Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paasei

Paasei

18-05-2020 om 20:13

Wat doen jullie met mondkapjes?


ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 09:54

Hangkous

'hebt je dus ook laten testen, zonder dat je corona hebt. Testcapaciteit verknoeid. Terwijl je kon aannemen dat het astmatische bronchitis was zoals elk jaar.'

Ik moest, van mijn werk. En wij hebben er geen gezinsuitje van gemaakt.

'En als je dan hoestend en proestend naar buiten gaat doe je dan in de winkel wel een mondkapje op, al is het maar om anderen een veilig gevoel te geven? Dat andere kunnen zien dat je eventuele bacillen bij je zelf houdt?'

Nee. Astmatische bronchitis is niet besmettelijk.

Hangkous

Hangkous

09-10-2020 om 10:27

Gezinsuitje?

2 pubers die met klachten niet naar school mogen als ze niet getest zijn. Een man in een essentieel beroep en de moeder mag niet naar haar vrijwilligers werk als ze niet getest is. Het was dus echt geen uitje voor de lol.

Waarom geen kapje als je boodschappen gaat doen? Geeft anderen en veilig gevoel als jij hoest en bij juist gebruik voortkomt je dat je zelf besmet raakt. Gewoon doen.

Corona? We komen er samen wel uit!

> Ik moest, van mijn werk.

Tja, dat is toch een politieke keuze geweest van de overheid, om onder het motto "eigen verantwoordelijkheid" alles af te schuiven op de burger, en helemaal niets te doen om die burger te beschermen tegen de werkgevers. Terwijl juist in Nederland werknemers dankzij 0-urencontracten een veel zwakkere rechtspositie hebben dan in de meeste andere Europese landen.

En ach, gedwongen worden tot een test is maar een een onschuldig probleempje. Veel erger is al die mensen die als ze zich ziek melden gewoonweg niet meer ingeroosterd worden en niets betaald krijgen.

De overheid doet NIETS voor werknemers.

De overheid doet NIETS voor mensen die boodschappen nodig hebben (terwijl de bezorgdiensten in april/mei wachttijden van > 2 weken hadden!).

De overheid doet NIETS voor mensen die niet naar een testlocatie kunnen reizen.

De overheid doet NIETS voor mensen die buitenshuis in quaraintaine zouden moeten omdat ze een kwetsbare medebewoner hebben en hun huis niet voldoet aan de quaraintaine-richtlijnen van de GGD.

Het lijkt alsof de overheid een enthousiast aanhanger is van de slogan van de tabaklobby lang geleden:

"Corona? We komen er samen wel uit!"

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 11:45

Gewoon doen?

'Waarom geen kapje als je boodschappen gaat doen? Geeft anderen en veilig gevoel als jij hoest en bij juist gebruik voortkomt je dat je zelf besmet raakt. Gewoon doen.'

Tja, dat bepaal ik dus zelf. Volstrekt binnen de regels.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-10-2020 om 11:50

idd, gewoon doen

ik ga zondag gewoon weer lekker uit volle borst zingen in de kerk, ook volstrekt binnen de regels.

Hangkous

Hangkous

09-10-2020 om 11:59

Dubbele moraal ElenaH

====Tja, dat bepaal ik dus zelf. Volstrekt binnen de regels.====

Ik mag vervolgens jou dus niet volstrekt binnen de regels zelf bepalen dat mijn hele gezin getest moet worden maar jij mag wel bepalen dat je geen mondkapje draagt; wat een dubbele moraal houd jij er op na.
Maar goed volgende keer als man klachten heeft blijft hij thuis en ik zal zorgen dat hij ook zijn collega's oproept om vooral niet te testen bij klachten. Dat er dan een dag komt dat er geen treinen meer rijden in de Randstad moet je dan maar voor lief nemen.

Zonnehoed

Zonnehoed

09-10-2020 om 12:01

De overheid doet niets?

De overheid doet niets voor werknemers? Heb je niet meegekregen dat er miljarden naar het bedrijfsleven gaan zodat mensen hun baan niet verliezen? En er enorme trajecten worden opgetuigd om mensen van werk naar werk te begeleiden? Dat werkgevers ongestraft werknemers onder druk kunnen zetten is wel een slechte ontwikkeling natuurlijk, dat ben ik met je eens.

