Huis, Tuin en Keuken

FruitMoeder
29-08-2025 om 08:42
Waarom blijft men A-merken kopen?
Ik was met mijn moeder boodschappen aan het doen en ze klaagt steeds over hoe duur alles is geworden. Dan kijk ik in haar karretje en zie allemaal blikjes groente van Hak en ik zeg dan dat als ze gewoon het huismerk koopt ze minstens 2 euro per blik kan besparen. Maar daar wilde ze niks van weten. Ik heb het maar gelaten zoals het is. Maar ik heb dan wel het gevoel dat als je zuinig wil leven en geld wil besparen, je die A-merken links kan laten liggen. Zijn er mensen hierop het form die kosten wat kost A-merken over het huismerk kopen. En wat is de gedachte hierachter? Want naar mijn mening is de smaak toch gewoon hetzelfde of in ieder geval de extra paar euro niet waard.

MMcGonagall
03-09-2025 om 22:00
Decembermamma schreef op 03-09-2025 om 21:31:
Maar halen jullie voor bijvoorbeeld verjaardagen wel het A merk in huis?
Wij doen dat eigenlijk nooit, vroege wel maar inmiddels niet meer. Zeker omdat we om.ons heen zien dat het bezoek vaak ook niet thuis normaal het a merk heeft staan.
Visite krijgt hier hetzelfde als wat ik zelf eet en drink, tenzij ze speciale voorkeuren hebben. Dan haal ik dat. Ik heb ook geen filterkoffiemachine voor verjaardagen. Dan schenk ik ook gewoon Dolce Gusto.

troelahoep
03-09-2025 om 23:09
Decembermamma schreef op 03-09-2025 om 21:31:
Maar halen jullie voor bijvoorbeeld verjaardagen wel het A merk in huis?
Wij doen dat eigenlijk nooit, vroege wel maar inmiddels niet meer. Zeker omdat we om.ons heen zien dat het bezoek vaak ook niet thuis normaal het a merk heeft staan.
Maar dan zet jij je visite iets voor wat je zelf niet zo lekker vindt? Dat vind ik wel een beetje mal, ik wil wel genieten op mijn eigen feestje en doorgaans samen delen. Alleen heel luxe chocolaatjes of iets dergelijks zou ik lekker voor mezelf houden

MamaE
03-09-2025 om 23:13
troelahoep schreef op 03-09-2025 om 23:09:
[..]
Maar dan zet jij je visite iets voor wat je zelf niet zo lekker vindt? Dat vind ik wel een beetje mal, ik wil wel genieten op mijn eigen feestje en doorgaans samen delen. Alleen heel luxe chocolaatjes of iets dergelijks zou ik lekker voor mezelf houden
![]()
Ik lees dit als dat je gewoon koopt wat je normaal ook koopt en niet speciaal omdat er visite komt een A-merk in huis haalt.
Wij kopen voor visite ook gewoon wat we zelf ook eten en andersom eten we elders wat ze daar hebben. Speciale wensen heb ik gelukkig nog niet voorbij horen komen.
Als iemand ergens een allergie voor heeft, wil ik daar uiteraard rekening mee houden en zorgen dat er ook iets is wat diegene mag hebben. Maar dat dingen van een bepaald merk moeten zijn omdat je het anders 'niet lust', ja daar ga ik niet aan beginnen.

Max88
04-09-2025 om 06:10
Haaknaald schreef op 03-09-2025 om 21:47:
[..]
Nee ik haal wat ik altijd haal. Koffie van DE, thee van huismerk. Chips van huismerk en toastjes van Haust.
En tante van mijn man haalde altijd voor verjaardagen echt goedkope zooi. Echt van de onderste schappen. Die ging echt "op de knieën" door de winkel dan. Op een willekeurige zondag kreeg je daar DE koffie en op verjaardagen van het allergoedkoopste merk. Dat gingen we niet graag op visite.
Die tante van je man kon dus eigenlijk niets goed doen terwijl je het zelf niet anders doet met een mix van "merk en goedkope zooi"?
Waarom is wat er onderop ligt en waar je voor "op je knieën moet" goedkope zooi en dus niet visitewaardig? Ga je op visite voor de hapjes en drankjes dan?
Wat is er mis met die producten op kniehoogte en thee en chips van het thuismerk?

Decembermamma
04-09-2025 om 06:19
troelahoep schreef op 03-09-2025 om 23:09:
[..]
![]()
Nee, ik haal wat ik voor mezelf ook zou halen.

Kimdekim
04-09-2025 om 08:14
Ik haal hetzelfde als ik voor mezelf haal bij feestjes. Vroeger haalden bij bijvoorbeeld gewoon Bavaria op feestjes. Nu eigenijk alleen nog speciaalbier. Normaal bier wordt hier eigenijk nooit gedronken dus dan schenken weer het ook niet op feestjes ( behalve als we weten dat iemand het graag drinkt).

FruitMoeder
04-09-2025 om 08:48
Mijn moeder is erg kieskeurig en zegt dat ze het kan proeven als het van het huismerk is. Dus ik koop helaas wel de A-merken voor de verjaardag. Zoals cola, kroketten en taart bij de bakker.

