Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

06-02-2011 om 11:21

Wassen op 60 graden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

11-02-2011 om 09:34

Maanve, kaaskopje

een hele kleine hoeveelheid waspoeder "ontspant" het water. De oppervlaktespanning wordt verminderd, zodat het water het wasgoed beter kan "benatten". En dat verbetert het effect. Een theelepel is genoeg. Elk "'vuildeeltje" blijft zweven in het water doordat het omgeven wordt met een mantel van zeepmoleculen, die op deze manier "micellen" vormen. Als er weinig vuil ingevangen hoeft te worden, dan heb je weinig zeep nodig. Met water kun je eigenlijk alleen die stoffen verweideren die "vanzelf" oplossen in water.
Die bol rammelt wel gezellig mee, maar doet verder helemaal niets.

dc

dc

11-02-2011 om 09:59

Lekker?

Ik vind het echt vreselijk ruiken, dat wasmiddelspul. Ik heb hier regelmatig een vriendje van zoon over de vloer, en ik moet echt luchten als hij weg gaat (ben ook zwanger, kan ook meespelen), omdat hij zo sterk naar wasmiddel ruikt!

Ik doe gewoon maar een beetje. Ruikt het fris, maar niet teveel.

Fiorucci

Fiorucci

11-02-2011 om 10:06

Hangt natuurlijk ook van het merk af. Dash ruikt bijvoorbeeld heel sterk, echt vreselijk.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

11-02-2011 om 11:15

Wasmiddellucht: jakkie!

Ik vind wasmiddellucht echt vreselijk vies ruiken. Vooral als het teveel is. De gewone merken wasmiddel hebben een vreselijk sterke overdreven goedkope parfumlucht. Bah. Ik krijg, koop of leen wel eens tweedehands kinderkleren en die ruiken dan zo vreselijk naar wasmiddel. Zelfs na twee keer wassen is die lucht er nog niet uit.

Ik was zelf met Ecover, heeft een natuurlijk luchtje van plantenolieën, dat vind ik wel lekker, is ook niet zo sterk en vervliegt. Of reukloos wasmiddel van Klok. En schoonmaakazijn of citroenzuur in het wasverzachterbakje. En de was buiten hangen geeft een heel speciale lekkere geur...

Hanne.

Hanne.

11-02-2011 om 11:16

Wasmiddel of wasverzachter

Vraag me af wat je ruikt. Wasmiddel of wasverzachter? Wasmiddel spoelt er volgens mij vrijwel volledig uit. Wasverzachter niet. Dash is toch 2 in 1, dus ruik je daar denk ik ook de wasverzachter.

Fiorucci

Fiorucci

11-02-2011 om 12:34

Hanne

Ik gebruik ook wasverzachter, maar dan nog stinkt het niet zo grenzeloos als Dash,bbr....

Holiday

Holiday

11-02-2011 om 12:39

Wit en bont

Omdat ondergoed hier meestal gekleurd is, gaat het bij de bonte was op 40 graden. De witte was doe ik op 60 graden. De meeste handdoeken en het beddengoed zijn hier wit.

Ik heb ook een stapel rode handdoeken, die gaan weer op 40. Ben bang dat gekleurde was niet mooi blijft op 60.

De witte was gaat met poeder omdat daar bleek in zit, voor de bonte gebruik ik vloeibaar wasmiddel. Bij de witte was doe ik wel eens een schep oxi of een "zakje blauw". Is een scheut bleek niet te agressief?

Hanne.

Hanne.

11-02-2011 om 14:22

Sporadisch

Ik gebruik het nog sporadisch (1 flesje per 2 jaar gok ik). Misschien dat ik het daarom ook zo goed ruik bij anderen.

Maar gezien het goed gevulde schap in de supermarkt zijn er denk ik nog veel mensen die het wel gebruiken.

dc

dc

11-02-2011 om 15:18

Geen wasverzachter

Heb ik nog nooit gebruikt.

En witte was en bonte was doe ik niet aan, alles gaat hier gewoon door elkaar.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

11-02-2011 om 21:00

Ozon ja (lidwientje)

Ja ik denk dat de geur op ozon lijkt, van de was die buiten gehangen heeft. Lekker! Een soort zomerlucht. Wat gek dat jij dat juist vies vindt. Ik ken trouwens geen parfum wat er naar ruikt, ruik verder nooit zoiets - uitgezonderd: de zon op mijn bovenarm, en mijn zoontje in de zomer... dat ruikt ook zo lekker

Overigens kan was buiten ook gaan stinken (rotten) als het niet snel genoeg droogt of weer natregent - weet je zeker dat je niet dat bedoelt?

