Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

waar heen met oude brillen?

Vroeger zamelden opticiens oude brillen in om ze naar ontwikkelingslanden te sturen. Gebeurt dat nog? Als ik zoek op 'brillen recyclen' of 'brillen inzamelen' lijk ik alleen maar oude links te vinden. 

Ik heb een aantal afdankertjes van dochter, het gaat me aan het hart ze in de vuilnisbak te kiepen maar het ziet ernaar uit dat dat toch de eindbestemming wordt. Of weet iemand hier iets over het inzamelen van brillen? 

Groeten, 

Temet


Temet

Temet

09-06-2021 om 16:09 Topicstarter

Dank je wel! Die zitten hier in de buurt, ga ik daar van het weekend maar even langs. 

En dan meteen enkele paren oude schoenen dumpen in de recyclebak van de schoenmaker in datzelfde winkelcentrum

Groeten, 

Temet

Temet

Temet

09-06-2021 om 16:10 Topicstarter

Ho maar wacht even, dat is Pearle in België. Weet iemand of de Nederlandse tak ook meedoet? 

Groeten, 

Temet

Goede vraag. Mijn man heeft voorheen wel eens oude brillen bij de opticien ingeleverd. Maar dat is alweer een hele tijd geleden. Hij doet wel een paar jaar met een bril en houdt altijd wel één oude als reserve. Die van dochter hebben we tot nu toe bewaard, maar de oudste zijn inmiddels toch te klein denk ik en zeker hele arme kinderen in ontwikkelingslanden die anders geen bril kunnen krijgen zou ik het absoluut gunnen om weer te kunnen zien. Als ik weet dat ik ze ergens in kan leveren, zal ik dat zeker een keer doen.

Gaan ze die brillen dan nog aanpassen voor de kinderen daar? Ik heb nog minibrilletjes liggen met glazen +6 en +3,5 in dezelfde bril (lui oogje, inmiddels heeft ze gewoon aan beide kanten +7).

Nope, ze worden niet aangepast. En dit is op papier een leuk idee maar een bril is maatwerk en die opnieuw gebruiken is behalve voor de standaard of the rack leesbrillen niet mogelijk.

maar ze worden vaak nog wel ingenomen om mensen een goed gevoel tegeven.

Sorry Temet, ik had niet gezien dat het in België was!

Serieus, dus ze moeten het daar maar uitzoeken met brillen met de meest uiteenlopende sterktes en grote verschillen tussen beide ogen? Ik weet niet of het dan zin heeft om de brillen van mijn dochter dan nog in te leveren. Ik dacht echt dat een of andere filantrope opticien dan afreisde naar zo'n ontwikkelingsgebied en daar ogen ging meten, nieuwe glazen maakte en die in afgedankte monturen van hier zou zetten. 
Aangezien de meeste jonge kinderen plussterktes hebben en volwassenen geen peutermontuurtjes meer passen betwijfel ik ook of een kinderbril met minglazen en twee dioptrie sterkteverschil aan de behoefte voldoet.

https://www.leesbrillen365.nl/oude-brillen-inleveren/

Sommige Pearl-winkels in Nederland zamelen ook oude brillen in voor de 'derde wereld'. Een link met datum in 2020. Ik zou wel even bellen inderdaad want ook daar is de service steeds meer uitgekleed.

We gingen vorige week naar een concurrent omdat Pearl zelf geen brillenkokers meer bleek te verkopen. Vroeger lag er van alles bij de kassa.

Brillen die niet complex zijn maar gewoon standaard afwijkingen hebben kunnen wellicht nog best handig zijn. Ik heb voor lezen in bed zo'n albert heijn brilletje en daar moet ik niets anders mee doen dan lezen anders word ik misselijk of draaierig. Maar juist voor details is ie prima. dat is natuurlijk andere situatie dan hele dag ermee moeten lopen in alle situaties ivm oogafwijking waardoor je anders niet kunt functioneren. 

gr Angela

In leesbrillen heb je grote verschillen. Mijn dure van de opticien deed het goed, maar is nu meer een beeldschermbril. Ik heb er nog een met glittermontuur van een eurowinkel, die doet het ook goed, maar die van Kruidvat bevalt helemaal niet. Lijkt wel of het middelpunt op de verkeerde plek zit of zo.

De glazen van mijn man en dochter zijn niet heel complex. Gewoon standaard minglazen om bijziendheid te corrigeren. Mijn man heeft aan beide ogen vrijwel dezelfde sterkte dus dat is misschien nog wel bruikbaar maar mijn dochter heeft dus wel een sterkteverschil (lui oog -5, 'goede' oog -3). Leesbrillen hebben we hier nog niet nodig.
Ik heb er even wat over opgezocht en er zijn inderdaad stichtingen en optiekketens die dit met alle goede bedoelingen doen, maar ook kritische geluiden zoals dit: https://visus.optometrie.nl/visus-3-2020/de-vraag-is-het-nuttig-om-onze-oude-gebruikte-brillen-naar-ontwikkelingslanden-te-sturen/

Sorry. Dit triggert bij mij even iets…want vind ik dit een geniale uitvinding. De universele bril. Kost bijna niks…T was een havo natuurkunde  examenopgave van een aantal jaren terug. Wil jullie t plaatje niet onthouden 

https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/2529/universele-bril-havo-2014-1-opg-3

Geen idee of dat inmiddels grootschalig in productie is. Msch is dat wel de reden dat oude afdankertjes niet echt meer nodig zijn…


Volgens mij is er wel een reclame van iets tellsell achtigs met een verstelbare bril.

ziet er niet uit volgens de pubers hier.

Geweldige uitvinding die bril Ingrid!
Mijn schoonzus heeft onlangs alle oude brillen van mijn ouders meegenomen en ingeleverd bij de opticien bij haar om de hoek toen we het huis gingen leegruimen. We kwamen denk ik wel 10 brillen her en der tegen.
Ik zou even een paar opticiens bij jou in de buurt bellen, misschien nemen ze zelf niet in, maar weten ze wel die het wel doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.