Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

debby pronk

debby pronk

11-12-2008 om 22:25

Wat eten we met de kerst?

hoi hoi,

een nieuw draadje..

wat eten we met de kerst..
ik start wel..

vooraf een verrassing(neemt de visite mee)
hoofdgerecht de winterrolladevan de appie met aardappel gratin en groente pakketjes.
toetje viennetta met chocoladecakejes..

ben benieuwd wat de rest eet..

ohh ja 2e kerstdag bij schoonouders dus onbekend..

groetjes

debby


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

11-12-2008 om 22:40

Gewoon, gourmetten

dat vinden ze nu eenmaal (nog steeds) leuk!

tonny

reina

reina

11-12-2008 om 22:59

Geen flauw idee

Voorlopig zal ik alleen maar blij zijn als het kerstvakantie is, dan ga ik wel eens kijken wie er wanneer hier mee-eet en wat we gaan eten. We maken met kerst zelf zelden uitgebreide eetafspraken (ook geen andere afspraken trouwens), wel vaak in de week erna.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2008 om 00:14

Ja ook gourmetten

Ik vind het heel erg grappig hoe onze dochters zich in die traditie vastbijten. Er mag vanalles als ze op tweede kerstdag maar gaan gourmetten. Daar wordt naar uitgekeken.
Wat we eerste kerstdag eten weet ik nog niet. Ik moet er maar eens over na gaan denken.

Brianna F

Brianna F

12-12-2008 om 06:32

Traditioneel

Soepje, kalkoen met aardappelkroketjes, stoofpeertjes en een paar soorten groente.
Mousse toe.
andere kerstdag bij schoonouders
en het gourmetten is voor oudejaarsdag

Oliebollen denk ik

Op 1 januari moet ik reizen, dus oliebollen op oudejaarsavond vind ik wat veel werk. Doe ik wel met kerst. Maakt het uit, wat weten ze hier nou van Hollandse decembertradities

Yta Chalne

Yta Chalne

12-12-2008 om 08:06

Brrr

Ik ben geloof ik de enige Nederlander die gourmetten niks aan vindt. Vieze lucht die overal in gaat zitten, gedoe met kleine stukjes eten in kleine pannetjes, al dat gebakken voedsel...brr. Wij gourmetten dus niet Ik hou erg van een mooi gedekte tafel en mooi geserveerde gerechten. Eerste kerstdag eten wij met de hele familie (iedereen een gang, dus nog geen idee wat het gaat worden), dat is altijd erg gezellig.

sw4

sw4

12-12-2008 om 09:10

Euh

wat er geserveerd wordt weet ik niet, maar wij zijn lekker op wintersport met kerst. Dus een kerstdiner zal er zijn, maar wat het wordt? Vorig jaar was het heerlijk (we zitten nu in hetzelfde hotel) dus ik verwacht er veel van!

Ook al gourmetten

Kinderen mochten kiezen en inderdaad: die houden tradities in ere Dus 1e kerstdag wordt er gegourmet. Normaal doen we dat 2e kerstdag en kook ik een uitgebreid kerstdiner op 1e kerstdag maar dit jaar gaan we 2e kerstdag naar mijn schoonouders.
En omdat mijn schoonmoeder geen zin heeft om te koken voor zoveel mensen eten we ('s middags ook nog) chinees. En ik hou echt absoluut niet van chinees en niet van 's middags warm eten, de kinderen ook niet, maar goed.

Dons

Dons

12-12-2008 om 09:49

Gourmetten

Heerlijk! met de hele familie! Dit dus op 2e kerstdag. 1e kerstdag gaan we met ons gezin uit eten.

Weet ik nog niet

Maar misschien wild met wat verschillende aardappelachtige dingen (puree en iets uit de oven ofzo) en wat wintergroenten. Ik heb in elk geval geen zin om weet ik hoe lang in de keuken te staan en ik wil iig een lekker toetje...suggesties?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-12-2008 om 10:03

Kebab

Als het goed is ben ik met de kerst al weer een paar dagen thuis met onze babyzoon. En ik weet nu al zeker dat ik dan geen zin heb om uitgebreid in de keuken te staan en een enorme bende te hebben. We krijgen visite met kerst en we eten dan lekker kebab van de plaatselijke turk. Weer eens wat anders)

