Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?

Hoewel ik met onze nieuwe keuken een ware inspirationquelle ben de laatste tijd, kan ik toch wel eens nieuwe inzichten gebruiken in het dagelijkse dilemma: wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Margje...

..wat toevallig, van je lam. Ik moet vandaag doorgeven 'hoe' ik mijn halve lam wil hebben. Jammie. Ik ben erg dol op de lamsshoarma (da's gewoon de echte shoarma, varken of rund is nep) Die doet het heerlijk in broodjes, maar je kunt er ook 'gewoon' lekkere roerbakachtige dingen mee maken hoor!

Ingrid

Yta Chalne

Yta Chalne

19-02-2010 om 11:25

Laatste dag chaos..

..en dan heb ik voortaan elke dag rust en regelmaat. Nee hoor, maar wel na deze dag lekker een weekje vakantie, allemaal (nou ja, oudste heeft nog wel een paar concerten in België eind volgende week) Vandaag bakt man wel pannenkoeken zodat we die nog in zes delen op kunnen eten, en dan ga ik komende week alle culinaire hoogstandjes uit dit draadje maken. Verse rode kool met een gehaktbal valt daar al onder

Ja, shoarma eet ik noodzakelijkerwijs meestal zonder broodjes (is glutenvrij moeilijk aan te komen), en dat gaat heel best. Roerbakken met (bv) chinese kool, en dan bij rijst. En wel met (verse) knoflooksaus natuurlijk! Hoewel ik de kant-en-klare knoflooksaus van Gouda's Glorie (Fresh Garlic) ook erg lekker vind. Welke andere suasjes horen er eigenlijk nog bij?

Shoarma sausjes & menu van vanavond

Ik ben saai, want voor mij hoort bij shoarma knoflooksaus, en verder niks (ja, reepjes andijvie en een pitabroodje...) Ik weet dat er ook 'rode' shoarmasaus bestaat. maar die hebben/majken we hier nooit.

vanavond eten we die wentelteefjessoufle uit de NRC. Vast heel voedzaam...hahaha! Gestapeld witbrood, met daartussen mozzarella (een pond maar liefst!!) en tomatensaus met veel verse kruiden. Dat geheel wordt dan overgoten met losgeplopte eieren en parmezan. En dan in de oven. Groene sla erbij.

Maar dan ben ik toch mooi weer een keer origineel & kindvriendelijk vegetarisch deze week (hoewel met dat pond mozzarella het milieueffect wel waar matig zal zijn...)

Losgeplopte eieren?

Voor ik daar weer rare vragen over krijg...los geKKKKKKKlopte eieren bedoel ik natuurlijk...

Ingrid

Pompoencurry

Vandaag. Waarschijnlijk al voor de derde keer zo'n beetje, in deze draad, maar vandaag dan met zelfgebakken naan.

Rafelkap

Rafelkap

19-02-2010 om 17:18

Mmmm

wat lekker: pompoencurry. Ik ga maar weer een googelen.
Wij eten spagetti, met superlekkere bolognaisesaus a la papa.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-02-2010 om 17:31

Margje/ingridt

Jaaa, andijvie of botersla hoort er eigenlijk ook bij, maar dan moest ik weer langs de supermarkt en daar had ik geen zin in. Shoarma is lekker met allerlei rauwkost, koolachtigen doen het inderdaad ook prima, rode ui - alles wat je bij falafel eet, kan ook bij shoarma. Die platte eeuwig-houdbare broodjes uit zo'n plastic zak vind ik vreselijk. Dan zou ik kiezen voor Italiaanse bollen, die komen nog wel redelijk in de buurt. Of een rond Turks brood (kleine pide) in vieren snijden en die vier stukken dan een beetje uithollen.
Sausjes: knoflooksaus met een tikje yoghurt erdoor en (niet lachen) Vietnamese loempiasaus. Is er echt verrukkelijk bij, eventueel scherper gemaakt met een lepeltje harissa of wat tabasco.
De truc met echte lamsshoarma (naast het vinden van een goede slager die de juiste kruiden gebruikt en keurige reepjes levert, geen slachtafval met enge stukjes, zal ik maar zeggen) is dat je het bijna droog op hoog vuur moet roerbakken in heel weinig olijfolie.
Vanavond zelfgemaakte pizza. Heb deeg net voor de tweede keer platgeslagen. Bovenop: geraspte oude kaas (heb nog een restje kaas liggen en ik heb zo'n leuke Franse kaasrasp met een molentje) - mozzarella - reepjes paprika - rode ui. Misschien nog wat tonijn, ik zie wel. En tomatensaus uit een pakje, zelf maken duurt me nu te lang.
Groetjes
Massi

Jujube

Jujube

19-02-2010 om 20:25

Citroenkip

Vandaag citroenkip gemaakt; het recept staat in de Allerhande van deze maand. Het was echt lekker!
Groet,
Jujube

Biene M.

