Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

06-02-2011 om 11:21

Wassen op 60 graden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2011 om 02:16

vandaar

Huisstofmijt, astma, geurtjes

Ik ben ook allergisch voor huisstofmijt, en daarom was ik beddegoed op 60 graden. En natuurlijk heb ik allergiehoezen om mijn (en UeberMan's) dekbed, matras, kussens... Alles moet bedekt zijn. Ook geen kleedjes op de grond (door het hele huis harde vloerbedekking).

Dat van "ik ben met dieren opgegroeid dus geen astma" is trouwens een kul-argument, niet op enige wetenschap gebaseerd. Allergieën, astma, eczeem, etc. zijn vaak erfelijk bepaald. Wel of geen astma heeft ook niets met schoon of niet schoon leven te maken. Als kind woonde ik op 't platteland, we hadden veel dieren (ook binnen), en vloerbedekking in mijn slaapkamer. De astma ontwikkelde zich langzaam, maar zeker.

Behalve mijn beddegoed (en dat van zoon) was ik alles gewoon op 30 graden, of zelfs kouder, ook vanwege milieu en kosten van heet wassen. Tenzij remsporen - dan wel warm. En alles naspoelen met azijn - ook vanwege jeuk (en eczeem bij zoon). Dat werkt prima, ook tegen bacterieën. Wasverzachter (Neutral) gebruik ik alleen bij dingen die niet in de droger kunnen. Dat zijn er best veel trouwens - ik las dat mensen ondergoed in de droger doen, maar stretch lubbert heel snel uit als je dat doet. En ook dingen met opdruk mogen officieel niet in de droger... Ik gebruik 'm zo weinig mogelijk, ook vanwege het milieu.

Ik houd ook niet zo van (chemische) geurtjes, en toen ik zwanger was werd ik er kotsmisselijk van. (Cool Water, L'Eau d'Issey, en ook CK One, getver!) Ik kon zelfs niet tegen de geur van gewone bouillionblokjes (ik wist meteen waar smaakversterkers in zaten!) dus sindsdien alleen bio-bouillon zonder monoglutamaat, of hoe dat ook heet. Brrr. Maar het vreemmde is, nu gebruik ik gewoon die "koude gel" van Ariel, en ik vind 't lekker ruiken! Verder altijd Ecover of Neutral gebruikt. Als je niet tegen synthetische geuren kunt, is Ecover wel een aanrader (bij de biowinkel te verkrijgen). Ruikt lekker, maar natuurlijk. Er zijn ook parfums gemaakt van natuurlijke ingrediënten, ook biowinkel. Heel fijn als je missellijk wordt van synthetisch geparfumeerde bodymilk/douchegel/deo etcetera...

jippa

jippa

17-02-2011 om 13:44

Astma (ot?)

"Dat van "ik ben met dieren opgegroeid dus geen astma" is trouwens een kul-argument, niet op enige wetenschap gebaseerd"""
Dat is wel heel erg stellig. De wetenschap neigt bij mijn weten weer meer in de richting van bevestiging van die hypothese terwijl er jarenlang is gedacht het het niet waar was. Boerenkinderen bijvoorbeeld blijken veel minder vaak astma te hebben dan stadskinderen.

Jippa

Ik las laatst dat inmiddels die ook alweer op de tocht staat en dat boerderijkinderen mogelijk ook minder vaak astma hebben dan stadskinderen omdat mensen die erg gevoelig zijn voor astma minder snel op een boerderij werken. Een soort natuurlijke selectie dus.

Groeten,

Temet

Minder prikkels

In een landelijke omgeving kan meer rust zijn en een kleinere hoeveelheid aan stofjes als kant-en-klaar voedsel en luchtvervuiling.
En mijn oma uit de vorige eeuw zat op haar boerderij met zuurstoffles, gewoon met asthma.

Valkyre (voorheen UeberHilde)

Valkyre (voorheen UeberHilde)

20-02-2011 om 22:45

Inderdaad

Inderdaad, de wetenschap heeft dat idee van "juist mensen die veel aan dieren worden blootgesteld krijgen minder astma" alweer achterhaald. Ik bracht het alleen niet zo subtiel, sorry....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.