L'eau d'issy

Dat was dan vast l'eau d'issy.
Rotte komkommers vind ik wel een goede omschrijving ja. Ik hield het altijd op natte appelschillen.

Wasverzachter heb ik nooit gebruikt, ik zie het nut er niet van in en ik krijg er jeuk van.
Je hebt echt geen wasverzachter nodig om een geur in je kleding te krijgen. Met mijn theelepeldosering heb ik met het verkeerde merk al een wasmiddellucht (kreeg 2 weken geleden iets gratis bij Kruidvat, van dat 15 graden wasmiddel, heb het vandaag gebruikt met wat dingen die op 40 graden gingen, meeeehhhhn wat meurt dat zeg! Moest meteen nog een keer draaien met alleen water en NOG stonk het een uur in de wind naar 'fris wasmiddel' oftewel neusslijmvliesverdikker.)

Ik doe het wasmiddel overigens in een bal of zakje IN de trommel, of ik doe het erbij als de trommel dicht is.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2011 om 01:11

Pluk

Dank je wel voor de zeepuitleg. Dat vind ik nou interesante dingen om te weten

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2011 om 01:27

Ja hoor ik gebruik wasverzachter

Na een flink aantal jaren geen wasverzachter gebruikt te hebben, ben ik weer overstag gegaan en wil ik niet meer zonder. Het scheelt toch echt in hoe hard de was na het drogen aanvoelt, het droogt hier standaard aan de lijn en niet in een wasdroger, en ik vind de geur wel prettig. Ik probeer steeds weer een geur uit om te kijken of het wat is.
De geur van buitenwas, die sommigen onaangenaam vinden (wonderlijk!) zou dat van opgedroogde zouten kunnen komen? In de wetenschapsquiz hadden ze uitgelegd waarom buitenwas zo hard aan kon voelen en dat was doordat er een zoutlaagje achterblijft meen ik.
Mijn zus is superallergisch voor geuren en leeft dus zo goed als geurloos. Ik vind het heel naar voor haar en ik vraag me af of ik er voorgoed mee zou kunnen leven als ik de partner van zo iemand was. Ik vind geurtjes heerlijk. Wasverzachter, parfum, douchegel, sommige schoonmaakmiddelen... Stel dat je zo'n allergie kon hebben voor muziek, of voor kleuren?

Biene M.

Biene M.

12-02-2011 om 07:10

L'eau d'issey ja

Daar dacht ik ook meteen aan bij Lidwientjes omschrijving. Ik vond het altijd naar de toiletreiniger op mijn middelbare school ruiken.

Overigens houd ik wel van de geur van wasmiddel en nog meer van de geur van buiten gedroogd wasgoed.

Jet Burg

Jet Burg

12-02-2011 om 10:12

Het hoofdpijn parfum

Ik zat vroeger op school naast iemand die dat iedere dag droeg, ik kreeg er nog net geen migraine van. Vreselijke geur.
Ik heb ook het liefst geurloze was, Meneer Burg vindt een geurende was juist weer lekker. Ons compromis is een wasverzachter met een subtiel luchtje. Hij slaapt 1 keer in de week bij zijn ouders en dan heeft zijn moeder zijn kleren gewassen en dan vind ik hem zo stinken als hij thuis komt. Bleegh! (verder vind ik hem super lief hoor )
Oh en ik was alleen handdoeken en ondergoed op 60 graden, en de rest op 40. Behalve als ik het vergeet, dan was ik alles op 60 graden. (wasmachine staat standaard op 60 ingesteld)

Fiorucci

Fiorucci

12-02-2011 om 14:16

Subtiel inderdaad

Er is een hele wereld tussen enorm stinkende was en niet ruikende was natuurlijk. Ik gebruik Robijn waspoeder, en de wasverzachter die ik gebruik is een heel neutrale geur. Dat is een heel verschil met wassen met zware geuren en ook nog eens lelie-wasverzachter gebruiken ofzo.

klaver

klaver

12-02-2011 om 15:23

Wasbol

Ik heb n.a.v. een zweetluchtdraadje hier op OOL de magic blue ball gekocht en gebruik nu veel minder waspoeder. De ziverionen in de bal ontsmetten je was; alle was waarvan jebacterien wil doden, kan dus gewoon op 30 graden worden gewassen. Ik ben er eigenlijk mee begonnen om vetluis te voorkomen in mijn nieuwe wasmachine en het helpt. Met donkere was die al een luchtje heeft, duurde het een paar wasbeurten voordat dat luchtje weg was.
Soms als wasverzachter lavendelazijn erbij.