MMcGonagall
04-09-2025 om 10:02
FruitMoeder schreef op 04-09-2025 om 08:48:
Mijn moeder is erg kieskeurig en zegt dat ze het kan proeven als het van het huismerk is. Dus ik koop helaas wel de A-merken voor de verjaardag. Zoals cola, kroketten en taart bij de bakker.
Dat kan ook gewoon waar zijn hè. Mijn zwager is nogal van de zuinige en het maakt hem niet uit wat hij te eten krijgt, alles is goed. Ik heb daar altijd direct door dat ik een huismerk variant krijg. Dan eet ik het zonder morren op, maar ik zal geen tweede nemen als ik het niet heel lekker vind. Hij heeft ons wel eens blind laten testen omdat hij niet geloofde dat we het verschil proefden. Zonder uitzondering wisten we de A-merken uit te kiezen, zelfs van producten die ik nooit gebruik (Fristi vs AH yoghurtdrink). De vraag was dan trouwens niet ‘wat is het huismerk?’, maar ‘welke vind je het lekkerst?’

Haaknaald
04-09-2025 om 12:04
FruitMoeder schreef op 04-09-2025 om 08:48:
Als je het kan betalen kan je iets van Amerk kopen om je moeder tevreden te houden/te verwennen. Andersom zou ik denken: moeder kan ook tevreden zijn met wat ze krijgt en niet van zitten miepen als ze weet dat haar dochter wat krapper bij kas zit.
Net als MMcGonagall zal ik netjes opeten wat ik krijg maar geen tweede nemen als ik het echt niet lekker vind.
Volgende week heb ik hier een "feestje"* en dan is er gewoon in huis wat ik altijd heb. Bier van Amerk, cola ook, sinas van huismerk. Hartige hapjes neem ik mee bij de supermarkt en stokbrood ook. Wie commentaar heeft op de kwaliteit van de spullen kan zelf voor wat anders zorgen.
*Ik woon dan aan het evenemententerrein van de lokale najaarsfeesten. 40 haar geleden woonde mijn oma ook aan dat terrein en was haar huis die dag de zoete inval. Ik heb het stokje 30 jaar geleden van haar overgenomen. De hele familie is welkom en mag koffie of thee en een oliebol nemen en na het evenement heb ik hapjes en drankjes met een grote pan tomatensoep en broodjes met beleg.

FruitMoeder
04-09-2025 om 13:36
Haaknaald schreef op 04-09-2025 om 12:04:
[..]
*Ik woon dan aan het evenemententerrein van de lokale najaarsfeesten. 40 haar geleden woonde mijn oma ook aan dat terrein en was haar huis die dag de zoete inval. Ik heb het stokje 30 jaar geleden van haar overgenomen. De hele familie is welkom en mag koffie of thee en een oliebol nemen en na het evenement heb ik hapjes en drankjes met een grote pan tomatensoep en broodjes met beleg.
Hopelijk heb je een leuke familie. Ander klinkt het als een nachtmerrie. Als mijn moeder zomaar langs zou komen dag in en dag uit zou ik spontaan verhuizen.

1968
04-09-2025 om 13:48
Nou voor de kieskeurige vriend kocht ik altijd op verjaardagen echte cola-cola...totdat hij dus faalde voor de cola test, sindsdien moet ie het met het huismerk doen

Jesse_1
04-09-2025 om 15:15
FruitMoeder schreef op 04-09-2025 om 13:36:
[..]
Hopelijk heb je een leuke familie. Ander klinkt het als een nachtmerrie. Als mijn moeder zomaar langs zou komen dag in en dag uit zou ik spontaan verhuizen.
Volgens mij is het geen 'dag in dag uit', maar bij een bepaald evenement.

Haaknaald
04-09-2025 om 15:33
FruitMoeder schreef op 04-09-2025 om 13:36:
[..]
Jesse_1 schreef op 04-09-2025 om 15:15:
[..]
Volgens mij is het geen 'dag in dag uit', maar bij een bepaald evenement.
Het is een evenement van 1 dag. Ik zet mijn koffiezetapparaten neer met de padjes en cupjes ernaast en de waterkoker staat aan de andere kant neer de theezakjes erbij. Wie koffie/thee wil kan dat pakken. Met iets lekkers uit de trommel. Vanaf 16.30 is er ook fris en bier met hapjes ook zelfbediening. Wie nog koffie wil als er al bier is: pak maar. Alleen de soep is op een vaste tijd. Om 18.30 eten we soep met belegde broodjes.
Van de mensen die er ieder jaar zijn weet ik wel ongeveer wat ze lekker vinden en dat stem ik de boodschappen op af. De neef van mijn moeder die incidenteel aanschuift moet het doen met wat er is.

MamaE
04-09-2025 om 20:00
Ik vind het eerlijk gezegd best raar en ook onbeleefd om aan mensen waar je op visite gaat te vragen of ze bepaalde merken in huis willen halen. Doen mensen dit echt en is dit normaal?