Biene M.

19-02-2010 om 20:43

Viscake

Vanavond viscake gegeten met krieltjes en worteltjes. De viscake kwam niet helemaal ongeschonden uit de vorm, maar hij smaakte prima; dit gaan we vaker eten.

Voor toe is er nog de chocoladetaart die ik vanmiddag gebakken heb, maar die moet even wachten.

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2010 om 20:54

(Ik had net gevraagd beneden hoe de taart smaakte).

Bedankt jullie, voor al die shoarma-voorlichting! Jullie schatten mij trouwens hoger in dan terecht is (Massi), met al je verwijzingen ('alles wat je bij falafel eet, kan ook bij shoarma' -> ik heb nog nooit falafel gegeten; en al die subtiele broodjesverwijzingen, nóóit van gehoord).

Maar met die 'echte shoarmareepjes' zit het vast wel goed, net zulk bio-lam als IngridT (of nog erger). Ik kan me niet voorstellen dat ik ongeoorloofde leftovers toegeschoven krijg.

Margje
PS En on topic: vandaag rijst met kerriesaus, cashewnoten en een Chinese-koolsalade gegeten.

Tortilla-pizza'tjes

tortilla's belegd met pastasaus uit pot, gehakt, paprika en mais, tomaat erop en geraspte kaas. 10 min. in de oven en iedereen smult ervan!

Jons

Massi...

het vinden van een goede slager die de juiste kruiden gebruikt en keurige reepjes levert, geen slachtafval met enge stukjes, zal ik maar zeggen'

Net als Margje. Ik heb net gehoord dat 'mijn' halve lam as dinsdag eeh zeg maar aan zijn einde gaat komen, en tegen vrijdag verwerkt zal zijn door mijn eigen fantastische prijswinnende buurtslager. Nee, dat komt he-le-maal goed. (alleen dinsdag niet te veel aan dat lammetje denken. Buurvrouw vertelde me dat ze het zelf toch ook altijd weer een vervelend moment vindt. Al eet ze het ook zelf daarna met smaak weer op)

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2010 om 23:01

Nu net, over de shoarma (o.t.)

Hoe mooi wil je het hebben
Precies als de kwaliteit van de shoarma ter discussie staat krijg ik nu net een mailtje binnen (zonder dat ik er om gevraagd had hoor) dat we nog even tot dinsdag moeten wachten op onze bestelling. Daar staat in:

"de worst en de shoarma zijn dan nog niet klaar, die komen pas dinsdag. De worst moet nog gerookt worden en
omdat we veel shoarma wilden, is daar ook nog een extra bewerking voor nodig (ze leggen vleeslapjes op elkaar, drukken dat stevig aan, laten het een beetje bevriezen
en snijden het dan met de lintzaag in plakjes)."

Dus kwaliteit gegarandeerd denk ik.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2010 om 02:34

Pannenkoeken

Ik kwam thuis en toen stonden de pannenkoeken al bijna klaar. Mijn dochter had als een gek, na thuiskomst, beslag gemaakt en er een stapeltje mee gebakken. Wat ik dan wel weer erg schattig vond is dat ze te weinig melk had gebruikt, gewoon onervarenheid. De pannenkoeken waren lekker stevig!

Pittabroodjes voor shoarma - margje

Pittabroodjes voor shoarma kan je heel makkelijk zelf maken en ze zijn dan veel lekkerder. Ik hoop dat iemand anders een recept heeft anders even googelen. (Mijn recept ligt in GB en ik ben in NZ, sorry!)

Mariel - eet al weken supergezond en geniet van dit draadje!

Silone

Silone

20-02-2010 om 08:52 Topicstarter

Margje

Als je toch minder vlees wilt gaan eten, zou ik toch eens naar die falafel gaan kijken. Ideale vleesvervanger.
Die lammeren maken wat los, het water loopt me in de mond...

margje van dijk

margje van dijk

20-02-2010 om 14:23

Ik zal het eens opzoeken, Mariel. Klinkt wel als iets wat ik wil proberen.

En Silone, eerlijk, ik had geen idee wat falafel was.

Margje

Rembrand

Rembrand

20-02-2010 om 16:19

Kip tandoori met stokbrood.

Wij eten een prutje van kip, groenten en tandoorikruiden met stokbrood. Lekker makkelijk voor de Zaterdag.
Morgen kookt middelste zoon ( gebakken aardappels, doperwtjes en worteltjes en makkelijk vlees ......).
M.