En wat moet de overheid voor doen voor mensen die boodschappen nodig hebben? En bezorgdienst inhuren?

Of mensen die buitenshuis in quarantaine moeten... een woning aanbieden?

Ik ben benieuwd wat jij allemaal als taak van de overheid ziet als je dit zegt. Ik ben het niet vaak eens met de VVD, maar uitgaan van eigen verantwoordelijkheid ipv wachten tot de overheid iets voor je regelt vind ik dan wel weer een goed uitgangspunt.

Dat van die teststraat ben ik met je eens, gelukkig wordt daar nu veel meer actie op ondernomen. Maar de overheid had al van alles te doen he, het is niet zo dat de ambtenaren zaten te wachten totdat ze een keer testlocaties uit de grond konden gaan stampen.

Pirata

Pirata

09-10-2020 om 12:46

haha

De ambtenaren zaten alleen maar te wachten en te niksen tot de thuiswerkvergoeding een keer rond was (not).

Hangkous, niks aantrekken van die verhalen over een "gezinsuitje". Als jullie een uitje wilden waren jullie volgens mij wel naar de Efteling gegaan.

Hangkous

Hangkous

09-10-2020 om 12:59

Pirata

Het doet me niks hoor, lig er niet wakker van.
Ik begin het alleen moeilijk discussiëren te vinden met Elenah die er zo duidelijk dubbele standaarden op na houdt.
Wij zijn fout om ons met zijn vieren te laten testen en zij mag zich wel laten testen, omdat het moet van de werkgever.
Voor mijn vrijwilligers werk had ik inderdaad geen verplichting. Kan je niet dan kom je niet was het devies. Maar, omdat ik met kwetsbare ouderen in de weer ben was het gewoon fijn om te weten. De dag voordat ik klachten kreeg was ik er nog geweest.

wat de overheid had kunnen doen

> De overheid doet niets voor werknemers? Heb je niet meegekregen dat er miljarden naar het bedrijfsleven gaan zodat mensen hun baan niet verliezen? En er enorme trajecten worden opgetuigd om mensen van werk naar werk te begeleiden? Dat werkgevers ongestraft werknemers onder druk kunnen zetten is wel een slechte ontwikkeling natuurlijk, dat ben ik met je eens.

De overheid had bedrijfsartsen de taak op kunnen leggen om als tussenpersoon op te treden voor mensen die in quaraintaine moeten en/of lichte klachten hebben. Dat heeft de overheid niet gedaan. Wie echt ziek is, heeft recht op privacy, en hoeft geen medische details met de werkgever de delen. Daar zijn hele goede redenen voor, om het op die manier te regelen! Als de overheid had gezegd: bedrijfsartsen gaan ook over quarantaine en thuiswerken, dan was er veel minder ruimte geweest voor werkgevers om werknemers onder druk te zetten. Dan zouden werkgevers waarbij thuiswerken "niet kan" niet eens te weten komen wie er te ziek was om te werken en wie er in quarantaine zat.

De overheid had bindende geschillencommissies kunnen instellen voor arbeidsconflicten rondom ziekte/quarantaine/afwezigheid/loon/vakantiedagen/etc. tijdens corona, zodat werknemers laagdrempelig zonder advocaat geschillen opgelost kunnenkrijgen.

De overheid had moeten zeggen in maart: alle werkgevers moeten per datum XXX het gemiddelde urenaantal van al hun flexwerker over de afgelopen 3 maanden berekenen, meedelen aan de flexwerker, en een urengarantie afgeven voor dat aantal uren. Dus eigenlijk zorgen dat datgene waar de flexwerker recht op heeft, dat dat moet gebeuren ZONDER dat de flexwerker er expliciet om hoeft te vragen, en dat dat gebeurt VOORDAT de flexwerker ziek wordt (want dan is het te laat) en VOORDAT de werkvoorraad door corona en door de lockdown beinvloedt raakt. Dan heb je een realistisch aantal uren dat je rest van de pandemie kunt blijven gebruiken.

Het geld is er, maar de garanties om het bij de werknemer terecht te laten komen niet.

