Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wand boven aanrecht

Wat hebben jullie op de wand achter het fornuis en de rest van het aanrecht. Wij hebben de muur afgewerkt met afneembare muurverf. Heel mooi, maar de gedeeltes achter het fornuis en achter de kraan worden toch lelijk. Heeft iemand suggesties waar je tevreden over bent?


Wij hebben ook afneembare muurverf en hier is het schoon. Wel kwalitatief erg goede verf gebruikt. Vlekjes zijn eenvoudig weg te halen. Er bestaan ook nog extra coatings, daar gaat de verf iets van glanzen. Ik  wil een matte wand, dus geen speciale laag er op.  Als alternatief zou ik voor een glazen achterwand hebben gekozen.

tegels met minimale voeg. 

Angie10

Angie10

07-05-2023 om 09:59 Topicstarter

Wil40 ook geen beschadigingen als je per ongeluk met een pan tegen de muur stoot? En weet je het merk verf toevallig nog?

Ysenda. Wat bedoel je met minimale voeg? Grote tegels of de tegels strak tegen elkaar. Want de voegen zijn bij tegels idd. moeilijk schoon te houden.

Ik zag bij kennissen die een glasplaat hebben dat er vliegjes achter komen. 

Meer ideeën zijn welkom. 

Wij hebben achter de kookplaat gewoon tegeltjes met voegen. Na 14 zijn de voegen nog steeds schoon. Gewoon als er eten op spat snel afvegen.

Angie10 schreef op 07-05-2023 om 09:59:

Wil40 ook geen beschadigingen als je per ongeluk met een pan tegen de muur stoot? En weet je het merk verf toevallig nog?

Ysenda. Wat bedoel je met minimale voeg? Grote tegels of de tegels strak tegen elkaar. Want de voegen zijn bij tegels idd. moeilijk schoon te houden.

Ik zag bij kennissen die een glasplaat hebben dat er vliegjes achter komen.

Meer ideeën zijn welkom.

Tegels strakker tegen elkaar. Ik heb ongelijke tegels dus helemaal voegloos ging niet. 

RVS plaat erachter. 

Ik heb achter mijn spoelbak, onder een raam, een strook van hetzelfde materiaal als mijn keukenblad. Achter mijn fornuis een rvs-plaat.

IMI-x2 schreef op 07-05-2023 om 11:53:

Ik heb achter mijn spoelbak, onder een raam, een strook van hetzelfde materiaal als mijn keukenblad. Achter mijn fornuis een rvs-plaat.

Hier ook, maar ook de achterwand achter de kookplaat en de achterwand aan de andere kant van de spoelbak zijn van hetzelfde materiaal. De keuken zat er al in toen wij dit huis kochten, ik weet niet of ik het zelf gekozen zou hebben (het is kunststof met een granito look) maar het is wel heel praktisch.

Jonagold schreef op 07-05-2023 om 11:55:

[..]

Hier ook, maar ook de achterwand achter de kookplaat en de achterwand aan de andere kant van de spoelbak zijn van hetzelfde materiaal. De keuken zat er al in toen wij dit huis kochten, ik weet niet of ik het zelf gekozen zou hebben (het is kunststof met een granito look) maar het is wel heel praktisch.

Dat materiaal heb ik ook, geweldig onderhoudsvriendelijk!

Ik heb tegels. Blijft gewoon schoon.

Angie10 schreef op 07-05-2023 om 09:59:

Wil40 ook geen beschadigingen als je per ongeluk met een pan tegen de muur stoot? En weet je het merk verf toevallig nog?

Ysenda. Wat bedoel je met minimale voeg? Grote tegels of de tegels strak tegen elkaar. Want de voegen zijn bij tegels idd. moeilijk schoon te houden.

Ik zag bij kennissen die een glasplaat hebben dat er vliegjes achter komen.

Meer ideeën zijn welkom.

Verfmerk is Herfst&Helder, als je op hun website klikt kan je ook de verkooppunten vinden. Achter een glasplaat die met hangmateriaal is bevestigd komt inderdaad stof, vliegjes enz. Als je alleen glas achter de plaat en gootsteen doet kan je de plaat op zijn tijd losmaken en erachter schoonmaken, dat is dan te doen qua formaat. Dat hadden wij in onze vorige keuken. Je kan ook nog kiezen voor ondoorzichtbaar of een spiegel. 

Als ik met een pan hard tegen de wand stoot dan is dat spannend, zeker. Het is toch wat kwetsbaar. Maar ik vind dit gewoon het mooiste. Er zit een lichte kleur verf op, dus een beschadiging valt ook niet echt op. De keuken is strak en ik vind kunstof achterwanden of tegels niet mooi. 

Het is ook afhankelijk van je type huishouden, wie koken er en zijn de koks een beetje voorzichtig Ga je over de verf met een vieze aanrechtdoek dan wordt het er niet beter op. 

Vrienden van ons hebben een achterwand van glas of plexiglas achter het fornuis, met een mooie natuurfoto erachter. Dat ziet er erg mooi uit, en de plaat blijft heel goed. 

Hier is de achterwand geverfd met histor mono clean Ral 9010. Het is een lichte kleur maar tomaten saus spatten kan je direct met vochtige doek verwijderen. 
Ter hoogte van kookplaat hebben we een op maat gemeten wandpaneel van Ikea; sibbarp. De plaat hebben we geklemd achter twee schuif haakjes en is gemakkelijk te verwijderen. We hebben de plaat wel 90 breed gemaakt terwijl de kookplaat 60 cm breed is, om de kans op vet spatten op de afwasbare geverfde achterwand  te verkleinen. De aluminium sibbarp plaat is makkelijk schoongemaakt.

In onze keuken zit achter de kookplaat een glazen plaat tegen de muur, was al zo toen we het huis kochten. Erg makkelijk schoon te maken, net als de inductiekookplaat. Erg blij mee. Op andere plekken in de keuken hebben we een structuur op de muur - binnenkort moeten we daar maar eens een oplossing voor vinden om dat weer netjes te krijgen, want alle spatten zijn zichtbaar... Maar tussen de vensterbanken met een wandcontactdoos in het midden, is een glazen plaat niet handig, dus daar moeten we iets anders krijgen.

IMI-x2 schreef op 07-05-2023 om 11:53:

Ik heb achter mijn spoelbak, onder een raam, een strook van hetzelfde materiaal als mijn keukenblad. Achter mijn fornuis een rvs-plaat.

Hier ook zo, achter het fornuis ook trouwens maar daar wel een glazen plaatje voor ivm het koken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.