Dendy

Jujube

Jujube

12-12-2008 om 10:05

Uitgebreid

Eerste kerstdag komt de hele familie altijd bij ons eten en dan koken we uitgebreid; minstens 4 gangen. We zijn er nog niet helemaal uit. 1 Van de voorgerechten wordt: vierkantje bladerdeeg (uiteraard eerst in oven) besmeerd met uienpuree en daarop rucola, kerstomaatjes en kwarteleitjes.
Tweede kerstdag relaxen we heerlijk thuis en doen iets makkelijks. Misschien kaasfondue of een lekkere pastasalade of zo. Ook ik ben geen fan van gourmetten. De kinderen willen graag een keer chocoladefondue (yuk!), dus mogen zij dat tweede kerstdag wel doen. Tweede kerstdag doen we lekker spelletjes, gaan wandelen en kijken een leuke film met z'n allen.
Groet,
Jujube

mopperkont

mopperkont

12-12-2008 om 10:28

Wildstoofpotje

We eten uiensoep vooraf, daarna wildstoofpot met puree en rode kool en als toetje stoofpeerjes met hopjespudding en slagroom. Alles zelfgemaakt natuurlijk.
2e kerstdag wordt het stamppot.

Maylise

Maylise

12-12-2008 om 11:11

Gevulde kalkoen

Kerstavond weet ik nog niet. Traditioneel gezien eten we dan meestal zo'n boomstam van ijs en chocolade toe. Misschien rosbeef als hoofdrecht of iets van wild. Of juist iets vegetarisch.

Eerste kerstdag eten we als hoofdgerecht gevulde kalkoen, geroosterde aardappels en verschillende groenten waaronder cranberries, stoofperen en spruitjes.
Het voorgerecht ben ik nog niet uit. Als tussengerecht een lichte soep.
Het dessert zal een een huisje van schuim van de bakker zijn met marsepeinen figuurtjes en opgevuld met ijs en slagroom. Paar kaarsjes er in en hij lijkt heel specutaculair.
Voor 's avonds heb ik dan nog wat kleine hapjes (wij lunchen met eerste kerstdag)

Tweede kerstdag weet ik ook nog niet. Dan eten we 's avonds. Mijn moeder wilde graag een voorgerecht maken dus dat is een verassing. Misschien wild als hoofdgerecht. Vorig jaar had ik een schotel gehaald met wild bij de slager en dat zelf wat opgeleukt. Was niet al te veel werk en lekker. Ik denk dat ik als dessert een paar favourite desserst serveer zoals een tiramisu en een crumble met ijs. Ik zal eens wat gaan bedenken de komende dagen.

Maylise

linda bakker

linda bakker

12-12-2008 om 12:14

Elke gang bij iemand anders

Kerstavond vieren we altijd alleen met gezin en kinderen mogen zelf kiezen wat ze willen eten, manlief en ik eten meestal iets van carpaccio vooraf, hoofd lekker stukje vlees, sausje,groente en aardappeltjes, lekker toetje toe. Eerste kerstdag gaan we gourmetten, tweede kerstdag beginnen we bij mijn zusje voor een klein hapje en een borreltje, dan lopen we naar mijn andere zus daar eten we het voorgerecht, dan naar mijn ouders voor het hoofdgerecht en we eindigen bij ons voor het toetje en de koffie ( met likeur haaha) Kinderen kunnen dan naar bed. Leek ons wel een keer leuk. Derde kerstdag doen we altijd met vrienden en dan komt iedereen hier en neemt iedereen wat mee en dan wordt het een buffet, ook altijd erg leuk en lekker!
Fijne feestdagen iedereen! xx Linda

sumiya

sumiya

12-12-2008 om 12:22

3e kerstdag linda?

Is dat er ook al? Ik woon in Spanje en verder al heel lang in het buitenland, dus ik ken eigenlijk alleen maar kerstdiner op de 24e, ik probeer soms een kerstontbijt te organizeren de 25e maar het probleem is dat iedereen dan eigenlijk nog geen honger heeft, we gaan zowiezo laat naar bed de 24e, en ik moet er niet aan denken dan de 25e weér iets te verzinnen!
Trouwens, hier iets met gerookte zalm vooraf, daarna misschien iets met kalkoen en véél toetjes, waar mijn oudste dochter graag bij helpt, in ieder geval key lime pie, cheesecake en iets met chocolade, zo is er voor iedereen wat.
SUmiya

tonny

tonny

12-12-2008 om 12:26

Hele rij kerstdagen

eerst donderdag eerste, dan vrijdag de tweede, dan zaterdag, dan weer zondag, Het is een enorm lang kerstweekend waardoor de kerstvakantie helaas korter lijkt...