> En wat moet de overheid voor doen voor mensen die boodschappen nodig hebben? En bezorgdienst inhuren?

Ja. Eten is de meest primaire levensbehoefte, en de belangrijkste reden voor mensen om de quaraintaine te doorbreken. Hoe kun je nu vinden dat de overheid zich niet met de meest primaire levensbehoefte hoeft te bemoeien?

Heel normaal dat de overheid zich met eten bemoeit:
https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-accessing-food-and-essential-supplies

Tot 31 juli had het VK de 'National Shielding Service' die voedsel- en medicijnenpakketten bezorgde. Na 31 juli is er alleen nog de 'priority list for food delivery'. Dus de overheid vertelt de bezorgdiensten welke burgers/adressen prioriteit moeten hebben. Vergelijk het maar met hoe de overheid in Nederland de supermarkten vertelt dat ze aparte openingstijden moeten hebben voor kwetsbaren.

> Of mensen die buitenshuis in quarantaine moeten... een woning aanbieden?

Ja. In maart/april gingen allemaal vakantieparken dicht, en al het personeel ging de deeltijd-WW in. Die huisjes hadden makkelijk gebruikt kunnen worden voor quarantaine. Sinds de zomer gaan mensen wel weer op vakantie, maar de hotelsector heeft nog steeds een gigantische overcapaciteit.
[Overigens, er zijn lokaal wel enkele initiatieven geweest met echt kwetsbare groepen zoals daklozen. Maar het doorsnee multigeneratiegezin of studentenhuis heeft geen toegang tot zulke voorzieningen terwijl de toerismesector hartstikke veel leegstand heeft en loonhulp ontvangt.]

> Dat van die teststraat ben ik met je eens, gelukkig wordt daar nu veel meer actie op ondernomen. Maar de overheid had al van alles te doen he, het is niet zo dat de ambtenaren zaten te wachten totdat ze een keer testlocaties uit de grond konden gaan stampen.

Het is jammer dat die teststraten zo ten koste zijn gegaan van de andere werkzaamheden van de GGD's (t/m bron- en contactonderzoek aan toe). Wat als we dan aanbesteed hadden aan een commerciële partij? Had dat gewerkt? Dan hadden de GGD's door kunnen gaan met testen aan huis voor wie dat nodig was (wat de GGD's aan het begin van de uitbraak deden), bron- en contactonderzoek, en de sociaal-maatschappelijke ondersteuning van kwetsbaren en van mensen in quarantaine.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

09-10-2020 om 14:22

buurtsuper hier

krijgt klanten over de vloer waarvan 80% mondkapjes draagt. Personeel zelf ook. Ik ook, ben een beetje verslingerd geraakt aan leuke katoenen stofjes zoeken en mondkapjes naaien - moet er nodig mee ophouden!

Toen ik naar buiten liep met mondkapje op, wandelde iemand binnen zonder - maar mét een zeer verachtelijke blik op mij.

De vraag 'Wat doen we met mondkapjes' geeft verschillende antwoorden, maar laten we vriendelijk blijven tegen elkaar. Het is al vervelend genoeg dat we de grijze stormachtige herfst binnen stommelen en dat mondkapjes ons onze glimlach afnemen.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-10-2020 om 17:10

wilgenkatje

als je zo verslingerd bent aan het maken van stoffen mondkapjes - misschien kun je ze verkopen? Fleurige mondkapjes maken het leven ook weer wat leuker, zeker in herfstige tijden...

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 17:29

Tine Winkel

'ik ga zondag gewoon weer lekker uit volle borst zingen in de kerk, ook volstrekt binnen de regels.'

Je zegt het alsof je verwacht dat mij dat iets kan schelen ... Maar ga vooral je gang, mij besmet je er niet mee 😊

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2020 om 13:38

Jesse

Nee mijn ervaring is niet die van een ander. Precies wat ik duidelijk wilde maken. Je kunt niet voor een ander bepalen wat wel of niet bezwaarlijk is. Je mag je wel altijd verbazen over gedrag, of smaak vanuit wat je zelf gewoon vindt. Maar dat hoef je niet overal hardop te doen.