Chili con carne

een experiment! Mijn man heeft het nog nooit gegeten, ikzelf lang geleden en de kinderen dus ook nog nooit. Ik weet nog wel van vroeger dat ik de smaak heerlijk vond, maar die bonen... nee. Ben benieuwd hoe ik dat vanavond ga ervaren. Morgen Mie met kip.

Jons

Hachee

de hachee staat al de hele middag te pruttelen op het vuur. Daarbij lekker veel aardappelen, rode kool en zelfgemaakte appelcompote. Lekker lekker.
Het liefst zou ik het opeten bij een knappend haardvuurtje, maar dat kan nog niet......vrijdag pas, dan komt de langverwachte houtkachel!

groetjes van Purk

Bastet

Bastet

20-02-2010 om 18:51

Stoofkip

Wij hebben net een zalige kipstoofschotel gemaakt,kip gestoofd in wijn en groenten,zalig!Uit de nieuwste Allerhande.
Bastet

Huis vol logés

We hebben hier het huis vol logés ivm jarige eerder deze week. We hebben erg lekker gegeten: kip met citroen en knoflook uit de oven, kippenlevertjes met champignons, aardappelen uit de oven, witlof en prei. Heerlijk.

reina

reina

20-02-2010 om 22:10

Vandaag

Grote pan boeuf bourguignonne, met breekbrood en salade, mmmm!

Silone

Silone

21-02-2010 om 13:40 Topicstarter

Haha rembrand

* Morgen kookt middelste zoon ( gebakken aardappels, doperwtjes en worteltjes en makkelijk vlees ......).*

Dat staat hier vandaag ook op het menu geloof ik, echtgenoot kookt. Maar mij hoor je niet klagen, ik schuif lekker aan vanavond...
Gisteren zelf pitabrood gebakken en dat was idd niet moeilijk en veel lekkerder (vullender ook). Geen lamsshoarma helaas, maar dat werd weer goedgemaakt met de zelfgemaakte knoflooksaus. Salade erbij en fruitsalade toe.

Rembrand

Rembrand

21-02-2010 om 14:11

Silone.

Ik klaag ook niet hoor Silone
Maar het opwarmen van doppers en worteltje ( uit pot natuurlijk ) zie ik niet als een grote culinaire prestatie ( maar wellicht verwacht ik teveel van een vijftienjarige haha ).
Waar kan ik jouw recept voor zelfgemaakt pitabrood vinden, want wij eten hier nogal eens pitabroodjes. In Engeland ontdekte ik afgelopen zomer bruine pitabroodjes, maar die heb ik in Nederland nog niet kunnen vinden.
M.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-02-2010 om 08:45

Stopverf

Gisteren had ik voor het eerst in mijn leven goulash gemaakt. De goulash was heerlijk, maar ik had er (volgens mij ook voor het eerst) aardappelpuree bij gemaakt en die was toch smerig uitgevallen. Het leek wel stopverf. Hoe maak je luchtige aardappelpuree?
Groetjes
Massi

Bellefleur

Bellefleur

22-02-2010 om 09:04

Verjaardagseten

Ik had voor de visite van jarige zoon een stevige tomatensoep gemaakt, met tijm en witte bonen. Ik heb verder genoten van het pannenkoeken bakken. In onze keuken staat een stoel, en als ik aan het koken ben, geef ik het bezoek opdracht een borrel in de kok te gieten, er zelf ook eentje te nemen. Vervolgens neemt ze plaats op de stoel, en dan krijg je vaak de leukste (intiemste) gesprekken. Zo werd ik op de hoogte gebracht van de nieuwste liefdes in de familie. Toen de berg pannenkoeken klaar was, splitste het gezelschap zich in pannenkoekeneters en soepeters. Het was ouderwets gezellig!

Silone

Silone

22-02-2010 om 10:28 Topicstarter

Pita

Het was zo makkelijk dat ik het nog uit het hoofd weet.
3,5 dl lauw water, zakje gist en schepje suiker 10 min. op warme plaats weg zetten.
Vermengen met 450 gr. bloem, 2 el olijfolie en snufje zout. Bal maken en 20 min. laten rijzen. In 12 balllen verdelen en plat rollen, op ingevet bakblik leggen en opnieuw 20 min rijzen. Dan afbakken in een hete oven (225 gr.). In het recept stond 5-6 min, maar die van mij moesten langer. Ik had ze misschien ook nog iets platter moeten maken.

Massi...laat me raden:

je hebt de (staaf)mixer gebruikt.

Dat is tenminste de meest gegarandeerde manier om niet luchtige stopverfpuree te maken!

Op naar de blokker of de hema voor een ouderwetse pureestamper. En dan volgende keer stampen. Met een scheut melk en een klont roomboter. Zo simpel is het.

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.