Ik vind het heerlijk als kerst in het weekend valt!

tonny

tonny

Rafelkap

Rafelkap

12-12-2008 om 13:52

Gewoon

Gewoon nasi En tovertoetje (dat is gewone yoghurt met niks)

Jacoline29

Jacoline29

12-12-2008 om 13:53

Kaasfondue en gourmet

Dit jaar bij ons.27-12 gaan we uit eten.Oudejaarsdag,denk dat ik dan een koud/warm buffet maak met oliebollen.

reina

reina

12-12-2008 om 13:53

Tonny (ot)

"Ik vind het heerlijk als kerst in het weekend valt! " Ik ook!! Doordat nu het weekend erachter aan komt blijven er relatief weinig gewone dagen over om al die dingen te doen waat ik in de extreem-hectische decembermaand niet aan toe kom. Ik heb het gevoel dat ik deze maand alleen maar werk, slaap of wakker lig vanwege alles wat ik nog moet doen voor school, maar waar ik niet aan toekom. ( De weekends probeer ik te ontspannen, maar echt lukken doet dat niet...). Dus allerlei thuisklussen blijven liggen voor de kerstvakantie.

Jacoline29

Jacoline29

12-12-2008 om 14:00

Aanvulling

oliebollen bak ik en zet ik bij het buffet,net als dat ik appelbeignets maak en er dan bij neer zet.Zin schreef ik een beetje beroerd.

Rieke

Rieke

12-12-2008 om 14:36

Rollade ofzo denk ik

Mijn vriend werkt de hele kerst dus ik ben wel blij met het vrije weekend daarna, kunnen we de kerst dunnetjes overdoen...
Onze familie komt bij ons eten de 1e kerstdag; dan wordt het; voorgerecht neemt familie mee, ik zorg voor een lekkere runderrollade en iets met kip voor de kinderen, en aardappeldingetjes, kroketjes, puree enzovoort, en lekkere groentes en zelfgemaakte appelmoes. En schoonma zorgt voor de kerstpudding. Een mooi gedekte tafel en lekkere wijn erbij. Vooral niet te veel werk. En de tweede kerstdag gaan we misschien wel iets bestellen van de griek ofzo.
En met nieuwsjaarsdag gaan we meestal gourmetten bij familie, de kinderen vinden dat leuk, ik eigenlijk niet...ben ook blij dat we dat niet bij ons doen. Zal ook nooit een gourmetstel aanschaffen.
O ja, en op oudjaardag hebben sinds enkele jaren een verjaardag te vieren, heel gezellig, dan ontvangen we dus familie thuis en eten veel oliebollen en taart. En traditioneel sluiten we met een vriendenclub het oude jaar af.
Een tamelijk vastliggend programma dus merk ik nu, na 1 januari hebben we zelf de regie weer.

linda bakker

linda bakker

12-12-2008 om 15:29

Sumiya

haha, nee hoor, officieel geen derde kerstdag maar ja wij willen het ook graag met onze vriendengroep vieren en iedereen zit toch met familie al vast aan de eerste en tweede kerstdag dus vandaar dat wij het altijd de dag na kerst vieren en het omgedoopt hebben tot derde kerstdag! Nu zit het ook nog eens aan het weekend vast dus hoeft niemand er vrij voor te vragen. x

Margriet*

Margriet*

12-12-2008 om 18:15

Ook geen gourmet

Als ik het zo lees zijn wij een uitzondering zonder gourmetstel. Ik doe dat 1x in de twee jaar bij mijn schoonfamilie. Ik vind het ook niet zo bijzonder, kinderen hebben het geduld er niet voor.
1e kerstdag verzorgt mijn moeder, tweede kerstdag mijn brusjes en ik. Ik heb dus geen idee. Maar gewoon nasi en gewoon yoghurt dat vind ik zelf echt te kaal. Hoewel 2e kerst een goede stamppot na een uitgebreide kerstdis vind ik dan wel weer lekker.
Ik zie het verder wel. Nog twee weken, ik ben niet zo plannerig.

Petr@

Petr@

12-12-2008 om 18:53

Hier

komt eerste kerstdag de schoonfamilie en dan wil ik uitgebreid koken en tweede kerstdag komt mijn broer met zijn gezin en dan doe ik makkelijk want dan gaan we gourmetten. De kinderen vinden dat altijd erg gezellig en vooral de geflambeerde pannenkoekjes zijn een succes.

