Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

06-02-2011 om 11:21

Wassen op 60 graden?

Mijn man is allergisch voor huisstofmijt. Onze kinderen naar mijn weten niet. Nu hebben we een discussie over het wassen van beddengoed (niets beters te doen op zondagochtend...) Het beddengoed van mijn man en mij was ik op 60 graden, dat van de kinderen op 30. Mijn man vind dat onhygienisch (bacteriën en huisstofmijt). En volgens mij kan het geen kwaad. Wie heeft gelijk? (Let it be me...)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

06-02-2011 om 11:33

bij 60 gr gaat de huisstofmijt dood, dus handig voor jullie was. 30 gr. is misschien wel erg laag (ik doe op 40 graden en soms warm, soms kouder) maar 'onhygienisch' vind ik ook een beetje overdreven...

Chippie

Chippie

06-02-2011 om 13:02

Wassen op 30 graden

Wassen op 30 graden vind ik maar niks. Misschien is het net zo hygienisch als wassen op 90 graden, maar het voelt niet schoon.
Wit beddengoed gaat hier altijd op 60. Gekleurd beddengoed gaat net als alle andere gekleurde spullen op 40.
Mijn vaatdoekjes, onderbroekjes en rompers van de kinderen zijn gekleurd en mijn handdoeken zijn zwart. Die worden dus allemaal op 40 graden gewasen. En eigenlijk vind ik dat niet zo fris. Is dat ook zo?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2011 om 13:21

Waarom niet in één was?

Waarom zou je het spul niet bij elkaar gooien en op 60 graden wassen. Zolang het katoen is kan dat toch? Of neemt het zoveel plaats in dat alleen jullie lakens erin passen?

Ik was alles op 40 graden. Soms was ik de badlakens/lakens op 90 graden, omdat dat goed is voor de wasmachine en de badlakens/lakens er weer eens lekker door schoon'gekookt' worden.

bibi63

bibi63

06-02-2011 om 14:12

Mijn 'systeem'

Beddengoed altijd op 60 graden (en ja, anders gaan die beestjes niet dood).
Handdoeken ook op 60 graden (wordt toch anders wat muffig)
Vaatdoekjes natuurlijk op minimaal 60 graden...... (de bacterien gaan anders echt niet dood). Vaatdoekjes gaan samen in de was met de handdoeken anders heb ik een te klein wasje met de vaatdoekjes.
Broeken en bovenkleding op 30 graden. Gaat alleen om zweet en stof en onze was komt er prima fris uit. Lijkt mij ook beter om de kleding mooi te houden. Die doe ik dus nooit op een hogere temperatuur.
Als in een kledingstuk een vlek zit, bewerkt ik dit eerst met oxy of dergelijk spul en daarna gewoon in de was van 30 graden. Gaat prima.
Het enige wat ik lastig blijf vinden is onderbroeken. Gevoelsmatig zou dit volgens mij ook op 60 graden moeten, alleen praktisch gezien gaat dit meestal in de gekleurde was en dus op 30 graden. Heeft iemand daar nog een idee over?
Gr. Bibi

margje van dijk

margje van dijk

06-02-2011 om 14:30

Op 60

Hier gaat al het beddengoed, en ook pyjama's, op 60 graden. Het is allemaal katoen, dus dat kan gewoon (want het is ook felgekleurd in sommige gevallen).

Ik heb wel eens geexperimenteerd met lagere temperaturen, maar dan stinkt het gewoon. Of dat hetzelfde is als dat de beestjes niet dood zijn weet ik niet, maar ik ben wel geneigd je man gelijk te geven.

Voor het overige ben ik zeer onkritisch qua was, maar beddegoed op 30 graden, neeeee.

Margje

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

06-02-2011 om 15:26

Wasetiket

Ik volg altijd de wasvoorschriften van het etiket, en was dan meestal zo warm mogelijk. Hoe warmer de was, hoe minder het gaat stinken - maar veel kleren mogen niet warm gewassen en dat doe ik dan ook niet, ik wil ze graag mooi houden. Mooie kleren was ik als fijne was, ook al staat dat niet zo op het etiket.

In de praktijk betekent het dat ik handddoeken, theedoeken, beddegoed, vaatdoekjes, veel baby- en peuterkleding en sommige onderbroeken vrijwel altijd op 60 graden was, wit en gekleurd apart. De meeste gewone katoenen kleding gaat op 40 graden. Mooie en bijzondere kleding (wol, zijde) op fijne was, wolwas of zijdeprogramma. Alleen als iets moois zo niet schoon wordt (blijft stinken) dan was ik het warmer of steviger.