Jo Hanna

Jo Hanna

11-10-2020 om 20:59

Praktische vraag: wassen

Ik snap dat wassen op 60 graden niet. Ik was mijn handen toch ook niet op 60 graden? En dat hoeft maar 20 seconden. Weet iemand waarom dat met mondkapjes zo totaal anders is?

Angela67

Angela67

11-10-2020 om 21:14

Volkskrant eind maart 2020

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vraag-van-de-dag-hoe-heet-moet-ik-wassen~bc06d1f7/

Vuile was op 60 of 90 graden wassen is een beproefde methode om bacteriën en ziekteverwekkers te doden, of het nu gaat om beddengoed, allerhande droogdoeken of gele doekjes die door de keuken zwerven. Het coronavirus zal deze temperaturen in de wasmachine evenmin overleven. Maar de echte killer, ook als je op lagere temperaturen wast, is het wasmiddel, legt viroloog Raoul de Groot van de Universiteit Utrecht uit.

‘Het coronavirus is een zogenoemd membraan-bevattend virus. Dit membraan zit om het virus heen en bestaat uit vetdeeltjes. Zoals bekend zijn vetten oplosbaar in zeep. Als je de vieze was te lijf gaat met een lading zeep of detergent, dan maakt dit het membraan kapot en gaat het virus zeker ter ziele. Ongeacht de temperatuur heb je vooral wasmiddel nodig.’

De toevoeging van wasmiddelen doodt virussen en bacteriën ook al bij lage temperaturen, zegt ook hoogleraar infectiepreventie Andreas Voss van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij wijst op de combinatie van factoren die ervoor zorgen dat doeken en kleding de wastrommel virusvrij verlaten.

‘De meeste respiratoire virussen, die zorgen voor infecties aan de luchtwegen, gaan bij 60 tot 70 graden al puur door de temperatuur dood. Maar dankzij wasmiddelen en niet te vergeten de verdunning door de vele liters water leggen virussen het ook bij 40 graden af.’ Of dit ook voor het coronavirus geldt, is nog niet uitgebreid onderzocht, zegt Voss. ‘Maar bij 60 graden heeft het sowieso geen schijn van kans. Als de doeken wasbaar zijn op die temperatuur en je doet het met wasmiddel, dan moet het goedkomen.’

Gewoon op de hand

Ik was mijn stoffen mondkapjes gewoon onder de keukenkraan met wat handzeep of afwasmiddel. Wel wat grondiger dan ik mijn handen was, maar het lijkt me goed genoeg vanwege die zeep. Zeker omdat ik nul verschijnselen heb en niet vermoed dat ik corona heb. Die dingen gaan ook gewoon naar ruiken als je ze een goed deel van de werkdag op hebt.

skik

sop

Ik ben nog aan het experimenteren met een handwasje. Eerst biotex met superheet water, dan uitspoelen en dan, volgens de instructie, nog even in water heter dan 70 graden.

Maar ik weet niet meer hoe lang en waar ik dat vandaan heb.

Ik denk dat goed heet schoonmaken, met veel zeep, eigenlijk wel genoeg is. En dan boven de kachel drogen, bij een open raam. Anders zijn ze niet snel genoeg droog.

Ik las vandaag ook dat als er maar zeep in is dan maakt het aantal graden niet zoveel meer uit, maar dat doe je voor de zekerheid, want virussen gaan ook zonder zeep bij 60 graden dood.

Hangkous

Hangkous

12-10-2020 om 07:33

Gewoon met de 40 graden was mee

En daarna leeg ik ze op de strijkplank en jaag er even een stoomstrijkijzer overheen.
De stoom is 100 graden, dus denk wil dat alles wat er nog op zat naar de wasbeurt dan het loodje legt. Heb inmiddels 16 kapjes gemaakt volgens 3 verschillende patronen. Uit een heren overhemd kan ik er 7 maken.
Papieren kapjes ging met 2 gezinsleden die 16 treinreisjes (8 x heen en terug) per week maken wel erg in de papieren lopen. Iedere dag een nieuwe, 2 x gebruiken dus. Dart is niet volgens de voorschriften maar die krengen zijn aardig aan de prijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.