Ik heb al een beetje bedacht wat we eerste kerstdag gaan eten:
amuse: tartaar van ossenhaas op lepel
voorgerecht: gevulde avocado
toetje: Omelette Siberien
Hoofdgerecht en bijgerechten weet ik nog niet, dus ik lees zeer geïnteresseerd mee...
gr.
Petr@

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-12-2008 om 19:35

Schaaltje vla

Vaochtend ben ik door het ziekenhuis gebeld. Door drukte en het ontbreken van gynacologen wordt onze zoon een week later gehaald op de 23e. Wat dus betekend dat ik als ik een beetje mazzel heb op de 25e net een schaaltje gele vla (yuk!) mag. Het wordt een sobere kerst voor mij)

grt Dendy

Dendy: eten na ks

..is de laatste jaren in veel ziekenhuizen helemaal veranderd. Bij mijn eerste was het een dag niets, een dag vloeibaar, een dag voorzichtig beginnen.
Bij mijn tweede in 2005 was het gewoon op de eerste dag weer eten! Erg prettig, voelde me er inderdaad veel beter bij.

Dus ik zou nog even vragen...

Ons menu: gegratineerde spruitjes

Nog uit onze kinderloze tijd. 24ste is het feest bij mijn ouders (moeder heeft Duitse roots), 25 of 26 moet ik het bij de schoonouders leuk zien te vinden, geen idee wat we daar krijgen.

En de dag dat we gewoon thuis zijn eten we altijd spruitjes uit de oven. Lekker. We proberen altijd een dag onder elkaar te zijn zonder reizen met alleen het gezin.

Verder bakken wij de hele Adventstijd koekjes die pas gegeten worden vanaf de 24ste..maar dan ook vrijwel onbeperkt. Hemels voor kinderen! En er is dus niet zoveel aandacht voor de rest van het menu. Zo leuk, jongste maakt dit voor het eerst bewust mee. Hij zag me 70 koekjes (Lebkuchen voor de kenners) bakken op woensdag en moet vervolgens zien dat ze naar zolder verdwijnen. Vandaag vroeg hij weer waar ze gebleven zijn.

Kerst is voor ons heel erg het feest van samenzijn. Dat sjieke koken kennen wij niet zo bij die gelegenheid. Ik vind het vooral mooi om te zien hoe de kinderen van alle rituelen genieten. Oudste zei van de week dat hij Kerst leuker vindt dan Sinterklaas. Pas later besefte ik dat dat echt een compliment voor ons als ouders is. In de zeven jaren dat hij er nu bij is zijn we erin geslaagd om een nieuwe routine te creeren die ons als gezin vormt.

Geen idee

Dat bedenk ik rond de 23ste wel

We gaan in ieder geval tweede kerstdag boerenkool eten in de kroeg.

Wij eten regelmatig een spetterend diner thuis, dus met kerst hoeft het van ons niet meer zo. Trouwens, dit is de eerste kerst in 21 jaar die ik beide dagen met mijn wederhelft doorbreng. We hoeven dit jaar beiden niet te werken met kerst

Xyda

Katrien

Katrien

12-12-2008 om 21:52

Hier

Op Kerstavond zijn we met z'n drietjes (echtgenoot, dochter en ik). Dan kook ik welliswaar een driegangenmenu, voorafgegaan door aperitiefhapjes, maar ik houd het eenvoudig en meer afgestemd op dochter. Dus wordt het tomatensoep met balletjes en vermicelli, gevolgd door gebraden kip met kroketjes en groenten (welke groenten het worden, dat weet ik nog niet) en als dessert een ijstaart. En tenslotte koffie met koekjes.

Op Kerstdag gaan we naar mijn moeder, ergens in de namiddag. Mijn moeder gaat eerst eerst een kerstmaaltijd koken voor de kansarmen en dus hebben mijn zussen en ik het menu verdeeld zodat mijn moeder niet twee keer moet koken. Ik zorg voor het hoofdgerecht, maar ik ben nog aan het bedenken wat het gaat worden.

Op tweede kerstdag gaan we tegen 12u naar mijn schoonouders voor een lunch. Tegen 17u trekken we dan naar mijn vader die nog eens uitgebreid kookt.

Op 31 december komt mijn schoonzus en dan doen we fondue, voorafgegaan door escargots.

Op 1 januari komt normaalgezien de familie (moeder, zussen, schoonbroers, neven, nichten) voor een nieuwjaarsbrunch, maar mijn jongste zus is uitgerekend om te bevallen op 3 januari, dus wie weet zijn we op 1 januari op kraambezoek.

Katrien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.