooid.

En natuurlijk: degene die het eten levert, of het nu de frietzaak op de hoek of een x-sterrenrestaurant is, moet zorgen voor kwaliteit. Dat spreekt voor zich.

tonny

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2008 om 23:21

Achteraf klagen

is niet slim. Eerst alles opeten en dan zeggen dat het niet goed was komt niet zo "echt" over Meteen klagen. En ja, wat teruggestuurd wordt naar de keuken gaat meteen weg. Gelukkig wel zeg. Stel dat een ander jouw kouwe frieten óók nog eens een keer krijgt.

Als je geen voedsel wil verspillen, kun je beter helemaal niet uit eten gaan.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2008 om 23:32

Chantelle

De laatste opmerking vergeet ik maar even.
Ik ben een ster in handig uitdrukken hier op OO geloof ik. Ik ga een beetje uit van wat ik heb ervaren van uit eten gaan. Ik ben niet snel boos over hoe mijn eten wordt aangeboden. Als ik eens bij een McDonalds ben of Burgerking of noem maar op, dan ben ik tevreden met wat ik krijg. Het zou niet bij me opkomen om terug te gaan als de patat niet gloeiend heet meer was. Als het echt koud is wel natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2008 om 23:38

Voor een paar tientjes uit

Ik geef ook niet makkelijk geld uit aan uit eten gaan. Dat is wel anders geweest, maar het is me nu gewoon te duur. Toch weegt voor mij het gemak van patat halen op tegen het gedoe van een friteuse. Dan uiteindelijk maar duurder uit, ik heb niet de vette damp in huis, het schoonmaken van het onding (vind ik dan) e.d.. Bovendien wordt er met een eigen friteuse vaker verwacht dat er wat gebakken wordt. Wij zaten iedere vrijdag aan de patat met nog wat en dat begon me echt tegen te staan, het was geen verwennerij meer. Ik heb er een paar versleten en ik ben er helemaal klaar mee.

tonny

tonny

08-12-2008 om 08:31

Friteuse(on)gemak - o.t.

Hier geen friteuse meer, we halen wel wat. Had een hekel aan het schoonmaken van dat ding en hij ging op gegeven moment ook te vaak aan op een verkeerd moment. Dus hup, weggegeven.

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.