Als handdoeken niet op 60 graden gewassen worden, gaan ze snel stinken. Bacterieën gaan pas bij 60 graden dood (belangrijk voor vaatdoekjes!).

Ik heb vrijwel geen spullen die op 90 graden gewassen mogen worden, dus dat komt niet voor. Een keer heb ik witte luierdoeken op 90 gewassen, en toen viel mij op dat de wasmachine zo schoon was geworden! Af en toe een was op 90 is vast goed voor de wasmachine maar komt er niet van.

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2011 om 15:50

Bibi

Als je een wasmiddel voor gekleurde was gebruikt, kan ondergoed prima op 60 graden!

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

06-02-2011 om 19:25

Ondergoed

Degelijke katoenen onderbroeken kunnen wel wat hebben maar kanten lingeriesetjes meestal niet. Ondergoed met grote remsporen op 30 graden wassen lijkt me niet zo fris maar een drupje urine of een plekje vaginaal vocht hoeft van mij niet gedesinfecteerd te worden.

Ik sta aan je man's kant

Hier was ik vrijwel alles op 60 graden en so wie so alles wat met 'beestjes' in aanraking komt. Dus ondergoed, washandjes, handdoeken, beddengoed, allemaal was ik het warm. Vaak ook op 90 graden. Dan heb ik nog maar een theelepel wasmiddel nodig, en het ruikt veel frisser. Pas boven 60 graden gaat alles wat je liever dood ziet ook daadwerkelijk dood.
Eigenlijk heb ik niet veel in huis dat kouder gewassen moet worden.

Vera*

Vera*

06-02-2011 om 21:35

Beddengoed, handdoeken, vaatdoeken en ondergoed gaat hier op 60 graden. Ik heb lichte en donkere 60 graden was. Verder was ik op 40 graden, in lichte en donkere was. Af en toe gaan er wel handdoeken mee in de 40 graden was als ik nog wat ruimte over heb.

Vera

Bellefleur

Bellefleur

07-02-2011 om 09:22

Maar waarom? is er een bacterioloog in de zaal?

Wát moet er doodgaan in de 60 graden was? Als je allergisch bent voor huisstofmijt kun je beter je beddengoed op 60 graden wassen omdat dan de mijt doodgaat. Maar als je niet allergisch bent hoeft dat toch niet? En schoner? Wat voor viezigheid kan er in een kinderbed zitten behalve afvalstoffen door zweet en huidschilfers? De fase van bedplassen zijn we nl. allang te boven. Schimmel? Hoe droger de kamer, hoe beter, het dekbed niet dichtslaan maar de hele dag luchten is voldoende. Als je last hebt van schimmels zweven de sporen door de lucht, en heb je dan ook in een op 60 graden gewassen dekbedhoes. Bacteriën? Ik heb geleerd dat chloor gebruiken in een toilet zinloos is. De bacteriën die overblijven na de massamoord vermenigvuldigen zich als de bliksem, omdat het voedingsaanbod gelijk is gebleven. Zo is het met bedden volgens mij ook. De bacteriën die zijn overgebleven na de verdrinkingsdood in de wasmachine vermenigvuldigen zich als konijnen omdat de voedingsbron, het mens er nog steeds is. Overigens kunnen naar mijn weten deze bacteriën geen kwaad, tenzij je immuniteitsproblemen hebt. Wat betreft ondergoed, dat was ik op 60 graden. Niet om het bacteriënvolkje te decimeren, maar om het optische vuil er uit te krijgen. Keukenhanddoeken en aanrechtdoekjes was ik ook op 60 graden, omdat bacteriën in de keuken wel een risico vormen.

Vic

Vic

07-02-2011 om 09:33

Ojee

Ondergoed gaat hier mee met de gekleurde was, op 30 graden, of in de 40 graden witte was. Het enige wat ik heet was zijn de handdoeken, keukentextiel en beddengoed, op 60, en mijn eigen witte beddengoed op 90 graden.

Krin

Krin

07-02-2011 om 09:35

En de droger dan?

Ik doe beddengoed, handdoeken, vaatdoekjes en (katoenen) ondergoed niet meer op 60, maar op 40, en daarna in de droger, daar wordt het volgens mij ook heet genoeg voor enige bacteriedodende werking.

klaver

klaver

07-02-2011 om 10:48

Lang op 60 graden

Ik heb een hygieneprogramma op mijn wasmachine waarbij een wasprogramma op 60 graden langer duurt. Langer blootgesteld aan 60, betekent wel dood voor de bacterie. 90 is dan niet nodig.

wit beddengoed gaat hier op 60 graden, mijn wasmachine doet overal idioot lang over (waarom zijn die nieuwe wasmachines zo traag !!!!) dus dan is alles wel weer schoon, bovendien gaat er regelmatig een scheut bleek bij zodat alles spierwit blijft, idem de handdoeken, zelfde systeem.

