Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vraag over snijbonen

beetje suf, maar ik ben wel benieuwd naar een verklaring: als ik snijbonen kook gaan ze altijd enorm schuimen en ik vraag me af waarom en kan ik dat tegengaan.
Ik doe ze al in een grote pan, maar dan is het nog steeds opletten geblazen.
Heeft iemand een verklaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 12:47

Eiwit

stabiel schuim wordt vaak veroorzaakt door eiwitten. Bij snijbonen gaat er relatief meer eiwit in oplossing in het water.
Ik kook alle groentes in een bodempje water, ook snijbonen. Nergens last van.

Chris35

Chris35

18-07-2011 om 14:55 Topicstarter

Eiwitten dus. Niet alle groenten gaan bij mij "onder water", maar boontjes wel hoor.

Tirza G.

Tirza G.

18-07-2011 om 20:03

En van sperziebonen dan?

Daar krijg ik altijd zo'n grijs-bruine aanslag van in m'n pan die er zelfs in de vaatwasser maar moeilijk uit gaat.

Tirza

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-07-2011 om 20:10

Hier niet

Ik roerbak snij- en sperziebonen altijd eerst even in wat olie, daarna doe ik er een kopje water bij en laat ik ze gaar stoven. Zo blijven ze steviger dan als je ze alleen kookt en ik heb nooit last van schuim of aanslag.

Snijbonen

Kopje water erbij, klontje boter, beetje suiker, beetje zout.

Ik heb nog nooit iets gemerkt van schuim.

Chris35

Chris35

19-07-2011 om 14:30 Topicstarter

Eerst water koken

Ik heb eens gekeken naar wat recepten (stom he, kook al aardig wat jaartjes en bij de meeste staat dat men eerst het water tot koken brengt en dan de boontjes erbij gooit.
Ga ik de volgende keer ook proberen.

Aatje77

Aatje77

19-07-2011 om 19:23

Beetje boter...

ik kreeg ooit eens de tip om een beetje boter of margarine bij de snijbonen en het water te doen. dus meteen als je de pan op het fornuis zet.

ik doe dus gewoon een klein kneepje uit zo'n fles vloeibare margarine er in. nooit meer snijbonen gehad die zo schuimden dat het overkookte.

werkt prima!

Pluk53

Pluk53

19-07-2011 om 20:45

Waarom onder water?

waaron zou je de (snij)bonen "onder" water laten koken? Als je goede pannen hebt, dan is het "overal" in de pan 100 graden, ook bij de bonen die "boven" water zitten.
Het gaat sneller, goedkoper, smaakvoller met een bodempje water.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.