Ariel

Blijf je gewoon ruiken hoor. Heb trouwens ooit wasnoten(meen dat het zo heette) gebruikt dat was echnt helemaal niets.
Bij mij gaat er bij het beddengoed soms wel wat wasverzachter door, voor het luchie Maar verder niet
Muizemeis

Geparfumeerde kinderen

Vind ik dat, die ruiken zo sterk naar wasverzachter
Muizemeis

Lidwientje

Ik ben nu wel heel benieuwd in wat voor een omgeving jij woont dat je was zo stinkt Ik vind het heerlijk ruiken
Muizemeis

Fiorucci

Fiorucci

12-02-2011 om 18:44

Tja

Ach, liever kinderen die ruiken naar wat waspoeder, dan kidneren die ruiken naar hond,rook en een zelden gepoetst huis.... Want die ken ik helaas...

Fiorucci

Oja dat ben ik helemaal met je eens, maar ik heb het allerliefste dat kinderen gewoon naar zichzelf ruiken.
Muizemeis

Lidwientje

Grappig dat je dat zo sterk hebt, ik heb niets liever dan dat nl. Lekker harde was, of zoals mijn dochtertje van 4 het noemt: Krokante was.
Muizemeis

Brrr

Voor mij ook liever geurloze was. Ze ruiken vaak zo chemisch, zo niet-natuurlijk, zo ... "HET-IS-WEER-SCHOOHOON!!!!" Alsof je er vooral niet aan mag twijfelen dat het schoon is
(ik heb overigens niets tegen chemie, integendeel. Maar geuren heb ik toch liever natuurlijk en chemische lavendel ruikt niet naar lavendel)

Hmmmm

Ik HOUD van de geur van zeep, wasmiddel en wasverzachter. Laat me denken aan vroeger. Ik kan echt met mijn neus in de schone was en dan maar snuiven. En ja, ik ben bang dat ik geparfumeerde kinderen heb. Maar ik vind het zoooo lekker. De parfumgeur die bedoeld wordt, kan ook misschien Cool Water zijn? Was goedkoper en minder subtiel dan Léau d'Issey. Hoewel ik ze allebei lekker vond. En ook was van buiten vind ik lekker. Zo zomers, zo waslijn op de wadden of wasmolen in de tuin van mijn moeder.
Wat ik weer zum kotsen vind is de auto van mijn schoonmoeder: die ruikt naar hond gemaskeerd met goedkope autoparfum. Blerg (ben toch al wagenziek)

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2011 om 12:16

Auto- , stofzuigerparfum

Wat ik inderdaad ook smerig vind is als mensen een geurdingetje in een auto hebben, of een luchtje in de stofzuiger. Het is bij mij al kantjeboord of ik wel of niet misselijk in een auto word, maar met een geurding is het zeker kassa.
Wij hebben het 1 x in de stofzuiger geprobeerd en man man wat vonden we dat vies. En voor die geur weer uit de stofzuiger was verdwenen... Nooit weer.

Niny

Niny

14-02-2011 om 15:24

Kaaskopje

Hoi Kaaskopje,
Ik zuig altijd een klein beetje waspoeder op met de stofzuiger als ik er een nieuwe zak in doe. Dan ruikt het net even wat frisser.
Niny

Rembrand

Rembrand

15-02-2011 om 09:23

Jakkiebah..

De geur van natte hond ( en soms ook van droge hond) kan genoeg zijn om mij op de vlucht te laten slaan.
Dan ruik ik liever drogend wasgoed of wasverzachter.
M.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-02-2011 om 00:56

Sinilind

Oh, dan heeft Lidwientje wasmiddel gebruikt met wel érg langzaam vrijgevende parfummoleculen!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-02-2011 om 00:57

Niny

Ik denk dat een paar korrels waspoeder beter ruiken dan zo'n speciaal stofzuigerluchtje, maar ik hou het toch maar liever bij puur stofzuigernatuur

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.