Kinder beddengoed (gekleurd) gaat op 40 graden.

Ondergoed op 40 graden, tenzij het wit is, dan dus op 60. Veel was gaat hier in de droger, dat ding wordt volgens mij wel meer dn 60 graden want als je zo even iets eruit trekt dan brandt je je bijna. Ook niet echt bevorderlijk voor donkere was, dat is snel faal hier door die droger.

Rafelkap

Rafelkap

07-02-2011 om 11:36

Strijken

Strijken doodt ook bacterien, bij mijn weten.
Dat doe ik alleen veel te weinig...

margje van dijk

margje van dijk

07-02-2011 om 11:55

Pragmatisch

Ik ben ook nooit zo superhygienisch, ik vind het al gauw goed allemaal. Maar heel pragmatisch: ik vind beddegoed gewoon niet fris genoeg ruiken als het maar op 30 graden is gegaan. Dus wat er precies wel of niet dood is en of dat wel of niet erg is boeit mij minder dan dat ik het gewoon niet lekker vind ruiken.

Ik laat een bed overigens heel lang liggen, rustig een maand, dus dat maakt waarschijnlijk ook een groot verschil. Als je het elke week wast zou ik het ook op 30 graden doen waarschijnlijk.

Margje

rhoos

rhoos

07-02-2011 om 12:41

Hier

was ik bijna alles op 40 of 30 graden behalve beddengoed, dat gaat op 60 vanwege de mijten en een heel enkele keer op 90 inderdaad voor het wasmachine.
ik heb nog nooit geroken dat mijn was stinkt door te lage temperatuur. Zou dit aan droger-gebruik kunnen liggen, die heb ik nl niet en alle was hangt hier dus te drogen.
groet
rhoos

margje van dijk

margje van dijk

07-02-2011 om 13:14

Uit de kast

Ik heb ook geen droger dus hier hangt het ook gewoon aan de lijn te drogen. Maar ik heb het een paar keer gehad dat je een dekbedhoes uit de kast pakt (heeft daar dus opgevouwen een tijdje gelegen) en dat ik 'm openvouwde en dan nog lichtelijk die slaapgeur ontwaarde.

Kijk, dat mijn bed op een gegeven moment naar mij/mijn man gaat ruiken vind ik alleen maar lekker. Maar als ik mijn bed verschoon, dan moet het dekbedhoes wat uit de kast komt die geur nog hélemaal niet hebben

Margje

Maar, maar, maar

je kan natuurlijk je beddengoed best op 60 graden wassen om allerlei beestje te doden, maar die beestjes zitten ook gewoon in je matras, je kussen en in je dekbed. Wat is de functie dan van wassen op 60 graden of zelfs op 90 graden?

Ik was overigens beddengoed, handdoeken, keukenspul, spijkerbroeken, werkkleding en ondergoed ook op 60 graden maar eigenlijk weet ik niet eens waarom ik dat doe. Ik denk uit gewoonte.

Bellefleur

Bellefleur

07-02-2011 om 14:30

Ja, ja, ja savon

Met jou kan ik praten. Waarom? (leuke nick trouwens in deze context) Wat is de wetenschappelijke onderbouwing in dezen? Volgens mij is beddengoed op 60 graden wassen obsoleet.

klaver

klaver

07-02-2011 om 14:40

Margje

'Maar ik heb het een paar keer gehad dat je een dekbedhoes uit de kast pakt (heeft daar dus opgevouwen een tijdje gelegen) en dat ik \'m openvouwde en dan nog lichtelijk die slaapgeur ontwaarde.'

Als je je bed elke week verschoont, dan heb je dat niet

Gewoon op 40 graden

En ik heb nog nooit gehad dat mijn beddegoed niet fris is. Ik gebruik neutral en geen wasverzachter of iets anders met parfum. Dat je evt alles op 60 graden wast tegen huisstofmijt okee dat kan ik me voorstellen, maar al dat superhygienische gedoe van tegenwoordig, daaar kan ik me zo aan storen. Het is aangepraat door de media heb ik zo het idee.
Muizemeis

Bellefleur

Hahahaha wat een heerlijke nuchtere posting heb je geplaatst, helemaal mee eens.
Muizemeis
ps azijn en soda doden meer bacterien dan chloor.

Dode bacterien

Het is helemaal niet gezegd dat bacterien dood gaan op 60/90 graden. Er zijn bacterien die al dood gaan als het nog maar 5 graden is en er zijn er ook die bij 150 graden nog lang niet dood zijn.
Muizemeis

Ik wil ze ook dood hoor

sterker nog, ik zou willen dat die hele huisstofmijten niet bestonden. Er is hier niemand allergisch maar het idee van miljoenen (?) beestjes in mijn bed vind ik niet zo prettig.

Ik was alles uit gewoonte op 60 graden en het verbaast me gewoon dat mensen moeite doen om beestjes dood te wassen terwijl er gewoon veel meer in kussens, matrassen en dekbedden zitten.

Even gekopieerd van Wikipedia:
De huisstofmijt (Dermatophagoides pteronyssinus) is een haast onzichtbaar kleine (ca. 0,3 mm) Mijt die in huisstof leeft, met name in matrassen, kussens, gestoffeerd meubilair, tapijt en op beschimmelde muren.

De huisstofmijt komt overal ter wereld voor, in alle klimaten, behalve op grote hoogte waar hij zich moeilijk kan voortplanten. Hij gedijt het beste bij ongeveer 25º Celsius en een luchtvochtigheid van 50-75%. Hij leeft onder andere van menselijke huidschilfers in beddengoed.

De uitwerpselen en vervellingshuidjes van de huisstofmijt kunnen gezondheidsklachten veroorzaken bij de mens, zoals allergische reacties (waaronder astma en eczeem). Naar schatting heeft 10% van de Westerse bevolking een huisstofmijtallergie.

De belangrijkste praktische maatregelen ter bestrijding van de huisstofmijt zijn het verwijderen van huidschilfers (schoonmaken) en het beperken van de luchtvochtigheid (ventileren).

En van de site van het Astma-fonds:

Huisstofmijten overleven een temperatuur van 60 graden niet. Door textiel (bijvoorbeeld beddengoed) op deze temperatuur te wassen worden de mijten gedood én de allergenen uitgespoeld. Het is voldoende om een keer in de zes weken op deze manier te wassen.

Het effect hetzelfde als u materialen ongeveer een week in de diepvries legt bij –20 graden en daarna de dode huisstofmijten en allergenen uitspoelt (dat kan bij elke temperatuur).

Tjonge

Ik verbaas me echt dat er zoveel mensen op 60 graden wassen. Hier gaat vrijwel alles op 40 graden. Af en toe doe ik een handdoeken- of beddengoedwas op 60 graden.

Ik behoor tot die 90 procent van de mensheid die niet allergisch is voor de huisstofmijt. Als je je druk moet gaan maken om alle bacterieën en microben om je heen heb je toch geen leven meer? Sterker nog, zonder bacterieën en microben is er geen leven.

Chris

Yta Chalne

Yta Chalne

07-02-2011 om 21:01

Verschillend

Beddengoed van logeerbedden gaat op 40 kort (zijn meestal kort beslapen), beddengoed van kinderen op 60 (die vergeten wel eens een weekje de boel in de was te doen), beddengoed van ons minstens wekelijks op 60 of 90 (afwisselend), en dat terwijl we helemaal niet allergisch zijn voor huisstofmijt maar dat is een persoonlijke tic van mijn echtgenoot, die graag superschoon beddengoed heeft. Overigens vind ik huisstofmijt geen rotidee, ik denk er nooit een seconde aan.

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2011 om 23:29

Superhygienische gedoe van tegenwoordig?

Ik dacht het niet, zeker niet op wasgebied. Mijn moeder (ze zou nu 75 geweest zijn) waste twee machines per week op 90 graden, een wit en een bont. En dat was doodnormaal. Háár moeder kookte de was nog en vond dat wassen op 90 graden maar minderwaardig. Wassen op 60 ipv 90: ze grúwde er van. Ik ben van de generatie die gruwt van 60 op 40 graden wassen
Alles wat langdurig in contact komt met lichaamsafscheiding anders dan zweet gaat hier op 60 graden.

Tirza

Darmflora

Ik heb liever niet dat onze darmflora zich via de wasmachine over al ons wasgoed verspreid.

En met heet wassen heb je maar een fractie van de hoeveelheid wasmiddel nodig. Ik krijg alles met ongeveer een flinke theelepel schoon. Erg prettig als iedereen in huis allergisch is voor wasmiddelluchtjes.
Met heet wassen ruikt alles gewoon schoon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.